بهترین سایت‌ها و ابزارهای رایگان هوش مصنوعی برای افراد مبتدی

بهترین سایت‌ها و ابزارهای رایگان هوش مصنوعی برای افراد مبتدی

این روزها پیدا کردن هوش مصنوعی رایگان کار چندان سختی نیست ولی تعداد ابزار‌های هوش مصنوعی رایگان حرفه ای و خوب زیاد نیست. در این مقاله از پلازا قصد داریم در مورد این موضوع با هم صحبت کنیم.

هوش مصنوعی یکی از مهمترین ترند‌های این روز‌های دنیای تکنولوژی به شمار می‌رود. ابزار‌های هوش مصنوعی با کاربرد‌های مختلف و متعددی در اختیار کاربران قرار گرفته و هر کس به فراخور نیاز خود می‌تواند به سراغ استفاده از این ابزار‌ها برود. در واقع هوش مصنوعی اکنون به یک دستیار خوب و کار راه انداز در خیلی از زمینه‌ها بدل شده است و هر کسی استفاده از این بازار‌ها را بلد نباشد، یک گام از سایر رقبای خود عقب مانده است. شما با یک سرچ ساده شما می‌توانید هوش مصنوعی رایگان زیادی را برای یک کار پیدا کنید. اما آیا این ابزارهای هوش مصنوعی رایگان می‌توانند نیازهای ما را برطرف کنند؟ باید گفت جواب این سوال برای ۹۰ درصد آنها خیر است. در ادامه بهترین مواردی که به عنوان یک هوش مصنوعی رایگان و خوب می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

ویژگی‌های مورد انتظار از بهترین هوش مصنوعی رایگان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه بهترین هوش مصنوعی رایگان چیست صحبت کنیم، بهتر است راجع به این موضوع که در ابتدا باید چه انتظاراتی از آنها داشته باشیم حرف بزنیم و ببینیم اصلا یک هوش مصنوعی خوب چه کاری را باید برای ما انجام دهد. شاید این واقعیت برای شما شوکه کننده باشد اما وقتی این ویژگی‌ها و موارد را درک کنید متوجه خواهید شد که خیلی از ابزارهای هوش مصنوعی‌ پرمیوم و غیر رایگان نیز سرویس‌هایی در همین سطح را ارائه می‌دهند و کار شما را راه می‌اندازند. در این حالت می‌توان گفت انتخاب یک هوش مصنوعی رایگان خوب می‌تواند بهتر از یک هوش مصنوعی پرمیوم نامناسب برای شما مفید باشد.

ویژگی‌های مورد انتظار از بهترین هوش مصنوعی رایگان

اگر بخواهیم فهرستی از ویژگی‌های مهم برای یک هوش مصنوعی رایگان و خوب را ارائه دهیم، می‌توانیم این موارد را عنوان کنیم:

  • دقت و کارایی: هوش مصنوعی رایگان مورد انتظار ما باید توانایی ارائه نتایج دقیق و صحیح را داشته باشد. همینطور توانایی پردازش سریع و ارائه پاسخ‌ها در زمان کوتاه از موارد مهمی است که کار کردن با آن را ساده می‌کند.
  • قابلیت استفاده آسان: رابط کاربری باید کاربرپسند و آسان برای استفاده باشد و هر کاربری بتواند بدون نیاز به دانش فنی عمیق با آن کار کند. در این خصوص برخی از هوش مصنوعی‌ها کار را خیلی پیچیده می‌کنند. همینطور وجود مستندات کامل و ارائه آموزش‌های جامع برای کمک به کاربران در شروع کار ضروری است.
  • انعطاف پذیری: پشتیبانی از زبان‌های مختلف و امکان کار با آن با لحن‌های مختلف از ویژگی‌های یک هوش مصنوعی خوب هستند. در صورتی که شما برای گرفتن یک بازدهی خوب تنها ملزم باشید از یک روش برای یک هوش مصنوعی استفاده کنید، این ابزار نمی‌تواند به عنوان یک ابزار قابل اطمینان مورد استفاده قرار بگیرد.
  • سفارشی سازی: امکان تنظیم و سفارشی سازی هوش مصنوعی رایگان برای برآورده کردن نیازهای خاص کاربران یک موضوع مهم سات که البته در کمتر هوش مصنوعی رایگانی می‌توان آن را دید. در بخش‌های بعدی نمونه‌هایی که این قابلیت را دارند معرفی خواهیم کرد.
  • جامعه کاربری فعال: اگر در زمان کارکرد با هوش مصنوعی رایگان مورد نظر خود دچار مشکل شوید و در مستندات آن جواب سوال خود را پیدا نکنید، چه کار می‌کنید؟ اینجاست که وجود یک جامعه فعال از کاربران و توسعه دهندگان برای تبادل تجربیات و حل مشکلات می‌تواند نجات بخش باشد.
  • پشتیبانی از داده‌های مختلف: ورودی و خروجی متنوع و توانایی کار با انواع مختلف داده‌ها مانند متن، تصویر، ویدیو و صدا از مزیت‌های مهم برای یک هوش مصنوعی خوب است که البته این مورد نیز در رایگان‌ها کمی ضعیف به نظر می‌رسد.
  • امنیت و حریم خصوصی: حفاظت از داده‌ها از موضوعات مهمی است که هر برنامه هشو مصنوعی باید در حد اعلا آن را ارائه دهد. ارائه مکانیزم‌های امنیتی برای حفاظت از داده‌های کاربران و حفظ حریم خصوصی در این میان بسیار مهم است.
  • توسعه مداوم: دریافت بروزرسانی‌های منظم و بهبودهای مداوم از طرف ارائه دهندگان می‌تواند به ما نشان دهد که با یک ابزار زنده و حرفه ای طرفیم یا یک ابزار رها شده که دیگر بدرد کسی نخواهد خورد. یادگیری و وقت گذاشتن روی ابزار‌هایی که بروز نمی‌شوند کاری بی فایده است.
  • پشتیبانی از مدل‌های پیشرفته: پشتیبانی از مدل‌های یادگیری عمیق و ماشین لرنینگ برای انجام وظایف پیچیده ضروری است. همینطور قابلیت یادگیری و امکان آموزش هسته هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های جدید و بهبود عملکرد با گذشت زمان از مواردی هستند که تضمین کننده رشد و کیفیت کلی هوش مصنوعی رایگان ما خواهند بود.
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف: توانایی اجرا بر روی سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس و همچنین گوشی‌های موبایل و یا به صورت سایت از ویژگی‌های خوبی است که یک ابزار هوش مصنوعی باید داشته باشد.
  • هزینه‌های پنهان: اطمینان از اینکه تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها بدون هزینه اضافی در دسترس هستند و استفاده از آن محدود به یک دوره آزمایشی نیست. از مهمترین مواردی است که در هوش مصنوعی رایگان باید در نظر داشت. خیلی از برنامه‌ها به اسم رایگان ارائه می‌شوند اما رد عمل وقتی پولی پرداخت نکنید، سرویس بدرد بخوری گیرتان نخواهد آمد.

همانطور که می‌بینید خیلی از این ویژگی‌ها مواردی هستند که در ابزار‌های هوش مصنوعی غیر رایگان به صورت برجسته تبلیغ شده و از مزیت‌های خوب تلقی می‌شوند که باید بخاطر آنها هزینه پرداخت کنید، در حالی که موارد رایگانی که در ادامه معرفی می‌کنیم بدون هزینه همین کارها را برای ما انجام خواهند داد.

بهترین سایت هوش مصنوعی رایگان کدام است؟

در این بخش قرار است به سراغ معرفی بهترین هوش مصنوعی رایگان برای کاربرد‌های مختلف بپردازیم و ببینیم چه برنامه‌ها و سایت‌هایی هستند که می‌توانیم برای کاربرد‌های خاص از آنها استفاده کنیم. در اینجا ما یک دسته بندی بر اساس کاربرد را در نظر گرفته ایم و از هر هوش مصنوعی که در زمینه خاص کار می‌کند، یک مورد رایگان و یا موارد غیر رایگانی که پلن‌های رایگان آنها سطح امکانات بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند انتخاب کرده ایم. پس در صورتی که به سایت هر کدام از آنها سری زدید و پلن‌های غیر رایگان و تعرفه خدمات آنها را دیدید، نگران نشوید و در نظر داشته باشید که این سرویس دهنده‌ها پلن‌های رایگان قابل قبول و خوبی نیز دارند.

فهرست بهترین هوش مصنوعی رایگان که می‌توانید برای کاربرد‌های مختلف از آنها استفاده کنید، از این قرارند:

بهترین هوش مصنوعی رایگان از هر نظر: ChatGPT

برنامه مشهور و حرفه ایChaptGPT یکی از بهترین نمونه‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های گسترده است که می‌تواند در هر زمینه ای به شما کمک کند. شاید بتوان آن را اولین برنامه پر کاربرد و عملیاتی از هوش مصنوعی به صورت ملموس دانست که با ارائه آن دنیای هوش مصنوعی تغییر کرد و یک تنه تحقیقات مربوط به AI را وارد سطح جدیدی از سرویس دهی و خلاقیت کرد. این هوش مصنوعی توسط شرکت Open AI ارائه می‌شود که یک شرکت پیشرو در زمینه هوش مصنوعی بوده و به تازگی با معرفی نسخه GPT-4o، یکی از شگفتی‌های دنیای هوش مصنوعی را رقم زده است و مدعی شده که این سرویس به راحتی می‌تواند خود را به هوش مصنوعی نمایش داده شده در فیلم تخیلی Her برساند.

البته باید گفت یک هوش مصنوعی صوتی و تعاملی از پلن‌هایی نیست که به صورت رایگان توسط Open AI به کاربران ارائه شود و بهتر است انتظارات خود را کنترل کنیم. اما می‌توان گفت هوش مصنوعی رایگان 4o که به صورت متنی و محاوره ای می‌توان از طریق سایت ChatGPT به آن دسترسی داشت، یکی از دقیق ترین، سریع ترین و بهترین انواع هوش مصنوعی است. برای استفاده از این سایت هوش مصنوعی رایگان چت جی پی تی تنها چیزی که لازم دارید یک ایمیل است و بعد از ثبت نام تمامی امکانات در اختیار شما خواهد بود. برای آموزش کامل کار کردن با این ابزار می‌توانید می‌توانید سری به مقاله ChatGPT بزنید.

البته باید گفت که ورژن جدید 4o به صورت محدود در نسخه رایگان ارائه می‌شود و شما در روز میزان مشخصی می‌توانید از آن استفاده کنید، بعد از اتمام این حد استفاده، شما می‌توانید کار را با هوش مصنوعی GPT-3.5 ادامه دهید که باز هم از خیلی از دیگر انواع هوش مصنوعی، بهتر عمل می‌کند.

بهترین برنامه هوش مصنوعی رایگان پردازش تصویر: Fooocus

بهتر است همه چیز در مورد ابزار‌هایی مانند میدجورنی و یا برنامه‌هایی مانند دال ای که در پلن‌های رایگان خود اجازه تولید چند عکس ساده را به شما می‌دهند را فراموش کرده و تمرکز خود را روی این بازار رایگان و اوپن سورس که می‌تواند در هر لحظه آن را روی سیستم خود نصب کرده و از آن استفاده کنید، بگذارید. برنامه فوکوس یک بازار تولید عکس و Image Generator حرفه ای است که می‌تواند کارهای مختلفی را برای شما انجام دهد. مهمترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای آن ارائه داد از این قرارند:

  • ساخت ایمیج از روی متن‌های پرامپت که به آن می‌دهید؛
  • قابلیت تغییر بخشی از عکس‌های تولید شده و شخصی سازی آنها؛
  • امکان تغییر به صورت جزئی در عکس‌ها با ارائه توضیح مجدد روی آنها؛
  • امکان ادیت تصاویر موجود که خودتان به آن می‌دهید؛
  • امکان تولید تمپلی و کاراکتر‌های مختلف در برنامه، برای استفاده‌های بعدی؛

هسته برنامه Fooocus از مدل زبانی Stable Diffusion استفاده می‌کند که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ مطرح شد. هوش مصنوعی Stable Diffusion یکی از قوی ترین انواع مدل‌های زبانی تولید کننده تصویر است که بازدهی خیلی خوبی از خود نشان داده است و خیلی از هوش مصنوعی‌های غیر رایگان و بزرگ، از آن برای ساخت تصاویر خود بهره می‌برند. همینطور آفلاین بودن آن یک مزیت ویژه است که هم استفاده از آن را در شرایط اینترنت ایران و تحریم‌ها بسیار بسیار ساده تر می‌کند و هم تمامی نگرانی‌هایی که برای حفظ حریم خصوصی در مورد انواع هوش مصنوعی ساخت تصاویر وجود دارد را به طور کامل پشت سر می‌گذارد.

بهترین دستیار هوش مصنوعی رایگان: Google Gemini

برنامه گوگل جمینای، که سابقا با نام گوگل بارد ارائه شده بود، یک هوش مصنوعی کامل و خوب از گوگل است. خیلی از شرکت‌هایی که امروزه در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کنند (از جمله اوپن ای آی) موفقیت‌های خود را مدیون تحقیقاتی هستند که گوگل در زمینه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ ارائه داده است و منشاء بزرگترین پیشرفت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. اکنون این شرکت برای ارائه یک هوش مصنوعی تعاملی در رقابتی سخت با اوپن ای آی پروژه ای به نام آسترا را کلید زده است (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله پروژه آسترا مراجعه کنید) که قرار است امکانات خارق العاده ای به دستیار هوش مصنوعی جمینای اضافه کند. البته در مورد هوش مصنوعی رایگان جمینای ممکن است خیلی از این فیچر‌ها وجود نداشته باشد، اما باز هم می‌توان آن را یکی از بهترین دستیار‌ها دانست.

این هوش مصنوعی طوری طراحی شده است که بتواند به سوالات شما پاسخ داده و همینطور کارهای مختلفی را روی گوشی برای شما انجام دهد. شما می‌توانید با یک اکانت گوگل از جمینای استفاده کرده و باید گفت که نسبت به رقبا، از نظر تحریم‌های بین المللی سخت گیری‌های کمتری برای آن وجود داشته و می‌توانید از کمک در برنامه نویسی و کد نویسی گرفته تا نگارش مقالات علمی و یا حل کردن تکالیف از آن بهره بگیرید.

بهترین هوش مصنوعی رایگان آموزشی: Character AI

یکی از هوش مصنوعی‌هایی که می‌توانید تقریبا هر زبانی را با آن یاد بگیرید و در حالت رایگان خود ویژگی‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد، هوش مصنوعی Character AI است. این سایت هوش مصنوعی رایگان، چت بات‌هایی را به صورت مجزا در اختیار شما می‌گذارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های مختلف یک کاراکتر خاص (عمدتا مشاهیر و شخصیت‌های واقعی) را داشته و می‌توانند در زمینه ای خاص به شما کمک کنند. هر کدام از این کاراکتر‌ها با خصوصیات فردی کاراکتری که از روی آن الگو گرفته اند ساخته شده و برای کاربردی خاص طراحی شده اند.

شما می‌توانید در این سایت بازی‌های مختلفی با هوش مصنوعی انجام دهید، سوالات فیزیک خود را از انیشتین بپرسید، در مورد فلسفه با افلاطون صحبت کنید و یا از والتر وایت شیمی بیاموزید! اما مهمترین ویژگی ای که این سایت را معرفی کرده است، حرفه ای بودن معلم‌های زبان آن هستند. در این هوش مصنوعی رایگان کاراکتر‌های مختلفی برای آموزش زبان نیز وجود دارند که می‌توانند با متد‌های نوینی به صورت تعاملی زبان شما را بهبود ببخشند و بیشتر زبان‌های زنده دنیا در این سایت قابل یادگیری است. همینطور اگر در این سایت ثبت نام کنید، این سایت می‌تواند مکالمات شما و سطح پیشرفتی که داشته اید را ذخیره کرده و وقتی مجددا به سراغ آن می‌آیید کار را از ادامه دنبال کنید.

با توجه به این موارد می‌توان نتیجه گرفت Character AI یکی از چت بات‌های رایگان خوب و یکی از بهترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی رایگان برای یادگیری زبان است. در صورتی که سری به مقاله بهترین هوش مصنوعی برای یادگیری زبان بزنید می‌توانید با سایر برنامه‌های آموزش زبان به کمک هوش مصنوعی نیز آشنا شوید.

بهترین برنامه هوش مصنوعی رایگان ساخت ویدئو: Runway

برنامه‌های مختلفی برای تولید ویدئو از روی متنی که به آنها می‌دهید وجود دارند که باید گفت بهترین مورد رایگان آنها برنامه Runway است. این برنامه در بستر یک وبسایت ارائه و به شما اجازه می‌دهد که ویدئو‌های مورد نظر خود را با ارائه متن بسازید. این هوش مصنوعی رایگان به تازگی نسخه Gen3 Alpha را رونمایی کرده است که یک مدل زبانی کامل برای تولید ویدئو بوده و بازدهی خیلی خوبی نسبت به دیگر ابزارهای هوش مصنوعی داشته است.

هر چند هوش مصنوعی رایگان Runway توان تولید ویدئو‌هایی مانند سایر تولید کنندگان ویدئو حرفه ای مثل هوش مصنوعی سورا را ندارد ولی باید گفت بهترین گزینه رایگانی است که خیلی از تولید کنندگان محتوا به سراغ استفاده از آن می‌ورند و می‌تواند کیفیت کار قابل قبولی را ارائه دهد. به طور کلی باید گفت که بازار هوش مصنوعی رایگان تولید ویدئو یکم بازار داغ بوده و ارائه دهندگان مختلفی با سرویس‌های متعدد در آن حضور دارند. اگر بخواهیم جایگزین‌ها و رقبای Runway را نیز مطرح کنیم، می‌توانیم به این گزینه‌ها اشاره کنیم:

  • هوش مصنوعی Synthesia: برای تولید ویدئو‌های مکالمه ای با استفاده از صدا و تصویر کاراکتر‌های مختلف؛
  • هوش مصنوعی D-ID: قابلیت تولید ویدئو از روی تصاویری که به آن می‌دهید و متحرک سازی آنها؛
  • هوش مصنوعی HeyGen: بهترین گزینه برای ساخت تیزر‌های تبلیغاتی؛
  • هوش مصنوعی Deepbrain AI: در ساخت ویدئوهای کوتاه، گزینه ای خوب برای تولید کنندگان محتوا خواهد بود؛

بهترین هوش مصنوعی رایگان ادیت ویدئو: PowerDirector

در بخش قبلی در مورد هوش مصنوعی رایگان تولید ویدئو صحبت کردیم، در اینجا می‌خواهیم در مورد ابزار‌هایی که برای ادیت ویدئو از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند و می‌توان به رایان از آنها استفاده کرد، صحبت کنیم. خیلی از تولید کنندگان محتوا یک ویدئو از خود رکورد گرده و قصد اضافه کردن افکت‌های مختلف به آن را دارند، هوش مصنوعی می‌تواند فرایند پیچیده و خسته کننده تدوین را به طور لذت بخشی ساده کند. برنامه PowerDirector، که از قدیمی ترین برنامه‌های ادیت ویدئو است، امکان استفاده از افکت‌ها و فیلتر‌های هوش مصنوعی را برای شما فراهم کرده است.

این برنامه امکان ویرایش ویدئو‌ها را با بهترین افکت‌ها به شما می‌دهد و کاری که در برنامه‌هایی مانند پریمیر ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد، در پاوردایرکتور می‌تواند در مدت بسیار کوتاه تری انجام شود. البته باید در نظر داشته باشید که برخی از افکت‌های حرفه ای در این برنامه نیاز به نسخه پرمیوم دارد. البته نسخه رایگان نیز سطح کیفی خوبی به شما خواهد داد و با امکانات آن هم می‌توان بدون مشکل یک ویدئو خوب و حرفه ای داشت.

بهترین هوش مصنوعی رایگان طراحی و دیزاین: Decorilla

اگر می‌خواهید که یک هوش مصنوعی در طراحی و چینش اتاق پذیرایی، آشپزخانه و یا دفتر کارتان به شما کمک کند، می‌توانید با یک عکس از این محل به سراغ Decorilla رفته و با تحویل دادن این عکس به سایت این برنامه، یک تصویر از اتاقی که به صورت مدرن چیده شده است تحویل بگیرید. این هوش مصنوعی هم می‌تواند برای کاربران عادی مفید باشد و هم کسانی که در حوزه دکوراسیون داخلی و معماری فعالیت دارند. البته در صورتی که بخواهید کاربرد‌های طراحی حرفه ای را روی آن داشته باشید، لازم است که از پلن‌های پریمیوم آن استفاده نمایید. اما برای ایده گرفتن در طراحی می‌توانید روی این هوش مصنوعی رایگان حساب کنید. اگر سری به مقاله سایت هوش مصنوعی برای معماری بزنید، می‌توانید با موارد بیشتری از این نوع هوش مصنوعی آشنا شوید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم نمونه‌های مختلفی از بهترین انواع هوش مصنوعی رایگان را بررسی کردیم و دیدیم که برای استفاده‌های مختلف، می‌توانیم به سراغ چه هوش مصنوعی برویم و از این فهرست بلند بالای سایت‌های هوش مصنوعی که این روزها عرضه شده اند، کدام موارد ارزش امتحان کردن را دارند. در کل می‌توان گفت در بین چت بات‌ها چت جی پی تی و جمینای بهترین کیفیت را به رایگان در اختیار ما می‌گذارند. از برنامه‌های آفلاین خوب می‌توان به Fooocus برای تولید تصویر و PowerDirector برای ادیت ویدئو اشاره کرد. هوش مصنوعی Runway نیز گزینه خوبی برای ساخت ویدئو از روی متن به صورت آنلاین می‌باشد. در صورتی که شما هم مورد دیگری را می‌شناسید که م تواند در این فهرست جای بگیرد، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل