سلامت

مشکلات پای دیابتی: شایع اما قابل پیشگیری

مشکلات پای دیابتی: شایع اما قابل پیشگیری

افراد مبتلا به دیابت معمولاً دچار کاهش حس و گردش خون ضعیف در پاهای خود هستند. در نتیجه، یک بریدگی کوچک یا تاول می تواند منجر به مشکلات بزرگی شود. در صورت عدم درمان، ساییدگی می تواند به زخم تبدیل شود و خطر عفونت و در موارد شدید، قطع عضو را افزایش دهد.

متخصص پا در بیمارستان‌های دانشگاه کریگ فری، DPM، دلیل اینکه افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر از پاهای خود مراقبت کنند، توضیح می‌دهد.

چگونه دیابت بر پاها تأثیر می گذارد

به مرور زمان، سطوح بالای قند خون می‌تواند منجر به نوروپاتی شود، وضعیتی که به اعصاب و توانایی احساس درد آسیب می‌زند. قند خون بالا همچنین در روند بهبودی بدن اختلال ایجاد می کند.

دکتر فری، مدیر می‌گوید: «بیشتر افراد پس از اینکه متوجه خون در جوراب یا در رختخواب خود می‌شوند، یا متوجه بویی از عفونت می‌شوند، دچار زخم پا می‌شوند. بیمارستان های دانشگاهی خدمات پزشکی و جراحی پا. “معمولاً از فشار یا ضربه به پا شروع می شود و دیابت زمینه ای در توانایی بهبودی اختلال ایجاد می کند.”

“حدود 15 تا 25 درصد در طول زندگی خود دچار زخم پای دیابتی می شوند. خطر قطع عضو در میان افرادی که به زخم مبتلا می شوند حدود 50 درصد است.”

جیلیان فتزنر، CNP، مدیر برنامه برای بهبود مراقبت بالینی دیابت در مرکز دیابت و مراقبت متابولیک بیمارستان‌های دانشگاه، می‌گوید که بیماران باید زودتر در مورد عواقب قند خون کنترل نشده آموزش ببینند.

فتزنر می گوید: «بعضی از بیماران جوان هستند و به دلایل زیادی ممکن است دیابت خود را به اندازه کافی مدیریت نکنند. در پایین جاده، ممکن است نتوانند پاهای خود را احساس کنند یا برای مدت طولانی بایستند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نمی توانند رانندگی کنند زیرا نمی توانند پدال ها را احساس کنند.”

«دانش قدرت است. وقتی افراد مبتلا به دیابت اثرات بالقوه بر بدن را درک کنند، می‌توانیم از این عوارضی که بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارند جلوگیری کنیم.

چه کسی در معرض خطر است

هر فردی که دیابت یا قند خون کنترل نشده دارد در معرض خطر نوروپاتی است. سایر عواملی که بیماران را در معرض خطر بالاتر زخم پا و قطع اندام تحتانی قرار می دهد عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی ضعیف
  • چاقی
  • سبک زندگی بی تحرک
  • فشار خون بالا کنترل نشده

بسیاری از رنگین پوستان برای مراقبت با موانع مالی روبرو هستند و خطر قطع عضو مرتبط با دیابت بیشتر است. فتزنر می‌گوید: «ممکن است بیماران به طور منظم ویزیت‌های پزشکی نداشته باشند یا نتوانند انسولین بخرند. “ما بیماران زیادی داریم که انسولین خود را جیره بندی می کنند، که بر قند خون آنها و خطر ابتلا به عوارض تاثیر می گذارد.”

پیشگیری از عوارض پای دیابتی

دکتر فری می‌گوید این مهم است که افراد مبتلا به دیابت به طور منظم غربالگری پا را انجام دهند و در اولین نشانه‌های مشکل به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. او همچنین موارد زیر را توصیه می کند:

  • روزانه پاهای خود را بررسی کنید یا از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.
  • روزانه پاها را بشویید و خشک کنید.
  • کفش و جوراب مناسب بپوشید. از پابرهنه رفتن خودداری کنید.
  • برای سلامت قلب و عروق ورزش منظم (تحت راهنمایی پزشک) داشته باشید که به جریان خون، کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می کند.
  • ناخن‌های پا را مستقیماً کوتاه کنید یا از کسی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند باید ناخن های خود را از متخصص پا بخواهند. دکتر فری می‌گوید: «ما آنها را کوتاه می‌کنیم زیرا در معرض خطر بریدگی هستند و وقتی ناخن‌هایشان را خودشان کوتاه می‌کنند متوجه این موضوع نمی‌شوند». او می‌گوید: «همچنین، ما در حال انجام غربالگری پا هستیم تا هر بار که وارد می‌شوند، به دنبال تغییراتی باشیم. بیمه مدیکر و خصوصی معمولاً هر 62 روز یکبار کوتاه کردن ناخن را برای بیماران واجد شرایط پوشش می‌دهد.

افراد باید هنگام راه رفتن در بیرون با پای برهنه نیز مراقب باشند. دکتر فری می‌گوید: «به‌ویژه در طول تابستان، نمی‌توانید بین دما تفاوت قائل شوید. «مردم از استخر بیرون می‌روند و پیاده‌رو گرم است، اما آن را احساس نمی‌کنند. همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که هوا سرد است و بیماران پاهای خود را خیلی نزدیک به بخاری‌های فضایی می‌گذارند. ما سوختگی های زیادی دریافت می کنیم که منجر به قطع عضو می شود.»

دکتر فری می‌گوید: «پیشگیری از مشکلات بسیار ساده‌تر از درمان مشکلات است. بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات پا، مراجعه به مراقبت های پزشکی را به تاخیر می اندازند. اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، ما می خواهیم بیماران فوراً وارد شوند. هرچه زمان بیشتری برای زخم باز باشد، خطر عفونت یا قطع عضو بیشتر است.»

پیوندهای مرتبط

به رهبری تیمی مجرب از پزشکان و محققان، مرکز دیابت و چاقی بیمارستان‌های دانشگاه مراقبت، مدیریت مداوم را ارائه می‌کند. و آموزش برای دیابت، پیش دیابت، چاقی و شرایط مرتبط.

حتما بخوانید : افسانه های رایج خواب

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا