سلامت

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی

Diabetic retinopathy1

رتینوپاتی دیابتی یک بیماری شایع دیابتی چشم است که به دلیل برخی تغییرات در عروق خونی شبکیه ایجاد می شود. شبکیه یک بافت حساس به نور است که چشم است. و برای دید. در برخی موارد رتینوپاتی دیابتی، رگ‌های خونی معمولاً متورم می‌شوند و مایع را به بیرون نشت می‌کنند. در حالی که در موارد دیگر، رشد غیر طبیعی عروق خونی جدید در سطح شبکیه وجود دارد. این وضعیت معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و فرد مدت طولانی تری از رنج می برد. دیابت، احتمال بیشتری دارد که مبتلا به رتینوپاتی دیابتی شوند.

دکتر هارش اسنانی،متخصص شبکیه از بیمارستان و موسسه چشم پیشرفته، ناوی بمبئیدر مورد علائم، علل، پیشگیری و موارد دیگر به ما می گوید.

علل

رتینوپاتی دیابتی آسیب به شبکیه (داخلی ترین لایه چشم) است که در اثر کنترل طولانی و ناکافی قند خون ایجاد می شود. رگ های خونی کوچک در شبکیه آسیب دیده و ضعیف می شوند.

علائم اولیه مشکل چشمی مرتبط با دیابت، تاری دید و دوبینی است. همچنین می تواند باعث از دست دادن شدید و دائمی بینایی شود. همچنین خطر ابتلا به آب مروارید و آب سیاه.

اینجا 7 علامت هشدار دهنده که همه دیابتی ها باید مراقب آن باشند.

انواع

رتینوپاتی دیابتی معمولاً به دو دسته اصلی طبقه بندی می شود – رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیری (NPDR) و رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو (PDR).

رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیری (NPDR): قوی> در رتینوپاتی دیابتی، شبکیه خون کمتری دریافت می کند، وضعیتی که هیپوکسی نامیده می شود. به دلیل هیپوکسی، اولین تغییرات مشاهده شده تورم و لخته شدن خون در شبکیه است. این تغییرات رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیری یا بازمینه نامیده می‌شوند.

در رتینوپاتی دیابتی پیشرفته، لخته‌های خون افزایش یافته و تورم بر بینایی بیمار تأثیر می‌گذارد.

رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو (PDR): بینایی بیمار ممکن است در مراحل اولیه ماکولوپاتی شبکیه تحت تأثیر قرار گیرد. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو تبدیل شود، وضعیتی که در آن خونریزی از شبکیه (خونریزی زجاجیه یا قبل از شبکیه) وجود دارد و رگ های خونی رشد کرده از سطح شبکیه به قسمت جلویی چشم حمله می کنند. این می تواند یک وضعیت بسیار خطرناک و در حال پیشرفت سریع باشد که در بیشتر موارد نیاز به مداخله جراحی دارد.

اگر درمان نشود، منجر به مرحله پایانی رتینوپاتی دیابتی می شود که به عنوان گلوکوم نئوواسکولار شناخته می شود. . در این شرایط فشار داخل چشمی (چشم) به دلیل هجوم رگ های خونی به قسمت جلویی چشم بالا می رود و منجر به کوری دردناک می شود.

عوامل خطر

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند. تنها راه برای کاهش خطر و پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی، کنترل  سطح قند خون.

علائم

ممکن است در مرحله اولیه بیماری هیچ علامت قابل توجهی مشاهده نشود. اما با گذشت زمان ممکن است وضعیت شما بدتر شود زیرا شبکیه چشم آسیب می بیند که در نهایت منجر به می شود. از دست دادن بینایی. معمولاً در مرحله آخر بیماری، ممکن است علائمی مانند –
مشاهده شود

  • تاری دید
  • مشکل در درک رنگ و دید در شب
  • نوسان بینایی

با پیشرفت رتینوپاتی یا شروع ماکولوپاتی دیابتی، بینایی بیمار کاهش می یابد. هنگامی که خونریزی از شبکیه وجود دارد، بیماران شناورهایی را تجربه می کنند، یعنی بارانی از لکه های سیاه در جلوی چشم. هنگامی که مرحله تکثیر شروع می شود، رگ های خونی شبکیه را می کشند که منجر به پارگی شبکیه و از دست دادن ناگهانی بینایی می شود.

میزان فشاری در چشم وجود دارد که کره چشم را به شکل خود حفظ می کند و همچنین در گردش خون نقش دارد. در چشم فشار داخل چشم طبیعی 17-20 میلی متر جیوه است. اگر از آن بالاتر برود شروع به فشار بر روی عصب بینایی و لایه فیبر عصبی شبکیه می کند و باعث از دست دادن تدریجی بینایی می شود. رتینوپاتی دیابتی مرحله پایانی منجر به درد غیرقابل تحمل به دلیل افزایش فشار داخل چشم می شود.

درباره 9 نکته جالب که چشمان شما درباره سلامتی شما آشکار می کند.

تشخیص

به گفته دکتر اسنانی ، “تشخیص رتینوپاتی دیابتی باید در اولین مرحله ممکن انجام شود. پس از غربالگری برای دیابت، بیمار باید یک چکاپ اولیه شبکیه را انجام دهد. آزمایش‌های انجام‌شده عبارتند از –

توموگرافی انسجام نوری (OCT): اینضخامت مرکز شبکیه را نشان می‌دهد.

قوی>آنژیوگرافی فلورسین: به تعیین گردش خون شبکیه کمک می کند.

اینجا چرا تشخیص زودهنگام دیابت برای چشمان شما خوب است.

درمان

گزینه های درمانی رایج برای رتینوپاتی دیابتی عبارتند از –

تزریقات: تزریق استروئید داخل زجاجیه یا تزریق ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی برای کنترل دیابت انجام می شود. ماکولوپاتی در مراحل اولیه

درمان با لیزر:در مراحل اولیه رتینوپاتی هنگامی که ایسکمی (کمبود خون) شبکیه وجود دارد، از لیزر درمانی استفاده می شود. در جراحی های بعدی:در مراحل بعدی، عمل جراحی به نام ویترکتومی (برداشتن لخته خون پر از زجاجیه از مرکز چشم) انجام می شود و سپس شبکیه با لیزر درمان می شود. سپس یک گاز یا روغن سیلیکون به عنوان جایگزینی برای زجاجیه به مرکز چشم تزریق می‌شود.

در برخی موارد، جایی که خونریزی بیش از حد در شبکیه وجود دارد، تزریق‌ها با جراحی ترکیب می‌شوند.

در اینجا 3 دلیل وجود دارد که شما نمی توانید دیابت را تحت کنترل نگه دارید.

پیشگیری

مهم ترین کاری که می توانید برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت دیابت انجام دهید، کنترل قند خون است. . علاوه بر این، عوامل کمی وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به عوارض دیابت کمک می کند. اینها –
هستند

  • وزن بدنی ایده آل و سبک زندگی فعال داشته باشید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید
  • سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید
  • برای معاینات منظم چشم بروید 

 

محتوا توسط دکتر هارش اسنانی تأیید شده است< /span>، متخصص شبکیه چشم از بیمارستان و موسسه پیشرفته چشم، ناوی بمبئی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا