پیامک

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

امیر خلبان عباس بابایی در چهاردهم آذر سال ۱۳۲۹ به دنیا آمده و در ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ از دنیا رفته است. او سرتیپ خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. همچنین معاون عملیات فرماندهی نیروی هوایی ارتش را از  آذر سال ۱۳۶۲ تا زمان وفاتش بر عهده داشته است.

او در سال‌ های جنگ ایران و عراق، فداکاری‌ ها و رشادت‌ های بسیاری داشته است.  در نهایت بر اثر شلیک پدافند خودروی سپاه پاسداران کشته شد. عباس بابایی در قزوین به دنیا آمده و در منطقه سردشت درگذشته است. او در زمان وفاتش متاهل و دارای ۳ فرزند بوده است. اگر دوست دارید با زندگی این شخص بزرگ آشنا شوید ادامه مقاله را همراه ما باشید.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

گذری بر زندگی امیر خلبان شهید عباس بابایی

عباس بابایی یکی از افرادی بود که در زمان جنگ ایران و عراق تاثیر بسیار زیادی بر پیروزی ایران داشت. او برای پیشرفت عملیات‌ ها تنها به نظارت اکتفا نمی‌ کرد. شهید بابایی به دلیل سمتی که داشت نمی‌ توانست در تمام پروازها شرکت داشته باشد. اما با این وجود و با وجود تمام ممانعت‌ هایی که بود شخصاً در پروازهای عملیاتی شرکت می‌ کرد. بابایی مهارت بسیار خاصی در مقابله با دشمنان داشت و با شجاعت تمام به مبارزه با آنان می‌ پرداخت. او معاون عملیات نیروی هوایی بود و همیشه در صحنه نبرد با دشمن می‌ جنگید.

او همیشه در میدان نبرد حضور داشت و می‌ گفت اگر من فقط نظارت را بر عهده بگیرم احساس ضعف بودن می‌ کنم و نمی‌ توانم آنگونه که باید تاثیر خود را داشته باشم. نصیر عباس بابایی از خلبانان بسیار ماهر و تاثیرگذار در دوران جنگ تحمیلی بود.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

زندگینامه شهید عباس بابایی

عباس بابایی در سال ۱۳۲۹ به دنیا آمده است. او اصالتاً قزوینی می‌ باشد درجات اولیه تحصیلی خود را نیز در شهر قزوین گذرانده است. در سال ۱۳۴۸ و در فروردین ماه عباس بابایی به نیروی ارتش پیوست. او در سال ۱۳۵۱ درجه ستوان دومی خود را از دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی دریافت نمود.

در این زمان با دختر دایی اش که ملیحه حکمت نام داشت ازدواج کرد. ازدواج ملیحه و عباس در چهارم شهریور ۱۳۵۴ بود. آن ها سه فرزند با نام‌ های سلما، محمد و حسین داشتند. سرلشکر عباس بابایی در ۳۷ سالگی به شهادت رسید.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

تحصیلات شهید عباس بابایی

امیر خلبان شهید عباس بابایی دوران تحصیلات ابتدایی خود را در شهر قزوین در دبستان دهخدا سپری کرده است. در همین شهر دوران دبیرستان و متوسطه خود را در دبیرستان نظام با موفقیت گذرانده است. او بعد از اینکه دیپلم خود را دریافت نمود در کنکور سراسری شرکت کرد و توانست در رشته پزشکی پذیرفته شود. اما عباس به خلبانی علاقه بسیار زیادی داشت و از این رشته دانشگاه انصراف داد و در نهایت توانست در سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شود. او نیز مانند سایر خلبانان نیروی هوایی ابتدا دوره مقدماتی پرواز را گذرانده و سپس برای تکمیل خلبانی و دوره پیشرفته به کشور آمریکا رفته است.

یکی از هم دوره‌ هایی که با شهید بابایی به آمریکا اعزام شده بود. می‌ گوید در دوران تحصیل آموزش خلبانی در آمریکا روزی در بولتن خبری پایگاه آموزشی که هر هفته منتشر می‌ شد مطلبی نشست نوشته شده بود که بسیار جالب بود. در این مطلب نوشته شده بود دانشجو بابایی ساعت ۲ بعد از نیمه شب به دویدن می‌ پردازد تا شیطان را از خود دور کند.

در آن زمان من و شهید بابایی هم اتاق بودیم از او در مورد این مجله پرسیدم و او جواب داد چند شب است که بی‌ خوابی به سرم می‌ زند و من برای اینکه به خواب بروم شروع به دویدن می‌ کنم. یکی از این شب‌ ها فرمانده پایگاه با همسرش از مهمانی شبانه برمی‌ گشتند و من را دیدند من به کنار ماشین آن ها رفتم.

آن ها از من پرسیدند که برای چه می‌ دوی. من نیز جواب دادم خوابم نمی‌ آمد و آمدم ورزش کنم و خسته شوم‌ جواب من برای آن ها قانع کننده نبود. برای اینکه بتوانم به سوالاتشان پاسخ دهم گفتم اتفاقاتی در اطراف ما رخ می‌ دهد که من و دینم به من توصیه کرده در چنین مواقعی بدوم تا شیطان را از خود دور کنم.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

تاثیر او در پیروزی انقلاب اسلامی

شهید عباس بابایی در سال ۱۳۴۹ برای طی دوره پیشرفته خلبانی خود به آمریکا رفت و بعد از بازگشت جزو خلبان‌ های بسیار باهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف ۵ بود. زمان با برگشت عباس به ایران هواپیمای پیشرفته اف ۱۴ نیز به ایران وارد شد. او همراه با تعدادی از همکارانش برای پرواز با هواپیمای اف ۱۴ انتخاب شد و به پایگاه هوایی اصفهان رفت.

در مدت دانشجویی عباس علی رغم گسترش فساد در میان نیروهای مسلح طاغوت عباس متعهد ترین و باهوش‌ ترین افسر ایرانی بود. زمانی که مبارزات رژیم علیه رژیم ستم شاهی اوج گرفت. عباس یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی بود که در جمع افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه آمد. در آن زمان که انقلاب اسلامی پیروز شده بود انجمن‌ های اسلامی ارتش شکل گرفت. او به دلیل ویژگی‌ های فردی و شخصیتی و مذهبی که داشت و پایبندی به مسائل اعتقادی و اخلاقی بود به عنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شد.

در سال ۱۳۵۵ شهید بابایی مسئولیت‌ ها و کارهای بسیاری را بر عهده گرفته بود. نابسامانی‌ های بسیار و انحرافات بسیاری در آن زمان وجود داشت که همگی طرح انحلال ارتش و از هم پاشی نیروهای مسلح را داشتند. او در این زمان سخت کار می‌ کرد و با بینش و درک عمیق خود توانست دستاوردهای بسیاری داشته باشد.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

فعالیت عباس بابایی در دفاع مقدس

سرلشکر امیر خلبان عباس بابایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشادت‌ ها و شجاعت‌ های فراوانی برای خدمت به انقلاب داشت. او دارای مهارت و ورزیدگی بسیار زیادی بود و توانست در عملیات‌ های متعددی شرکت داشته و به مقام سرهنگی نائل شود. در اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ رئیس شورای عالی دفاع و با تایید امام خمینی  به درجه سرتیپی رسید. او در طول خدمت صادقانه خود توانست سمت‌ های متفاوتی داشته باشد.

در مرداد سال ۱۳۶۰ به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان نائل شد. علاوه بر این در آذر ماه سال ۱۳۶۲ نیز به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انتخاب شد. او از جمله افسران قدرتمند و متحد نیروی ارتش هوایی جمهوری اسلامی ایران بود و همیشه وفاداری خود را به ایران و جمهوری اسلامی نشان می‌ داد.

او پروازهای متعددی در زمان جنگ داشت و از جمله افرادی بود که همیشه در جبهه جنگ حضور داشت. عباس در طول فعالیت شجاعانه خود حدود ۳۰۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای شکاری را داشت. او در طول یک سال و نیم توانست ۶۰ ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام برساند.

در طول جنگ تحمیلی شهید بابایی در عملیات‌ های مختلفی شرکت داشت و یکی از بزرگترین رزمندگان اسلام بود. او در قرارگاه‌ های عملیاتی همیشه خودش حضور پیدا می‌ کرد و همراه با رزمندگان اسلام نقشه‌ ها و طرح‌ های عملیاتی هوایی را اجرا می‌ نمود.

شهید بابایی به همراه همکارانش در مدت ایام حج در سال ۱۳۶۶ طرحی را برای عبور کشتی‌ های تجاری در خلیج فارس به اجرا درآورد. او توانست ۴۰ فروند کشتی غول پیکر تجاری را به صورتی کاملاً امن به مقصد برساند. علاوه بر این برای پیشرفت سریع عملیات‌ ها تنها نظارت را عهده نمی‌ گرفت. بلکه سعی می‌ کرد به صورت شخصی در این عملیات‌ ها شرکت داشته باشد و بتوانند با شجاعت خاص خود با دشمنان اسلام مقابله کند. با اینکه او معاون عملیات نیروی هوایی بود همیشه در صحنه نبرد حضور داشت در مقابل تمام ممانعت‌ ها نیز می‌ گفت. اگر پرواز نکنم احساس می‌ کنم ضعیف هستم و خود را در میدان جنگ نمی‌ بینم.

زندگینامه امیر خلبان عباس بابایی | تحصیلات شهید عباس بابایی

شهادت امیر خلبان عباس بابایی

عباس بابایی در هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶ به مقام سرتیپی رسید. او این مقام را به دلیل لیاقت رشادت‌ ها و فعالیت‌ هایی که در دوران دفاع مقدس انجام داده شده بود دریافت نمود. او نقش بسیار موثری در پیروزی انقلاب و جنگ ایران و عراق داشت و توانست با تدابیری که دارد دشمنان را سرکوب و تجاوز دشمنان به انقلاب اسلامی را دفع نماید.

در آن زمان کمتر کسی توانسته بود که به این درجه برسد. در همان سال نیز قرار بود که به سفر حج اعزام شود. او در این زمان برای زیارت خانه خدا خود را مهیا کرده بود. اما در آخرین لحظات در فرودگاه از رفتن به حج صرف نظر نمود و گفت حج من خط‌ های مرزی این سرزمین است. مکه من آب‌ های گرم خلیج فارس و کشتی‌ هایی هستند که باید به سلامت از آن عبور کند. تا زمانی که امنیت به طور کامل برقرار نباشد من نمی‌ توانم خودم را راضی کنم که از این کشور به هر دلیلی خارج شوم. او همسرش را فرستاد و خودش در ایران ماند.

در پانزدهم مرداد ۱۳۶۶ در روز عید قربان در تبریز به همراه سرهنگ خلبان علی محمد نادری آخرین ماموریت پروازی خود را انجام داد. او بعد از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت خود برگشت تا خود را برای عید قربان آماده کند. او می خواست مهمانی را برای این عید برگزار نماید. در زمان برگشت هواپیما مورد اصابت گلوله‌ های تیربار ضد هوایی قرار گرفت و او در سن ۳۷ سالگی در روز عید قربان شهید شد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا