پیامک

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

سنسور باد لاستیک خودرو سیستمی در ماشین است که درون لاستیک ماشین قرار داده می‌ شود. ماشین‌ های جدید مانند آریزو و تیگو به سیستم تی پی ام اس مجهز هستند. به طور کلی ماشین‌ هایی که بعد از ۲۰۰۷ تولید شدند این سیستم را دارند.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

سنسور باد لاستیک خودرو چیست؟

سنسور باد لاستیک دارای حسگرهای فشار باد است و می‌ تواند میزان باد درون لاستیک ماشین را اندازه‌ گیری کند. همچنین اطلاعات مربوط به تنظیم باد تایر  را به سیستم کنترل فشار باد تایر بفرستد. در صورتی که فشار باد لاستیک‌ ها بیش از حالت معمولی یا کمتر از حد معمول باشد.

سنسورها نمی‌ توانند با واحد کنترل ارتباط برقرار کنند. در این حالت است که هشدار سنسور تنظیم باد لاستیک نمایان می‌ شود. این پیام بر روی داشبورد ماشین‌ ها ظاهر می‌ شود و راننده می‌ تواند آن را ببیند. در صورت دریافت این پیام راننده‌ ها متوجه می‌ شوند که درون سرویس tpms دارای مشکل می‌ باشد. معمولا این مشکل از سنسور فشار باد لاستیک یا اتصال سنسور می‌ باشد. کد خطایی که نمایان می‌ شود ممکن است به راننده آشکار دهد که فشار باد لاستیک بسیار کم یا بسیار زیاد می‌ باشد.

علاوه بر این ممکن است نشان دهنده معیوب شدن یکی از سنسورهای تی پی ام اس باشد. این خطا گاهی نیز ناشی از معیوب بودن واحد کنترل تی پی ام اس و سیم کشی معیوب یا عدم تنظیم سیستم می‌ باشد. ساده‌ ترین راه برای اینکه تشخیص دهید علت پیام ارور چیست؟ این است کد نمایان شده برای راننده را از طریق اسکنر با ob2 بخوانید. برای آگاهی بیشتر در مورد پیام‌ هایی که سنسور تنظیم باد لاستیک برای راننده ارسال می‌ کند. ادامه مقاله را با ما همراه باشید.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

سنسور باد لاستیک در صورتی که دچار مشکل شود پیام‌ هایی را برای راننده می‌ فرستد. دلایل مختلفی وجود دارند که می‌ توانند منجر به ارسال پیام خطای سنسور فشار باد لاستیک برای راننده شود. خودروهایی مانند آریزو یا تیگو برای این سیستم می‌ باشند و کدهایی را برای راننده ارسال می‌ کنند که ممکن است اغلب راننده‌ ها آگاهی خاصی از این کدها نداشته باشند.

این مقاله مختص افرادی است که دارای سیستم تنظیم باد لاستیک می‌ باشد. آن ها می‌ توانند بعد از خواندن این مقاله تمامی مشکلات مربوط به این سنسورها و سیستم را متوجه شده و آن را به موقع رفع کنند.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

خراب شدن سنسور تنظیم باد لاستیک

خراب شدن سنسور تنظیم باد لاستیک را می‌ توان اولین علت برای ارسال پیام ارور یا خطا در این سیستم دانست. معمولاً در زمانی که سنسورها دچار مشکل شده باشند از طریق سیستم تنظیم باد لاستیک برای راننده در قسمت داشبورد پیام‌ هایی نمایان می‌ شود. سنسورهای فشار تایر درون لاستیک‌ های ماشین جایگذاری می‌ شوند.

این سنسورها با باتری کار می‌ کنند به طور کلی تمام باتری‌ ها بعد از مدتی کار کردن از کار می‌افتند یا به اصطلاح تمام می‌ شود. اما شما نمی‌توانید که باتری‌ های سنسور را تعویض کنید. در صورتی که باتری سنسور از کار بیفتد شما باید کل سنسور موجود در تایر را عوض کنید.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

قطع شدن ارتباط سنسور

در برخی از مواقع ممکن است که ارتباط بین سنسورهای فشار تایر و ماژور کنترل فشار باد با یکدیگر از بین بروند. اگر این ارتباط قطع شود در برخی از مواقع می‌ توان سنسورها را از نو برنامه‌ ریزی و بازسازی نمود. برای برنامه‌ ریزی مجدد باید ابزار تنظیم مجدد تی‌پی‌ام‌اس در اختیار باشد. اما در موارد دیگری این ارزیابی و برنامه‌ ریزی مجدد وجود ندارد و باید به طور کلی سنسورها تعویض شود.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

تعویض لاستیک‌ ها

اگر در بین تابستان و زمستان لاستیک‌ های ماشین خود را تعویض کنید حتماً مهم است که تی پی ام اس خود را بعد از تعویض چرخ‌ ها دوباره برنامه‌ ریزی و ریست کنید. بسیاری از افراد این مورد را نمی‌ دانند و بعد از تعویض لاستیک‌ هایشان تنظیمات تی پی ام اس را ریست نمی‌کنم.

اگر ماشین شما دارای این سیستم نبود اما بعد از تعویض لاستیک‌ ها دوست داشتید که  این سیستم را اضافه کنید باید کلیه تنظیمات سنسور را برای ماشین خود برنامه‌ریزی کنید. در صورتی که لاستیک‌ های ماشین خود را تعویض کرده‌ و این پیام را دریافت نموده‌ اید باید سنسورهای برنامه‌ریزی را آپدیت کرده و از ابتدا آن را برنامه‌ ریزی کنید.

در ماشین‌ های آریزو و تیگو بعد از تعویض لاستیک‌ ها اگر تنظیمات مجدداً بارگذاری نشود این پیام برای راننده نمایان می‌ شود. در صورت تنظیم مجدد نیز ممکن است تا بیست دقیقه همچنان چراغ تی‌پی‌ام‌اس روشن باشد.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

کم و زیاد بودن باد لاستیک خودرو

یکی دیگر از علت‌ های نمایان شدن خطای سنسور باد لاستیک کم یا زیاد بودن باد لاستیک خودرو می‌ باشد. در ماشین‌ های مانند آریزو و تیگو زمانی که چراغ هشدار سنسور تنظیم باد لاستیک روشن شود. به معنی این است که باد لاستیک تایر شما کم می‌ باشد، یا به اصطلاح تایرهایتان کم باد است.  در صورتی که لاستیک‌ های ماشین کم باد باشد به راحتی می‌ توان این مشکل را رفع نمود.

انجام دادن تنظیم باد ماشین یکی از ساده‌ ترین کارهایی است که شما می‌ توانید انجام دهید. اگر نمی‌ دانید چگونه تنظیم باد خود را انجام داد. به تعمیرگاه‌ های تخصصی مراجعه کنید. این تعمیرگاه‌ ها در یک مدت زمان بسیار کوتاه و بلافاصله مشکل لاستیک‌ های شما را حل می‌ کنند.

گاهی اوقات نیز ممکن است که فشار باد لاستیک خودرو بیش از اندازه معمول باشد. در این حالت نیز سنسورها پیام‌ هایی را برای راننده نمایان می‌ کنند. در این صورت نیز می‌ توانید با خالی کردن مقداری باد از تایرهای خودروی خود این مشکل را رفع نمایید.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

برطرف کردن پیام عیب سنسور فشار باد لاستیک خودرو

زمانی که خطای سنسور باد لاستیک خودرو را مشاهده کردید باید در صدد رفع مشکلات پیش آمده باشید. خاموش کردن چراغ هشدار سنسورها کاری بسیار ساده می‌ باشد. شما باید مواردی را که مربوط به روشن شدن این چراغ است مورد بررسی قرار داده و در صورت پیدا کردن عیب و مشکل آن را برطرف کنید. در ادامه راهکارهایی برای برطرف کردن عیب سنسور فشار باد در تایرها آورده شده است.

شما با بررسی کردن هر یک از این موارد در خودروی خود می‌ توانید به راحتی مشکل ارور تی‌پی‌ام‌اس ماشین را حل کنید. گاهی ممکن است این سوال برای راننده پیش بیاید که می‌ توانم با چراغ تی پی ام اس روشن به رانندگی خود ادامه دهم.

در اغلب موارد زمانی که این چراغ روشن شود لاستیک ماشین‌ ها کم باد هستند. بنابراین بهتر است که در صورت مشاهده روشن بودن چراغ حتماً تایر های ماشین‌ عیب یابی شوند. راننده در صورتی می‌ تواند با چراغ روشن تی‌پی‌ام‌اس به رانندگی خود ادامه دهد. که ماشین توسط یک تعمیرکار عیب یابی شده و او رانندگی با این ماشین را تایید کند.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

فشار باد لاستیک را مورد بررسی قرار دهید

اولین کاری که بعد از دیدن این سنسور باد لاستیک باید مورد بررسی قرار دهید فشار باد لاستیک‌ ها می‌ باشد. خودروهایی مانند آریزو و تیکو که دارای این سنسور هستند، زمانی که فشار باد لاستیک‌ ها تنظیم نباشد این پیام برای راننده نمایان می‌ شود. در این صورت است که راننده باید با یک فشارسنج میزان باد تایر لاستیک‌ های خود را چه کند.

برای یافتن فشار صحیح ابتدا باید برچسب فشار که بر روی لاستیک قرار دارد را مورد بررسی قرار دهید.  این برچسب معمولا بر روی بدنه پشت در راننده قرار دارد و راننده می‌ تواند در این مکان آن را پیدا کند. در صورتی که برچسب راهنمای فشار لاستیک خودرو پیدا نشد راننده می‌ تواند دفترچه راهنمای تامین خودروی خود را پیدا کرده و از طریق آن میزان فشار باد لاستیک خود را مشاهده نماید.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

باد دکمه فشار تایر یا با اسکنر تنظیم مجدد کنید

زمانی که خطای سنسور باد لاستیک خود را نمایان شد و شما لاستیک‌ های ماشین را با فشار صحیح باد کرده باشید. باید به صورت دستی تنظیمات سیستم را ریست کنید. درون برخی از خودروها دکمه ای تحت عنوان تنظیم مجدد قرار دارد که می‌ توان با کمک آن تنظیمات را ریست کرد. در صورت وجود این دکمه راننده‌ ها باید دکمه را فشار داده و حدود ۱۵ دقیقه رانندگی کنند تا تنظیمات مجدد بارگذاری شده و چراغ سنسور و پیام آمده شده برای راننده خاموش شود.

برای تنظیم مجدد سیستم تی ‌پی ‌ام ‌اس در خودرو راننده‌ ها باید به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو که در هنگام خرید خودرو به آن ها تحویل داده می‌ شود مراجعه کنند. در برخی از خودروها برای ریست کردن راننده به ابزار خاصی برای تشخیص نیاز دارد. این ابزار تنها توسط تعمیرکاران متخصص مورد استفاده قرار داده می‌ شود. در این صورت راننده با دیدن پیغام خطای سنسور باد لاستیک باید به تعمیرکار مراجعه نماید.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

خواندن کدهای خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

در صورتی که خطای سنسور باد لاستیک خودرو را مشاهده کردید باید کدهای خطای سیستم تی‌ پی ام اس را بخوانید تا بدانید مشکل تایر ماشین‌ از کجاست. این خطا ممکن است یک خطای کوچک ارتباطی با یکی از سنسور های فشار باشد. یا اینکه یکی از سنسورها دچار مشکل شده باشند.

مکانیک ها با کمک ابزار تشخیص می‌ توانند مشکل اصلی را نمایان کنند. برای خواندن کدهای ماژول کنترل تی پی ام اس شما باید یک اسکنر عیب یابی در دسترس داشته باشید. برای این کار بهتر است ابتدا به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا لاستیک‌ های و سیستم باد لاستیک خودرو شما را مورد بررسی قرار دهد.

علت خطای سنسور باد لاستیک خودرو | چهار پیام خطای سنسور تنظیم باد لاستیک

سنسور تنظیم باد لاستیک را مجدداً برنامه‌ ریزی کنید

در بسیاری از مواقع این سنسور باد لاستیک در واقع درخواست برنامه‌ ریزی مجدد تنظیمات می‌ باشد. گاهی اوقات ماژول کنترل تی پی ام اس تنظیمات خود را از دست می‌ دهد. این اتفاق زمانی که ایجاد می‌ شود شما باید همه سنسورها را مجدداً برنامه‌ ریزی و راه‌ اندازی کنید. بهتر است این کار توسط یک متخصص انجام شود. معمولا در تعمیرگاه‌ ها به انجام این کار رفع ارور تی پی ام اس می‌ گویند.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا