پیامک

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف خوانساری در هفدهم دی ۱۳۳۸ به دنیا آمده است. او یک دیپلمات و سیاستمدار ایرانی می‌ باشد که از سال ۱۴۰۳ معاون رئیس جمهور ایران شد. او از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به عنوان وزیر امور خارجه ایران فعالیت می‌ کرد. وی اعضای شورای عالی جمعیت هلال احمر نیز می‌ باشد و دانشیار دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران است.

باید گفت محمد جواد ظریف هم اکنون معاون راهبردی رئیس جمهور ایران یعنی مسعود پزشکان می‌ باشد. باید گفت که او شصت و نهمین وزیر امور خارجه ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بود. برای آشنایی بیشتر با محمد جواد ظریف ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

محمدجواد ظریف خوانساری کیست؟

محمدجواد ظریف دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل می‌ باشد. او فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو می‌ باشد. علاوه بر این دارای کارشناسی ارشد مطالعات بین‌ المللی و دکترای حقوق روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است. محمد جواد ظریف فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۷ آغاز نموده او برای اولین بار در کنسولگری سانفرانسیسکو به فعالیت پرداخت.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

زندگینامه محمدجواد ظریف

 محمدجواد ظریف در هفدهم دی ماه سال ۱۳۳۸ به دنیا آمده است. خانواده او یک خانواده مذهبی محافظه‌ کار و متمول هستند. محل تولد محمد جواد تهران می‌ باشد. پدر و پدربزرگ او از تجار بسیار مهم استان اصفهان بودند. پدرش مسجد هامبورگ را تاسیس نمود.پدر ظریف عباسعلی نام دارد که از شعرای معروف استان اصفهان است.

مادر او عفت کاشانی پور نام دارد و فرزند یک بازرگان کاشانی می‌ باشد که در تهران زندگی می‌ کند. خانواده دکتر ظریف در ابتدا ساکن اصفهان بودند اما بعدها به تهران آمدند. محمد جواد با ویزای دانشجویی در سال ۱۳۵۵ به ایالات متحده آمریکا رفت. او طی یک سال توانست دیپلم خود را از کالج درود در سان فرانسیسکو دریافت نماید. بعد از آن به ایالت کلرادو نقل مکان نمود و در سال ۱۳۶۳ مدرک کارشناسی ارشد مطالعات بین‌ الملل را دریافت کرد. بعد از آن نیز تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه داد.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف از طریق خواهرش با خانمی به نام مریم ایمانی در سال ۱۳۵۸ آشنا شد. ظریف و خانم ایمانیه در ایران با هم ازدواج کردند و برای زندگی به نیویورک رفتند. این زوج به زبان انگلیسی کاملاً مسلط می‌ باشند. آن ها زمانی که در آمریکا بودند دارای دو فرزند پسر و دختر شدند.

پسر محمد جواد مهندسی برق خوانده است. همچنین دارای فوق لیسانس مدیریت نیز می‌ باشد. دختر او نیز دارای مدرک مهندسی معماری داخلی است. دختر و پسر ظریف هر دو ازدواج کرده‌ اند و جواد ظریف دارای دو نوه از فرزندان خود می‌ باشد.

فرزندان او همراه با همسرانشان در طول مدت متصدی وزارت امور خارجه به تهران آمدند و در تهران زندگی می‌ کردند. ظریف می‌ گوید هیچ کدام از فرزندانش دارای شغل دولتی نمی‌ باشند و هر دو به کار آزاد مشغول هستند.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

فعالیت های محمدجواد ظریف

جواد ظریف از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۸۱ عهده‌ دار معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه بود. محمد جواد در فاصله سال‌ های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ در سازمان ملل متحد به عنوان سفیر ایران فعالیت می‌ نمود. بعد از وقایعی که در سال ۱۳۸۴ اتفاق افتاد سازمان ملل او را برکنار کرد. در نهایت جواد در سال ۱۳۹۲ زمانی که دولت یازدهم آغاز شد به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

محمد جواد ظریف در برنامه جامع اقدام مشترک رئیس و مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ ای ایران او در ششم اسفند سال ۱۳۹۷ استعفا داد. دلیل استعفایش ناآگاهی از زمان سفر رئیس جمهور سوریه بشار اسد به تهران بود. اما دو روز بعد رئیس جمهور که در آن زمان حسن روحانی بود با استعفای او موافقت نکرد و او را همچنان در سمت وزیر امور خارجه ایران نگه داشت. در سال ۲۰۱۹ وزارت خزانه داری آمریکا دکتر ظریف را تحریم نمود و گفت که او سخنگوی رهبر ایران می‌ باشد.

همچنین یک بار دیگر در سال ۱۴۰۱ مورد تحریم قرار گرفت. این بار کشور تحریم کننده کانادا بود. او در پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ یک فایل صوتی از خود منتشر نمود که در این فایل سخن سخنانی در مورد مسائل کشور در زمینه سیاست‌ های خارجی بود. این کار ظریف توجه رسانه‌ های بسیاری را به او جذب نمود.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

سمت‌ ها و گرایش سیاسی او

محمد جواد ظریف زمانی که به عنوان وزارت خارجه انتخاب شد روزنامه اعتماد اعلام کرد که او جز دسته‌ بندی اصلاح طلبان قرار دارد. اما همزمان خبرگزاری مهر اعلام نمود که او یک چهره مستقل است و در هیچ کدام از دسته‌ بندی‌ ها قرار نمی‌ گیرد. محمد جواد ظریف از ابتدای فعالیت سیاسی خود تاکنون سمت‌ های بسیاری داشته است. سمت‌ های اجرایی او شامل موارد زیر هستند.

  • دستیار ارشد وزیر امور خارجه
  • معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه
  • مشاور کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو
  • سفیر ایران در سازمان ملل متحد
  • وزیر امور خارجه
  • معاون رئیس جمهور

 علاوه بر این ظریف دارای فعالیت‌ های بین‌ المللی چون موارد زیر می باشد.

  • عضو گروه شخصیت‌ های برجسته زمامداری جهان
  • سخنگو و رئیس کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران
  • رئیس کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانسی اسلامی تهران
  • رئیس کمیته حقوقی مجمع عمومی ۴۷ ملل متحد
  • نیویورک رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو
  • رئیس کمیسیون خلع سلاح ملل متحد نیویورک
  • رئیس کمیته سیاسی دوازدهمین اجرای سران عدم تعهد

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

فعالیت انتخاباتی او

دکتر محمد جواد ظریف در کارزار انتخاباتی مسعود پزشکیان نقش پررنگی داشت.  او به حمایت از مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و تاثیر بسیار زیادی نیز در این انتخابات داشت.

او قبل از انتخاب شدن مسائل پزشکیان برای ریاست جمهوری مشاور او بود و در اظهار نظرهای عمومی و تبلیغات او را همراهی می‌ کرد. پاتریک نتور در روزنامه گاردین در مورد ارتباط ظریف و پزشکیان می‌ گوید حضور ظریف در کنار او به عنوان مشاور می‌ تواند نمادی از این باشد که اگر پزشکیان پیروز شود رویکرد ایران به سمت دستیابی به توافق هسته‌ ای تغییر می‌ کند. علاوه بر این با حضور ظریف در کنار پزشکان در موفقیت او برای ریاست جمهوری تاثیر بسیار زیادی داشت.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

محمد جوادظریف و تحریم‌ ها

محمد جواد ظریف در روز چهارشنبه ۳۱ فوریه ۲۰۱۹ توسط یک بیانیه از وزارت خزانه‌ داری آمریکا به دلیل نمایندگی سید علی خامنه‌ ای و همکاری مستقیم با او مورد تحریم قرار گرفت. وزیر خزانه‌ داری آمریکا گفت که محمد جواد ظریف سیاست‌ های بی‌ پروایانه رهبر ایران را به اجرا در می‌ آورد و سخنگوی او در سراسر جهان است. او با تحریم محمد جواد ظریف با این دلیل پیغام برای ایران داشت. این پیام غیر قابل قبول نشان دادن رفتارهای حکومت در آن زمان بود.

همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که محمد جواد ظریف تبلیغات و اطلاعات غلط را در سراسر جهان پخش می‌ کند. در هفتم ژانویه ۲۰۲۰ زمانی که ظریف می‌ خواست در اجلاس آزاد گفتگو درباره احترام به منشور سازمان ملل متحد به آمریکا وارد شود کشور آمریکا به او ویزا و اجازه ورود نداد.

در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ زمانی  بود که نوید افکاری اعدام شد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا  در این زمان از تمامی رهبران جهان درخواست کرد تا زمانی که جمهوری اسلامی برادر نوید و دیگر زندانیان خارجی را آزاد نکند. با محمد جواد ظریف دیدار نکنند و او را در کشور خود نپذیرند. بعد از این محمد جواد ظریف سفر خود به اروپا را لغو نمود. در بیستم مهر ۱۴۰۱ دولت کانادا اعلام کرد که تحریم‌ های جدیدی را علیه ۶۳ نفر و ۱۳  نهاد از مقامات سابق و فعلی جمهوری اسلامی ایران وضع نموده است. محمد جواد ظریف نام یکی از افرادی بود که در این لیست قرار داشت.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

ظریف در دوران دفاع مقدس

در سال ۱۳۶۶ جنگ ایران و عراق در ماه‌ های آخر خود قرار داشت و بین الملل ایران را برای پذیرفتن متن اولیه قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت تحت فشار گذاشته بود. در این زمان تیم مذاکره کننده ایرانی سعی می‌ کردند که مفادی را در این قطعنامه درج کنند. در آن زمان محمد جواد ظریف تنها دیپلمات ایرانی بود که به زبان انگلیسی تسلط داشت و در نمایندگی ایران و در سازمان ملل متحد بود.

از او خواسته شد که درخواستی رسمی بنویسد. محمد جواد ظریف نامه‌ ای بسیار مناسب با انتخاب بیان و کلماتی بسیار مناسب تهیه نمود. او توانست با این نامه مفاد مورد نظر ایران را به کشورهای عضو بقبولاند و با درخواست او موافقت شود.  این نامه موجب شد که  درخواست‌ های گفته شده در قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت درج شود. علاوه بر این موجب شد محمد جواد ظریف نیز در وزارت امور خارجه ایران به تنت مونت لیتر مشهور شود.

بیوگرافی محمدجواد ظریف | خانواده محمد جواد ظریف

مذاکرات هسته‌ ای محمدجواد ظریف

مذاکرات هسته‌ ای ایران با سه کشور اروپایی در تهران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی حضور داشت.  زمان دولت حسن روحانی محمد جواد مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشورهای ۵+۱ بود.  او بعد از امضای توافق برجام بسیار توسط بسیاری از افراد با نام امیرکبیر خوانده شد.

اغلب افراد برجام را با ملی شدن صنعت نفت مقایسه می‌ کردند. به همین دلیل ظریف را امیرکبیر وقت می‌ خواندند.  محمد جواد ظریف در زمان مذاکرات بیشترین دیدارها و گفتگوها را با جان کری وزیر امور خارجه دولت اوباما داشت. اما بعدها زمانی که دولت ترامپ جایگزین اوباما شد مذاکرات با چالش‌ های فراوانی روبرو شد.  ترامپ یک رئیس جمهور، جمهوری‌ خواه بود و به صورت یک جانبه از این توافق بین المللی استعفا داد و تحریم‌های بسیاری را برای ایران وضع نمود.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا