ورزش

المپیک ۲۰۲۸ چشم‌انداز بسکتبال است/ جذب بازیکن خارجی برای تیم ملی!

المپیک ۲۰۲۸ چشم‌انداز بسکتبال است/ جذب بازیکن خارجی برای تیم ملی!

به گزارش خبرنگار مهر، جواد داوری رییس فدراسیون بسکتبال امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد) در نشست خبری که در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد، در مورد انتخاب «سوتیریس مانولوپولوس» به عنوان سرمربی تیم ملی و دیگر موضوعات پیرامون‌ بسکتبال در ماه های اخیر توضیح داد.

دو زمین در اختیار گرفتیم

وی در آغاز این نشست خبری گفت: یکی از مطالبات بسکتبال از فدراسیون ساخت کمپ بود، سال گذشته دو زمین گرفتیم‌ که قرار شد یکی کمپ تیم ملی و فقط برای تمرین باشد، نقشه آن طراحی شده و در مرحله فاز دو است. دو سالن مجزا در آن تعریف شده که با توجه به ظرفیت بسکتبال در دو بخش مردان و بانوان، امیدوارم زودتر به اتمام برسد. سالن شهر قدس را هم در اختیار گرفته ایم که با توجه به ترافیک کاری سال آینده می توتند کمک حال باشد.

دلیل انتخاب با تاخیر سرمربی جدید

رییس فدراسیون بسکتبال با اشاره به انتخاب سرمربی یونانی برای تیم ملی گفت: این انتخاب باید زودتر انجام می شد، به خاطر لیگ کمی به تاخیر انداختیم اما بعد از اتمام مسابقات خیلی زود اقدام کردیم.

داوری با بیان اینکه جذب مربی طراز اول در بسکتبال به راحتی خیلی از رشته های دیگر نیست، یادآور شد: وقتی از مربی طراز اول صحبت می کنیم یعنی پرداخت بالای یک و دو میلیارد تومان، بر اساس توانایی خود به دنبال مربی صاحب نام بودیم.

وی با ابراز تشکر از هاکان دمیر گفت: وقتی تیم را با میانگین سنی ۳۲ تحویل می گیری و به ۲۵ می رسانی یعنی انجام پوست اندازی و این جای تقدیر دارد.

کارنامه سرمربی یونانی تیم ملی

داوری با اشاره به کارنامه سرمربی یونانی سرمربی تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: او سرمربی تیم ملی یونان بود و در انتخابی ها حضور داشته است و نتایج خوبی گرفته است. اما اینها همه روی کاغذ است، باید بیاید وبلینیم چه‌می کند، به هر مال مهمان است و بایر شرایط مهیا شود. باید مار کند و بعد قضاوتش کنیم.

رییس فدراسیون بسکتبال با یادآوری انتخاب اعضای کادر فنی تیم ملی خاطرنشان کرد: قرارداد سرمربی تیم ملی پیش از این و قبل از مجمع فدراسیون منعقد شده بود اما به خاطر برخی شرایط کمی با تاخیر اعلام کردیم. دقت کرده باشید دو سه روز بعد از معرفی، سرمربی وارد ایران شد واین نشان می دهد کارها از قبل انجام شده بود.

۲۷۰ تیم پایه داریم

وی با تاکید بر اینکه بسکتبال استعدادهای خوبی دارد و باید از شهرستان ها کار پایه ای آغاز شود، افزود: بیش از دو هزار بازی برگزار کردیم در این سطح که اگر بیشتر از فوتبال نباشد، کمتر نیست، امروز ۲۷۰ تیم پایه داریم که بر اساس آن استعدادیابی آغاز می شود و اگر پروسه درست انجام شود، بعد از سال ها می توان از استعدادها استفاده کرد و دیگر نگران نمی شویم که روزی حدادی ها و صمدها در تیم ملی نباشند.

رییس فدراسیون بسکتبال در ادامه گزارشی از برگزاری دوره های آموزشی ارائه داد و گفت: باید سطح مربیان را ارتقا دهیم تا آنها داده ای برای انتقال به بازیکنان داشته باشند.

مربی بانوان را با مشقت آوردیم

داوری در ادامه نشست خبری با بیان اینکه فدراسیون بسکتبال به زودی با یک مربی از مونته نگرو برای تیم های پایه و استعدادیابی وارد همکاری می شود، در مورد تیم بانوان گفت: النی را با مشقت به ایران آوردیم و او تغییراتی هم ایجاد کرد. به زمان نیاز داریم تا تبعیض‌های گذشته در بحث تصویب لباس بانوان، رفع شود.

وی ادامه داد: باید کارها باشگاه‌محور شود. چرا که بازیکنان چندماه در دست باشگاه‌ها هستند. النی بعد از چندماه که دوباره بچه‌ها به تیم‌ملی می‌آیند می‌گوید دوباره به همان عادت‌های گذشته برگشته‌اند. کار سختی سال آینده در دیویژن بی خواهیم داشت.

رییس فدراسیون بسکتبال با اشاره سازمان لیگ بسکتبال یادآور شد: سومین سال فعالیت سازمان لیگ است، برای مسوول این سازمان آرزوی موفقیت دارم وامیدارم امسال با توجه به مسابقاتی که در پیش داریم، وی موفق باشد.

وی افزود: باید کارها باشگاه‌محور شود. چراکه بازیکنان چندماه در دست باشگاه‌ها هستند. النی بعد از چندماه که دوباره بچه‌ها به تیم‌ملی می‌آیند می‌گوید دوباره به همان عادت‌های گذشته برگشته‌اند. کار سختی سال آینده در دیویژن بی خواهیم داشت.

دلیل لغو اعزام بانوان

داوری در بخشی از صحبت هایش در مورد لغو یکی از اعزام‌های تیم بانوان گفت: تیم بزرگسالان اردوی روسیه داشتند که میزبان کنسل شد و اردوی لبنان هم به خاطر جنگ کنسل شد. نرفتن به مسابقات آذربایجان نیز به ضررمان شد. بااینکه درخواست مکتوب داده بودیم اما میزبان همکاری نکرد. درحالی که این کار طی دو سه روز انجام می‌شد. کوتاهی از ما نبود و اگر بود با خاطیان برخورد جدی می‌کردیم. حتی فیبا در این خصوص ابراز تاسف کرد.

ادامه نشست خبری رییس فدراسیون بسکتبال به پاسخ جواد داوری به پرسش مطرح از سوی خبرنگاران اختصاص داشت.

چرا دمیر در بسکتبال ایران موفق نشد؟

وی در این بخش در پاسخ به پرسشی که در رابطه با کمک هاکان دمیر به بسکتبال ایران ‌و انتظارات فدراسیون بسکتبال از «سوتیریس مانولوپولوس» مطرح شد، گفت: دمیر در شرایط خاصی به ایران آمد، مثلا حدادی که در یک دهه اخیر بازیکن تاثیرگذار بود با آسیب مواجه شد، قرار شد در جام جهانی به تیم اضافه شود، با هاکان صحبت کردم در این مورد و قرار شد در یک یا دو بازی حضور داشته باشد آنهم به اندازه ۱۰ دقیقه.

داوری با یادآوری اینکه در تیم‌ همیشه دو بازیکن پست ۵ داریم، ادامه داد: به خاطر شرایط حدادی اما مجبور شدیم دو بازیکن پست ۵ به غیر از او داشته باشیم، همبن موضوع ترکیب را به هم زد، در بازی های آسیایی هم حدادی گفت خسته ام‌ و نمی توانم باشم، در بازی مقابل فیلیپین خیلی بد باختیم.

تیمی نوین تشکیل می دهیم

رییس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: با سرمربی جدید هم تیمی نوین تشکیل می دهیم، الان تیم ب نمی توانیم داشته باشیم شاید دو سال بعد شکل بگیرد. با سرمربی جدید دستیابی به سهمیه المپیک ۲۰۲۸ است که دور از دسترس نیست. البته دراین میان بازی های آسیایی و انتخابی ها را هم داریم که برای آنها هم هدف گذاری شده است.

واکنش به انتقاد از انتخاب دو مربی

«محسن شاه علی و آرش بهادرزاده در شرایطی به عنوان سرپرست و مدیر اجرایی کادر فنی تیم ملی منصوب شدند که انتخاب آنها پیش از این با انتقادهای زیادی مطرح شد، اصرار فدراسیون برای همکاری با این فدراسیپن‌چیست؟»، داوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: بیشترین حمله به آقای بهادرزاده شد اما او همه کارها را به بهترین شکل انجام داده. از هر کسی بپرسید این مساله را تایید می‌کند. ضمن اینکه آقای شاه‌علی هم یکی از پیشکسوتان ماست. مربی نمی‌آوریم انتقاد می‌کنند می‌آوریم بازهم انتقاد می‌کنند. انتخاب دستیاران نظر کمیته‌فنی بود.

چرا قرارداد جدید تا پایان ریاست شماست؟

داوری همچنین در مورد انتخاب سرمربی جدید تیم ملی و قراردادی که تا پایان دوره ریاستش منعقد شده است، گفت: این مربی سابقه خوبی دارد، در مورد هاکان شرایط ایجاب می کرد که به صورت موقتی داشته باشیم، اگر وارد جام جهانی می شدیم قرارداد او تمدید می شد که اینطور نشد، در مورد «سوتیریس مانولوپولوس» اما شرایط اینگونه نداشتیم ضمن اینکه دلیلی نمی بینم مسوولیت خود را به گردن دیگری بیندازم.

داوری همچنین تاکید کرد که «سوتیریس مانولوپولوس»مربی پروازی نیست بلکه مقیم تهران خواهد شد و از همین جا با ما همکاری خواهد داشت. وی گفت: قرار است او شخصا بازی های لیگ را زیر نظر داشته باشد.

وضعیت اسپانسر بسکتبال چه شد؟

رییس فدراسیون بسکتبال در مورد اسپانسر این رشته گفت: امسال مصوب کردیم‌، اسپانسر سازمان لیگ به مزایده گذاشته می شود اما برای تیم ملی یک اسپانسر مدت دار خواهیم داشت که در حال مذاکره هستیم، رقم هم محرمانه است که نمی توان عنوان کرد.

ماجرای دزدیده شدن خودروی فدراسیون

داوری همچنین در مورد سرقت خودروی فدراسیون در دوره قبل که توسط خزانه دار در مجمع اخیر مطرح شد، گفت: به عملکرد قبلی ها ورود نمی کنم اما خودرو جزو اموال فدراسیون بود و اعتراض کردم که چرا فروخته شده در حالیکه دزدیده شده بود.

انتظار از دولت و وزیر جدید

وی همچنین در مورد اینکه «در دولت جدید از سیستم جدید وزارت ورزش چه انتظاری دارید تا تحولی خوب در بسکتبال ایجاد شود؟»، گفت: اولین بحث توسعه زیرساختی است که بودجه ۲۰۰ میلیاردی می‌خواهیم. وزارت باید کمک حالمان باشد. اگر در بحث آموزش و پرورش بتوانیم اتفاق جدیدی رقم بزنیم و انتخاب‌ها گلخانه‌ایی نشود، تا همه سمت یک رشته نروند. این مساله فقط از طریق آموزش و پرورش است. این مسیر را نداریم!

قرار بود ورزشگاه جدیدی نزدیک قم افتتاح شود که نمی دانم به کجا رسید. ولی بسکتبال به یک ورزشگاه مجهز در داخل شهر نیاز دارد. جنگ جنگ ورزش است. این یک استراتژی برای کشورهاست که به هزینه و سرمایه نیاز دارند. قهرمانان المپیک ما شرایط خوبی از نطر زندگی ندارند و امیدوارم در دولت جدید توجه به ورزش افزایش یابد.

برای بازی های آسیایی می خواهیم باشیم

وی در مورد حضور تیم‌ بانوان‌ در بازی های آسیایی گفت: برای بازی های هانگژو بنده و روسای هندبال و والیبال خیلی پیگیری کردیم، اما یک سیاست کلی بود و نمی توانستیم کاری کنیم. به نظر من برای بازی های آسیایی نباید نگاه مدال آوری باشد بلکه باید به چشم کسب تجربه باشد، ‌پیگیریم برای بازی های ناگویا به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: برای المپیک بعد برنامه خود را به وزارت ورزش ارائه کرده ایم اما در ورزش هیچ چیز قطعی نیست، با وزارت صحبت هایی داشته ایم تا از حق مان استفاده کنیم، تیم جوانی داریم و امیدواریم به دور از حواشی به هدف برسیم.

بازیکنان تیم ملی را چه کسی انتخاب کرد؟

رییس فدراسیون بسکتبال در مورد ترکیب اردونشینان تیم ملی گفت: سرمربی تیم ملی آمار بازیکنان را در اختیار گرفت اما مقرر شد کمیته فنی فهرست ابتدایی را بدهد. اینگونه او شناخت ابتدایی پیدا می کند، خودش هم لیگ برتر را زیر نظر می گیرد و اینگونه برای اردوی انتخابی کاپ، شخصا ترکیب اردونشینان را انتخاب می کند.

منافع فدراسیون باید تامین شود

داوری همچنین در پاسخ به این پرسش که برای سرمربی تیم ملی پوئن هایی مانند فعالیت همزمان باشگاهی لحاظ شده است، گفت: منافع فدراسیون را باید در نظر بگیرم و بعضا هم‌باید قرارداد شیرین ببندیم، تیم ما به المپیک نرسید و هاکان با تیم ترکیه ای قرارداد بست.

جنگ نابرابرای با حریفان داریم

وی در مورد پیشروی برخی کشورها و برنامه فدراسیون برای رقابت با آنها گفت: اگر بازیکنان خارجی را از لبنان، اردن، ژاپن و فیلیپین جدا کنید قطعا ایران قهرمان می‌شود. با قدرت نابرابر به جنگ حریفان می‌رویم و این مساله را با مسولان وزارت هم درمیان گذاشتیم. ایران قدرت بسکتبال آسیاست و حریفان باید به ما احترام بگذارند. باید در خصوص بحث جدب بازیکن خارجی با مسولان صحبت کنیم.

بازیکن دوتابعیتی جذب می کنید؟

داوری در پاسخ به این پرسش که «قصد دارید بازیکن خارجی برای تیم ملی جذب کنید؟»، گفت: باید صحبت کنیم.

داوری تصریح کرد: یکی از برنامه های فدراسیون برای بازیکنان دوتابعیتی است، البته نفراتی که کیفیت دارند، اینها قدم شان رو چشم ما است، ما بازیکنی داشتیم که در بازی های آسیایی حضور داشت حالا جواب ایمیل فدراسیون را نمی دهد، این برای ما زور دارد. در کل پیگیر وضعیت دو تابعیتی ها هستیم و همکاران امور بین الملل در خال ایمیل زدن به آنها هستند.

داوری گفت: چشم انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است که از طریق جام جهانی انجام می شود. برای این مسابقات (جام جهانی) و ورود به آن باید برنامه داشته باشیم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا