نحوه حذف محتوای وردپرس از جستجوی گوگل

نحوه حذف محتوای وردپرس از جستجوی گوگل

گاهی اوقات لازم است محتوای یا فایل های وردپرس خاصی را از فهرست شدن در نتایج جستجوی Google حذف کنید. ایندکس یا «نمایه گذاری» قبل از ظهور گوگل و سایر موتورهای جستجو کلمه ای بود که بیشتر با کتاب ها مرتبط بود. معمولاً در پشت اکثر کتاب ها قرار دارد، و به همین دلیل است که فرهنگ لغت کمبریج آن را در این زمینه اینگونه تعریف می کند:

فهرست: فهرستی بر اساس حروف الفبا، مانند فهرستی که در پشت کتاب چاپ شده و نشان می دهد که موضوع، نام و غیره در کدام صفحه است.

به سرعت به سال 1995، در دوران رونق اینترنت، خدماتی مانند موتور جستجوی یاهو داریم، و در سال 1997، جستجوی Google به طرز چشمگیری نحوه جستجو و دسترسی به اطلاعات در اینترنت را تغییر داده است.

طبق نظرسنجی انجام شده در ژانویه 2018، 1,805,260,010 (بیش از 1.8 میلیارد) وب سایت در اینترنت وجود دارد و بسیاری از این وب سایت ها اصلاً بازدید کننده ای ندارند.

نمایه سازی Google چیست؟

موتورهای جستجوی مختلفی با فرمت نمایه سازی متفاوت وجود دارد، اما موتورهای جستجوی محبوب شامل Google، Bing و برای افرادی که به حفظ حریم خصوصی علاقه دارند، duckduckgo می شود.

نمایه سازی Google به طور کلی به فرآیند افزودن صفحات وب جدید، از جمله محتوای دیجیتالی مانند اسناد، ویدئوها و تصاویر و ذخیره آنها در پایگاه داده خود اشاره دارد. به عبارت دیگر، برای اینکه محتوای سایت شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود، ابتدا باید در فهرست گوگل ذخیره شوند.

Google می‌تواند با استفاده از عنکبوت‌ها، خزنده‌ها یا ربات‌های خود که به طور مکرر وب‌سایت‌های مختلف را در اینترنت می‌خزند، همه این صفحات و محتوای دیجیتال را فهرست‌بندی کند. این ربات‌ها و خزنده‌ها دستورالعمل‌های مالکان وب‌سایت را درباره مواردی که باید خزیدن و چه مواردی باید در حین خزیدن نادیده گرفته شوند را دنبال می‌کنند.

چرا وب سایت ها باید نمایه شوند؟

در این دوره از عصر دیجیتال، پیمایش در میان میلیاردها وب سایت برای یافتن یک موضوع و محتوای خاص تقریباً غیرممکن است. اگر ابزاری وجود داشته باشد که به ما نشان دهد کدام سایت ها قابل اعتماد هستند، کدام محتوا برای ما مفید و مرتبط است، بسیار آسان تر خواهد بود. به همین دلیل است که Google وجود دارد و وب‌سایت‌ها را در نتایج جستجوی آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

نمایه سازی به بخشی ضروری از نحوه عملکرد موتورهای جستجو به طور کلی و گوگل به طور خاص تبدیل می شود. این به شناسایی کلمات و عباراتی که به بهترین شکل یک صفحه را توصیف می کنند کمک می کند و به طور کلی به رتبه بندی صفحه و وب سایت کمک می کند. برای نمایش در صفحه اول گوگل وب سایت شما، از جمله صفحات وب و فایل های دیجیتالی مانند فیلم ها، تصاویر و اسناد، ابتدا باید ایندکس شود.

نمایه سازی یک مرحله پیش نیاز برای رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو به طور کلی و گوگل به طور خاص است. با استفاده از کلمات کلیدی می توان سایت ها را پس از ایندکس شدن و رتبه بندی توسط موتورهای جستجو بهتر دید و کشف کرد. سپس درهای بیشتری را برای بازدیدکنندگان، مشترکین و مشتریان بالقوه وب سایت و کسب و کار شما باز می کند.

بهترین مکان برای پنهان کردن جسد، صفحه دو گوگل است.

در حالی که داشتن تعداد زیادی صفحات ایندکس شده باعث نمی شود که سایت شما به طور خودکار رتبه بالاتری داشته باشد، اگر محتوای آن صفحات نیز با کیفیت بالا باشد، می توانید از نظر سئو بهبود پیدا کنید.

چرا و چگونه موتور جستجو را از نمایه سازی محتوا مسدود کنیم

در حالی که نمایه سازی برای صاحبان وب سایت و مشاغل عالی است، صفحاتی هستند که ممکن است نخواهید در نتایج جستجو نشان داده شوند. همچنین ممکن است در معرض خطر افشای فایل‌ها و محتوای حساس در اینترنت باشید. اگر ربات‌ها به پوشه‌ها و فایل‌های وب‌سایت شما دسترسی آزاد داشته باشند، بدون گذرواژه یا احراز هویت، محتوای خصوصی در معرض خطر قرار گرفتن و دسترسی غیرمجاز است.

در اوایل دهه 2000، هکرها از جستجوی Google برای نمایش اطلاعات کارت اعتباری استفاده کردند. از وب سایت هایی با عبارت های جستجوی ساده. بسیاری از هکرها از این نقص امنیتی برای سرقت اطلاعات کارت از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده کردند.

یک نقص امنیتی دیگر سال گذشته در box.com رخ داد، یک سیستم ذخیره سازی ابری محبوب این حفره امنیتی توسط مارکوس نیس، مدیر اطلاعات تهدیدات Swisscom افشا شد. او گزارش داد که بهره برداری های ساده از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ می تواند فایل ها و اطلاعات محرمانه بسیاری از مشتریان تجاری و فردی را در معرض دید قرار دهد.

مواردی از این قبیل به صورت آنلاین اتفاق می‌افتند و می‌توانند باعث کاهش فروش و درآمد برای صاحبان مشاغل شوند. برای وب‌سایت‌های شرکتی، تجارت الکترونیک و عضویت، بسیار مهم است که ابتدا فهرست‌بندی جستجوی محتوای حساس و فایل‌های خصوصی را مسدود کنید و سپس احتمالاً آنها را پشت یک سیستم احراز هویت کاربر مناسب قرار دهید.

بیایید نگاهی به نحوه کنترل محتوا و فایل‌هایی که می‌توانند توسط Google و سایر موتورهای جستجو نمایه شوند، بیاندازیم.

1. استفاده از Robots.txt برای تصاویر

Robots.txt فایلی است که در ریشه سایت شما قرار دارد و به ربات‌های Google، Bing و سایر موتورهای جستجو دستورالعمل‌هایی در مورد اینکه چه چیزی خزیده شود و چه چیزی خزیده نشود، ارائه می‌کند. در حالی که robots.txt معمولاً برای کنترل ترافیک خزنده و خزنده‌های وب (موبایل در مقابل دسکتاپ) استفاده می‌شود، می‌تواند برای جلوگیری از نمایش تصاویر در نتایج جستجوی Google نیز استفاده شود.

فایل robots.txt از وب‌سایت‌های معمولی وردپرس به این شکل است:

کاربر-عامل: *
غیر مجاز: /wp-admin/
غیر مجاز: /wp-includes/

فایل استاندارد robots.txt با یک دستورالعمل برای user-agent و یک نماد ستاره شروع می شود. ستاره دستورالعملی است برای همه ربات هایی که وارد وب سایت می شوند تا از تمام دستورالعمل های ارائه شده در زیر آن پیروی کنند.

روبات ها را با استفاده از Robot.txt از فایل های دیجیتالی خاص دور نگه دارید

Robots.txt همچنین می تواند برای جلوگیری از خزیدن در موتورهای جستجو در فایل های دیجیتالی مانند PDF، JPEG یا MP4 استفاده شود. برای جلوگیری از خزیدن جستجو در فایل PDF و JPEG، باید به فایل robots.txt اضافه شود:

فایل‌های PDF

کاربر-عامل: *
غیر مجاز: /pdfs/ # دایرکتوری /pdfs/ را مسدود کنید.
غیر مجاز: *.pdf$  # فایل‌های pdf را از همه ربات‌ها مسدود کنید. اگرچه غیر استاندارد است، اما برای موتورهای جستجوی اصلی کار می کند.

تصاویر

کاربر-عامل: Googlebot-Image
غیر مجاز: /images/cats.jpg #Block cats.jpg تصویر مخصوص Googlebot.

در صورتی که بخواهید همه تصاویر .GIF را از فهرست شدن و نمایش در جستجوی تصویر گوگل مسدود کنید و در عین حال به فرمت های دیگر تصویر مانند JPEG و PNG اجازه دهید، باید از قوانین زیر استفاده کنید:

کاربر-عامل: Googlebot-Image
غیر مجاز: /*.gif$

مهم: قطعه‌های بالا به سادگی محتوای شما را از فهرست شدن توسط سایت‌های شخص ثالث مانند Google حذف می‌کنند. اگر کسی بداند به کجا نگاه کند، هنوز در دسترس هستند. برای خصوصی کردن فایل‌ها به گونه‌ای که کسی نتواند به آنها دسترسی داشته باشد، باید از روش دیگری مانند افزونه های محدودیت محتوا.

Googlebot-Image را می توان برای جلوگیری از نمایش تصاویر و یک برنامه افزودنی تصویر خاص در جستجوی تصویر Google استفاده کرد. در صورتی که بخواهید آنها را از همه جستجوهای گوگل حذف کنید، به عنوان مثال. جستجوی وب و تصاویر، بهتر است به جای آن از یک عامل کاربر Googlebot استفاده کنید.

سایر عوامل کاربر Google برای عناصر مختلف در یک وب‌سایت شامل Googlebot-Video برای ویدیوهای اعمال شده در بخش ویدیوی Google در وب است. به طور مشابه، استفاده از Googlebot user-agent باعث می‌شود که همه ویدیوها در ویدیوهای Google، جستجوی وب یا جستجوی وب تلفن همراه نمایش داده نشوند.

لطفاً به خاطر داشته باشید که استفاده از Robots.txt روش مناسبی برای مسدود کردن فایل‌ها و محتوای حساس یا محرمانه به دلیل محدودیت‌های زیر نیست:

  • Robots.txt فقط می تواند به خزنده های خوش رفتار دستور دهد. سایر موتورهای جستجو و ربات‌های ناسازگار به سادگی می‌توانند دستورالعمل‌های آن را نادیده بگیرند.
  • Robots.txt سرور شما را از ارسال آن صفحات و فایل ها به کاربران غیرمجاز در صورت درخواست باز نمی دارد.
  • موتورهای جستجو همچنان می‌توانند صفحه و محتوایی را که مسدود کرده‌اید پیدا کرده و فهرست‌بندی کنند، در صورتی که از وب‌سایت‌ها و منابع دیگر پیوند داده شده باشند.
  • Robots.txt برای هر کسی که می تواند تمام دستورالعمل های ارائه شده شما را بخواند و مستقیماً به آن محتوا و فایل ها دسترسی داشته باشد در دسترس است

برای جلوگیری از نمایه سازی جستجو و محافظت موثرتر از اطلاعات خصوصی خود، لطفاً به جای آن از روش های زیر استفاده کنید.

2. استفاده از متا تگ بدون فهرست برای صفحات

استفاده از متا تگ بدون فهرست روشی مناسب و مؤثرتر برای جلوگیری از نمایه سازی جستجوی محتوای حساس در وب سایت شما است. برخلاف robots.txt، متا تگ no-index در بخش

یک صفحه وب با یک تگ HTML بسیار ساده قرار می گیرد:


<سر>
...

هر صفحه‌ای که این دستورالعمل در سرصفحه داشته باشد در نتیجه جستجوی Google ظاهر نمی‌شود. دستورالعمل‌های دیگر مانند nofollow و notranslate نیز می‌توانند به خزنده‌های وب استفاده شوند. برای خزیدن پیوندها و ارائه ترجمه آن صفحه به ترتیب.

می‌توانید با استفاده از چندین متا تگ در یک صفحه به صورت زیر به خزنده‌های متعدد دستور دهید:


<سر>
...


دو راه برای افزودن این کد به وب سایت شما وجود دارد. اولین گزینه شما این است که یک تم کودک وردپرس ایجاد کنید، سپس در functions.php خود می توانید از قلاب اکشن wp_head وردپرس برای درج یک noindex یا هر متا تگ دیگری استفاده کنید. در زیر نمونه‌ای از نحوه عدم نمایه کردن صفحه ورود به سیستم را مشاهده می‌کنید.

add_action( 'wp_head', function() {
    if ( is_page( 'ورود به سیستم' ) ) {
        echo '';
    }
});

گزینه دوم شما این است که از افزونه SEO خود برای کنترل نمایان بودن صفحه استفاده کنید. به عنوان مثال، با Yoast SEO می توانید به بخش تنظیمات پیشرفته در یک صفحه بروید و به سادگی “نه” را برای گزینه هایی انتخاب کنید تا به موتور جستجو اجازه دهد صفحه را نشان دهد:

3. استفاده از هدر HTTP X-Robots-Tag برای فایل های دیگر

X-Robots-Tag به شما انعطاف بیشتری می دهد تا فهرست بندی جستجوی محتوا و فایل های خود را مسدود کنید. به طور خاص، هنگامی که با متا تگ بدون شاخص مقایسه می شود، می توان از آن به عنوان پاسخ هدر HTTP برای هر URL معین استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توانید از X-Robots-Tag برای فایل‌های تصویر، ویدیو و سند استفاده کنید، جایی که امکان استفاده از متا تگ‌های روبات وجود ندارد.

می‌توانید راهنمای کامل متا تگ روبات‌های Google را بخوانید، اما در اینجا می توانید به خزنده ها دستور دهید که یک تصویر JPEG را با استفاده از X-Robots-Tag در پاسخ HTTP آن دنبال و فهرست نکنند:

HTTP/1.1 200 OK
نوع محتوا: تصویر/jpeg
تاریخ: شنبه، 27 نوامبر 2018، 01:02:09 GMT
(…)
X-Robots-Tag: noindex، nofollow
(…)

هر دستورالعملی که می تواند با متا تگ روبات استفاده شود، برای تگ X-Robots نیز قابل استفاده است. به طور مشابه، می توانید چندین ربات موتور جستجو را نیز آموزش دهید:

HTTP/1.1 200 OK
تاریخ: سه شنبه، 21 سپتامبر 2018، ساعت 21:09:19 به وقت گرینویچ
(…)
X-Robots-Tag: googlebot: nofollow
X-Robots-Tag: bingbot: noindex
X-Robots-Tag: otherbot: noindex، nofollow
(…)

توجه به این نکته مهم است که ربات‌های موتورهای جستجو، متا تگ‌های Robots و هدرهای HTTP X-Robots-Tag را در طول فرآیند خزیدن کشف می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید این ربات‌ها از دستورالعمل شما پیروی کنند تا محتوای و اسناد محرمانه را دنبال یا فهرست نکنند، نباید از خزیدن این صفحه و نشانی‌های اینترنتی فایل جلوگیری کنید.

اگر خزیدن آنها با استفاده از فایل robots.txt مسدود شود، دستورالعمل‌های شما در مورد نمایه‌سازی خوانده نمی‌شود و بنابراین نادیده گرفته می‌شود. در نتیجه، اگر وب‌سایت‌های دیگر به محتوا و اسناد شما پیوند داده شوند، همچنان توسط Google و سایر موتورهای جستجو فهرست‌بندی می‌شوند.

4. استفاده از قوانین htaccess. برای سرورهای آپاچی

همچنین می‌توانید هدر HTTP X-Robots-Tag را به فایل htaccess. خود اضافه کنید تا خزنده‌ها را از فهرست‌بندی صفحات و محتوای دیجیتالی وب‌سایت خود که روی سرور آپاچی میزبانی شده است، مسدود کند. برخلاف متا تگ های بدون فهرست، قوانین htaccess. می توانند در کل وب سایت یا یک پوشه خاص اعمال شوند. پشتیبانی آن از عبارات منظم انعطاف پذیری بیشتری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید چندین نوع فایل را به طور همزمان هدف قرار دهید.

برای جلوگیری از خزیدن Googlebot، Bing و Baidu در یک وب‌سایت یا فهرست ویژه، از قوانین زیر استفاده کنید:

RewriteEngine روشن
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (googlebot|bingbot|Baiduspider) [NC]
RewriteRule .* - [R=403,L]

برای مسدود کردن فهرست‌بندی جستجوی همه فایل‌های .txt، jpg، .jpeg، .pdf در کل وب‌سایت خود، قطعه زیر را اضافه کنید:

< فایل‌ها ~ ".(txt|jpg|jpeg|pdf)$">
مجموعه هدر X-Robots-Tag "noindex, nofollow"

5. استفاده از احراز هویت صفحه با نام کاربری و رمز عبور

روش های بالا از نمایش مطالب و اسناد خصوصی شما در نتایج جستجوی Google جلوگیری می کند. با این حال، هر کاربر با پیوند می تواند به محتوای شما دسترسی پیدا کند و مستقیماً به فایل های شما دسترسی داشته باشد. برای امنیت، به شدت توصیه می‌شود که احراز هویت مناسب را با نام کاربری و رمز عبور و همچنین مجوز دسترسی نقش تنظیم کنید.

برای مثال، صفحاتی که شامل نمایه‌های شخصی کارکنان و اسناد حساسی است که کاربران ناشناس نباید به آنها دسترسی داشته باشند، باید در پشت دروازه احراز هویت قرار گیرند. بنابراین حتی زمانی که کاربران به نحوی موفق به یافتن صفحات می‌شوند، قبل از اینکه بتوانند محتوا را بررسی کنند، از آنها اعتبار خواسته می‌شود.

برای انجام این کار با وردپرس، کافی است نمایان بودن یک پست را روی password protected تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید رمز عبور مورد نیاز برای مشاهده محتوای آن صفحه را انتخاب کنید. انجام این کار بر اساس هر پست/صفحه نسبتاً آسان است. برای حفظ حریم خصوصی سایت جامع‌تر، یکی از این افزونه‌های عضویت وردپرس به وب سایت شما.

لطفاً به خاطر داشته باشید که صفحات محافظت شده با رمز عبور یا پنهان شده از موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان لزوماً از اسناد، ویدیوها و تصاویر پیوست شده به محتوای آن محافظت نمی کنند. برای محافظت واقعی از آپلود فایل‌های وردپرس خود، یک سرویس ممتاز مانند %D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B7%D9%84%D8%A7%20%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C%20%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85%20%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1%20%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF.

%0A

%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87%20%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C

%0A

%D8%AF%D8%B1%20%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%20%DB%8C%DA%A9%20Google%D8%8C%20%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%BA%D9%84%20%D9%85%D9%85%DA%A9%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%20%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87%20%D8%B1%D8%A7%20%DA%A9%D9%87%20%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%20%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%D9%86%D8%AF%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF.%20%D9%81%D8%B1%D9%82%DB%8C%20%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF%20%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%DB%8C%DA%A9%20%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84%20%D8%AE%D8%A7%D8%B5%20%D9%85%D8%B3%D8%AF%D9%88%D8%AF%20%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%8C%20%DB%8C%DA%A9%20%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%20%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF%20%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C%20%D8%B1%D8%A7%20%D9%85%D8%AE%D9%81%DB%8C%20%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%8C%20%DB%8C%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%B1%D9%85%D8%B2%20%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1%20%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%AA%20%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF…%20%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA%20%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%20%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%20%DA%A9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%20%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%20%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AF.

%0A

%D8%A2%DB%8C%D8%A7%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%20%D8%AD%D8%B0%D9%81%20%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC%20%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%20%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%9F%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%AA%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%A9%D8%B3%20%D8%B4%D8%AF%D9%86%20%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%A7%D8%B5%20%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%9F%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B2%DB%8C%D8%B1%20%D8%A8%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D8%AF!

%0A

%0A%0A%09%09%09%0A

خروج از نسخه موبایل