هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

اپل با معرفی Apple Intelligence در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود، وارد دنیای هوش مصنوعی مولد شد. در واقع این شرکت با معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل قصد دارد تا وارد رقابت جدی با مایکروسافت و گوگل شود.

با توجه به سیر صعودی قابلیت‌ها و کارایی هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، حالا دیگر این تکنولوژی محدود به چند مجموعه‌ی خاص نیست و تمامی غول‌های تکنولوژی در تلاش‌اند تا با معرفی و به‌کارگیری هوش مصنوعی اختصاصی در دستگاه‌های خود، تجربه‌ی کاربری بهتری ایجاد کنند. همان‌طور که اخیرا مایکروسافت هوش مصنوعی Copilot و سامسونگ نیز هوش مصنوعی Galaxy AI را معرفی کرده و در آپدیت‌های جدید خود ارائه می‌کنند؛ هوش مصنوعی اپل نیز برای دستگاه‌های جدید این شرکت در نظر گرفته شده تا این شرکت نیز در عرصه‌ی هوش مصنوعی، عقب نماند.

طبق گفته‌های اپل، این سیستم قدرت مدل‌های مولد را با زمینه شخصی درخواست‌ها ترکیب کرده و قابلیت‌های مفید و کاربردی با توجه به نیاز کاربر ارائه می‌دهد. مدیر عامل اپل یعنی تیم کوک، Apple Intelligence را به عنوان فصل جدیدی از نوآوری‌های اپل معرفی کرد. همچنین ادعا کرد که قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به صورت خصوصی و امن، تحول بزرگی در کار‌های روزمره کاربران ایجاد خواهد کرد. در ادامه این مطلب پلازا، به Apple Intelligence می‌پردازیم، همچنین قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف آن را مرور خواهیم کرد.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی اپل چیست؟

اپل برای هوش مصنوعی خود از نام «هوش مصنوعی اپل» استفاده می‌کند که مدل هوش مصنوعی اختصاصی این شرکت محسوب می‌شود. قابلیت جدید اپل، شباهت زیادی به سایر ابزار‌های موجود همچون چت جی‌پی‌تی و گوگل جمینای دارد. البته لازم به ذکر است که هوش مصنوعی اپل، تنها در اکوسیستم اپل کار می‌کند. با راه‌اندازی آن در بسیاری از برنامه‌ها و ابزار‌های اپل، می‌توان از هوش مصنوعی اپل بهره‌مند شد.

همچنین بخوانید :

نکته جالب در مورد این قابلیت این است که ابتدا باید کاربر را به طور کامل درک کرده و در جریان روال روزانه آن قرار گیرد. در واقع هوش مصنوعی اپل فراتر از یک هوش معمولی است؛ زیرا عملکرد آن بر اساس سبک زندگی و ویژگی‌های فردی است. می‌توان گفت که Apple Intelligence بر مبنای تجربیات شخصی و داده‌های شما استوار بوده و در تلاش است که به عنوان یک دستیار هوشمند عمل کند. به منظور سرعت و امنیت هرچه بیشتر، بسیاری از پردازش‌های مورد نیاز، به‌صورت آفلاین و بر روی گوشی یا لپ‌تاپ اپل انجام می‌شود و نیازی به ارسال به سرور حس نمی‌شود.

هوش مصنوعی اپلapple Intelligent چیست

چرا اپل به سمت هوش مصنوعی می‌رود؟

یکی از تلاش‌های اصلی اپل در حال حاضر، تلاش برای پاسخ به هوش مصنوعی است که صنعت فناوری را فرا گرفته است. زمانی که هوش مصنوعی Chat GPT معرفی شد، اپل تا حد زیادی در حاشیه قرار گرفت. مایکروسافت و گوگل، نسخه‌های مولد هوش مصنوعی خود را ارائه دادند. این نسخه‌های مولد موتور جستجو، می‌توانند پاسخ‌های منطقی شبیه انسان به پرسش‌های کاربران ارائه دهند.

در این مدت که در نسخه‌های هوش مصنوعی مایکروسافت و گوگل شاهد پیشرفت‌های فراوانی بودیم، تنها یک نسخه قابل توجه از اپل عرضه شد. در واقع تنها هوش مصنوعی اپل که توجه کاربران را به خود جلب کرد، برخی قابلیت‌ها در سیستم‌عامل 17 iOS بود. با توجه به گفته‌های کوک، می‌توان به این موضوع پی برد که اپل سال‌ها است که روی فناوری هوش مصنوعی مولد کار می‌کند. مدیران اپل از اواخر سال گذشته برای جبران زمان از دست رفته تلاش کرده‌اند، تا در نهایت بتوانند یک هوش مصنوعی مولد با قابلیت‌های خاص ارائه دهند.

همچنین بخوانید :

قابلیت های هوش مصنوعی اپل

در این بخش به معرفی کامل قابلیت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی اپل می‌پردازیم:

قابلیت جدید برای درک و تولید متن

ابزار‌های نوشتاری جدیدی در Apple Intelligence وجود دارند که به کاربران در بازنویسی، خلاصه‌نویسی و ویرایش، کمک می‌کند. به عنوان مثال ابزار‌های نوشتاری به کاربران در کارهایی مانند یادداشت‌برداری، نوشتن مقاله یا ایمیل کمک زیادی می‌کند. همچنین قابلیت بازنویسی، این امکان را به کاربران می‌دهد که در بین چندین نسخه مختلف حق انتخاب داشته باشند. در واقع می‌توانند لحن نوشته را با توجه به مخاطب و هدف مورد نظر تعیین کنند. ابزارهای ویراستاری نیز قابلیت بررسی گرامر، ساختار جملات و انتخاب کلمات را دارند و پیشنهاداتی را همراه با توضیحات ارائه می‌دهند. یکی دیگر از قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل، قابلیت خلاصه‌سازی است که با استفاده از آن می‌توان متن‌ها را به صورت پاراگراف، جدول، نکات کلیدی و فهرست مشاهده کرد.

تولید تصویر با Image Playground

یکی از قابلیت های هوش مصنوعی اپل که لازم است به آن بپردازیم، Image Playground است. این قابلیت در هوش مصنوعی اپل به کاربران اجازه می‌دهد که از میان سه سبک انمیشن، طراحی و تصویر‌‌سازی، تصاویر جالبی را در عرض چند ثانیه ایجاد کنند. استفاده از این قابلیت بسیار آسان بوده و به طور مستقیم در برخی اپلکیشن‌ها وجود دارد. با توجه به گفته‌های اپل، تمام این تصاویر روی دستگاه تولید می‌شوند. در Image Playground می‌توان در میان مجموعه‌ای از مفاهیم در دسته‌بندی‌های مختلف، یکی را انتخاب کرده و تصویر مورد نظر خود را با تایپ توضیح داد.

اعلانات هوشمند

یکی از قابلیت های هوش مصنوعی اپل، می‌تواند کمک زیادی به شناسایی نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار کرده و آن‌ها را بالای سایر اعلانات نمایش دهد. هنگامی که اعلانات خلاصه می‌شوند، کاربران می‌توانند با یک نگاه و سریع‌ترین زمان ممکن در جریان اعلانات مهم خود قرار بگیرند. در واقع با فعال کردن Reduce Interruptions، تنها اعلاناتی که نیاز به توجه فوری دارند، نمایش داده می‌شوند.

ساخت ایموجی با Genmoji

یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل، Genmoji نام دارد که مخفف Generative Emoji است. کاربران با استفاده از این قابلیت در Apple Intelligence می‌توانند ایموجی‌های مختلف را براساس نیاز خود خلق کنند. با تایپ توضیحات، Genmoji مورد نظر شما به همراه برخی گزینه‌های اضافی ظاهر خواهد شد. حتی ایجاد ایموجی فهرست مخاطبین براساس عکس آن‌ها امکان‌پذیر است.  جن‌موجی را نیز می‌توان درست مانند ایموجی به پیام‌ها اضافه کرد یا حتی به عنوان ری‌اکشن به پیام‌ها یا استیکر مورد استفاده قرار داد.

قابلیت‌های جدید Photos

Apple Intelligence جستجوی فیلم‌ها وعکس‌ها را برای کاربران راحت خواهد کرد. به طوری که برای جستجوی تصاویر خاص، می‌توان از زبان طبیعی استفاده کرد. همچنین جستجو در ویدیو‌ها با قابلیت پیدا کردن لحظات خاص در کلیپ‌ها، امکان‌پذیر می‌شود. در واقع با استفاده از آن، کاربران قادر به رفتن به بخش مربوطه به طور مستقیم خواهند بود. ابزار جدید Clean Up یکی از بهترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل است که می‌تواند به راحتی اشیای مزاحم در پس‌زمینه را شناسایی و حذف کند. هوش مصنوعی اپل این کار را بدون آسیب رساندن به سوژه اصلی انجام می‌دهد.

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل

گرچه سایت و برنامه‌های مختلفی برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف، توسعه داده شده‌اند، اما وجود یک هوش مصنوعی یکپارچه در سیستم عامل گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ، کارایی بهتری خواهد داشت. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل می‌پردازیم.

بهره‌گیری گسترده از اطلاعات شخصی

یکی از تفاوت‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در مقایسه با ابزاری همچون Chat GPT این است که آیفون، مک یا آیپد شما هسته اصلی این تجربه محسوب می‌شود. در واقع دستگاه شما می‌تواند اطلاعات مفید زیادی در مورد شما کسب کند. با استفاده از این بستر، می‌توان این عملیات مبتنی بر هوش مصنوعی را شخصی‌سازی کرد، در نتیجه بسیار مرتبط و مفید خواهند شد. هوش مصنوعی اپل می‌تواند از تمام اطلاعات دستگاه شما که دستیار از آن‌ها آگاه است، استفاده کند.

همچنین بخوانید :

توجه ویژه به حریم خصوصی

اپل همواره خود را به عنوان شرکتی معرفی می‌کند که تلاش زیادی برای  احترام به حریم خصوصی کاربران می‌کند. به نظر می‌رسد این بار هم مثل همیشه توجه ویژه‌ای به حریم خصوصی هوش مصنوعی جدید خود داشته است. بنابراین مطمئنا بسیاری از این درخواست‌ها بر روی دستگاه‌های اپل انجام خواهند شد. فناوری محاسبات ابری مخصوص اپل، هنگامی که نیاز به قدرت پردازشی زیادی است، وارد عمل می‌شود‌. در واقع داده‌های مرتبط دستگاه شما تنها در صورت نیاز، به سرور‌های اپل ارسال می‌شوند. ظاهراً این داده‌ها به هیچ عنوان برای اپل در دسترس نبوده و هیچ وقت ذخیره نمی‌شوند.

سازگاری با دستگاه‌های اپل

با توجه به این که اکثر این پردازش‌ها در دستگاه انجام می‌شوند، متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های آیفون قادر به استفاده از این مشخصه‌ها نیستند. در حال حاضر تنها آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌توانند از ویژگی های هوش مصنوعی اپل بهره‌مند شوند. البته مک‌ها و آیپدهای مبتنی بر تراشه M1 و مدل‌های جدید‌تر نیز امکان استفاده از هوش مصنوعی اپل را دارند.

نتیجه گیری

در دنیای امروزی، هوش مصنوعی به یک فناوری مهم و کلیدی در بسیاری از صنایع تبدیل شده است. اپل نیز برای حفظ جایگاه خود در زمینه نوآوری، باید در آن پیشرو باشد. سرمایه‌گذاری اپل در هوش مصنوعی، تعهد آن به این فناوری و پتانسیل‌های آن برای آینده را نشان می‌دهد‌. مطمئنا در این مسیر چالش‌های زیادی وجود دارد، اپل برای دستیابی به اهداف خود، باید چالش‌های پیش روی خود را به درستی پشت سر بگذارد. در این مطلب شما را با هوش مصنوعی جدید اپل یعنی Apple Intelligence آشنا کردیم. همچنین سعی کردیم به تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن بپردازیم، تا با فناوری جدید اپل بهتر آشنا شوید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل