مهم ترین شاخص های کلیدی در تحلیل فارکس

مهم ترین شاخص های کلیدی در تحلیل فارکس

بازار فارکس بازار بسیار گسترده‌ای است که شامل دارایی‌های متفاوتی می‌شود و تنها بخش کوچکی از آن مشمول جفت ارزهای بین‌المللی می‌شود. شما در این بازار می‌توانید نفت، طلا، فلزات، کالا، ارز دیجیتال، ارزهای سنتی، سهام و غیره را خرید و فروش کنید. چیزی که موفقیت شما را در این بازار تضمین می‌کند اطلاعاتی است که در اختیار دارید و اطلاعات از طریق بررسی داده‌های موجود در بازار به دست می‌آیند. بررسی شاخص‌های کلیدی برای تحلیل فارکس بسیار ضروری هست و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 اگر می‌خواهید دلیل نوسانات بازار را درک کنید و زودتر برای تغییر استراتژی وارد عمل شوید باید اصول تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را بیاموزید و با اهمیت تحلیل فارکس آشنا شوید. در ادامه این مقاله شما را با مهمترین شاخص‌های تحلیل در بازار فارکس آشنا می‌کنیم.

شاخص‌های مهم اقتصادی برای تحلیل بازار فارکس

شاخص‌ها در واقع گزارش‌های اقتصادی هستند که شما را از وضعیت اقتصادی یک کشور یا یک دارایی یا گروهی از کشورها مطلع می‌کنند. با مطالعه شاخص‌ها ارزش پول یک کشور پی می‌برید و می‌توانید بر همان اساس وارد معامله شوید. در ادامه این مقاله شاخص‌هایی را با شما در میان می‌گذاریم که برای تحلیل فارکس ضروری هستند و بدون اطلاع از آنها متوجه قدرت یا ضعف اقتصاد یک کشور نمی‌شوید. شناخت این شاخص‌ها برای یک معامله‌گر تازه کار یا حرفه‌ای به یک اندازه اهمیت دارد.

1.شاخص CPI در فارکس (شاخص قیمت مصرف کننده)

 اولین شاخصی که برای تحلیل فارکس باید در نظر بگیرید شاخص قیمت مصرف کننده است این شاخص نشان دهنده قیمت محصولات در یک کشور است و میزان قدرت خرید مصرف کنندگان را نشان می‌دهد. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که مصرف کننده با درآمد ماهانه خود هر ماه چه میزان قدرت خرید دارد. ر اندازه ارزش پول بالاتر باشد قدرت خرید مصرف کننده نیست بیشتر خواهد بود و در واقع سرمایه‌گذاری روی آن ارز بازدهی بیشتری خواهد داشت.

مهم ترین شاخص های کلیدی در تحلیل فارکس

2.شاخص PPI در فارکس (شاخص قیمت تولید کننده)

در سوی دیگر بازار در کنار مصرف کنندگان تولید کنندگانی را داریم که برای محصولات خود قیمت گذاری می‌کنند و شاخص قیمت تولید کننده در تحلیل فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد. این شاخص به شما نشان می‌دهد که قیمت بازار در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف به چه شکل تعیین می‌شود.

3.شاخص خرده فروشی (Retail Sales)

این شاخص نشان دهنده تغییرات در ارزش کل فروش در سطح خرده فروشی در یک کشور است و اطلاعات مهمی در مورد هزینه‌های مصرف کنندگان یک کشور در اختیار شما قرار می‌دهد.

4.خالص شاخص خرده فروشی (Core Retail Sales)

این شاخص نشان دهنده فروش خالص کالاهای مصرفی در بخش خرده فروشی است و در محاسبات این شاخص فروش خودروهای سبک، سوخت و قطعات یدکی در نظر گرفته نمی‌شود.

5.تراز تجاری (Balance of trade)

اگر از مصرف کننده و تولید کننده یک قدم دورتر شویم با یک کشور روبرو هستیم که میزان صادرات و واردات آن در یک ماه نشان دهنده قدرت اقتصادی آن کشور است. این شاخص در تحلیل فارکس ارزش زیادی دارد و به شما نشان می‌دهد که چطور افزایش صادرات و واردات می‌تواند روی قیمت یک ارز تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به تراز تجاری را برای کشور مورد نظر به صورت ماهانه خود دریافت کنید.

6.شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP)

شاخص تولید ناخالص داخلی یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای تحلیل فارکس ست که سلامت اقتصاد یک کشور را در یک بازه زمانی خاص به شما نشان می‌دهد. در واقع این شاخص حاوی اطلاعاتی در مورد کل ارزش پولی کالاها و خدماتی است که در یک بازه زمانی مشخص در یک کشور ارائه شده است. بنابراین با دسترسی به این شاخص در واقع نمایی کلی از وضعیت و رشد اقتصادی یک کشور را مشاهده خواهید کرد.

این شاخص به صورت سالانه عرضه می‌شود اما در برخی از مواقع ممکن است در پایان هر فصل نیز ارائه شود در هر صورت این اطلاعات برای تحلیل فارکس بسیار حیاتی هستند.

7.شاخص تولید ناخالص ملی (GNP)

در کنار شاخص تولید خالص ملی باید شاخص تولید ناخالص ملی را نیز برای تحلیل فارکس در نظر بگیرید. این شاخص نشان دهنده میزان کل ارزش محصولات و خدمات تولید شده توسط شهروندان یک کشور در داخل و خارج از مرزهای آن کشور است که از آن درآمد ساکنان خارجی کسب شده است.

8.شاخص نرخ بهره (Interest Rate)

در تحلیل فارکس باید ارزش پول یک کشور را در نظر بگیرید اما در کنار ارزش پول باید نرخ بهره را نیز در نظر بگیرید. نرخ بهره سودی است که از طرف بانک‌های مرکزی در ازای سپرده‌گذاری پول ملی به سپرده‌گذار اهدا می‌شود. انی که نرخ بهره بالاتر باشد افراد کمتری برای اخذ وام اقدام می‌کنند و از طرف دیگر مردم بیشتری برای سپرده‌گذاری به بانک مراجعه می‌کنند. سرمایه‌گذاران بازار فارکس نیز با بالا رفتن نرخ بهره یک ارز آن را خرید و فروش می‌کنند تا بتوانند با سپرده گذاری آن به سود بیشتری دست پیدا کنند.

9.شاخص مدیران خرید (PMI)

شاخص مدیران خرید نیز یکی از شاخص‌های مهم برای تحلیل فارکس است که به بررسی روندهای اقتصادی در بخش تولید و خدمات یک کشور می‌پردازد. این شاخص به شما می‌گوید که آیا بازار کشور مورد نظر در حال رشد است یا راکد مانده و انقباض را تجربه می‌کند.

10.شاخص سفارش کالاهای با دوام (Durable Goods orders)

منظور از کالاهای با دوام کالاهایی هستند که یکبار مصرف نیستند و برای مدت زیادی به کار برده می‌شوند. برخی موارد کالاهای با دوام را می‌توان بیش از سه سال استفاده کرد و این شاخص ارزش چنین کالاهایی را به شما اطلاع می‌دهد و معمولاً به صورت ماهانه منتشر می‌شود.

11.شاخص نرخ بیکاری (Unemployment Rate)

هدف از تحلیل فارکس بررسی میزان سلامت اقتصاد یک کشور است و شاخص نرخ بیکاری در این زمینه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شاخص نرخ بیکاری به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چند نفر در یک کشور مشغول کار هستند و اقتصاد یک کشور تا چه اندازه پویا و سلامت است. هر اندازه نرخ بیکاری در یک کشور بالاتر باشد سطح درآمد متر و اقتصاد در وضعیت بدتری به سر می‌برد. از از سوی دیگر از سوی دیگر هر از سوی دیگر هر اندازه نرخ بیکاری پایین‌تر باشد تقاضا در بازار کار بالاتر بوده و درآمدها افزایش پیدا می‌کند.

12.شاخص مدعیان بیمه بیکاری (Unemployment Claims)

شاخص بعدی که باید در تحلیل فارکس به آن توجه داشته باشید شاخص مدعیان بیمه بیکاری است که تعداد افرادی که طی یک بازه زمانی برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند را مشخص می‌کند. هر اندازه تعداد افراد بیکار در یک جامعه بیشتر باشد هزینه مصرف کننده بیشتر و رشد اقتصادی ضعیف‌تر خواهد بود.

13.شاخص دستمزد بخش غیر کشاورزی (Non-Farm Payroll)

یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای تحلیل فارکس شاخص دستمزد بخش غیر کشاورزی است که اطلاعات مربوط به دستمزد افرادی به غیر از کشاورزان را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع اطلاعات مربوط به کارمندان حقوق بگیر در این شاخص منتشر می‌شود.

14.شاخص تغییرات استخدام (Employment Change)

تغییراتی که در میزان و تقاضا برای استخدام در یک کشور انجام می‌شود را در شاخص تغییرات استخدام مشاهده می‌کنید. ن آمار به صورت ماهانه منتشر می‌شود و نشان می‌دهد که چه تعدادی در ماه گذشته بیکار شدند و چه میزان تقاضا برای کار وجود دارد.

چطور با استفاده از این شاخص‌ها تحلیل فارکس را انجام دهیم؟

اکنون که با شاخص‌های مهم برای تحلیل فارکس آشنا شده‌اید باید بدانید که این شاخص‌ها به روش‌های مختلفی به شما کمک می‌کنند:

  • با استفاده از این شاخص‌ها می‌توانید سلامت اقتصادی کشور مورد نظر را ارزیابی کنید و در مورد استراتژی‌های بعدی خود تصمیم بگیرید.

  • زمانی که از این شاخص‌ها برای تحلیل فارکس استفاده می‌کنید می‌توانید سیاست پولی بانک‌های مرکزی را پیش‌بینی کنید و بر همان اساس وارد معامله شوید.

  • یکی دیگر از جذابیت‌های بررسی شاخص‌های مهم اقتصادی فارکس این است که می‌توان از آنها به عنوان معیاری برای سنجش احساسات حاکم بر بازار استفاده کرد.

  • در نهایت تحلیل فارکس با استفاده از این شاخص‌ها تلاشی برای پیش‌بینی حرکت نرخ ارز است تا شما بتوانید از نوسانات جفت ارز مورد نظر به سود برسید.

 در آخر

در این مقاله به بررسی شاخص‌های مهم برای تحلیل فارکس پرداختیم و شما را با شماری از مهم‌ترین شاخص‌های بازار آشنا کردیم. بررسی این شاخص‌ها برای نتیجه‌گیری درست و پیش بینی روند تغییرات قیمت نقش بسزایی دارد. برای اینکه بتوانید این شاخص‌ها را به درستی درک کنید و از اطلاعاتی که به دست می‌آورید برای تصمیم‌گیری‌های سودآور استفاده کنید به تمرین نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم با ایجاد یک حساب دمو مطالعه شاخص‌ها را شروع کنید و از برداشت‌های خود برای انجام معامله در فضای شبیه‌سازی شده استفاده کنید تا به این ترتیب به تدریج بیاموزید که هر شاخص برای شما چه اطلاعاتی را در پی دارد و چطور باید از آن برای تنظیم یک استراتژی معاملاتی استفاده کنید.

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل