مهمترین کارهایی که باید قبل از ریست فکتوری گوشی انجام داد کدامند؟

مهمترین کارهایی که باید قبل از ریست فکتوری گوشی انجام داد کدامند؟

قبل از ریست فکتوری چه کنیم تا اطلاعات و تنظیماتی که از گوشی خود داریم از بین نروند؟ نحوه بک آپ گرفتن قبل از ریست فکتوری به چه صورتی است؟ اصلا اقدامات قبل از ریست فکتوری چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم جواب این سوالات را پیدا کنیم.

عملیات Reset Factory گوشی به خودی خود کاری ترسناک است و وقتی که ما به سراغ انجام این کار می‌رویم، مطمئنا از دست گوشی خود حسابی خسته شده و چاره ای نداریم، با می‌خواهیم دستگاه را به شخص دیگری واگذار کرده و آن را بفروشیم. در هر دو حالت باید در نظر داشت که تمامی اطلاعاتی که در حال حاضر روی گوشی است، با انجام ریست فکتوری به صورت دائمی از بین رفته و دیگر نمی توان به آنها دسترسی داشت. پس بهتر است که فکری به حال نجات آنها کرده و قبل از شروع ریست، آنها را خارج کنیم. در ادامه این مطلب از پلازا، در مورد اینکه قبل از ریست فکتوری چه کنیم و چطور اطلاعات خود را نجات دهیم، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

در زمان ریست فکتوری چه اتفاقی می‌افتد؟

ریست فکتوری به شما کمک می‌کند که سخت افزاری تمیز داشته باشید که تمامی اختلال‌های  پیش آمده در گوشی و اطلاعات ذخیره شده روی آن از بین رفته و از نظر نرم افزاری مانند یک گوشی نو می‌باشد. این ویژگی‌های  باعث شده است وقتی که اوضاع نرم افزاری گوشی چنان خراب است که نمی توان راه حلی برای درست کردن آن پیدا کرد، به این روش متوسل شویم. همینطور این ویژگی می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند گوشی خود را بفروشند و نمی خواهند هیچ ردی از آنها و اطلاعاتشان روی گوشی باقی بماند نیز از کاربرد‌های  خوب ریست فکتوری به حساب می‌آید.

در زمان ریست فکتوری چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی که شما کار ریست فکتوری را انجام می‌دهید، به تنظیمات اولیه که کارخانه روی این دستگاه وارد گرده برگشته و کلیه اطلاعات نیز از روی آن پاک خواهد شد. البته بسته به اینکه شما از چه دیوایسی استفاده می‌کنید، این امکان که اطلاعاتی مانند فایل‌های  ویدئویی، تصاویر و هر چیزی که دانلود کرده اید روی گوشی شما بماند و تنها تنظیمات آن ریست شود، ممکن است در اختیار شما باشد، اما به طور معمول در ریست فکتوری از پیامک‌ها و مخاطبین گرفته تا کلیه فایل‌های  ذخیره شده، همه و همه از بین خواهد رفت.

همچنین بخوانید :

با توجه به این تفاسیر، خارج کردن اطلاعات از داخل گوشی که قصد ریست فکتوری آن را دارید، یک کار حیاتی است و این سوال که «قبل از ریست فکتوری چه کنیم؟» را در ذهن ما ایجاد می‌کند. در بخش بعدی در مورد این موضوع و کارهایی که باید برای آن انجام داد با هم صحبت خواهیم کرد.

قبل از ریست فکتوری چه کنیم؟

در صورتی که از متخصصان نرم افزاری گوشی و موبایل سوال کنید و یا منابع مختلفی را در اینترنت بگردید، می‌توانید به فهرست‌های جسته و گریخته ای در مورد اینکه قبل از ریست فکتوری چه کنیم، دسترسی داشته باشید. عمده انها در مورد بکاپ گیری از گوشی و یا خارج کردن اطلاعات صحبت می‌کنند و مواردی که کمی دقیق تر باشند در مورد اکانت‌های  روی گوشی نیز به شما هشدار خواهند داد. در اینجا قرار است با هم یک لیست جامع از تمامی اقدامات قبل از ریست فکتوری ارائه کنیم. کل کارهایی که باید قبل از ریست فکتوری روی گوشی و دیوایس خود انجام دهید، را می‌توان در دو دسته کلی جای داد:

  • کارهای مربوط به خارج کردن اطلاعات
  • کارهای مربوط به حفاظت از داده ها

در اولین دسته، ما باید داده‌های  مهم خود را از دل دیوایس مورد نظر بیرون بکشیم و طوری رفتار کنیم که چیزی را جا نگذاریم. در دسته دوم نیز باید کارهایی برای مدیریت اکانت ها، پسورد ها، برنامه‌هایی مانند والت ها، سیم کارت و مواردی از این دست را انجام دهیم که بعد از ریست فکتوری بتوانیم با خیال راحت دوباره آنها را راه اندازی کنیم. در ادامه به صورت مرحله به مرحله کارهایی که باید برای این منظور انجام گیرد را بررسی خواهیم کرد.

بکاپ گیری از اطلاعات دیوایس مورد نظر

اولین گزینه ای که در پاسخ به سوال قبل از ریست فکتوری چه کنیم می‌توان ارائه داد، نجات اطلاعات و فایل‌هایی است که اکنون در دیوایس خود داریم و بهترین چیزی که می‌تواند این قابلیت را برای ما انجام دهد، بکاپ گیری است. بکاپ یا نسخه پشتیبان در واقع قابلیتی است که گوشی در آن تمامی فایل ها، اطلاعات تماس، تنظیماتی که روی گوشی انجام داده اید، و هر آنچه در گالری خود دارید را برای شما ذخیره کرده و در قالب یک فایل در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید آنها را روی یک دستگاه دیگر و یا روی همین دستگاه بعد از ریست فکتوری مورد استفاده قرار دهید.

همچنین بخوانید :

بکاپ گیری می‌تواند توسط خود گوشی شما، سرویس‌های  آنلاین و یا یک کامپیوتر دیگر برای شما انجام شود. البته باید گفت نحوه بک آپ گرفتن قبل از ریست فکتوری، بسته به اینکه شما چه دیوایسی داشته باشید، می‌تواند متفاوت باشد. در دستگاه‌های  اندرویدی و آیفون‌ها روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. در مورد گوشی‌های اندرویدی باید گفت روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و شما می‌توانید از سرویس‌های  گوگل گرفته تا بکاپ گیری دستی را روی گوشی خود انجام دهید. مقاله بکاپ از گوشی اندروید می‌تواند روش‌های  مختلفی که برای این کار وجود دارد را در اختیار شما قرار دهد.

در مورد آیفون نیز روش‌های  مختلفی وجود دارد. بکاپ گیری از دیوایس‌های iOS می‌تواند به صورت خودکار و توسط iCloud به خوبی انجام شود؛ مخصوصا اگر بخواهید گوشی خود را عوض کنید و اطلاعات را به گوشی جدید منتقل کنید. در صورتی که سری به مقاله راهنمای بکاپ گرفتن از آیفون بزنید می‌توانید به دستور العمل کامل این کار دسترسی داشته باشید.

نکته: دقت داشته باشید در صورتی که گوشی شما دچار مشکل نرم افزاری شده است و به همین دلیل قصد ریست فکتوری آن را دارید، باید در زمان بکاپ گیری تنظیمات را از بکاپ حذف کرده و صرفا داده‌ها را بکاپ بگیرید. در غیر اینصورت مشکل نیز به همراه این بکاپ دوباره به گوشی باز خواهد گشت.

خروج از حساب‌های  کاربری قبل از ریست فکتوری

مورد بعدی که باید در نظر داشته شاید این است که قبل از ریست فکتوری از حساب‌های  کاربری خود خارج شده و اکانت‌های  خود را لاگ اوت کنید. این موضوع می‌تواند هم در گوشی‌های اندرویدی و هم در گوشی‌های iOS یک موضوع مهم باشد. زمانی که کار ریست فکتوری انجام و تمامی اطلاعات گوشی پاک می‌شود، فعال بودن اکانت‌ها می‌تواند باعث حذف برخی از اطلاعاتی که در اکانت وجود داشته نیز بشود. همینطور در بعضی از شرایط، اکانت ممکن است قسمتی از تنظیمات را در اختیار داشته و اجازه حذف اطلاعات را به آن ندهد. پس به یاد داشته باشید خروج از اکانت‌ها و حساب‌های کاربری برای ریست فکتوری تمام و کمال ضروری خواهد بود.

اطمینان از در اختیار داشتن رمز ها قبل از ریست فکتوری

مورد دیگری که در پاسخ به این سوال که قبل از ریست فکتوری چه کنیم در نظر بگیریم، رمز‌های  عبوری است که اکنون روی گوشی ما وجود دارد. تمامی این لاگین‌های ساده ای که مدت‌ها قبل برای شما انجام شده است، در طی عملیات ریست فکتوری از بین خواهد رفت و بهتر است قبل از اقدام به این کار، یک بار رمز‌های خود را کنترل کنید. اصلی ترین رمزی که در اینجا باید در نظر بگیرید، رمز اکانت اصلی است.

همچنین بخوانید :

در صورتی که این رمز‌ها را فراموش کرده اید می‌توانید تا زمانی که این اکانت‌ها روی گوشی شما فعال هستند، آنها را تغییر داده و یک پسورد تازه برای آنها انتخاب کنید. همینطور به سراغ مرورگر گوشی خود رفته و پسورد‌های  خود را استخراج کنید. همه مرورگر‌ها این ویژگی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این موارد در یک فایل CSV در اختیار شما قرار گرفته و می‌توانید بعد از ریست فکتوری آنها را دوباره در مرورگر خود وارد کنید تا از نظر لاگین به سایت‌های  مختلف مشکلی نداشته باشید.

برداشتن سیم کارت و کارت حافظه

هر چند در بیشتر گوشی‌ها کارت حافظه و سیم کارت بدون مشکل باقی می‌مانند و ریست فکتوری کاری به آنها ندارد، اما بهتر است قبل از اینکه کار را شروع کنید، سیم کارت‌ها و کارت حافظه خود را از داخل گوشی خارج کنید. اینطوری خیال شما از بابت اطلاعات کارت حافظه و همینطور تنظیمات و شماره‌ها و پیام‌های ذخیره شده روی سیم کارت راحت خواهد شد.

قبل از ریست فکتوری برنامه‌های مهم را کنترل کنید

این روز‌ها روی گوشی همه ما برنامه‌های  مهمی وجود دارند که در صورت از بین رفتن داده‌های  آنها با مشکلات مهمی مواجه خواهیم شد. یکی از کارهایی که در بین لیست پاسخ‌های سوال قبل از ریست فکتوری چه کنیم وجود دارد، کنترل این برنامه‌ها است. مطمئنا شما نمی توانید آنها را حفظ کنید و در فرآیند ریست فکتوری از بین خواهند رفت، اما می‌توانید اطلاعات مهم را از آنها خارج کرده و یا یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید. این کنترل دوباره به شما فرصت خواهد داد که چیزی را از قلم نیندازید.

همچنین بخوانید :

قبل از ریست فکتوری گوشی را به شارژ متصل کنید

یکی دیگر از مواردی که در بین اقدامات قبل از ریست فکتوری باید در نظر داشت، این است که باتری گوشی ما به اندازه کافی شارژ دارد یا نه. در صورتی که باتری شما مشکل داشته باشد و در میانه راه ریست فکتوری خاموش شود، به این سادگی‌ها روشن نخواهد شد و باید آن را به سراغ نمایندگی‌های  مجاز ببرید. بهتر است قبل از اقدام به انجام ریست فکتوری گوشی خود را به شارژ متصل کرده و این کار را در حالتی که شارژر به گوشی متصل است انجام دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه قبل از ریست فکتوری چه کنیم و اقدامات قبل از ریست فکتوری کدامند صحبت کردیم. همانطور که دیدیم، ریست فکتوری ما به هر دلیلی هم که باشد باید دو جنبه نجات دادن و خارج کردن فایل‌ها و حفاظت از داده‌های مهم را انجام دهیم. برای این منظور می‌توانیم کارهایی مانند بکاپ گیری، خروج از اکانت ها، ذخیره پسورد ها، خارج کردن سیم کارت و کارت حافظه و شارژ کردن باتری را در اولویت قرار داد. در صورتی که شما هم موردی را می‌شناسید که می‌تواند در این فهرست جای بگیرد، خوشحال می‌شویم که آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل