ورزش

وضعیت لیگ ما مثل این است که لیورپول در اولدترافورد میزبانی کند/ همان برنامه ژاپن و عربستان را کپی پیست کنیم/ رقبای پرسپولیس روی گندوز برنامه‌ریزی می‌کنند!

وضعیت لیگ ما مثل این است که لیورپول در اولدترافورد میزبانی کند/ همان برنامه ژاپن و عربستان را کپی پیست کنیم/ رقبای پرسپولیس روی گندوز برنامه‌ریزی می‌کنند!

به گزارش خبرورزشی، پس از گذشت دو هفته از لیگ برتر بیست و چهارم از اردلان آشتیانی دعوت کردیم تا برای بررسی عملکرد خارجی ها در لیگ برتر و همینطور نقل و انتقالات بزرگ این فصل میهمان خبرورزشی باشد.

گپ و گفتی که از حضور 4 مربی خارجی و بررسی نقل و انتقالات بازیکنان خارجی در لیگ و همینطور بررسی عملکرد آنها آغاز شد و به انتقاد از وضعیت VAR و دیگر معضلات لیگ مثل نداشتن ورزشگاه و زیر ساخت رسید.

این گفتگو را می بینید و می خوانید:

در آستانه آغاز هفته سوم لیگ برتر بیست و چهارم، اردلان آشتیانی میهمان خبرورزشی است. سلام و خوش آمدی به خبرورزشی.

عرض ادب و احترام دارم خدمت عزیزان سایت خبرورزشی. خیلی خوشحالم امروز اینجا هستم.

لیگ را طی این دو هفته چطور دیدید؟

هنوز زود است برای بررسی لیگ اما امتیازهایی که در این یکی دو هفته جمع می شود واقعا مهم است. برخی مربیان جدید اضافه شده اند که آشنا نیستند به شرایط لیگ برتر. ضربات ایستگاهی در این لیگ خیلی اهمیت داشته است. از 15 گل، 9 گل روی ضربات ایستگاهی و شروع مجدد بوده است. نرم جهانی 25 تا 30 درصد است اما ما دو برابر نرم جهانی از ضربات ایستگاهی به گل می رسیم. طبق معمول حرف اول را ضربات ایستگاهی در لیگ ما می زند.

الان درآمده کدام تیم ها مدعی قهرمانی هستند یا کدام تیم ها کاندیدای سقوط؟

خیلی زود است درباره این مساله صحبت کنیم. درباره نقل و انتقالات می توانیم بگوییم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور خوب کار کرده اند.

کلا تیمی بوده که شکل بازی کردنش باعث شود بگویی این تیم می تواند شگفتی ساز شود؟

نوع بازی تراکتور مرا جذب کرد. از لحاظ فوتبالی بهتر از باقی تیم ها بود.

درخصوص مربیان صحبت کنیم. ما دو مربی خارجی از شرق اروپا داریم، اسکوچیچ کروات و بوژوویچ صرب و همینطور دو مربی از قسمت غربی اما با سبک فوتبال آمریکا، مورایس پرتغالی و گاریدوی اسپانیایی.

اسکوچیچ لیگ ایران را خیلی خوب می شناسد. وقتی می توانی به یک مربی بگویی باتجربه که دو سه قهرمانی کسب کرده باشد. اسکوچیچ را نمی شود گفت با تجربه اما شناخت خوبی دارد. ببینید چقدر خوب مقابل پرسپولیس فضاها را بست و نفرات را سر جای خودشان بازی داد. تیمش هم از لحاظ قدرت و توانایی بدنی شادابی دارد. قطعا فشار بدنی تیمش یک سوم پرسپولیس هم نبوده در بدنسازی. من می دانم گاریدو خیلی روی پرسپولیس فشار آورد. این نشان می دهد می داند که در لیگ ایران بازی به بازی مهم است. در لیگ دو سه بازی انجام می دهی و لیگ یکباره دو هفته تعطیل می شود. اینجا مربی مجبور می شود از اول شرایط بدنی تیمش را درست کند.

در رابطه گاریدو، مورایس و بوژوویچ چطور؟

گاریدو شناختی از لیگ ما ندارد. حتی از بازیکنان خودش هم شناخت ندارد. مثال می گویم، شاید گاریدو یاسین سلمانی را در تمرین سرحال نبیند و فکر کند او به دردش نمی خورد اما او یکی از استعدادهای ناب فوتبال ما است. یا محمد خدابنده لو را در بازی با تراکتور روی سکو می فرستد. اگر بیست سی بازی از پرسپولیس می دید می فهمید که باید در این تیم چه کاری انجام دهد. می شد کمک هایش او را کمک کنند تا آشنایی به دست بیاورد.

فصل پیش شناخت اوسمار باعث قهرمانی پرسپولیس شد. نمونه آن تغییر جای اورونوف با مهدی ترابی بود. ترابی را وینگ راست آورد و فوتبال او عوض شد. این یعنی شناخت خوبی از ترابی داشته است. شناخت از لیگ خیلی مهم است. به نظرم گاریدو بازیکنانی را دوست دارد که در خدمت تیم باشند. حتی بازیکنان خلاق در قالب تیم کار کنند. شناخت ندارد، باید فرصت به او بدهند، در دو هفته نمی شود نظر داد.

پیش از اینکه درباره بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس صحبت کنیم، نکته ای درخصوص بازیکنان خارجی سپاهان و تراکتور وجود دارد؟

در رابطه با تراکتور من از ایگور پوستونسکی خیلی خوشم آمد. بازیکن بسیار مسئولیت پذیری بود. ساده و سر پستش بازی می کرد و در بازپس گیری توپ بی نظیر بود. فوق العاده گردن کلفت و فیزیکی بود، دقیقا همان چیزی که لیگ ما می خواهد.

درباره سپاهان هم بگویم مثلا حنانوف آمده، از وقتی آمده مورایس تغییر سیستم داده است. مثلا 2 4 4 را تبدیل به سه دفاع فلت کرد. استاد بازی در سه دفاع فلت حنانوف است. نمی گویم مورایس فقط به خاطر او سیستم را تغییر داده اما او می تواند از مهره های کلیدی سپاهانی ها باشد.

پرسپولیس در بازی اول مقابل ذوب آهن گندوز و ایوب العملود را فیکس بازی داد. در این دو هفته چطور بودند العملود و گندوز؟

ببینید مدل بازی ایوب العملود، لِوِل بسیار پایین تر مزراوی منچستر یونایتد است. یک دفاع راست کلاسیک که خوب کار ترکیبی انجام می دهد و به خوبی اضافه می شود و با وینگر کار می کند. به موقع سر جایش می آید و کار دفاعی می کند. اما بازیکنی در سبک اشرف حکیمی نیست که بتواند از نیم فضاها اضافه شود. او کارش این است که لب خط برود و بیاید. فکر می کنم دو پست بیشتر هم نتواند بازی کند. دفاع راست و چپ. به فوتبالش نمی خورد مثلا بتواند وینگ بازی کند.

دانیال اسماعیلی فر را نگاه می کردی در خیلی بازی ها وینگر راست بازی کرد. یک زمانی گواردیولا آمد از وینگرها در پست فولبک استفاده کرد تا آنها بیشتر بروند و بیایند. مثلا فولبکی را مثال بزنم که الان خیلی خوب این کار را انجام می دهد، دنزل دومفریس هلندی است که در اینتر بازی می کند. ایوب العملود این سبک را ندارد، ساده بازی می کند و می رود و می آید.

گندوز چطور؟ فکر می کنم هواداران پرسپولیس هنوز نسبت به کیفیت او شک دارند. از یک سو بازی با پایش و از سوی دیگر دو ضرب گرفتن برخی توپ ها باعث شده قرص شدن دل هواداران پرسپولیس نسبت به او هم سینوسی باشد.

فکر می کنم در خروج ها مشکل داشته باشد. مثلا بازی اول روی اوت دستی قریشی، دو دل شد توپ را جمع کند یا نه، توپ وارد دروازه اش شد. گلر باید بداند توپ را می تواند جمع کند یا نه، باید 100% باشد روی توپ. فیزیکش هم مثل بیرانوند نیست که بگوییم قد بلندی دارد و اگر بیرون بیاید توپ را حتما جمع می کند. اما فوق العاده گلر خوش تکنیکی است. جاگیری های بسیار خوبی دارد اما به نظر من هم دو ضرب گیر است. یک توپ مهدی ترابی زد به دستش و هر گلر دیگری بود می توانست این را ساده جمع کند. بچه ها می گفتن در اردوی ترکیه هم اکثر توپ ها را دو ضرب می گیرد. اگر چنین باشد تیم ها روی این مساله برنامه ریزی می کنند.

اورونوف بازی اول تعویضی آمد بازی دوم فیکس بود. گولسیانی هم بازی دوم فیکس بود.

هواداران گولسیانی را دوست دارند. در یورو هم بازی کرد. نکات مثبتی دارد. چه سر دفاعی چه سر تهاجمی را عالی می زند و روی هوا بسیار خوب است. حتی گل محمدی وقتی بازی گره می خورد او را جلو می فرستاد و گل هم می زد. در دربی روی ایستگاهی گل زد. دقت ضربه فوق العاده ای دارد. توپ هایی که روی زمین برای مهاجم حریف ارسال می شود را عالی قطع می کند. حتی قابلیت توسعه بازی را دارد. از یک سوم دفاعی بازی را پا به توپ توسعه دهد.

اما نقطه ضعف او روی چرخش هایش است. خیلی دیر می چرخد روی پاس های خط شکن با مشکل مواجه می شود. رفلکس پایینی هم دارد. این باعث شده مدافع وسط کاملی نباشد. شما در دفاع 20 توپ خوب هم دربیاوری، همه یک اشتباه تو را می بینند.

اورونوف چطور؟

اورونوف وینگ چپ است. نمی شود بگویی امروز وینگ راست بازی می دهم او را سعید صادقی را وینگ چپ می گذارم. او بازیکن لب خط چپ است، اگر آنجا توپ بگیرد، یک در مقابل یک و حتی دو در مقابل یک را راحت برمی دارد. مثل سالنی بازها بلد است دریبل بزند. اگر آنجا بسته باشد و بیاید در کانال مرکزی یا جلوتر بازی کند، آنجا گیج می شود و سخت دریبل می زند. از عوامل مهم قهرمانی پرسپولیس بود. پرسپولیس باید قراردادش را تمدید کند و بتواند با مبلغ خوبی او را به فروش برساند تا درآمدزایی کند. آزاد نرود که چیزی گیر پرسپولیس نیاید.

استقلال در بازی اول با شمس آذر فقط سیلوا و ماشاریپوف را بازی داد. در بازی دوم اما سیلوا بعد از اشتباهش مقابل ملوان تعویض شد.

سیلوا چند سالی است که در فوتبال ایران بازی می کند. از زمان ساپینتو آمد. سیلوا بسیار مستحکم است. قد و قواره خوبی دارد. روی توپ های هوایی عالی است. اما مشکل او کجا شروع می شود؟ مثل گولسیانی، وقتی شما می خواهی پاس در عمق بدهی به مدافعان استقلال، سیلوا حین چرخیدن با مشکل مواجه می شود. سیلوا روی بازیسازی روی زمین هم مشکل دارد. او بارها پاس اشتباه به تیم حریف داده و منجر به دریافت گل استقلال شده است. او در دربی ای که آل کثیر گل زد هم اشتباه مشابهی انجام داد. درباره سیلوا بگویم گاو 9 من شیرده است. یکباره یک کاری می کند ارزش تمام کارهای خوبش می رود.

ماشاریپوف هم کامل بازی کرده است.

ماشاریپوف بازیکن با تجربه و قوی ای است. تیم ملی ازبکستان روی او حساب می کند و بازیکن النصر بوده است. قابلیت بازی در پست وینگ چپ و وینگ آزاد دارد. یعنی از وینگ چپ حرکت کند به سمت مهاجم. خیلی خوب خودش را با باقی بازیکنان لینک می کند. یعنی به نزدیکی آنها می رود و قابلیت دارد یک دو کند و پاس عمقی بدهد. ایستگاهی زن خوبی است و فکر می کنم از بهترین خریدهای استقلال بوده البته اگر سر جای خودش بازی کند.

آیا در استقلال از ماشاریپوف به اندازه قابلیت هایش استفاده می شود؟

نه! فصل گذشته را ببینید. ماشا کلا از جریان بازی استقلال درآمده بود. سیلوا بلند برای سیلوا می فرستاد و سه چهار هافبک استقلال از بازی خارج می شدند. بعضی اوقات می دیدیم که نمی توانست توپ را نگه دارد. ماشا خیلی بازیکن خوبی است و می تواند در یک سوم دفاعی حریف حفظ توپ کند، هر بازیکنی این قابلیت را ندارد اما اگر سر جای خودش بازی کند. اگر مثل فصل گذشته استقلال بازی کند، نه! بعضی بازی ها می دیدیم آقای نکونام او را مهاجم کاذب، پشت بلانکو بازی می داد. نمی توانست آنجا کار کند. مکمل مهاجم بودن برایش سخت بود و می دیدیم در بازی هیچی نبود.

بهترین جایی که ماشا می تواند بازی کند کجاست؟

وینگ چپ در سیستم 1 3 2 4.

دو بازیکن خارجی استقلال امسال گرفته است. کاکوتا و اندونگ که هواداران استقلال خیلی منتظر بودند بازی آنها را ببینند. بالاخره در اواخر بازی با ملوان به زمین آمدند.

فکر می کنم مصاحبه ادن هازارد درباره کاکوتا را دیدی. می پرسند با استعدادترین بازیکنی که در چلسی دیدی چه کسی بوده است؟ پاسخ می دهد کاکوتا! البته زیاد در چلسی بازی نکرد. فوتبالیست بسیار باهوشی است. هوش تصمیم گیری لحظه ای عالی دارد. قابلیت بازی در چند پست دارد. هافبک وسط بازی کند، در 3 3 4 یکی از سه هافبک وسط باشد. می تواند هافبک تهاجمی بازی کند. در بحث سرعت انتقال توپ بسیار می تواند به تیمش کمک کند چرا که آگاهی محیطی بالایی دارد. در توسعه بازی بی نظیر است و با یک پاس توپ را یک خط جلوتر بفرستد. از لحاظ بدنی هم به نظرم نیامد مشکلی داشته باشد. سرحال و سرپنجه بود. در دابل پیوت می تواند کمک کند به استقلال.

اندونگ هم همزمان با کاکوتا به زمین آمد.

بله فکر می کنم هموطن اریک بایناما هم است. لیگ ایران فیزیکی است او هم فیزیک بی نظیری دارد. سرحال است و راحت به شما بگویم، 90% نبردهای یک در مقابل یک چه روی زمین چه هوا را می برد. قابلیت پاس عمقی اش بسیار بالا نیست مثلا مثل مجتبی جباری اما می تواند به انتقال توپ کمک کند. ببینید توپ را می گیرد و به سرعت پاس می دهد. می داند چه کاری انجام دهد. تیم ملی گابن هم دعوت می شود. مهره ای است که می تواند در دابل پیوت هم کنار کاکوتا بازی کند و هم کنار روزبه چشمی.

استقلال دو خارجی دیگر هم دارد. یکی بلانکو که قراردادش ثبت نشده بود و یکی هم زیلیکیچ که هیچ چیزی ازش ندیده ایم. حتی عکس هایش را هم نمی بینیم.

زیلیکیچ فقط می دانم وینگ چپ و راست بازی می کند.

اما بلانکو واقعا بازیکن توانمندی است. روی زمین، روی هوا بی نظیر است. وقتی تیمش توپ را از دست می دهد یک لحظه آرام نمی نشیند، دنبال بازپس گیری می رود و اکثرا هم موفق است. از مهم ترین فاکتورهایش این است که توپ های هوایی را راحت کنترل کند، پایین بیاورد و به تیمش فرصت ایجاد موج دوم حمله را بدهد. پارسال می دیدیم استقلال روی بازی مستقیم برنامه داشت و او هم به خوبی کنترل می کند. بازیکن این اندازه توانمند در لیگ ایران کم دیده بودم. بلانکو کمک بزرگی برای استقلال است.

البته لازمه استفاده از کیفیت و قابلیت های بازیکنان خارجی، سخت افزار خوب هم هست دیگر. مثلا می بینیم 50 میلیارد پول بازیکنان خارجی می دهند بعد می آیند در این چمن ها با کیفیت بد بازی می کنند. پارسال می گفتیم کاش استقلال پرسپولیس دو ورزشگاه اختصاصی داشته باشند. امسال همان آزادی را هم ندارند.

سامان این فقط بحث فوتبال نیست. ما به سمتی رفتیم که تمام شهر ساختمان باشد، خصوصا تهران. کلا زمین بازی ها یا خراب شده، یا شده ساختمان 10 طبقه، یا شده مرکز خرید یا پارکینگ. مثلا در آلمان مجوز باشگاه سال به سال تمدید می شود. یک تیمی مثل دورتموند باید 12 زمین معرفی کند. 1 زمین بازی و 11 زمین تمرین برای آکادمی ها. ما این توانایی و زیرساخت را داریم که یک تیم 12 زمین معرفی کند؟ همان زمین هایی که داشتیم هم نابود شده است. از بغل استادیوم تختی رد می شوی می بینی سقفش دارد می آید پایین! دیدیم قطر ورزشگاهی که با کانکس ساخته بود را یک هفته ای جمع کرد. ما خودمان هم نمی خواهیم ارزش قائل شویم.

الان می گوید می خواهیم یک ورزشگاه بسازیم، حالا انگار چی هست یک ورزشگاه. باید بسازید، همه کشورها ورزشگاه دارند. الان فیلمبرداری را ببین. برای آنالیز با مشکل مواجه هستیم. بیچاره می شویم تا یک بازی را درست نگاه کنیم. از شماره بازیکن و لیست بفهمی کدام بازیکن کیست. هم سخت افزاری هم نرم افزاری واقعا بد هستیم.

همان آنالیز که گفتی، کیفیت تصاویری که عکاسان از صحنه های حساس داوری ثبت می کنند از کیفیت تصاویر اتاق VAR بیشتر است.

بله دوربین ها، دوربین های VAR نیست. شما یورو را ببینید. در یورو لوکاکو به خاطر یک سانتی متر جلوتر بودن زانویش 3 گل ملی از دست داد. این VAR قرار بود عدالت را برقرار کند. اینجوری که با همان گوشی موبایل هم می شد انجامش داد، صحنه را در گوشی می دیدند و عقب جلو می کردند، چه نیازی بود 5 داور در کانکس بنشینند و خودشان را عذاب بدهند. بازی ژاپن و اسپانیا یک سانتی متر از توپ روی خط بود VAR همان یک سانتی متر را نشان داد. VAR ما کدام خط کشی را دارد؟ اگر خط کشی دارد تلویزیون خط کشی و دیوار آفسایدش را نشان دهد، ما قبول می کنیم VAR درستی است. البته این را بگویم تجهیزاتش است، دوربین هایش نیست.

VAR مناطق محروم؟

آره دیگر، VAR مناطق محروم! سیستم کمک داور ویدیویی دوربین های مخصوص خود را دارد.

امیدوارم حل شود. در دو هفته 16 بازی داشتیم فقط 5 بازی VAR داشته، یکی اینکه همه بازی ها سیستم کمک داور ویدیویی داشته باشد و دیگری هم اینکه دقیق باشد. ما هم ببینیم چه اتفاقی رخ می دهد.

شما بازی سپاهان و خیبر را ببین، گل دوم سپاهان خیلی مورد داشت. دفاع بیچاره آمد توپ را بزند، دابو از داخل آفساید آمد مقابلش ایستاد، تاثیر از این مستقیم تر نداریم. حداقل با گوشی موبایل انجام دهید VAR را. یک نفر پارسال از بالا زنگ زد گفت این را پنالتی بگیر، همانطور اجرا کنید بهتر است.

نمی گوییم داور مقصر است اما واقعا نمی شود تشخیص داد صحنه ها را. یادم می آید یک بار برنامه 90، ده بیست سال پیش کیفیت به قدری بد بود کارشناس اصلا نمی توانست تشخیص دهد خطا به نفع کدام تیم اعلام شده. این همه سال گذشته باز شرایط همین است. در یک فیلم می بینیم اخراج داشته در یک عکس می بینیم اخراج نداشته، واقعا کیفیت خوب نیست.

سامان تو شک نکن روی صحنه های مشکوک و حساس به مشکل می خورند. آنهایی که مثل صحنه لوکاکو بود که ول کن، زیر سیبیلی رد می کنند می رود ولی روی صحنه های حساس به مشکل می خورند. اصلا VAR را کنار بگذاریم، استقلال مگر میزبان نبود جلوی ملوان؟ تماشاگران ملوان که کلی فشار گذاشتند روی استقلال. این چه میزبانی است؟ ملوانی ها که بیشتر بودند. استادیوم را روی سرشان گذاشته بودند. خیلی قشنگ است لیگ ما.

الان لیگ عربستان را ببین، اصلا کپی بگیریم از لیگ عربستان، ژاپن، هرکاری آنها کردند بکنیم. چرا می خواهیم از خودمان کار جدید اختراع کنیم. برنامه توسعه ژاپن را برداریم همان را اجرا کنیم.

این موضوع همیشه مطرح بوده که کپی خوب از ایده بد بهتر است.

امسال که کلا شاهکار بوده است. تیم هایی که ورزشگاه ندارند واقعا مظلوم واقع شدند.

تا انتهای فصل ما در خدمت اردلان آشتیانی خواهیم بود اما امیدوارم الان که این صحبت ها را کردیم، انتهای فصل بگوییم لااقل از این 10 مشکل، 5 تا حل شده باشد.

سامان مثل این می ماند بگویی این هفته لیورپول در اولدترافورد میزبان تاتنهام است.

من هم امیدوارم حل شود این مشکلات.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا