معرفی فیلم سانست بلوار (Sunset Boulevard)؛ معرفی داستان و بازیگران

معرفی فیلم سانست بلوار (Sunset Boulevard)؛ معرفی داستان و بازیگران

فیلم سانست بلوار، یکی از مشهورترین عناوین سینمای هالیوود در زمینه فیلم‌های نوآر (Noir) است که در سال 1950 میلادی، اکران شد. اگر از علاقه‌مندان به سبک فیلم‌های سیاه یا همان نوآر هستید، بدون تردید از تماشای فیلم Sunset Boulevard لذت خواهید برد. در ادامه این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا به صورت مفصل، به معرفی فیلم سانست بلوار بپردازیم.

فیلم Sunset Boulevard، به کارگردانی بیلی ویلدر (Billy Wilder)، یکی از جذاب‌ترین عناوین سینمای هالیوود در دهه 50 میلادی بود که اکران شد. همانطور که اشاره کردیم، فیلم سانست بلوار، یکی از جذاب‌ترین عناوین فیلم‌های نوآر است که تاکنون اکران شده است. بعد از جنگ جهانی دوم، دوباره فرصتی برای پخش فیلم‌های روز جهان در کشورهای مختلف ایجاد شد. در این میان، فرانسه نیز همچون سایر کشورها، اقدام به پخش آثار سینمایی تولید شده در همان سال‌ها کرد. نکته قابل‌توجه در مورد همه فیلم‌های پخش شده در آن دوران، این بود که به طرز عجیبی، دارای فضای تاریک و بدبینانه بودند! همین موضوع باعث شد تا کارشناسان و منتقدان سینمای فرانسه، لقب نوآر را به این فیلم‌ها اختصاص دهند؛ لقبی به معنای تاریک و سیاه!

در مورد تاریخ اکران فیلم سینمایی سانست بلوار باید گفت که این فیلم سینمایی برای اولین بار در تاریخ 4 آگوست 1950 معادل 13 مرداد 1329 در کشور ترکیه اکران شد! سپس، در تاریخ 10 آگوست 1950 معادل 19 مرداد 1329 در ایالات متحده آمریکا پخش شد. ژانر فیلم سانست بلوار، درام و سبک آن، نوآر است. بسیاری از افراد، به اشتباه نوآر را یک ژانر سینمایی می‌دانند. اما باید اشاره کنیم که نوآر، یک سبک فیلم‌سازی است نه ژانر سینمایی! مدت زمان فیلم سانست بلوار در حدود 1 ساعت و 50 دقیقه است. اگر به دنبال تماشای یک فیلم درام تاریخی جذاب هستید، در ادامه این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا به بررسی فیلم Sunset Boulevard بپردازیم.

فهرست مطالب:

داستان فیلم سانست بلوار

فیلم Sunset Boulevard

فیلم سینمایی سانست بلوار، از یک فیلم‌نامه جذاب و خاص برخوردار است. این فیلم‌نامه به قلم گروهی از نویسندگان نوشته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به چارلز براکت (Charles Brackett) و دی ام مارشمن جونیور (D.M. Marshman Jr.) اشاره کرد. البته خوب است بدانید که خود بیلی ویلدر نیز در نگارش این فیلم‌نامه، دخالت داشته است. در ادامه، به خلاصه فیلم سینمایی سانست بلوار خواهیم پرداخت.

داستان فیلم سانست بلوار، در مورد فردی به نام جو گلیس است؛ فیلم‌نامه نویسی که به شدت درگیر مشکلات مالی شده است و حالا، روزهای زندگی خود را مشغول فرار از دست طلبکارانش است. داستان از آنجایی جالب می‌شود که جو گلیس در بحبوحه فرار از دست طلبکاران خود، وارد عمارت بزرگی می‌شود تا بدین ترتیب، قایم شود. عمارتی که متعلق به نورما دزموند، ستاره سابق سینمای هالیوود، است. نورما دزموند دیگر همچون روزگار گذشته، شهرت فراوانی ندارد و به فردی گوشه‌نشین تبدیل شده است. اما ملاقات با جو گلیس، همه چیز را برای او تغییر می‌دهد.

پس از این ملاقات کوتاه، نورما عاشق جو گلیس می‌شود و از جو درخواست می‌کند تا در عمارت او بماند. اما نورما علاوه بر عشقی که نسبت جو گلیس پیدا کرده است، به دنبال بازگشت شکوهمندانه به دوران درخشش خود است. همین موضوع سبب می‌شود تا او و جو گلیس، برای تولید یک اثر سینمایی وارد چالش‌های بزرگی شوند. در این میان، نورما و جو، هر روز بیشتر و بیشتر با زندگی یکدیگر آشنا شده و به هم نزدیک می‌شوند تا اینکه…

همچنین بخوانید :

هنرپیشه های فیلم سینمایی سانست بلوار

همانطور که اشاره کردیم، فیلم Sunset Boulevard یکی از برترین عناوین در زمینه فیلم‌های سیاه است که در سال 1950 میلادی تولید و عرضه شد. در بخش‌های قبلی این مطلب، در مورد اطلاعات جامع این فیلم سینمایی نظیر تاریخ اکران، ژانر و مدت زمان آن صحبت کردیم و سپس، نگاهی به خلاصه این اثر سینمایی داشتیم. بازیگران مشهور و توانمندی در این فیلم سینمایی درام، به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این بخش از مقاله، به سراغ بیوگرافی بازیگران فیلم سانست بلوار خواهیم رفت و آن‌ها را به صورت مختصر به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ویلیام هولدن؛ بازیگر نقش جو گلیس در فیلم Sunset Boulevard

بازیگر قدیمی و دوست‌داشتنی سینمای آمریکا، ویلیام هولدن (William Holden)، در تاریخ 17 آپریل 1918 معادل 27 فروردین 1297 در ایالت ایلینوی آمریکا چشم به جهان گشود. ویلیام هولدن، فرزند یک معلم و یک شیمی‌دان بود که در خانواده‌ای 5 نفره متولد شد. جالب است بدانید که ویلیام هولدن، توسط بیلی ویلدر به دنیای سینما معرفی شود. ویلیام نیز به‌عنوان بازیگر، بسیار خوش درخشید و بیش از چهار دهه، جزء بازیگران پرطرفدار سینمای هالیوود بود. در دنیای سینما، القاب بسیاری به او داده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیل، پسر طلایی و هولدن طلایی اشاره کرد.

ویلیام در سال 1941 با برندا مارشال (Brenda Marshall) ازدواج کرد و پس از 30 سال زندگی مشترک، سرانجام در سال 1971 از او جدا شد. قد ویلیام هولدن، در حدود 1 متر و 79 سانتی‌متر است و همواره از او به‌عنوان یکی از بازیگران خوش استایل هالیوود یاد می‌شود. سرانجام ویلیام هولدن در تاریخ 12 نوامبر 1981 معادل 21 آبان 1360 در شهر سانتا مونیکا، بر اثر سقوط، جان خود را از دست داد. در کارنامه هنری ویلیام هولدن آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی به چشم می‌خورد. از جمله مشهورترین آثار William Holden می‌توان به Stalag 17 ،Sabrina و Network اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

گلوریا سوانسون؛ بازیگر نقش نورما دزموند در فیلم سانست بلوار

بازیگر و تولیدکننده محبوب سینما و تلویزیون آمریکا، گلوریا سوانسون (Gloria Swanson)، در تاریخ 27 مارس 1899 معادل 7 فروردین 1278 در شهر شیکاگو آمریکا، چشم به جهان گشود. گلوریا سوانسون یکی از ستاره‌های فیلم‌های بی‌صدا در تاریخ سینمای هالیوود است و از شهرت بسیار زیادی در میان عوامل سینما برخوردار است. جالب است بدانید که او پس از اتمام دوران مدرسه، به‌عنوان یک فروشنده مشغول به کار شد. اما پس از 18 سالگی، تصمیم گرفت که وارد دنیای سینما شود. گلوریا سوانسون، علاوه بر بازیگری و تولیدکنندگی، در زمینه طراحی لباس نیز فعالیت کرده است. وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود، موفق شد تا 17 جایزه معتبر را کسب کند. همچنین، وی برای جوایز متعددی نامزد شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نامزدی برای 3 جایزه اسکار اشاره کرد.

جالب است بدانید که گلوریا سوانسون، 6 بار ازدواج کرد و از این شش ازدواج، 2 فرزند نیز دارد. قد گلوریا سوانسون در حدود 1 متر و 50 سانتی‌متر است. وی سرانجام در تاریخ 4 آپریل 1983 معادل 15 فروردین 1362 در شهر نیویورک، بر اثر حمله قلبی، درگذشت. آثار سینمایی و تلویزیونی ارزشمندی در کارنامه هنری گلوریا سوانسون به چشم می‌خورد. از میان مشهورترین آثار Gloria Swanson می‌توان به Sadie Thompson ،Zaza و The Trespasser اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

نانسی اولسون؛ هنرپیشه فیلم سینمایی سانست بلوار

بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی سینمای آمریکا، نانسی اولسون (Nancy Olson)، در تاریخ 14 ژولای 1928 معادل 23 تیر 1307 در شهر میلواکی چشم به جهان گشود. وی فرزند هنری و اوِلین اولسون است. نانسی اولسون تحصیلات خود را در دانشگاه ویسکانسین سپری کرد و پس از آن بود که استعدادش در زمینه بازیگری کشف شد. پس از ورود به دنیای سینما و بازیگری، نانسی در آثار بسیاری حضور یافت و خود را مشتاق و مستعد نشان داد. سرانجام با ایفای نقش در فیلم سینمایی Portrait of Jennie (1948)، به شهرت بسیاری دست یافت؛ به نوعی می‌توان گفت که این فیلم سینمایی، او را به یک ستاره جهانی در صنعت سینما، تبدیل کرد.

قد نانسی اولسون در حدود 1 متر و 68 سانتی‌متر است. نانسی اولسون ابتدا با آلان جای لرنر (Alan Jay Lerner) ازدواج کرد و پس از 7 سال زندگی مشترک، از او طلاق کرد. سپس با آلان لیوینگستون (Alan Livingston) ازدواج کرد. خوب است بدانید که نانسی، از دو ازدواج خود، صاحب سه فرزند شد. در کارنامه هنری نانسی اولسون، آثار سینمایی و تلویزیونی ارزشمندی به چشم می‌خورد. از جمله مهم‌ترین آثار Nancy Olson می‌توان به Pollyanna ،Airport 1975 و So Big اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

فرد کلارک؛ بازیگر فیلم سینمایی Sunset Boulevard

هنرپیشه قدیمی و توانای سینما و تلویزیون آمریکا، فرد کلارک (Fred Clark)، در تاریخ 19 مارس 1914 معادل 28 اسفند 1292 در شهر لینکلن آمریکا، متولد شد. فرد کلارک یکی از قدیمی‌ترین بازیگران سینمای هالیوود محسوب می‌شود که شهرت قابل توجهی برای خود دست و پا کرده بود. جالب است بدانید که فرد کلارک، علاقه بسیاری به علم پزشکی داشت و همین موضوع سبب شد تا در دانشگاه استنفورد، اقدام به تحصیل در رشته پزشکی بکند. اما ایفای نقش در یک نمایش دانشگاهی به نام Yellow Jack، مسیر زندگی حرفه‌ای او را تغییر داد و فرد کلارک را به یک بازیگر درجه یک تبدیل کرد. پس از این اتفاق، فرد کلارک به تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک پرداخت.

قد فرد کلارک در حدود 1 متر و 85 سانتی‌متر است. وی در سال 1952 با بنای ونوتا (Benay Venuta) ازدواج کرد اما پس از 10 سال زندگی مشترک، از همسر خود جدا شد. پس از آن، در سال 1966 تجدید فراش کرد و با گلوریا گلاسر (Gloria Glaser) ازدواج کرد. جالب است بدانید که فرد کلارک از هیچ‌یک از ازدواج‌هایش، فرزندی ندارد. آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری در کارنامه هنری فرد کلارک به چشم می‌خورد. از جمله مشهورترین آثار وی می‌توان به The Unsuspected ،Auntie Mame و White Heat اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

نقد و بررسی فیلم سانست بلوار

تا به این قسمت از مقاله، به معرفی و بررسی فیلم Sunset Blvd 1950 پرداختیم. در این بخش از مطلب، به سراغ نقد فیلم Sunset Boulevard خواهیم رفت و نقاط قوت و ضعف این فیلم سینمایی درام را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فیلم سانست بلوار را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های هالیوود در دهه 50 میلادی دانست. این اثر سینمایی به خوبی توانست تا جنبه‌های مختلف زندگی انسان را به تصویر بکشد. البته ایفای نقش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی، تاثیر بسیار زیادی بر این امر داشت. در واقع، هنرپیشگی ویلیام هولدن و گلوریا سوانسون را می‌توان یکی از برترین نقاط قوت این فیلم درام دانست.

فیلم سینمایی Sunset Boulevard، عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشت و موفق شد 19 جایزه مختلف را تصاحب کند که از جمله آن‌ها می‌توان به 3 جایزه اسکار اشاره کرد. همچنین، خوب است بدانید که فیلم سانست بلوار، موفق شد برای 20 جایزه دیگر نیز نامزد شود.

نمرات فیلم سینمایی سانست بلوار

همانطور که اشاره کردیم، فیلم سینمایی سانست بلوار، عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشت و موفق شد یکی از برترین فیلم‌های هالیوود در سبک نوآر، نام بگیرد. این فیلم نیز همچون سایر آثار سینمایی، دارای نقاط قوت و ضعف متعددی بود اما واضح است که نقاط قوت آن، کاستی‌های فیلم را جبران کرده است. به طور کلی، فیلم Sunset Boulevard را می‌توان یکی از آثار ماندگار بیلی ویلدر دانست. این فیلم سینمایی درام، در وب‌سایت IMDB نمره 8.4 از 10 را به خود اختصاص داده است؛ نمره‌ای بسیار عالی که پس از گذشت بیش از 60 سال، موفق به حفظ آن شده است!

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا، به معرفی معرفی فیلم سینمایی سانست بلوار پرداختیم. این فیلم درام که در سبک فیلم‌های سیاه تولید شده است، با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم جهان مواجه شد و تبدیل به یک اثر ماندگار در تاریخ سینما شد. اگر هنوز فیلم سینمایی سانست بلوار را تماشا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که هرچه زودتر نسبت به دانلود و تماشای آن اقدام کنید؛ بدون شک از تماشای این اثر کلاسیک، لذت خواهید برد. ای اینکه در طول این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم که این مقاله، حاوی نکات مفید و ارزشمندی برای شما عزیزان بوده باشد. لطفاً نظرات و نقدهای خود در مورد فیلم Sunset Boulevard را در بخش دیدگاه‌ها، با دیگر اعضا خانواد پلازا در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل