سریال و انمیشن

بهترین راهکار هنگام هنگ کردن و فریز شدن صفحه گوشی آیفون چیست؟

بهترین راهکار هنگام هنگ کردن و فریز شدن صفحه گوشی آیفون چیست؟

هنگ کردن آیفون یکی از موارد مورد انتظار برای خیلی از گوشی‌های آیفون است که برای بار اول می‌تواند شوکه کننده باشد. در این مقاله می‌خواهیم با هم به بررسی فریز شدن آیفون بپردازیم و ببینم که وقتی آیفون هنگ می کند، چه کنیم.

قفل شدن صفحه ایفون یکی از دردسر‌هایی است که با قدیمی شدن گوشی و یا پر شدن حافظه آن کم کم سر و کله اش پیدا خواهد شد و تقریبا تمامی کاربران iPhone یک بار با آن مواجه خواهند شد. وقتی برای اولین بار با این اتفاق مواجه شوید و فریز شدن آیفون را ببینید، ممکن است این اتفاق کمی استرس زا باشد و وقتی برای اولین بار از گوشی آیفون خوب و عزیزمان نافرمانی می‌بینیم، قطعا با پدیده ای عجیب روبرو شده ایم. اما باید گفت که اصلا جای نگرانی نیست و می‌توان به سادگی این اتفاق را رد کرد و باز هم همان گوشی با کیفیتی که قبلا داشتیم را داشته باشیم. در این مقاله پلازا با هم روش‌هایی که برای این کار وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید :

فهرست مطالب

دلیل هنگ کردن آیفون چیست؟

بهترین موضوعی که می‌توان با آن هنگ کردن آیفون و روش‌های رفع هنگ کردن را بررسی کرد این است که ابتدا ببینیم اصلا چرا این بلا به سر ما آمده است و کجای کار را اشتباه رفته ایم که کار گوشی ما به اینجا ختم شده است. در این خصوص باید گفت که خیلی از دلایل دخیل بوده و می‌توان یک لیست بلند بالا را مطرح کرد. برخی از این موارد به صورت کاملا اتفاقی بوده و ما در آنها هیچ نقشی نداریم و برخی دیگر کاملا تقصیر ما و بی توجهی مان به حال و روز گوشی است.

دلیل هنگ کردن آیفون چیست

اگر بخواهیم یک لیست از مهمترین مسائل و مواردی که می‌توانند منجر به هنگ کردن گوشی و فریز شدن آیفون ما شوند تهیه کنیم، می‌توانیم این موارد را معرفی کنیم:

  • برنامه‌های ناسازگار: برخی برنامه‌ها ممکن است با نسخه iOS دستگاه شما سازگار نباشند و باعث هنگ کردن سیستم شوند. در صورتی که به تازگی برنامه ای نصب کرده اید ممکن است دلیل هنگ کردن آیفون شما همان برنامه باشد.
  • باگ‌های سیستم عامل: نسخه‌های جدید iOS ممکن است باگ‌هایی داشته باشند که باعث ناپایداری و هنگ کردن دستگاه شوند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در روز‌های اولیه ارائه آپدیت سیستم عامل گوشی را آپدیت نکنید.
  • پر شدن حافظه: شاید به نظر نرسد اما حافظه دستگاه شما زودتر از آنچه که بدانید پر خواهد شد. وقتی حافظه دستگاه پر باشد، ممکن است عملکرد دستگاه کند شده و دچار هنگ شود.
  • اجرای همزمان چندین برنامه: باز بودن تعداد زیادی برنامه به طور همزمان می‌تواند باعث استفاده بیش از حد از حافظه و پردازنده شود.
  • برنامه‌های سنگین: اجرای برنامه‌های گرافیکی یا پردازشی سنگین می‌تواند منابع سیستم را به شدت درگیر کرده و باعث هنگ کردن شود.
  • خطاهای حافظه: خرابی یا مشکلات در حافظه داخلی دستگاه می‌تواند باعث هنگ کردن شود. این مشکلات می‌توانند گذرا باشند و دلایل ایجاد آنها بسیار متنوع است.
  • اتصال ضعیف یا ناپایدار به اینترنت: مشکلات در اتصال به اینترنت می‌تواند باعث تاخیر و هنگ کردن برنامه‌هایی شود که به اینترنت وابسته هستند.
  • داغ شدن بیش از حد: گوشی‌های آیفون از دستگاه‌هایی هستند که مشکلات افزایش دما و Overheating مختلفی از آنها گزارش شده است. دمای بالای دستگاه می‌تواند باعث کاهش عملکرد و هنگ کردن شود.
  • خرابی باتری: خیلی از موارد هنگ کردن آیفون به دلیل نارسایی برقی به قطعات سخت افزاری گوشی رخ می‌دهد که تقصیر به گردن باتری است. باتری‌های قدیمی یا خراب می‌توانند مشکلاتی در عملکرد دستگاه ایجاد کنند.
  • تنظیمات سیستمی نامناسب: تنظیمات نادرست در سیستم عامل یا برنامه‌ها می‌تواند باعث هنگ کردن دستگاه شود.
  • به روزرسانی ناقص: به روزرسانی‌های ناقص یا نا موفق سیستم عامل می‌تواند باعث ناپایداری و هنگ کردن دستگاه شود.
  • نرم افزارهای مخرب: هرچند آیفون‌ها به طور کلی کمتر در معرض ویروس‌ها و بدافزارها قرار دارند، اما امکان نصب نرم افزارهای مخرب وجود دارد که می‌توانند باعث مشکلات عملکردی شوند.
  • مشکلات جیلبریک (Jailbreak): این فرآیند می‌تواند باعث ناپایداری و مشکلات عملکردی در دستگاه شود، زیرا ممکن است برنامه‌ها و تنظیمات غیر استاندارد بر روی دستگاه نصب شوند که در ادامه باعث بروز مشکلاتی مانند هنگ کردن آیفون خواهند شد.
  • مشکلات سخت افزاری: خرابی در قطعاتی مانند پردازنده، حافظه یا برد اصلی می‌تواند باعث هنگ کردن دستگاه شود. البته این مورد از موارد به شدت نادر به شمار می‌رود و بهتر است فکر خود را چندان مشغول آن نکنید.
همچنین بخوانید :

همانطور که دیدیم، موارد متعددی وجود دارند که باعث هنگ کردن آیفون می‌شوند. البته این مورد که بیشتر این موارد از نوع نرم افزاری هستند و به سادگی قابل رفع می‌باشند، می‌تواند قوت قلبی برای ما باشد که در برطرف کردن این مشکل با دردسر زیادی روبرو نیستیم. در ادامه با هم آموزش لازم برای خاموش كردن گوشی هنگ كرده و اینکه وقتی آیفون هنگ میکنه چه کنیم را می‌بینیم.

آموزش رفع هنگی و فریز شدن آیفون

اکنون که می‌دانیم این هنگ کردن و فریز شدن صفحه از کجا می‌آید و دلایل آن چیست نوبت به این رسیده است که به سراغ کارهایی برویم که باید برای رفع این شرایط انجام دهیم. در این خصوص باید گفت روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به اینکه مشکل کدام باشد، می‌توان از هر کدام از آنها استفاده کرد. البته تشخیص این موضوع که دلیل فریز شدن آیفون ما دقیقا کدام مورد بوده است کاری بعید به نظر می‌رسد. برای همین لازم است راه حلی را ارائه کنیم که تمامی شرایط را پوشش دهد.

برای این منظور ما یک راه حل مرحله به مرحله را خواهیم داشت که شما باید کارهای گفته شده را انجام دهید. در صورتی که در هر یک از مراحل مشکل هنگ کردن آیفون شما برطرف شد می‌توانید عملیات را خاتمه داده و دستی به سر و روی گوشی خود بکشید تا دیگر این اتفاق برای آن نیفتد. در صورتی هم که شرایط همچنان ادامه دار باشد، مطمئنا مرحله آخر از پس این مشکلات بر خواهد آمد.

همچنین بخوانید :

مرحله اول – دست از تلاش بیهوده بردارید و گوشی را راحت بگذارید

ساده ترین کاری که در قبال هنگ کردن آیفون می‌توانید انجام دهید این است که به گوشی اجازه دهید کمی نفس بکشد و سعی نکنید آن را راه اندازی کنید. خیلی از کاربران وقتی با فریز شدن آیفون خود مواجه می‌شوند، تمامی تلاش خود را می‌کنند که با زدن دکمه قفل گوشی، بالا پایین کردن صدا و یا کشیدن انگشت خود روی صفحه گوشی آن را به صفحه قبلی برگردانده و آن را زنده کنند. بهتر است این کارها را متوقف کرده و گوشی را برای مدتی در جایی ثابت قرار داده و به آن دست نزنید.

همچنین بخوانید :

ترجیحا گوشی خود را در جایی خنک قرار دهید تا در صورتی که دچار مشکل افزایش دما شده بود این مشکل نیز برطرف شود. در صورتی که تا یک دقیقه بعد از دست نزدن به گوشی اتفاقی نیفتاد بهتر است به سراغ مرحله بعد بروید.

مرحله دوم – گوشی را به شارژ بزنید

یکی از بهترین راهکار‌ها برای رفع مشکل هنگ کردن آیفون این است که گوشی را به شارژ وصل کنید تا نارسایی‌های الکتریکی آن رفع شده و گوشی شما دوباره بتواند با تمام توان کار کند و مشکل انرژی نداشته باشد. دقت داشته باشید در اینجا هم بعد از اتصال گوشی به شارژ لازم است آن را مدتی در جایی خنک قرار داده و مدتی به آن فرصت دهید. این زمان باید طولانی تر از مورد قبلی باشد و بهتر است دو سه دقیقه ای را به آن اختصاص دهید. مشکل شارژ یکی از شایع ترین دلایلی است که برای فریز شدن آیفون وجود دارد و با متصل کردن گوشی به شارژر می‌توان بدون نیاز به هیچ کار دیگری این مشکل را پشت سر گذاشت.

مرحله سوم – فورس ریستارت کردن گوشی

عمده راه حالی که برای رفع هنگ کردن آیفون به سراغ آن می‌روند و در صورتی که مشکل شما جدی نباشد به صورت صد درصدی این ایرادات را برطرف می‌کند، استفاده از فورس ریستارت یا اصطلاحا همان هارد ریست گوشی آیفون است. در صورتی که گوشی‌های قدیمی تر را به یاد داشته باشید، وقتی که گوشی هنگ می‌کرد، ما یک بار باتری را بیرون می‌آوردیم و دوباره جا می‌زدیم، اما اکنون خبری از این قابلیت نیست، به جای این کار ویژگی فورس ریستارت به کاربران ارائه می‌شود که اجازه می‌دهد در هر شرایطی گوشی را با آن ریستارت کنیم، حتی وقتی که گوشی کاملا هنگ کرده است و نمی‌توان کاری با ان انجام داد.

برای فورس ریست کردن، روش‌ها مختلفی وجود دارد که بسته به اینکه مدل آیفون شما چه باشد، باید راه حل مناسب خود را انتخاب کنید. در صورتی که از آیفون‌های قدیمی یعنی ورژن ۷ به قبل استفاده می‌کنید، باید این کار را انجام دهید:

  • دکمه ولوم پایین و قفل گوشی را فشار دهید؛
  • دو دکمه را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید؛
  • وقتی که گوشی ویبره زد و گوشی روشن شد دکمه‌ها را رها کنید؛
  • صبر کنید تا گوشی بدون مشکل بالا بیاید؛

فورس ریستارت کردن آیفون قدیمی

 

اما اگر از آیفون‌های ۷ به بالا، و آیفون‌های SE نسل ۲ و ۳ استفاده می‌کنید، کاری که انجام می‌دهید کمی متفاوت خواهد بود. برای این منظور لازم است این کارها را بکنید:

  • ابتدا دکمه بالا بردن ولوم، و بلافاصله بعد از آن دکمه ولوم پایین را فشار دهید؛
  • بلافاصله بعد از این کار دکمه قفل گوشی را ده ثانیه نگه دارید؛
  • منتظر باشید تا گوشی شما ریست شود و صفحه نمایش روشن شود؛

فورس ریستارت کردن آیفون های جدید

وقتی گوشی شما بالا بیاید به احتمال زیاد مشکل رفع شده و خبری از ایرادات قبلی نخواهد بود. البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن این است که گوشی در زمان بالا آمدن نیز هنگ کرده و نتواند به صورت عملیاتی بالا بیاید. روش حل این مشکل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید :

مرحله چهارم – رفع هنگ آیفون در زمان راه اندازی

اگر وقتی گوشی در حال بالا آمدن است باز هم این مشکل بروز کرد، یعنی اتفاقات جدی تری در حال رخ دادن است که نیاز به فعالیت‌های بیشتری دارد. در این حالت شما باید از حالت تعمیر آیفون به کمک کامپیوتر استفاده کنید. برای این منظور شما به یک کامپیوتر مکینتاش نیز نیاز خواهید داشت. می‌توانید از آیمک‌ها یا مک بوک‌ها برای ایمن منظور استفاده کنید. در این حالت باید دسترو العمل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا گوشی را در حالت هنگ به کامپیوتر وصل کنید؛
  • از طریق بخش Device finder گوشی خود را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید؛
  • سپس به کمک راهنمای ارائه شده در مراحل قبل عمل کرده و گوشی را فورس ریستارت کنید؛
  • در حین ریستارت کردن دکمه قفل را تا زمانی که آیکون وضعیت ریکاوری نمایش داده شود نگه دارید؛

رفع هنگ آیفون در زمان راه اندازی

در این حالت در سیستم یک پنجره پاپ آپ به شما نمایش داده خواهد شد که دو گزینه Update و Restore را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دو گزینه می‌تواند شرایط گوشی شما را ثابت کند. البته درنظر داشته باشید که با انتخاب Restore، تمامی داده‌های گوشی پاک خواهد شد.

رفع هنگ آیفون در زمان راه اندازی با سیستم

راه اندازی گوشی در این حالت عمدتا بیشتر از یک ربع زمان خواهد برد و کاری به نسبت طولانی می‌باشد. در صورتی که خودتان از پس این کار بر نمی‌آیید و یا امکانات این کار را ندارید، بهتر است به نمایندگی‌ها مراجعه کرده و از متخصصان این کار کمک بگیرید.

جلوگیری از هنگ کردن آیفون

همانطور که دیدیم راه حل رفع هنگ کردن آیفون کار چندان سختی نبود و به احتمال زیاد شما تاکنون این مشکل را برای گوشی خود برطرف کرده اید. اما باید گفت که هنوز ممکن است با این مشکل مواجه شوید و مطمئنا اصلا دوست ندارید دوباره این اتفاق برای شما بیفتد. در این حالت لازم است که کارهایی را انجام دهید که از شر این دردسر راحت شده و خیالتان از بابت آن راحت باشد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم کار‌هایی که باید برای پیشگیری از وقوع دوباره این اتفاق انجام دهیم را با هم مرور کنیم. مهمترین مواردی که باید برای این موضوع در نظر داشت از این قرارند:

  • کنترل برنامه‌های نصب شده: یک کار مهم این است که هر برنامه ای را روی گوشی خود نصب نکنید، بخصوص اگر گوشی شما جیلبریک شده است و امکان نصب برنامه‌ها از منابع غیر رسمی را دارید. خیلی از موارد هنگ کردن آیفون به دلیل همین برنامه‌های ناسازگار ایجاد می‌شود.
  • کنترل به روزرسانی ها: بهتر است بعد از اعلام یک بروزرسانی کار آپدیت را بلافاصله انجام ندهید. حقیقت این است که شرکت اپل در کنار کیفیت فوق العاده ای که در اختیار کاربران می‌گذارد، هر از گاهی سوتی‌های بزرگی را نیز می‌دهد که چوب آن را کاربران باید بخورند. اگر کمی در مورد آپدیت‌ها صبر کرده و بعد از ارائه نسخه‌های استیبل و پایدار کار آپدیت را انجام دهید، مشکلاتی مانند هنگ کردن آیفون از این بابت شما را تهدید نمی‌کنند.
  • مدیریت حافظه دستگاه: کنترل حافظه داخلی دستگاه و سبک نگه داشتن آیفون یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از هنگ کردن است. در واقع وقتی میزان رم آیفون اشغال شود، این گوشی از فضای ذخیره سازی داخلی به عنوان حافظه مجازی برای رم استفاده کرده و در صورتی که این فضا تا حد زیاید پر باشد اتفاقاتی مانند فریز شدن آیفون کاملا قابل انتظار خواهد بود.

جلوگیری از هنگ و فریز

  • ریستارت کردن دوره ای دستگاه: بهتر است هر از گاهی گوشی خود را یک بار خاموش و روشن کنید. وقتی که این کار را انجام می‌دهید حافظه گوشی و هر اطلاعاتی که در آن است به صورت کامل پاک شده و اطلاعات غلط و ناسازگاری‌هایی که به دلایل مختلف ایجاد شده اند نیز از بین خواهد رفت. این کار به شما کمک می‌کند که گوشی سرحال تری داشته باشید.
  • مدیریت برنامه‌های پس زمینه: سعی کنید تمامی برنامه‌های پس زمینه غیر ضروری را غیر فعال نمایید. این کار علاوه بر کاهش تعداد دفعات هنگ کردن گوشی در مواردی مانند افزایش سرعت گوشی و همینطور مصرف باتری نیز دخیل است. بهتر است نیروی پردازشی و انرژی گوشی را صرف کارهایی که نیاز ندارید، نکنید.
  • کنترل سلامت باتری: هنگ کردن آیفون با سلامت باتری آن رابطه مستقیم دارد و افت ظرفیت باتری می‌تواند دردسر‌های زیادی را برای شما داشته باشد. بهتر است برای جلوگیری از اتفاقات بدی که هنگ کردن تنها یکی از آنهاست، سلامت باتری خود را در اولویت قرار دهید. در صورتی که سری به مقاله افزایش عمر باتری آیفون بزنید می‌توانید به تکنیک‌های خیلی خوبی برای این کار دسترسی داشته باشید.
  • اجتناب از داغ شدن دستگاه: داغ شدن گوشی هم از آن مواردی است که علاوه بر فریز شدن آیفون، تبعات زیاد دیگری خواهد داشت. این مشکل می‌تواند در طولانی مدت باعث افت کیفیت پردازنده گوشی و پایین آمدن سرعت شود. همینطور آسیب‌های جدی به بورد گوشی نیز وارد خواهد کرد. بهتر است از کارهایی که باعث این مورد می‌شود اجتناب کنید و در صورت داغ شدن گوشی سعی کنید دمای آن را پایین بیاورید.
همچنین بخوانید :

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه مشکل هنگ کردن آیفون از کجا می‌آید، چطور رفع می‌شود و برای پیشگیری از آن باید چه کار کنیم صحبت کردیم. در این خصوص باید گفت که فریز شدن و قفل شدن صفحه ایفون می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهمترین آنها مشکلات نرم افزاری است. اگر گوشی شما به این موارد دچار شد می‌توانید با به شارژ زدن و یا فورس ریستارت این مشکل را رفع کنید. آموزش مرحله به مرحله رفع این مشکل و خاموش كردن گوشی هنگ كرده در بخش‌های بالا توضیح داده شد. در صورتی که در این باره سوالی داشتید و یا دوست داشتید تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید، خوشحال می‌شویم به شما در این خصوص کمک کنیم.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا