ورزش

انتقاد از عملکرد زارع و عموزاد در المپیک/کشتی بلد نیستند

انتقاد از عملکرد زارع و عموزاد در المپیک/کشتی بلد نیستند

بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: آزادکاران ایران همان توانایی که داشتند در میدان المپیک نشان دادند و هیچ کدام کم کاری نکردند. نمی‌توان از پیکان توقع داشته باشیم که کیفیتی مثل بنز به ما ارائه بدهد. این تصور اشتباه همه مردم بوده که انتظار داشتند یک اتفاق عجیب و غریب در کشتی رخ بدهد و هر پنج کشتی‌گیر ما به مدال طلای این مسابقات برسند.

توان کشتی‌گیران ما همین بود که به نمایش گذاشتند

وی گفت: همه کشتی‌گیران آن چه را در توان داشتند به معرض نمایش گذاشتند و به این نتیجه رسیدند؛ همگی هم خیلی زحمت کشیدند اما واقعیت این است که توان آن‌ها در همین حد بوده است. ضمن اینکه ما تا زمانی که با همین شیوه جلو برویم نتیجه‌ای که کسب می‌کنیم همین خواهد بود. عموزاد جایی که کشتی را بلد بوده خیلی موفق ظاهر شده اما همان جایی که بلد نبوده و به اجبار حریف به تاکتیک مبارزه وارد شده کشتی را از دست داده است. مگر در بازی‌های آسیایی همین اتفاق برای عموزاد رخ نداد؟! او در این مسابقات در خاک ۱۲ نمره از دست داد و کشتی را واگذار کرد. مگر عموزاد در فینال بازی‌های آسیایی در کشتی با حریف مغول امتیاز از دست نداد؟!

زارع فقط زیر کتف و هل دادن به بیرون را بلد است

یاری عنوان کرد: کجای کشتی امیرحسین زارع هنر کشتی‌گیری داشته که ما امروز از عملکرد او در فینال المپیک ناراضی هستیم؟! سال گذشته زارع در کشتی با حریف مجارستانی خود کمتر از ۳۰ ثانیه هشت نمره از دست داد. با همین حریف خود «گنو پتریاشوویلی» در فینال لیگ مسابقات کشتی به محض اینکه دست داد ۱۰ نمره واگذار کرد. امیرحسین زارع به غیر از دست گرفتن زیر کتف و هل دادن به بیرون دیگر چه چیزی بلد است که ما الان بگوییم او در فینال کم فروشی کرد و بهتر از این می‌توانست کشتی بگیرد.

آزادکار سابق تیم ملی گفت: او کجای کشتی را بلد است که الان بخواهیم به او ایراد بگیریم؟! مگر در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ در کشتی با «طاها آکگول» به خاطر پنج ثانیه غفلت مدال طلا با برنز او عوض نشد؟! چرا ما الان توقع از کشتی‌گیرانی داریم که برخی موارد از کشتی گرفتن را بلد نیستند و حالا خرده از آن‌ها می‌گیریم که چرا نتیجه را واگذار کردند؟!

شیوه کشتی‌گرفتن عموزاد در هیچ کجا مورد تأیید نیست

پیشکسوت کشتی ایران عنوان کرد: بحث آموزش در همان زمان ابتدایی کشتی همه چیز را مشخص می‌کند. به عنوان مثال شیوه مبارزه کردن رحمان عموزاد یا طرز ایستادن او یا هجوم کشتی‌گرفتنش در هیچ گوشه‌ای از کره خاکی مورد تأیید نیست. او یک فرد استثنایی است که با توان خودش این کار را انجام می‌دهد. به هیچ عنوان فیلم تمرینات یا مسابقات رحمان عموزاد را نمی‌توانیم به عنوان پایه درنظر بگیریم. هیچ کس در دنیا این کار را نمی‌کند. او در گارد گرفتن بسیار مشکل دارد. چرا کشتی‌گیری مثل «موسی کایف» را می‌برد به این خاطر که اصلاً در مبارزه با این حریفش اصلاً نمی‌ایستد و بلافاصله پس از سوت زدن داور دستش را زیر کتف حریف می‌برد و به سبک حسن یزدانی کشتی می‌گیرد.

انتقاد از عملکرد زارع و عموزاد در المپیک/کشتی بلد نیستند

زارع و عموزاد شاگردان مکتب یزدانی هستند

وی ادامه داد: با شیوه‌ای که حسن یزدانی ابداع کرد، ۵۰ سال کشتی به ایران بدهکار است. در گذشته کشتی‌گیران شیرجه می‌زدند و زیر می‌گرفتند که اشتباه بود، امروز رحمان عموزاد شیرجه می‌زند و دستش را زیر کتف می‌برد. امیرحسین زارع و رحمان عموزاد هر دو شاگردان مکتب تاکتیک حسن یزدانی هستند. آن‌ها شیوه مبارزه‌شان را از حسن یزدانی یاد گرفتند. دست به زیر کتف گرفتن و هل دادن به بیرون شیوه خوبی است اما همه کشتی این نیست. امیرحسین زارع مقابل «طاها آکگول» ظرف ۲۰ ثانیه در دو سال گذشته برد را با باخت عوض کرد. می‌توانم در یک کلام بگویم آن‌ها کشتی بلد نیستند.

امیرعلی آذرپیرا در آینده یک مهره بادوام خواهد بود

یاری همچنین به عملکرد امیرعلی آذرپیرا اشاره کرد و گفت: امیرعلی آذرپیرا در حد و اندازه خودش کشتی گرفت. او کشتی نزدیکی با تاج‌الدینف داشت و الان این کشتی‌گیر اعلام کرده که از ناحیه کتف ناراحت است، ولی او با همین کتف آسیب دیده حریف‌اش را در فینال شکست داده و قهرمان المپیک شده است. مبارزه نزدیک آذرپیرا با تاج‌الدینف و پیروزی یک طرفه‌اش با اسنایدر نشان می‌دهد ما در ۹۷ کیلوگرم رفته رفته یک مهره بادوام پیدا کردیم البته به شرطی که آسیب نبیند و مغرور نشود. به نظرم او پرامیدترین کشتی‌گیر ایران برای المپیک ۲۰۲۸ خواهد بود.

جایگاه یزدانی در کشتی کهکشانی است

پیشکسوت کشتی بااشاره به عملکرد حسن یزدانی در المپیک گفت: حتی اگر فرض کنیم کتف حسن یزدانی سالم بود، نقره المپیک مردم را راضی نکرده است؛ پس این نشان می‌دهد که حسن طلایی است و توقع مردم از حسن به غیر از مدال طلا هیچ چیز دیگری نیست. او پرافتخارترین ورزشکار ایران از حیث تعداد مدال است و از آقا تختی جلوتر است. او از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ به صورت مداوم در مسابقات جهانی حضور داشته و ۱۰ مدال کسب کرده است. کسانی که او را نقد می‌کنند یا پشت سرش حرف می‌زنند یک بار نمی‌تواند مثل او کشتی بگیرند. او هیچ وقت زیاده‌خواه نبوده و همیشه در انتخابی‌ها شرکت کرده است.

وی اظهار داشت: باید قدر او را بدانیم تا در بهترین حالت در المپیک بعدی هم کشتی بگیرد. اگر می‌خواهیم قداست او را حفظ کنیم بهتر است به او بی احترامی نکنیم. متأسفانه ما عادت به خودزنی داریم. باید به خودمان بیاییم او ۱۰ سال در مسابقات حضور داشته و تا به حال ۱۰ مدال گرفته است. قیاس مع‌الفارق است اگر حسن یزدانی را با حتی کامران قاسم‌پور مقایسه کنیم. جایگاه یزدانی در کشتی کهکشانی است.

انتقاد از عملکرد زارع و عموزاد در المپیک/کشتی بلد نیستند

سیستم آموزشی در کشتی غلط است

یاری در مورد تغییر در رأس کادر فنی کشتی آزاد و فرصت به مربیان جوان کشتی آزاد گفت: به نظرم اگر بهترین‌های کشتی در گذشته مثل مرحوم بلور یا آقاتختی زنده می‌شدند و روی کار می‌آمدند و هدایت کشتی ایران را برعهده می‌گرفتند، به خاطر سیستم غلط آموزشی هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌داد. من حتی معتقدم فدراسیون در پرورش کشتی‌گیر هم نقشی نداشت. من خودم مسئول آموزش فدراسیون کشتی هستم و منظورم فقط فدراسیون علی دبیر نیست، بلکه در ۵۰ سال گذشته کدام فدراسیون کشتی‌گیر پرورش داده است؟!

وزارت ورزش گل‌فروش است؛ باغبان نیست

پیشکسوت کشتی ایران تأکید کرد: وزارت ورزش گل‌فروش است؛ باغبان نیست. امروز غلام محمدی سالیان سال است که مربی همه تیم‌ها در همه رده‌های سنی بوده است. چند مربی دور یک میز می‌نشینند و با یک بدنساز و فیزیوتراپ و روانشناس همگی با هم کار می‌کنند. الان زیرساخت کشتی عموزاد چه زمانی بهتر شد؟! چه کسی او را پرورش داد؟! یک فیلم از رحمان عموزاد موجود است که در رده نوجوانان جهان قهرمان شده است، اگر این فیلم را ببینید فقط موهای سفید رحمان را می‌بینید و هیچ چیز دیگری تغییر نکرده است. او در اردوهای تیم ملی هیچ چیزی یاد نگرفته است، از سال گذشته برای دفاع بارانداز یا دفاع فتیله‌پیچ او چه اتفاقی رخ داده است؟!

بانک ذخیره کشتی‌گیران ما بالاست که مدال گرفتیم

وی گفت: به نظرم باید سیستم آموزش درست شود؛ چند وقت پیش با یکی از دوستانم صحبت می‌کردم او می‌گفت استرالیا به قهرمان المپیک خود ۳۰ هزار دلار پول داده است، این ارقام نجومی که فدراسیون کشتی یا وزارت ورزش می‌دهند چرا تا به این اندازه نامتناسب با وضع اقتصادی است. در حالی که استرالیا همه هزینه‌ها را انجام داده تا الان یک قهرمان المپیک دارد. این ۳۰ هزار دلار حقوق یک ساله یک استرالیایی است، اما پاداشی که به قهرمانان طلایی المپیک دادند، حقوق صد سال یک نفر هم در ایران نیست. اگر هم در این سال‌ها چندین مدال در کشتی به دست آوردیم بانک ذخیره کشتی‌گیرانمان بالاست و کشورهای دیگر این شرایط را ندارند.

دنیای امروز به کشتی نگاه خوبی ندارد

یاری عنوان کرد: چهار سال پیش علی دبیر در مصاحبه‌ای عنوان کرد بهنام احسان پور را به عنوان سرمربی نوجوانان انتخاب کردیم که زیرگیری رحمان عموزاد بهتر شود؛ پس چرا نشد؟! مگر احسان پور خودش اصلاً زیرگیری بلد است؟! مگر مربیان تیم‌های ملی مراحل آموزش را بلد هستند؟! آنها فقط باید کاریزما داشته باشند. این مسائل مدام در کشتی تکرار می‌شود. وقتی یک نفر سرمربی تیم ملی کشتی می‌شود هیچ اتفاق مثبتی برای کشتی رخ نمی‌دهد و فقط اطرافیان سرمربی، پست می‌گیرند. کشتی خطر حذف از المپیک را دارد و اگر آمریکا و روسیه در کشتی ید طولایی نداشتند این ورزش به یک رشته بومی – محلی تبدیل شده بود. دنیای امروز به کشتی نگاه خوبی ندارد ولی به خاطر این دو کشور فعلاً هست و ما هم خودمان را مطرح می‌کنیم. الان تیلور را در ایران بیشتر می‌شناسند تا در آمریکا.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا