طرز تهیه ته چین هویج پلو

ته چین هویج پلو یکی از انواع ته‌چین‌های خوشمزه و با عطر و طعم بی‌نظیر است که به روش‌های مختلف و با مواد متنوع و راحت و سریع درست می‌شود و به عنوان یک غذای شیک و مجلسی برای پذیرایی و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین هویج پلو در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۳ پیمانه
هویج ۳۰۰ گرم
آب لیمو ترش به مقدار لازم
زرشک ۲ قاشق غذا خوری
خلال پسته به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
پیاز ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری از هر کدام
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
سینه مرغ نواری ۱ عدد
مواد لازم برای مواد ته چین
تخم مرغ ۱ عدد
ماست چکیده ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
گلاب ۲ قاشق غذا خوری
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین هویج پلو

مرحله اول

برای تهیه ته چین هویج پلو ابتدا هویج‌ها را پوست بگیرید و بشورید و با رنده درشت رنده کنید و سپس مقداری روغن در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس هویج‌ها را در روغن داغ بریزید و تفت دهید تا اب آن‌ها جمع شود و طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

سپس یک لیمو ترش تازه را بشورید و برش دهید و آب آن را بگیرید و روی هویج‌ها بریزید، بعد مقداری زعفران را که از قبل دم‌کرده‌اید و غلیظ شده است به هویج‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ و عطر و طعم زعفران به خورد هویج‌ها برود.

مرحله سوم

حالا با توجه به ذائقه خودتان مقداری خلال پسته هم اضافه کنید و کمی تفت دهید و کنار بگذارید، سپس پیاز را خلالی خرد کنید و در یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله چهارم

سپس سینه مرغ را که نواری و نازک برش داده‌اید و خرد کرده‌اید به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، بعد نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را روی مرغ‌ها بریزید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود و رنگ زردچوبه باز شود.

مرحله پنجم

بعد، مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ و عطر و طعم زعفران در مواد پخش شود، سپس زرشک را روی آن‌ها بریزید و کمی تفت دهید و بعد هویج‌ها را به مواد اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله ششم

سپس در یک قابلمه مقداری آب جوش بریزید و برنج را که از چند ساعت قبل خیس خورده است، در قابلمه بریزید و کمی نمک و مقداری روغن به آب جوش اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بجوشند.

مرحله هفتم

وقتی برنج‌ها کمی نرم شدند، آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید، سپس برای درست کردن مواد ته‌چین یک عدد تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکست شود.

مرحله هشتم

بعد مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود، سپس زعفران دم‌کرده را به تخم‌مرغ اضافه کنید و هم بزنید، بعد با توجه به ذائقه خودتان کمی گلاب را هم بریزید.

مرحله نهم

سپس ماست را که به دمای محیط رسیده به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدست شود، بعد تقریبا یک سوم برنج را به مواد ته چین اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و رنگ و عطر و طعم زعفران کاملا به خورد برنج‌ها برود.

مرحله دهم

بعد کف و اطراف یک قابلمه را با کره چرب کنید و برنج مخلوط با مواد ته چین را در کف قابلمه بریزد و سطح آن را صاف کنید و سپس از مخلوط مواد هویج و مرغ روی برنج بریزید و پخش کنید، دقت کنید که مواد را طوری بریزید که به دیواره نچسبند.

مرحله یازدهم

سپس برنج سفید را روی مواد بریزید و سطح آن را صاف کنید و بعد کمی زعفران دم‌کرده غلیظ را هم روی برنج بریزید و درب قابلمه را ببندید و به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج خوب دم بکشد و عطر مواد در آن پخش شود.

مرحله دوازدهم

بعد از این‌که ته چین هویج پلو خوب پخته شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب برگردانید تا ته چین به شکل قالبی خارج شود و سپس روی برنج را با مقداری خلال پسته، خلال بادام و زرشک تفت داده شده و چند برگ نعناع تزئین کنید.