بررسی و دانلود برنامه نوشن Notion

بررسی و دانلود برنامه نوشن Notion

اپلیکیشن Notion یکی از مهمترین نرم افزار های بهره‌وری و تولید محتوا در طول چند سال اخیر است. این نرم افزار با توجه به رشد سریعی که طی چند سال گذشته داشته، بعید نیست خیلی زود رقبایش را از پیش رو بردارد.

نرم افزار نوشن به عنوان یک برنامه یادداشت برداری و مدیریت کارها فعالیت می‌کند. این برنامه متعلق به کمپانی Notion Labs است و ابتدا در سال ۲۰۱۶ کار خود را در سیستم عامل مک آغاز و سپس در سال‌های پس از آن با عرضه نسخه‌های ویندوز، اندروید و iOS توانست شمار کاربران خود را افزایش دهد. به طوری که بر اساس آخرین آمار این برنامه در حال حاضر بیش از ۴ میلیون کاربر فعال دارد.

اما سوال مهم این است که آیا برنامه Notion توانایی رقابت با برنامه‌های محبوب و شناخته شده‌ای مثل وان‌نوت یا ترلو را دارد؟ در ادامه با پلازا همراه باشید تا با این نرم‌افزار و امکانات آن بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

اپلیکیشن نوشن چیست؟

نوشن یک برنامه مخصوص یادداشت‌برداری و مدیریت پروژه با استفاده از بانک داده به‌حساب می‌آید. در حقیقت این برنامه با توجه به ابزارهایی که دارد، هم می‌تواند به‌عنوان یک برنامه بسیار ساده برای نوشتن یادداشت مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌تواند یک ابزار کلیدی برای مدیریت داده‌های پیچیده باشد.

اپلیکیشن نوشن

البته که بسیاری از کاربران برای آشنایی با نحوه استفاده از این برنامه و ابزارهای مختلف آن، باید زمان زیادی را کنار بگذارند؛ همین موضوع نیز سبب شده نوشن بیشتر از همه توسط کاربرانی که مشغول کار در شرکت‌های نرم‌افزاری هستند مورد استفاده قرار بگیرد و کمتر بتواند کاربران عادی را جذب کند.

هزینه استفاده از نوشن چقدر است؟

این برنامه در چهار نسخه مختلف عرضه می‌شود. نسخه رایگان، پلاس، بیزنس و نسخه سازمانی. هرکدام از این نسخه‌ها دارای امکانات و قابلیت‌های زیادی هستند. به‌خصوص نسخه رایگان که نسبت به رقبا، امکانات قابل توجهی دارد.

  • اشتراک رایگان: در نسخه رایگان شما می‌توانید فایل‌ها را با حجم حداکثر ۵ مگابایت آپلود کرده و با ۱۰ کاربر مهمان نیز روی پروژه همکاری داشته باشید. همچنین می‌توانید تاریخچه ویرایش صفحه را تا ۷ روز قبل، مشاهده کنید. گذشته از این موارد، در نسخه رایگان امکان ساخت یادداشت به تعداد بی‌نهایت و دسترسی به آمار و ارقام بازدید از محتوای ساخته شده نیز وجود دارد.
  • اشتراک پلاس: با پرداخت ۸ دلار در ماه می‌توانید نسخه پرو را در اختیار داشته باشید. این نسخه تمامی امکانات نسخه رایگان را دارد و علاوه بر آن، چندین قابلیت جدید مثل امکان آپلود فایل بدون محدودیت، دسترسی به تاریخچه ویرایش صفحه تا ۳۰ روز قبل و امکان دعوت از ۱۰۰ کاربر مهمان را دارد.
  • اشتراک بیزنس: اشتراک بعدی نوشن، بیزنس است که ۱۵ دلار در ماه هزینه دارد. در این نسخه امکانات بیشتری مثل امکان استخراج پروژه‌ها به‌شکل گروهی در فرمت PDF، فضای همکاری خصوصی، تجزیه و تحلیل پیشرفته صفحه، تاریخچه ویرایش صفحه تا ۹۰ روز قبل و امکان دعوت از ۲۵۰ کاربر مهمان وجود دارد.
  • اشتراک سازمانی: قیمت نسخه سازمانی بسته به قابلیت‌هایی که نیاز دارید، متغیر و قابل تنظیم است. این نسخه تمامی امکانات نسخه قبلی را در کنار مشاهده تاریخچه صفحه از روز اول، ابزارهای امنیتی اضافی، ابزارهای تجزیه و تحلیل فضای کار و برخی دیگر امکانات مخصوص سازمان‌ها و ادارات را ارائه می‌کند.

نحوه کار با اپلیکیشن Notion

برای استفاده از نوشن باید از طریق یک مرورگر دسکتاپ به آن دسترسی پیدا کنید. البته این ابزار دارای برنامه‌های ویندوز و مک هم هست ولی آن برنامه‌ها نیز در حقیقت وب‌اپ به‌حساب می‌آیند و نمی‌توانید بدون دسترسی به اینترنت از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، نوشن دارای اپلیکیشن‌های آیفون و اندروید نیز هست.

همچنین بخوانید :

بعد از دانلود برنامه Notion یا مراجعه به وبسایت آن، شما می‌توانید یک حساب جداگانه با ایمیل و رمزعبور بسازید یا اینکه با حساب گوگل و اپل خود وارد برنامه شوید. پس از ایجاد حساب باید مشخص کنید می‌خواهید یک حساب شخصی درست کنید یا اینکه یک حساب تیمی.

اگر حساب تیمی را انتخاب کنید باید زمینه فعالیت تیم خود را از بین گزینه‌های طراحی، مهندسی، منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت محصولات، فروش یا پشتیبانی مشخص کنید. بسته به اینکه کدام نوع تیم را انتخاب کنید، نوشن به شما قالب‌بندی مناسب هر نوع تیم را به عنوان نمونه در اختیارتان قرار می‌دهد.

تعداد این نمونه‌ها بسیار زیاد است و به همین جهت ممکن است در ابتدا انتخاب نمونه‌ای که پاسخگوی نیازهایتان باشد به یک کار طاقت فرسا تبدیل شود. حتی ممکن است برخی نمونه‌ها اصلا مناسب استفاده شما نباشند و شما احساس کنید اصلا این برنامه به درد کار شما نمی‌خورد.

تمپلیت های نوشن

همانطور که بالاتر هم گفتیم، بسته به پاسخ‌هایی که به سوالات می‌دهید، نوشتن تمپلیت‌های مناسب را به‌شما پیشنهاد می‌کند. مثلا اگر گزینه دانشجو را به‌عنوان شغل خود انتخاب کنید، برنامه یک بانک داده برای یادداشت‌هایی که در کلاس برمی‌دارید به‌شما ارائه می‌کند.

از طرف دیگر، گروه‌های کاری، ابزارهای متفاوتی که مناسب شرکت‌های نرم‌افزاری هستند را دریافت خواهند کرد. به همین ترتیب اگر یک کاربر عادی باشید، می‌توانید تمپلیت‌هایی برای لیست کارها، جورنال و همچنین لیست خواندن، دریافت کنید.

همچنین بخوانید :

نکته مهم این است که این تمپلیت‌ها بیشتر از این که کمک کننده باشند، بیشتر کار شما را سخت می‌کنند. نوشتن به‌جای این که به کاربر این امکان را بدهد تا تمپلیت‌های مختلف را مشاهده و خودش آن‌ها را انتخاب کند، شما را به یکباره با انواع مختلف تمپلیت روبه‌رو می‌کند.

حالا از آنجایی که اکثر این قالب‌ها بر پایه دیتابیس‌ها ساخته شده‌اند و مثالی هم که برای توضیح آن‌ها انتخاب شده خیلی مناسب نیست، کار ویرایش آن‌ها خیلی زود سخت و مشکل می‌شود؛ به همین خاطر این تمپلیت‌ها بیشتر از همه مناسب کاربرانی است که می‌خواهند مدت زمان زیادی برای ویرایش و شخصی‌سازی آن‌ها کنار بگذارند.

چیدمان و رابط کاربری برنامه

اگر پیشتر از Evernote یا وان‌نوت استفاده می‌کردید احتمالا بیشترین مشکل را با چیدمان و رابط کاربری اپلیکیشن Notion خواهید داشت. در آن دو برنامه شما می‌توانید دفترچه یادداشت، فهرستی از تمامی یادداشت‌های دفترچه و محتوای یک یادداشت را به صورت یکجا مشاهده کنید.

در نوشن چنین امکانی وجود ندارد و در عوض در سمت چپ برنامه پوشه‌ها و یادداشت‌ها را ببینید و زمانی که یک پوشه را باز می‌کنید به جای مشاهده محتوای داخل پوشه می‌توانید نحوه نمایش فایل‌ها را انتخاب کنید. وقتی نحوه نمایش را انتخاب کنید، بخش قابل توجهی از صفحه نمایش، فهرست محتوای داخل پوشه را نشان می‌دهد. در نهایت فایل را هم باید در یک پنجره جداگانه باز کنید.

شاید گمراه‌کننده‌ترین قسمت نوشن، بلاک‌های آن باشد. در این برنامه، هر خط یا پاراگراف یک بلاک محسوب می‌شود. شما با استفاده از یک آیکون متشکل از شش نقطه کنار هر بلاک، می‌توانید آن بلاک را جابه‌جا کنید. در هر بلاک نیز می‌توانید به‌جای متن، از عکس یا جدول استفاده کنید. با تایپ کردن یک اسلش در ابتدای هر بلاک، گزینه‌های متنوعی برای شما به‌نمایش درخواهد آمد که اکثر آن‌ها نیز کاربرد خاصی ندارند.

همچنین بخوانید :

یکی از نقاط ضعف اصلی نوشن، سرعت پایین آن است. حتی اگر از این برنامه تنها برای یادداشت‌برداری استفاده کنید، سرعت خیلی جالب توجهی ندارد و مشخص نیست دلیل این موضوع چیست. حتی زمانی که بخواهید یک متن ساده تایپ کنید، سرعت پایین برنامه شما را آزار خواهد داد.

یادداشت‌ها و فهرست کارها در برنامه Notion

در بیشتر برنامه‌های یادداشت برداری، وقتی که بدون انتخاب یک قالب، یک یادداشت ایجاد می‌کنید یک صفحه سفید به شما نشان داده می‌شود. درست مثل ورد. اپلیکیشن Notion اینگونه نیست و در عوض به شما یک صفحه با چندین بخش مختلف می‌دهد. مثلا یک بخش برای برچسب‌ها یک بخش برای تاریخ ایجاد شدن یادداشت و یک بخش برای نظرات.

علاوه بر این، می‌توانید خودتان هم در قسمت‌های مشخص شده بخش‌های جدیدی اضافه کنید. مثلا می‌توانید عنوان اضافه کنید یا اگر احساس کردید به بخش‌های جدید نیاز دارید خودتان به صفحه اضافه کنید. در نهایت یک فضای کوچک برای خود یادداشت باقی می‌ماند. اگر به فضای بیشتری نیاز داشتید یا اگر خواستید این بخش‌ها را حذف کنید باید به صورت تک به تک این کار را انجام دهید.

همکاری‌ها

شما می‌توانید به صورت تکی یا گروهی از برنامه Notion استفاده کنید. وقتی به صورت گروهی بخواهید یک پروژه را انجام دهید می‌توانید تصویر پروفایل هرکدام از کاربران فعال در آن لحظه را در بالای صفحه ببینید و با کلیک بر روی هرکدام از آن‌ها نیز به بخشی از متن منتقل می‌شوید که آن کاربر آخرین فعالیت خود را انجام داده است.

همچنین بخوانید :

همچنین می‌توانید صفحات یا پروژه‌ها را دنبال کنید و به صورت لحظه‌ای از تغییراتی که اعمال شده مطلع شوید. همچنین می‌توانید با اسفاده از @ دیگر کاربران را تک کنید و توجه آن‌ها را جلب کنید. افزون بر این، همانطور که در ابتدا گفتیم می‌توانید یادداشت‌ها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید و فقط اجازه خواندن و نظر دادن را به آن‌ها بدهید.

انتقال داده‌ها

نرم افزار نوشن یکی از بهترین برنامه‌ها برای انتقال یادداشت‌ها از Evernote است. در این برنامه یک ابزار برای انتقال داده‌ها وجود دارد و با کمک آن شما می‌توانید مشخص کنید کدام یادداشت‌ها از اورنوت به نوشن انتقال پیدا کنند. پس از انتقال نیز تمامی محتوا از برچسب‌ها گرفته تا عناوین، تصاویر و حتی فایل‌های صوتی به شکل کامل و بدون بهم خوردگی انتقال پیدا می‌کنند.

از سایر برنامه‌ها هم می‌توانید محتوا را انتقال بدهید اما تعداد آن‌ها زیاد نیست. اپلیکیشن Notion از محتوای ترلو، آسانا، ورد، گوگل داکس، دراپ‌باکس پیپر و همچنین فرمت‌های CSV و HTML هم پشتیبانی می‌کند.

اما برای استخراج محتوا دست شما بسته‌تر است. می‌توانید هر صفحه‌ای را با فرمت PDF یا HTML استخراج کنید و همچنین امکان استخراج بانک داده با فرمت CSV نیز وجود دارد.

هوش مصنوعی نوشن

شاید خیلی اوقات اضافه کردن هوش مصنوعی به یک اپلیکیشن، تنها جنبه تبلیغاتی داشته باشد و در عمل، خیلی به درد کاربران نخورد. اما خوشبختانه هوش مصنوعی نوشن اینگونه نیست؛ به‌خصوص ویژگی پرسش و پاسخ آن.

با کمک این ویژگی می‌توانید از هوش مصنوعی نوشن، سوالاتی در مورد یادداشت‌های خود بپرسید. مثلا می‌توانید چندین مقاله از خودتان را به آن بدهید و بخواهید در مورد مقالات صحبت کنید.

شما همچنین می‌توانید با این هوش مصنوعی، یک خلاصه از صفحات مختلف دریافت کرده و همچنین یک بلاک به هر کدام از این خلاصه‌نویسی‌ها اضافه کنید. دیگر ویژگی‌های این هوش مصنوعی، مشابه قابلیت‌هایی است که در چت جی‌پی‌تی پیدا می‌کنید؛ از جمله، امکان نوشتن پست‌های وبلاگ، خلاصه کردن صفحات و پرسیدن سوال از یک موضوع یا یک نوشته از کاربر.

البته برای دسترسی به این هوش مصنوعی، باید هزینه‌ اضافی کنید. با پرداخت ۱۰ دلار می‌توانید از این هوش مصنوعی در اشتراک‌های مختلف از جمله اشتراک رایگان، استفاده کنید.

جای خالی کدام ویژگی‌ها در نوشن احساس می‌شود؟

اپلیکیشن نوشن، ویژگی‌های زیادی دارد اما برخی از قابلیت‌ها هم هستند که جای خالی آن‌ها از روز اول در این برنامه احساس می‌شد. ویژگی‌هایی که اکثرا در برنامه‌های رقیب پیدا می‌شوند. برخی از این ویژگی‌ها موارد زیر هستند:

  • نویسه‌خوان نوری (OCR)
  • ابزارهای اسکن اسناد کاغذی
  • عدم پشتیبانی از قلم‌های نوری
  • عدم امکان استفاده از برنامه به‌صورت آفلاین

نقاط قوت و ضعف برنامه نوشن

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه دادیم، می‌توان گفت نقاط ضعف و قوت اپلیکیشن Notion موارد زیر هستند:

  • نقاط قوت: امکانات شخصی‌سازی فراوان، ویژگی‌های کاربردی برای همکاری با دیگران، امکان ساخت دیتابیس‌های کاستوم، امکانات فراوان برای انتقال داده‌ها از دیگر برنامه‌ها
  • نقاط ضعف: بیش از حد پیچیده است، امکان استفاده آفلاین ندارد، سرعت کم، فاقد برخی ویژگی‌های کاربردی است، استفاده بیش از اندازه از اصطلاحات تخصصی

دانلود برنامه Notion

همانطور که گفتیم، اپ Notion برای تمامی سیستم‌عامل‌های روز عرضه شده و قابل دریافت است. فرقی نمی‌کند کاربر کدام یک از سیستم‌عامل‌ها باشید، در هر کدام از آن‌ها می‌توانید با دانلود برنامه Notion از قابلیت‌های متنوع این برنامه بهره ببرید.

سوالات متداول

۱. برنامه Notion چیست؟

نوشن یک نرم افزار جامع برای ایجاد و به اشتراک گذاری فضای کاری است. شما در این برنامه می‌توانید یادداشت اضافه کنید، پروژه‌ها را با همکاری دیگران مدیریت کنید و به اشتراک بگذارید.

۲. آیا نرم افزار Notion رایگان است؟

نوشن یک نسخه رایگان دارد اما این نسخه نسبت به نسخه‌های پولی امکانات کمتری دارد. مثلا در این نسخه شما تنها می‌توانید پروژه‌ها را با حداکثر ۵ کاربر میهمان به اشتراک بگذارید و برای آپلود فایل‌ها هم محدودیت دارید.

سخن پایانی

به‌راحتی نمی‌توان استفاده و دانلود نرم افزار Notion برای ویندوز یا سایر پلتفرم‌ها را به اکثر کاربران توصیه کرد. اگر از جمله کسانی هستید که بیشتر قصد یادداشت‌برداری دارید، برنامه Obsidian گزینه مناسبی است. این برنامه هم به صورت آفلاین کار می‌کند و هم ویژگی‌های فراوانی دارد. برای استفاده معمولی و روزمره نیز می‌توان وان‌نوت را پیشنهاد داد. در هر صورت نوشن همانطور که گفتیم، بیش از اندازه پیچیده است و بیشتر از همه مناسب کاربرانی است که استفاده به‌خصوصی دارند. نظر شما در مورد نوشن چیست؟ آیا تا به‌حال از آن استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل