بهترین لپ تاپ های 4K که می توانید در ۲۰۲۴ بخرید

بهترین لپ تاپ های 4K که می توانید در ۲۰۲۴ بخرید

پیدا کردن یک لپ تاپ 4K کار چندان سختی نیست و این روز‌ها دستگاه‌های زیادی وجود دارند که این ویژگی را ارائه می‌دهند. اما وقتی پای انتخاب بهترین در میان باشد، معیار‌های مختلفی را باید در نظر داشته باشیم. در این مقاله از می‌خواهیم یک لیست از چند لپ تاپ 4K جدید ارائه دهیم، که در سال ۲۰۲۴ می‌توانند عنوان بهترین را داشته باشند.

عموما لپ تاپ‌ها و کامپیوتر‌های همراه، از نظر صفحه نمایش در شرایط خوبی قرار دارند. البته نمی‌توان آنها را از این نظر با گوشی‌ها و صفحات آنها مقایسه کرد. زیرا اگر بخواهیم صفحاتی با این کیفیت را در اندازه بزرگ داشته باشیم، هزینه‌های سرسام آوری را به ما تحمیل می‌کند. اما می‌توان این روز‌ها لپ تاپ‌های خوبی را با کیفیت تصویر 4K یافت که از این نظر، بی نظیر هستند. در صورتی که می‌خواهید از دستگاه خود برای کارهایی مانند تولید محتوا، تماشای فیلم، بازی و گیمینگ و یا مصارفی که نیاز به کیفیت تصویر بالا دارند استفاده کنید، باید گزینه‌های 4K را در لیست خرید خود جای دهید. در این مقاله پلازا قرار است با هم تعدادی لپ تاپ 4K را که میتوان انها را از بهترین‌های امسال دانست با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

ویژگی‌های بهترین لپ تاپ 4K چیست؟

لپ تاپ 4K دستگاهی است که بتواند رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را در اختیار ما قرار دهد. این رزولوشن که تقریبا 4 برابر رزولوشن‌های عادی FHD یا همان فول اچ دی است. البته باید در نظر داشت که در برخی از دستگاه‌ها و لپ تاپ‌ها به جای اصطلاح 4K از واژه UHD که نشان دهنده اولترا HD است نیز استفاده می‌شود. به طور کلی دستگاه‌هایی با این رزولوشن برای کارهایی مانند ویرایش و ادیت ویدئو، مدلسازی‌های سه بعدی و مهندسی، کارهای گرافیکی و مصارف گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس می‌توان آنها را دستگاه‌هایی قدرتمند و حرفه ای دانست.

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ معرفی بهترین انواع لپ تاپ 4K و ارائه لیست آنها برویم، لازم است کمی در مورد اینکه اصلا ما از یک لپ تاپ 4K چه انتظاراتی داریم صحبت کنیم. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که صفحه نمایش با کیفیت 4K تنها چیزی است که یک لپ تاپ 4K نیاز دارد. اما باید گفت که اصلا اینطور نیست و در کنار قدرت صفحه، باید به موارد ریز و درشت دیگری توجه داشت. در غیر اینصورت این دستگاه هر چقدر هم که کیفیت صفحه خوبی داشته باشد، باز نمی‌توان انتظاراتی که از آن می‌رود را برآورده کند و در بهترین حالت شما یک تصویر با کیفیت 4K با لگ و تاخیر خواهید داشت و دستگاه شما نمی‌تواند از پس مسئولیت‌هایی که دارد بر بیاید.

ویژگی های بهترین لپ تاپ 4K چیست؟

اگر بخواهیم مهمترین مواردی که باید در نظر داشته باشیم را بررسی کنیم، می‌توانیم لیستی به این صورت را معرفی کنیم:

  • تکنولوژی‌های نمایش تصویر: در کنار رزولوشن بالا و 4K این لپ تاپ‌ها باید بتوانند از قابلیت‌هایی مانند HDR10+، sRGB و یا Adobe RGB نیز پشتیبانی کنند. این موارد می‌تواند کیفیت تصویر شما را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.
  • اندازه صفحه نمایش: در این خصوص باید گفت کیفیت 4K در اندازه‌های بزرگتر بهتری دیده می‌شود. پس اگر به دنبال یک لپ تاپ 4K با سایر کوچک بروید، خیلی نمی‌توانید تفاوت کیفیت بین آن و سایر لپ تاپ‌های FHD را تجربه کنید.
  • کارت گرافیک مجزا: عموم دستگاه‌هایی که به صورت آنبرد گرافیک را ارائه می‌دهند و پردازنده گرافیکی (GPU) مجزا ندارند، در تکمیل کاربرد‌هایی که از دستگاه‌های 4K انتظار می‌رود موفق نیستند. البته در مورد دستگاه‌هایی با پردازنده‌های رده بالا این کاستی می‌تواند کمرنگ شود.
  • قدرت پردازشی بالا: یکی دیگر از مواردی که باید برای یک لپ تاپ 4K در نظر داشت، قدرت پردازشی بالای پردازنده است که در مورد قبل هم به اهمیت آن اشاره کردیم. اگر می‌خواهید دستگاه 4K شما واقعا این کیفیت را ارائه کند و بدون لگ باشد، لازم است از نیروی پردازشی آن مطمئن شوید. منظور از نیروی پردازشی پردازنده قوی (حداقل Core i5 نسل ۸) و همینطور میزان رم بالا (حداقل ۸ گیگابایت) می‌باشد.

در صورتی که این موارد را در نظر داشته باشیم، می‌توانید لپ تاپ‌های 4K زیادی را پیدا کنید که برای شما مناسب هستند. البته باید گفت مواردی که می‌توانند به عنوان بهترین‌های سال ۲۰۲۴ مطرح شوند، نیاز به بررسی ویژگی‌های مختلف دیگری نیز دارند که در ادامه به سراغ آنها خواهیم رفت. در اینجا ما موارد مختلفی که هر کدام در زمینه ای خاص بهترین هستند را با هم بررسی خواهیم کرد.

بهترین لپ تاپ 4K از همه جهات: Dell XPS 16

  • نمایشگر: ۱۶.۳ اینچی تاچ از نوع اولد
  • پردازنده: اینتل Core Ultra 7
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا RTX 4070
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۲.۲ کیلوگرم
  • قیمت: در حدود ۳۴۰۰ دلار

برند دل از بهترین تولید کنندگان لپ تاپ‌های حرفه ای به شمار می‌رود و در اینجا دستگاه محبوب XPS 16 که در خیلی از لیست‌های دیگر، مانند لیست بهترین لپ تاپ دل از صدر نشینان است، به عنوان بهترین لپ تاپ 4K در سال ۲۰۲۴ نیز ارائه شده است. در اینجا ما یک لپ تاپ قدرتمند و بی نظیر با طراحی خارق العاده، گوشه‌های تیز ظاهر شیک و تقریبا کلاسیک، وزن سبک به نسبت سایر دستگاه حرفه ای، و صفحه نمایشی خارق العاده را داریم که می‌تواند کیفیت تصویر 4K را با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۴۰۰ در اختیار کاربران قرار دهد. این صفحه نمایش اولد تاچ با اندازه ۱۶.۳ اینچی خود و ویژگی‌هایی مانند نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز می‌تواند تصویری واقعی و روان را ارائه دهد.

مهمترین مزیت‌های این دستگاه را می‌توان صفحه نمایش با کیفیت، قدرت پردازشی فوق العاده، عمر باتری بالا و طراحی منحصر به فرد آن دانست. البته باید گفت معایبی مانند هزینه بالایی که روی دست کاربران می‌گذارد و عدم ارائه پورت‌های متنوع (صرفا USB-C دارد) از مهمترین ایراداتی هستند که می‌تواند روی تصمیم گیری شما برای خرید نقش داشته باشد.

بهترین مک بوک 4K: مک بوک پرو M3 مکس

  • نمایشگر: ۱۶.۲ اینچی لیکویید رتینا XDR
  • پردازنده: پردازنده اپل M3 Max با ۱۶ هسته
  • پردازنده گرافیکی: ۳۰ هسته ای اپل
  • رم: ۳۶ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۲.۱۶ کیلوگرم
  • قیمت: ۳۵۰۰ دلار

کامپیوتر‌های مک با استایل خاص خود همیشه جزو صدر نشین‌های لیست‌های مختلف بهترین‌ها هستند. دستگاهی که می‌تواند این بار با عنوان بهترین لپ تاپ 4K از اپل در اینجا معرفی شود، مک بوک پرو با تراشه M3 Max است. سری پرو مک بوک‌ها را می‌توان سری پرفورمنس آنها دانست که از نظر قدرت پردازشی و همینطور کیفیت ساخت در بهترین حالت خود قرار دارند. مک بوک پرو با اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود که نسخه ۱۶ اینچی آن می‌تواند تصویری با رزولوشن 4K برای شما فراهم کند. صفحه نمایش این دستگاه از نوع لیکویید رتینا بوده که کیفیت آن زبانزد خاص و عام است و طراحی و ساخت آنها به عهده شرکت LG می‌باشد.

خرید یک دستگاه اپل برای طرفداران این برند همیشه جذاب بوده و امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. همینطور در این مورد خاص پردازنده قدرتمند M3 Max و صفحه نمایش 4K می‌توانند کارایی‌های آن را دو چندان کنند. البته باید گفت نکات منفی مانند قیمت بالا به نسبت هم رده‌های خود و نقص‌هایی که تست پردازنده گرافیکی تراشه M3 نشان داده است، می‌تواند از نکات منفی برای این دستگاه به شمار برود.در صورتی که از طرفداران این برند هستید و به دنبال دستگاهی با کیفیتی برای کارهای گرافیکی می‌گردید، مقاله بهترین لپ تاپ اپل برای کارهای گرافیکی می‌تواند در پیدا کردن بهترین گزینه‌ها به شما کمک کند.

بهترین لپ تاپ 4K گیمینگ: Razer Blade 16

  • نمایشگر: ۱۶ اینچی از نوع Mini-LED
  • پردازنده: اینتل Core i9
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا RTX 4080 با ۱۲ گیگابایت وی‌رم
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۲.۴ کیلوگرم
  • قیمت: ۳۸۰۰ دلار

اگر از علاقه مندان به دنیای گیمینگ و تجهیزات آن باشید، می‌دانید که برند Razer چه جواهری است و دستگاه‌های بلید آن که از معروف ترین لپ تاپ‌های گیمینگ هستند چه کیفیتی را به شما ارائه می‌دهند. در این خصوص باید گفت که Razer Blade 16 با کانفیگ معرفی شده یکی از بهترین دستگاه‌های این برند است که در ابتدای سال ۲۰۲۴ معرفی شد و می‌تواند کیفیت خارق العاده ای را در اختیار کاربران خود بگذارد؛ علاوه بر این، ویژگی‌هایی مانند ظاهر گیمینگ و RGB و همینطور باتری فوق العاده ای که می‌تواند این دستگاه را پنج و نیم ساعت حالت پرفورمنس و به صورت کاملا عملیاتی روشن نگه دارد، نیز از مزیت‌های مهم این دستگاه هستند. البته باید گفت هیچ یک از آنها به اندازه صفحه نمایش عجیب آن در چشم نیستند!

نکته مهم در مورد این دستگاه این است که اولین صفحه نمایش Mini-LED دو حالته یا همان Dual-Mode در جهان را ارائه می‌دهد. در واقع این صفحه نمایش می‌تواند در وضعیت‌های 4K با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۴۰۰ و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و همینطور +FHD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ با نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز سرویس دهی کند که در نوع خود بی نظیر است. در صورتی که سری به مقاله لپ تاپ Razer Blade 16 2024 بزنید می‌توانید با این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

بهترین لپ تاپ 4K اقتصادی: Acer Swift Edge 16

  • نمایشگر: ۱۶.۲ اینچی اولد
  • پردازنده: ای ام دی رایزن ۷
  • پردازنده گرافیکی: آنبرد AMD Radeon
  • رم: ۱۶ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۱.۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۱۲۰۰ دلار

برند ایسر یکی از برند‌های قدیمی بازار لپ تاپ‌ها است که محصولات خوب و با کیفیتی را روانه بازار کرده است. در بازار ایران نیز این برند در ۱۰ سال پیش یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آمد و انتخاب خیلی از کسانی بود که به دنبال یک لپ تاپ خوب و اقتصادی می‌گشتند. عمدتا لپ تاپ‌های ایسر به ارائه کیفیت‌های بالا با قیمت‌های اقتصادی معروف هستند و در این مورد نیز ما یکی از همین دستگاه‌ها را داریم که می‌تواند با رنج قیمتی پایینتر از سایر دستگاه‌هایی که در این لیست قرار دارد، کیفیتی که در خرید یک لپ تاپ 4K است را در اختیار شما قرار دهد.

هر چند این دستگاه دو سه سالی است که وارد بازار شده ولی می‌تواند برای ۲۰۲۴ نیز جوابگوی نیاز کسانی باشد که نمی‌توانند بودجه‌های سنگین سایر دستگاه‌های 4K را فراهم کنند. این لپ تاپ یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی از نوع اولد را با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۲۰۰۰ در اختیار کاربران می‌گذارد. نرخ تازه سازی این دیسپلی نیز ۱۲۰ هرتز اعلام شده است که می‌تواند تصویری خوب و ایده آل را به ما بدهد. همینطور این دستگاه مجموعه خوبی از ویژگی‌های جانبی مانند پورت ها، حسگر اثر انگشت، خروجی‌های صدا و تجهیزات ارتباطی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای یک لپ تاپ با جنبه اقتصادی (در حالت عادی با یکی از بهترین‌های ایسر طرف هستیم) شرایطی خاص به شمار می‌رود.

بهترین لپ تاپ 4K مهندسی: HP Zbook Fury 17 G8

  • نمایشگر: ۱۷.۳ اینچی از نوع IPS
  • پردازنده: اینتل Core i9-11950H
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا RTX A3000
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۲.۹ کیلوگرم
  • قیمت: ۴۰۰۰ دلار

بالاخره نوبت به بررسی نماینده برند HP رسید که وقتی صحبت از پرفورمنس در میان باشد، از بهترین‌های بازار خواهد بود. این برند قدیمی دستگاه‌های مختلفی با کاربرد‌های گوناگون دارد که خیلی از آنها می‌توانند در زمینه بهترین لپ تاپ 4K مدعی باشند. اما وقتی بخواهیم یک دستگاه مهندسی و حرفه ای از این برند را معرفی کنیم، سری Zbook بهترین گزینه روی میز خواهد بود. گزینه ای که توانسته عنوان بهترین لپ تاپ مهندسی را در بین 4K‌های سال ۲۰۲۴ بدست آورد، چیزی جز HP Zbook Fury 17 G8 نیست.

در این دستگاه، ما یک صفحه نمایش با اندازه ۱۷.۳ اینچ داریم که از بزرگترین لپ تاپ‌ها به شمار می‌رود. این نمایشگر 4K که رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را ارائه می‌دهد، با میزان DCI-P3 به مقدار ۱۶۱.۷ درصد را می‌بینیم که می‌توان گفت تقریبا یکی از بهترین کیفیت رنگ‌های دنیا را در اختیار ما قرار می‌دهد. همینطور تست‌های انجام گرفته از روشنایی این نمایشگر نشان می‌دهد به صورت میانگین ۵۳۲ نیت نوردهی دارد که برای یک لپ تاپ فوق العاده خواهد بود.

نسخه ای ما در اینجا معرفی کرده ایم یک Core i9 خارق العاده است که با کارت گرافیک خود برای شما ۴۰۰ دلار آب خواهد خورد. البته باید گفت که قیمت همین مدل با پردازنده‌های Xeon تا ۶۰۰۰ دلار نیز افزایش خواهد داشت و با این اوصاف بدیهی است که این رقم‌ها مهمترین ایراد آن هستند!

بهترین لپ تاپ 4K خانگی: MSI Prestige 16 AI Evo

  • نمایشگر: ۱۶ اینچی از نوع اولد
  • پردازنده: اینتل Core Ultra 7 155H
  • پردازنده گرافیکی: آنبرد Intel Arc
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۱.۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۱۶۵۰ دلار

لپ تاپ‌های MSI نیز یکی دیگر از پرفروش‌های بازار جهانی است که در بازار ایران نیز حضوری طولانی مدت داشته و اکنون مدل‌های خوبی از دستگاه‌های گیمینگ آن در بازار وجود دارد. در مورد مدل ارائه شده در اینجا یعنی MSI Prestige 16 AI Evo باید گفت که یک لپ تاپ خوب و قوی از هر نظر را داریم که می‌تواند کاربرد‌های عمومی مورد انتظار از یک لپ تاپ 4K را به خوبی ارائه دهد. در این دستگاه ما یک صفحه نمایش +4K با پنل اولد و رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۴۰۰ داریم که مهمترین ویژگی آن بهینه شدن مصرف باتری در این صفحه نمایش است، به طوری که می‌تواند برای شما مدت ۱۳ ساعت ویدئو را به صورت 4K پخش کند.

میزان DCI-P3 در این دستگاه ۱۳۷.۹ درصد بوده که از خیلی دیگر از دستگاه‌هایی که اینجا داریم بالاتر است. همینطور میانگین نوردهی در آزمایش‌هایی که از آن انجام شده است در حدود ۳۷۰ نیت بوده است. این دستگاه توانسته از خیلی جهات نظر کاربران را به خود جلب کند و تنها نکته منفی در مورد آن حجم صدای پایین اسپیکر‌های آن است.

بهترین لپ تاپ 4K سبک وزن: HP Zbook Studio G8

  • نمایشگر: ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز
  • پردازنده: اینتل Core i7 نسل ۱۱
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا جی فورس RTX 3070
  • رم: ۳۲ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱ ترابایت
  • وزن: ۱.۴ کیلوگرم
  • قیمت: ۲۷۰۰ دلار

همانطور که دیدیم تا به اینجا تمامی دستگاه‌هایی که بررسی کردیم با اندازه‌های ۱۶ اینچ به بالا عرضه شده اند، پس بدیهی است که باز هم با وجود تکنولوژی‌های نوین و سبک شدن لپ تاپ ها، از نظر اندازه و وزن بزرگ باشند. در اینجا ما بهترین لپ تاپ 4K سبک وزن در سال ۲۰۲۴ را داریم که چیزی جز HP Zbook Studio G8 نمی‌تواند باشد و با ۱.۴ کیلوگرم سبک ترین دستگاه این لیست است. این دستگاه در مدل قبلی خود یعنی G7 جایزه بهترین طراحی سال را به خود اختصاص داده بود که مدل G8 نیز دقیقا از همین طراحی طبیعت می‌کند و از نظر پرفورمنس و کارایی نیز سطحی بسیار بالا دارد.

این لپ تاپ یک صفحه نمایش اولد با اندازه ۱۵.۶ اینچ و رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همینطور میزان DCI-P3 برای این دستگاه برابر با ۱۴۲.۵ درصد است. میزان نوردهی نیز در آن بالا بوده و می‌تواند میانگین ۴۶۴ نیت را در تست‌ها ارائه دهد. مانند مدل قبلی که از HP بررسی کردیم، این دستگاه نیز مشکلاتی با قیمت داشته و ۴۷۰۰ دلاری که باید برای آن پرداخته شود از چالش‌هایی است که خیلی از کاربران با آن مواجه شده و مجبور به انتخاب گزینه ای دیگر می‌شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی بهترین لپ تاپ 4K در سال ۲۰۲۴ پرداختیم و دیدیم که برند‌های مختلف برای این مورد چه پیشنهاداتی را به ما ارائه می‌دهند. در این خصوص باید گفت که بهترین گزینه XPS 16 از دل بوده که همه موارد را با هم دارد. در صورتی که چشم خود را روی قیمت ببندید و نیروی پردازشی ملاکتان باشد، دو مدل از زدبوک‌های HP یعنی Fury G8 و Studio G8 بهترین‌ها خواهند بود. لپ تاپ Razer Blade 16 پرچم گیمینگ‌ها را بالا نگه داشته و Acer Swift Edge 16 نیز می‌تواند یک دستگاه خوب و به نسبت سایرین اقتصادی باشد.

لپ تاپ MSI Prestige 16 AI Evo را می‌توان به عنوان بهترین دستگاه عمومی و با کاربرد خانگی معرفی کرد و همینطور مک بوک پرو با تراشه M3 Max به نمایندگی از اپل نیز در این لیست حضور دارد. در صورتی که شما هم دستگاهی را می‌شناسید که می‌تواند در این میان جایی داشته باشد، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل