پیامک

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

در صورت داشتن برخی از شرایط شما می توانید یک پرورش قارچ جمع و جور در خانه خود داشته باشید. حتی می توانید منزل خود را به مکانی مناسب برای کشت قارچ تبدیل کرده و از آن به کسب درآمد برسید. بدون توجه به آب و هوا و رطوبت می توان به راحتی در خانه قارچ پرورش داد. اگر شما جای اضافه ای در منزل خود دارید بهتر است برای کسب درآمد یا مصرف شخصی آن را به پرورش این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت تبدیل کنید.

نویسنده نگار معتمدی : حتی اگر مکانتان بسیار کوچک بود می توانید کشت های بسیار با کیفیتی داشته باشید. حتی می توانید آن ها را در سوپرمارکت ها با قیمت بسیار بالایی بفروشید. بهترین زمان برای پرورش ماه های مهر تا آذر می باشد. اگر امکاناتی مانند تهویه هوا، درجه حرارت مناسب و محیط اضافه در خانه دارید، ادامه این مقاله را همراه ما باشید. تا به شما آموزش دهیم که چگونه در منزل خود قارچ پرورش دهید.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

آموزش پرورش قارچ در خانه

پروژه پرورش قارچ در خانه دارای مراحل و ویژگی های خاصی می باشد. شما برای پرورش قارچ به یک محیط تاریک احتیاج دارید که نور مستقیم خورشید به آن برخورد نکند. قارچ ها معمولاً به جز نور مستقیم آفتاب می توانند هر مقدار نوری را تحمل کنند. علاوه بر نور شما باید محیطی را در نظر بگیرید که تهویه هوا در آن جا به خوبی انجام شود. دمای هوای این محیط باید بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد باشد.

مجله تالاب : علاوه بر این، محیط مورد استفاده باید همیشه تمیز باقی باشد. بهتر است مکانی را برای پرورش انتخاب کنید که فاقد درز و محلی برای رشد باکتری ها و حشرات باشد. علاوه بر این دارای قابلیت شستشو باشد و بتوانید آن را به سهولت تمیز کنید. برای پرورش و کاشت ابتدا باید نوع قارچ خود را انتخاب کنید. قارچ ها دارای انواع مختلفی می باشند.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

پرورش انواع قارچ در خانه

همانطور که پیشتر گفته شد قارچ ها دارای نوع های مختلفی هستند. بنابراین برای پرورش آن ها در خانه باید نوع قارچ مورد نظر خود را انتخاب کنید. زیرا هر یک از آن ها در محیط مخصوص به خود پرورش داده می شوند. ممکن است این نوع ها  کاشت یکسانی داشته باشند اما همه آن ها به بسترهای متفاوتی برای رشد احتیاج دارند. قارچ ها دارای انواع صدفی، دکمه ای و شیتاکه می باشند.

این سه نوع دارای روش کاشت یکسانی هستند. اما به بسترهای مختلفی برای رشد احتیاج دارند. اما برای قارچ دکمه ای شما حتماً باید کودهای کمپوست را تهیه کرده تا بتوانند بهترین رشد را داشته باشد. این نوع بسترها می توانند از لحاظ تغذیه ای مواد مورد نیاز هر نوع قارچ را تهیه کنند. البته تمامی این موارد را می توان در پوشال کاشت. اما بهتر است برای پرورش بهتر، آن ها در بستر مربوط به خودشان کشت دهید. هرچه در تهیه ی مواد اولیه دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید محصولات بهتری نیز برداشت خواهید کرد.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

انتخاب نوع قارچ بر اساس طعم و مزه آن

سعی کنید برای پرورش قارچ در منزل نوعی از آن را انتخاب کنید که بیش از سایر موارد آن را استفاده کرده و به طعم آن علاقه بیشتری دارید. به عنوان نمونه می توانید هر سه را خریداری کرده و آن ها را تست کنید.

هر کدام به طبع شما نزدیک تر بود و از خوردن آن لذت بردید می توانید آن را کشت کنید. اما در صورتی که می خواهید از این طریق به درآمد برسید بهتر است ببینید در بازار چه نوع قارچی دارای طرفداران بیشتری می باشد. همچنین در فروشگاه ها کدام یک از آن ها به راحتی فروش می رود.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

مکان مناسب برای پرورش قارچ در خانه

بهترین مکان برای پرورش قارچ در خانه سالنی است که شما از آن استفاده خاصی ندارید. اندازه سالن بسته به میزانی است که شما می خواهید کشت کنید. به طور میانگین برای پرورش ۵ تن شما به یک سالن ۴۰ متری احتیاج دارید. مجله تالاب : قبل از کشت و پرورش قارچ شما باید اقدامات لازم و مهم را در پرورش آن به کار ببرید. به عنوان نمونه باید سالنتان را عایق گیری کنید تا از اتلاف دما جلوگیری شود. سپس قفس بندی های مناسبی انجام دهید و تجهیزات تان را به خوبی نصب کنید.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

زمان مناسب برای پرورش قارچ در خانه

بهترین زمان برای پرورش قارچ در خانه ماه مهر تا آذر می باشد. اما علاوه بر این ماه ها هر زمانی که شما شرایط متعادل و مناسب را در خانه داشتید می توانید قارچ را کشت کرده و پرورش دهید. علاوه بر این تهویه هوا بسیار مهم می باشد. شما باید کاری کنید که تهویه هوا در سراسر سالن پرورش قارچتان به صورت یکنواخت پخش شود. در هنگام تولید و پرورش محیط احتیاج به رطوبت بالایی دارد. سعی کنید دمای محیطتان را بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نگه دارید.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

فضای مناسب برای راه اندازی سالن ۵ تنی

برای پرورش قارچ در خانه و ۵ تن کمپوست لازم است بتوانید قارچ را به گونه ای به دست آورید که هزینه هایتان جبران شود و از آن سود نیز دریافت کنید. در حالت عادی از ۵ تن کمپوست شما می توانید یک تن تا یک و نیم تن قارچ برداشت کنید. اندازه سالنی که می خواهید در آن پنج تن کمپوست ریتته و قارچ کشت کنید باید دارای ۵ متر عرض، ۸ متر طول و ۳ متر ارتفاع داشته باشد. ابعاد کمتر از این توجیه اقتصادی ندارد و نمی تواند برای شما سوددهی مناسبی داشته باشد.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

سیستم گردش هوا برای تهیه قارچ در خانه

برای تولید قارچ در خانه شما به یک سیستم گردش هوای بسیار مناسب احتیاج دارید. سیستم گردش هوا را می توان وسط یا کناره های سالن نصب نمود. اگر واحد شما کوچک باشد با توجه به اینکه سیرکوله وجود ندارد باید هوادهی از وسط انجام شده و کانال هوا از وسط راهرو عبور کند. زیرا فقط شما ورود هوا دارید.

علاوه بر این شما باید خروجی نیز در نظر بگیرید و آن را در انتهای سالن قرار دهید که به راحتی بتواند با هوای آزاد بیرون ارتباط داشته باشد. در صورتی که نتواند با هوای آزاد بیرون ارتباط داشته باشد شما باید کانالی برای آن در نظر بگیرید که بتواند هوا را خارج کند.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

سیستم رطوبت ساز

سیستم رطوبت ساز یکی دیگر از مواردی است که برای پرورش قارچ در خانه لازم و ضروری می باشد. معمولا فرایند پرورش قارچ احتیاج به رطوبت بسیار بالایی دارد. اگر شما با صدای دستگاه رطوبت ساز مشکلی ندارید می توانید از رطوبت سازهای کوچک در پرورشگاه خود استفاده کنید. با استفاده از این رطوبت سازها دیگر شما احتیاجی به کولرخنک کننده هوا ندارید. زیرا این رطوبت سازها می توانند رطوبت سالن را تامین کرده و هوای آن را خنک نگه دارند.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

کانال های هواساز

یکی دیگر از موارد مورد نیاز در پرورش قارچ در خانه کانال های هواساز می باشد. بهتر است کانال های هواساز از داکت های پلاستیکی با عرض ۵۰ سانتی متر باشند. اگر این موارد را در اختیار ندارید می توانید پلاستیک های پلی اتیلنی تهیه کرده و با آن ها کانال های هواساز بسازید. برای ساخت هواساز سالن ابتدا باید سوراخی ایجاد کرده سپس با فاصله ۵۰ سانتی آن یک سوراخ دیگر ایجاد کنید. قطر سوراخ ها باید ۵ سانتی متر باشد.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

آماده سازی کمپوست

برای تهیه قارچ در خانه مهم ترین و اصلی ترین مرحله پرورش قارچ در خانه تهیه و آماده سازی کمپوست یا کود گیاهی می باشد. کمپوست بستری است که قارچ را بر روی آن کشت می دهید. قارچ  از آن تغذیه کرده و رشد میکند. بنابراین بسیار مهم است که کمپوست مناسبی تهیه کنید تا بتواند مواد مغذی قارچ را تامین کرده و قارچ به خوبی در آن رشد کند. به طور کلی به تمام کودهای گیاهی موجود کمپوست می گویند.

کمپوست سازی یک فرایند به ظاهر آسان است اما برای به دست آوردن نوع مرغوب آن شما باید دستگاه های پیشرفته ای در اختیار داشته باشید. از همه مهمتر باید در این زمینه آگاهی و تجربه داشته باشید تا بتوانید کمپوست مناسبی به دست آورید. بنابراین بهترین و مناسب ترین گزینه  تهیه آن از شرکت های معتبر می باشد. زیرا این شرکت ها شناخته شده هستند و کیفیت قابل قبولی دارند.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

بذر برای تهیه و پرورش قارچ در خانه

برای پرورش قارچ شما باید بذر آن را تهیه نمایید. بذر آن با بذر سایر گیاهان بسیار متفاوت است. در حقیقت دانه های گندم پخته شده بذر قارچ هستند. زمانی که قارچ ها به بلوغ می رسند پره های که در پشت کلاهکشان قرار دارد باز می شود. در میان این پره ها گردی وجود دارد که به بیرون پخش می شود.

معمولاً این پره ها را هاگ یا اسپر می نامند. هاگ ها با چشم معمولی قابل دیدن نیستند. این ها برای اینکه زنده بمانند باید محیط مرطوب، مغذی و تاریکی داشته باشند. بنابراین گندم ها را می پزند نرم می کنند و آن را در محل پرورش قارچ قرار می دهند تا بذر بتواند از آن تغذیه کرده و رشد نماید.

همه چیز در مورد پرورش قارچ در خانه

برداشت قارچ

آخرین مرحله در پرورش قارچ در خانه برداشت آن می باشد. زمانی که رشد قارچ به حد نصاب رسیده باشد و قسمت تاج و کلاهک آن رشد کامل پیدا کرده باشد کاملا رسیده است. در این حالت می توان آن را برداشت کرد. اما نکات بسیار مهمی در برداشت آن وجود دارند.

به عنوان نمونه شما در برداشت محصول باید دقت کافی را به خرج دهید. زیرا محصولاتی که ترک دارند یا چتر آن ها ترکیده است ارزش د را از دست داده و نمی توانید آن را با قیمت مناسبی بفروشید. علاوه بر این زمانی که قارچ ها بسیار کوچک هستند و وزن خاصی ندارند از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند و ارزش غذایی کمتری دارند. بنابراین برداشت این موارد به ضرر شما می باشد.

در هنگام جمع آوری قارچ نیز شما باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. به عنوان نمونه انتخاب سبد بزرگ برای برداشت آن کار کاملاً اشتباهی می باشد. زیرا محصولات شما درون سبد بر روی یکدیگر قرار می گیرند و باعث ایجاد شکستگی، خراش و سیاه شدن در آن ها می شود.

در هنگام جدا کردن قارچ از بستر باید ابتدا کلاهک آن را بگیرید یک پیچ آرام به آن بدهید تا پایه اش از زمین جدا شود. بعد از چیدن بلافاصله ساقه کثیف و آلوده را با یک چاقوی تیز از آن جدا کنید. قارچ های تمیز را درون سبدهای کوچکی قرار دهید. بسیار مهم است که در هنگام برداشت محصولات از دستکش استفاده کنید. معمولا برداشت محصولات هر ۱۵ روز یک بار انجام می شود و دو تا سه ماه شما می توانید از هر کشت برداشت داشته باشید.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا