ورزش

یامگا، سربازی تا پایان جان برای استقلال

یامگا، سربازی تا پایان جان برای استقلال

به گزارش خبرورزشی؛ با نام کامل آرتور کوین یامگا روز ۷ سپتامبر ۱۹۹۶ یا ۱۷ آذر ۱۳۷۵ شمسی در پاریس پایتخت فرانسه متولد شد. خانواده او اهل کامرون و مهاجر به اروپا بودند و کوین با ملیت فرانسوی به دنیا آمد.

یامگا فارغ التحصیل یک دبیرستان خصوصی از پاریس است. فوتبال را از کودکی با بازی در تیم های محلی آغاز کرد و سپس سال ۲۰۱۲ در ۱۶ سالگی به آکادمی کیه وو ورونا ایتالیا منتقل شد. همان تیمی که با رسیدن به سری آ شگفتی بزرگ را رقم زد!

این وینگر ۱۸۷ سانتی متری سال ۲۰۱۵ در ۱۹ سالگی به تیم اصلی راه یافت و تا سال ۲۰۱۹ تحت قرارداد با این تیم بود اما هیچ وقت پیراهن این تیم را در کالچو بر تن نکرد! طی این سال ها سران کیه وو او را به ترتیب به تیم های روبور سینا، آریزو، کارپی، پسکارا و شاتورو قرض دادند.

یامگا که با زدن ۲۳ گل در تمام رقابت‌ها بعد از شیخ دیاباته – که ۲۷ گل زده‌ – دومین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال و با ۲۱ گل در لیگ برتر بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه در این لیگ است، در ماه اوت ۲۰۱۵ با قرادادی یک و نیم ساله به‌طور قرضی به روبور سیه نا پیوست. همان باشگاهی که رحمان رضایی ما را در دهه قبل داشت.

او در مجموع ۳۱ بازی برای سیه‌نا ۷ گل زد و در اول ژوئیه ۲۰۱۶ به اتلتیکو آرتزو در سری سی ایتالیا پیوست. جالب اینکه اینجا هم یامگا ۳۱ بازی انجام داد ولی ۳ گل زد! در اگوست ۲۰۱۷ به کارپی پیوست و در ۳ بازی گل نزد.

یامگا در  سپتامبر ۲۰۱۸ به دلفینو پسکارا قرض داده شد و در۴ بازی گلی به ثمر نرساند تا بلافاصله به شاتورو در لیگ ۲ فرانسه قرض داده شود. او مجموعاً برای شاتورو ۲۲ بازی انجام داد و ۱ گل زد.

در آغاز سال ۲۰۱۹ با قراردادی سه ساله به آوش در پرتغال پیوست تا همبازی مهرداد محمدی شود. یامگا اولین گل خود در این لیگ را به ژیل ویسنته زد که بعدها علی علیپور را بخدمت گرفت. ۲۲ بازی و ۱ گل کارنامه او در این کشور بود.

یامگا از سپتامبر ۲۰۲۰ تا تابستان ۲۰۲۲ به وایله بولدکلوب پیوست. در این باشگاه دانمارکی با سعید عزت الهی ملی پوش ما همبازی شد که وقتی از طرف استقلالی ها مورد مشورت قرار گرفت از او تمجید و تعریف کرد و پس از اینکه یامگا در پست اینستاگرامی خود از باشگاه استقلال و اعتمادش تشکر کرد، عزت اللهی در واکنش به بالا رفتن میزان فالوورهای یامگا پس از پیوستن به استقلال در کامنتی زیر این پست به شوخی نوشت: یادت نره منو تگ کنی چون حالا در ایران خیلی معروفی!

یامگا مجموعاً برای وایله بلدکلوب ۹ بازی انجام داد و ۲ گل زد تا اینکه پیشنهاد تیم محبوب ایرانی رسید و یامگا به عنوان بازیکن آزاد به همراه رودی ژستد بازیکن دو رگه اهل بنین-فرانسه در ۲۳ مهر ۱۴۰۰ به استقلال پیوست تا در لیگ ۲۱ زیرنظر فرهاد مجیدی بازی کند.

وی اولین بازی خود را برای این تیم مقابل ذوب آهن انجام و موفق به زدن هر ۲ گل بازی شد. استقلال در این فصل عنوان قهرمانی لیگ برتر را بدون شکست کسب کرد و به رکورد تاریخی ۱۰ گل خورده در یک فصل رسید. یامگا هم به عنوان مدافع – هافبک راست با زدن ۱۰ گل بعد از گادوین منشأ، دومین گلزن برتر فصل ۰۱–۱۴۰۰ لیگ برتر شد. وی به همراه استقلال قهرمان سوپر جام ۱۴۰۱ هم شد.

یامگا در استقلال صاحب رکوردهای مختلفی شد، در بازی دراماتیک برابر گل گهر در دقیقه ۱۴+۹۰ دیرهنگام‌ترین گل تاریخ لیگ برتر خلیج فارس را از روی نقطه پنالتی زد، او در ۴ بازی پیاپی برابر گل گهر ۵ پنالتی را گل و در تمام بازیها هرگز پنالتی خراب نکرد.

یامگا ۱۸ بار با پیراهن استقلال پشت پنالتی ایستاد که ۱۷ ضربه را مستقیم و یکی را در ریباند گل کرد. مهمترین آنها در شهرآورد ۱۰۲ در تاریخ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ بود که استقلال ۱ بر ۰ باخته و یامگا دروازه بیرانوند پنالتی گیر را باز کرد. بعد مصدومیت او وقتی صالح حردانی پنالتی برابر مس را خراب و استقلال جام حذفی را از دست داد تازه ارزش کارش نمایان شد.

سرانجام یامگا که در ادوار ۲۱ و ۲۲ لیگ ستاره محبوب و موثر آبی ها شده بود، در۲۶ دی ۱۴۰۲ در جریان تمرین استقلال آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد. این مصدومیت در اثر برخورد با امید حامدی‌فر شکل گرفت و استوک حامدی‌فر مستقیماً به چشم یامگا اصابت کرد و باعث اختلال در بینایی وی و آسیب دیدگی هایی از ناحیه صورت شده بود.

یامگا ادامه لیگ ۲۳ را از دست داد و در غیاب او نکونام نتوانست جانشین مناسب پیدا و قهرمانی را روز آخر از دست داد. در شروع فصل ۲۴ هم یامگا با عینک مخصوص به تمرین استقلال آمد اما بعد از بازی دوستانه و اردوی ترکیه نامش را از لیست درآوردند.

یامگا در پاییز ۱۴۰۱ که لوکادیا ایران را ترک کرد، در کشورمان ماند و با مجموعه رفتارهایش مورد توجه همه فوتبال دوستان بود و رفتاری که با او شد را خیلی ها نپسندیدند. بخصوص فرستادنش به تمرین آلومینیوم و حرفهای دکتر تیم که به او برخورد و باعث شد دیگر طاقتش تمام و با فسخ قرارداد از استقلال شکایت کرد.

یامگا ازدواج نکرده و بعد از مصدومیت مادرش به تهران آمد. او بسیار خونگرم و بن همبازیانش محبوب است. در جشن عروسی مهرداد محمدی حضور داشت.

یامگا هرگز به تیم ملی فرانسه دعوت نشده اما در جوانان روبروی کومن و تورام بازی کرد. کوین در طول مدت زمانی که در ایران بود احوال پرسی را به زبان فارسی یاد گرفت و تا عدد ۱۰ را به فارسی می شمرد.  او به غذاهای گیاهی، تماشای فیلم و بازی با پلی استیشن علاقه مند است و عاشق شیشلیک شده!

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا