ورزش

حمید استیلی در خبرورزشی: در فوتبال قرار نیست حق به حقدار برسد/ لغزش استقلال پرسپولیس را قهرمان کرد نه اشتباه داوری!

حمید استیلی در خبرورزشی: در فوتبال قرار نیست حق به حقدار برسد/ لغزش استقلال پرسپولیس را قهرمان کرد نه اشتباه داوری!

به گزارش خبرورزشی، در آستانه لیگ بیست و چهارم تولید و پخش برنامه‌های اختصاصی در خبرورزشی تی وی آغاز شده است.

امروز لیگ برتر بیست و چهارم با انجام ۳ دیدار آغاز می‌شود و در همین راستا از حمید استیلی دعوت کردیم برای پیش درآمد لیگ بیست و چهارم و نقل و انتقالات و همینطور کالبدشکافی لیگ گذشته میهمان خبرورزشی تی وی باشد.

گفتگویی که از صحبت درباره قهرمانی فصل گذشته و حواشی روزهای اخیر در مورد اشتباهات داوری آغاز شد و در نهایت به بررسی ۸ بازی هفته اول لیگ بیست و چهارم رسید.

حمید استیلی همچنین در این گفتگو از لزوم ساخت ورزشگاه اختصاصی برای استقلال و پرسپولیس، توجه ویژه به ورزش زنان، جوانگرایی و فرصت دادن به استعدادها و همینطور کمک به بخش خصوصی در فوتبال ایران گفت.

از شما دعوت می‌کنیم تماشگر گفتگوی من (سامان خدائی) با حمید استیلی باشید.

در ادامه فیلم و همینطور متن این گفتگو را مشاهده می‌کنید:

خوش آمدید به استودیو ۱۰۰، خوش آمدید به خبرورزشی تی وی. میهمان امروز ما حمید خان استیلی هستند، زننده گل قرن که در واقع ایشان باید ما را معرفی کنند. حمید خان سلام، خیلی خوش آمدید به خبرورزشی.

– من هم سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و مخاطبان خبرورزشی. خبرورزشی یک روزنامه قدیمی‌و سایتی که این سالها کارش را شروع کرده است. مردم همیشه اعتماد داشته اند به خبرورزشی. امیدوارم در این کاری که آغاز کردید هم موفق باشید. همچنین امسال لیگ خوبی داشته باشیم.

ممنون از شما حمید خان و مرسی از حضورتان. من یک توضیحی به مخاطبان خبرورزشی بدهم. امسال قرار است با بحث‌های فنی و کارشناسی لیگ بیست و چهارم با حمید استیلی در خدمت شما باشیم. در آغاز و اولین سوال در رابطه با لیگ بیست و سوم می‌خواهم سوال کنم، این لیگ را چطور دیدید؟

– مثل لیگ سال‌های قبل مان. برخی بازیکنان جدید به لیگ معرفی شدند. از اول رقابت صدرنشینی بین تیم‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان بود. برخی از تیم‌ها هم برنامه ریزی برای ماندن داشتند که این هم کار سختی بود. مثلا تیم شمس آذر یک تیم خیلی خوب بود و با اینکه تازه به لیگ برتر آمده بود و با امتیاز منفی شروع کرد، نتایج خیلی خوبی گرفت. فوتبال خوبی هم ارائه داد. سپاهان تا قبل از تغییر مدیریت شرایط خیلی خوبی داشت. هم مربی خوبی آورده بود، ژوزه مورایس و هم بازیکنان خوبی به خدمت گرفته بود. توان مالی و بودجه‌ای و زیرساخت خیلی خوبی هم دارند.

– استقلال با نکونام و پرسپولیس با یحیی گل محمدی استارت زدند. در اواسط لیگ سپاهان از کورس جا ماند اما استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی تا انتها رفتند. هفته‌های آخر بسیار حساس دنبال شد.

در فوتبال عبارت حق به حقدار رسید معنی ندارد!

قهرمانی پرسپولیس قطعا مطلوب شما بود اما فکر می‌کنید با قهرمانی پرسپولیس حق به حقدار رسید در لیگ بیست و سوم؟

– ببینید در فوتبال نمی‌توانیم بگوییم حق به حقدار. اگر اینطور باشد تیمی که بیشترین بازیکن و بهترین مربی را می‌گیرد باید همیشه قهرمان شود. جذابیت فوتبال به این است که تیم‌ها زحمت بکشند و از داشته‌های شان به نحو احسن استفاده کنند. پرسپولیس در میانه راه تغییر سرمربی داشت، یحیی گل محمدی رفت و اوسمار که کمک او بود مربی شد. خیلی‌ها عقیده داشتند نمی‌تواند این تیم را قهرمان کند اما نتایج فوق العاده‌ای گرفت. البته بازیکنانی مثل اورونوف، عبدالکریم حسن و عیسی آل کثیر هم به پرسپولیس اضافه شدند، خوب اینها بازیکنان تاثیر گذاری هستند. طرف دیگر ماجرا پرسپولیس بازیکنانی دارد که شخصیت قهرمانی دارند و همین بازیکنان از لغزش استقلال مقابل نساجی نهایت استفاده را بردند و قهرمان شدند.

پیروزی مقابل استقلال خوزستان قهرمانی پرسپولیس را امضا کرد نه اشتباه داوری!

در اتفاقی بسیار کم سابقه و شاید بی سابقه شاهد بودیم مهدی تاج، ریاست فدراسیون فوتبال از استقلال عذرخواهی کرد. گفتن که گل قهرمانی پرسپولیس آفساید بود. نظر شما را در این خصوص می‌خواهم بدونم.

– ببینید در طول فصل به دلیل نبود کمک داور ویدیویی ما اشتباهات داوری زیادی داشتیم، این سالهای قبل هم بوده است. قرار بود VAR وارد کشور شود اما نشد. بعضی از گلها را واقعا کمک داور نمی‌تواند ببیند. VAR کمک می‌کند داور این صحنه‌ها را تشخیص دهد. هم در بازی‌های اروپایی دیدیم، هم در یورو، هم در المپیک و هم در بازی‌های آسیایی که کمک داور ویدیویی چه اندازه کمک می‌کند. بعضی از صحنه‌ها میلی متری است، آن آفساید هم همینطور بود و با چشم نمی‌شد تشخیص داد. نه تنها آن بازی، در طول فصل شاهد اشتباهات داوری به سود یا ضرر همه تیم‌ها بودیم. باید احترام بگذاریم به قهرمانی پرسپولیس، پرسپولیس از لغزش استقلال مقابل نساجی استفاده کرد و قهرمان شد. پرسپولیس نیمه اول ۳ گل از استقلال خوزستان خورد و نیمه دوم ۴ گل زد. آن بازی قهرمانی پرسپولیس را امضا کرد.

از آن سمت ماجرا پرسپولیسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گفتند اگر به این منطق باشد، در بازی استقلال ذوب آهن هم اشتباهات داوری به سود استقلال رخ داد.

– در طول فصل همیشه اشتباهات داوری بوده است. نمی‌توانیم با یک بازی بگوییم یک تیم باید قهرمان می‌شد و تیمی دیگر نه. امسال دیگر VAR آمده، نمی‌گوییم اشتباهات داوری صفر شود اما کمک کند حقی پایمال نشود.

البته اگر VAR یک حاشیه جدید در فوتبال ما نشود.

– دقیقا، بسیار مهم است آنهایی که در اتاق VAR هستند تصمیمات درستی بگیرند. فقط سیستم کمک داور ویدیویی نیست، آنهایی که پشت دستگاه‌ها هستند هم باید تصمیمات درستی بگیرند.

مثلا در فوتبال انگلیس شاهد بودیم یک اشتباه کلامی‌در اعلام به داور باعث شد داور تصمیم اشتباهی بگیرد.

– بله، خیلی مهم است داوران دوره درست دیده باشند و نظارت روی داوران باشد. کمیته داوران باید نظارت کاملی داشته باشد و درآمد داوران را هم بالا ببرد. اگه نظارت سختگیرانه نباشد حتی با VAR هم فوتبال ما آسیب می‌بیند.

وضعیت چمن نقش جهان در بازی آسیایی ایرانی‌ها را خجالت زده کرد!

حمید خان مهم ترین دستاورد لیگ بیست و سوم را چه دیدید؟

– لیگ بیست و سوم بدون دستاورد نبود. برخی بازیکنان معرفی شدند به فوتبال ما اما مهم این است که این معرفی بازیکنان باعث نشود این بازیکنان خراب شوند و ما آنها را از دست بدهیم. یک مقدار با سعه صدر به این بازیکنان باید نگاه کرد. چون اینقدر بازیکن جوان کم معرفی می‌کنیم و بهشان دور نمی‌دهیم، وقتی دو سه بازی گل می‌کنند، خیلی سریع تمام تیم‌های بزرگ دنبال آن بازیکنان می‌روند. قطعا بازی کردن در تیم‌های بزرگ با بازی کردن در باشگاه خودشان خیلی متفاوت است. باید تجربه لازم را به دست آورند، در تیم‌های خودشان یک مدتی بمانند و بعد به باشگاه‌های بزرگ بروند. در سال‌های گذشته دیدیم این اتفاقات برای بازیکنی که یک سال خوب بازی می‌کند، رخ داده است. درخشیده، به باشگاه بزرگ می‌رود و بعد افت می‌کند. هم باشگاه آسیب می‌بیند، هم بازیکن و هم فوتبال کشورمان. این موضوع مستلزم این است که مدیران باشگاه و کمیته فنی‌ها با دقت بیشتری سراغ بازیکن بروند. این رقم‌هایی که جابجا می‌شود در فوتبال ما، برای باشگاه‌های حرفه‌ای است. باشگاهی که زمین و زیرساخت و درآمدزایی دارد. ما هنوز اینها را نداریم و اینطور پول خرج می‌کنیم.

– سپاهان را ببینید با این همه زیرساخت و با آن استادیوم، در بازی آسیایی در زمینی به میدان رفت که همه به عنوان یک ایرانی خجالت کشیدند. با زیرساختی که سپاهان دارد، کسی فکرش را نمی‌کرد زمین این شکلی باشد. اما وقتی سپاهان چنین شرایطی دارد، ببینید دیگر تیم‌ها چه اندازه مشکل دارند.

تا AFC زورمان نکند کاری نمی‌کنیم؛ بانوان با تمام محدودیت‌ها در المپیک گل کاشتند

اگر موافق باشید، برویم سراغ لیگ بیست و چهارم، کدام تیم‌ها را مدعی می‌بینید؟

– در نقل و انتقالات دیدیم سپاهان، تراکتور، استقلال و پرسپولیس بیشترین بازیکنان مطرح را گرفتند. بازیکنانی که می‌توانند به بازدهی سریع باشگاه کمک کنند. الان سپاهان روی بازیکنان جوان سرمایه گذاری کرده است. بازیکنان جوانی که در آینده و با کسب تجربه می‌توانند بهتر کمک کنند. تیم تراکتور سراغ بازیکنان با تجربه رفته است.

– پرسپولیس و استقلال هم اردوی خارجی برگزار کردند و بازیکنان زیادی جذب کردند، خصوصا استقلال. پرسپولیس به بانک واگذار شده و استقلال به هلدینگ خلیج فارس. این به بودجه باشگاه‌ها کمک کرده اگر مقایسه کنیم با سالهای گذشته. تیم‌هایی که از لیگ یک آمدند هم بازیکنان خوبی گرفته اند مثل خیبر و چادرملو. تیم‌هایی که سال گذشته خطر سقوط داشتند مثل فولاد خوزستان، مثل استقلال خوزستان برنامه ریزی کرده اند برای این فصل. فولاد یحیی گل محمدی را آورده تا مثل سالهای گذشته فولاد نماینده ایران در آسیا باشد. استقلال خوزستان هم مربی خارجی دارد. امیدوارم فوتبال مان موفق باشد. خصوصا شهرهایی که فوتبال خیز باشد. باید بتوانیم در آنجا از بازیکنان جوان و آکادمی‌ها بهره ببریم.

– تا AFC فشار نیاورد ما خودمان برخی کارها را انجام نمی‌دهیم. مثلا امسال AFC گفته باشگاه‌ها باید تیم زنان هم داشته باشند. تا AFC نگوید ما خودمان این کار را انجام نمی‌دهیم. در المپیک هم دیدیم چه اندازه بانوان ما موفق بودند. اگر فضای خوبی در اختیار بانوان بگذاریم، چه در فوتبال و چه در سایر رشته‌ها موفقیت آنها دور از دسترس نیست. با تمام محدودیت‌هایی که دارند واقعا در المپیک گل کاشتند، خصوصا در رشته تکواندو. باید به بانوان اهمیت بیشتری بدهیم، نیمی‌از جمعیت ما بانوان هستند. باید بیشتر بها بدهیم و می‌توانند موفق شوند. حتی با اینکه شرایط شان سخت است. چرا که ما مشکل سخت افزار داریم چرا که حتی تیم‌های مطرح ما هم مشکل سخت افزار دارند. امیدوارم سخت افزار خوبی برای شان فراهم کنیم.

استادیوم ساختن و استادیوم خوب داشتن سخت نیست، باید کار را به کاردان سپرد

حمید خان در رابطه با بحث سخت افزار، الان درد بزرگ فوتبال ما برای شروع فصل این است که حداقل استقلال و پرسپولیس مشخص نیست چه زمانی بتوانند هواداران را در ورزشگاه داشته باشند. این کیفیت لیگ را کاهش نمی‌دهد؟ چون من به شخصه بعید می‌دانم استقلال مقابل ذوب آهن یا پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان بدون حضور هوادار می‌توانست پیروز شود.

– وجود هوادار قطعا کیفیت بازی را بالا می‌برد. هر موقع هوادار در ورزشگاه است هم بازی قشنگ تر می‌شود و هم بازی روح دارد. متاسفانه در پایتخت استادیوم کم داریم. شاید زمین زیاد داشته باشیم ولی استادیوم کم داریم. حتی برخی تیم‌های شهرستانی تهران تمرین می‌کنند مثل مس رفسنجان، نساجی و گل گهر. اینها تیم‌هایی هستند که تهران تمرین می‌کنند. حالا زمین تمرینی شاید بشود پیدا کرد اما استادیومی‌که بتواند پذیرای هواداران استقلال و پرسپولیس باشد فقط آزادی و تختی است. حالا ورزشگاه پاس و شهر قدس هم هست ولی از نظر تعداد حضور تماشاچی به تختی و آزادی نمی‌رسد. تمام بار بازی‌های ملی و آسیایی هم روی دوش آزادی است. باید یکی دو استادیوم بسازیم. ساخت استادیوم واقعا کار سختی نیست. مرحوم رییسی قرار بود یک استادیوم بسازد در تهران، امیدوارم پیگیر آن کار باشیم تا استادیوم ساخته شود. یک کشور کوچک مثل قطر هشت ۹ استادیوم بزرگ می‌سازد، برای ما هم دور از دسترس نیست. ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هم پیمانکاران خوبی داریم و هم می‌توانیم با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندیم. آخر سر هم AFC مجبورمان می‌کند استقلال و پرسپولیس استادیوم اختصاصی داشته باشند. تا زمانی که AFC الزام نکند ما کاری نمی‌کنیم. با استادیوم اختصاصی باشگاه‌ها درآمد بلیت فروشی و اسپانسر خواهند داشت و هم اینکه آبروی یک باشگاه و یک کشور است آن استادیوم.

واقعا کیفیت چمن هم آن بازی پرسپولیس النصر زشت شد هم این بازی آخر سپاهان در آسیا…

– بله، واقعا هم خیلی سخت نیست زمین با کیفیت داشتن. فقط باید کار را به کاردان سپرد.

حمید استیلی در خبرورزشی: در فوتبال قرار نیست حق به حقدار برسد/ لغزش استقلال پرسپولیس را قهرمان کرد نه اشتباه داوری!

همه جای دنیا سوپرجام قبل از شروع لیگ است؛ واقعا نمی‌دانم چرا سوپرجام پرسپولیس – سپاهان برگزار نشد

اگر موافق باشید برویم سراغ بازی‌های هفته اول و یک پیش بازی کوچک برای آنها داشته باشیم. بازی اول پرسپولیس – ذوب آهن.

– خیلی مهم بود قبل از شروع لیگ بازی سوپرجام برگزار می‌شد. همه جای دنیا قبل از شروع لیگ سوپرجام را برگزار می‌کنند. بازی بین سپاهان و پرسپولیس خیلی مهم بود و مردم لذت می‌بردند از بازی. نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کنند و وسط لیگ بازی سوپرجام برگزار می‌کنند که دیگر جذابیت چندانی ندارد.

– خوب پرسپولیس هم در کادر فنی و هم در بازیکن تغییراتی داشته است. بازیکنانی که تاثیر گذار بوده اند جدا شده اند. ذوب آهن سال گذشته پنجم شد و مربی و بسیاری بازیکنانش را حفظ کرده است. هواداران پرسپولیس منتظر تماشای پرسپولیس با مربی جدید هستند. پرسپولیس هم با کار خوبی که در نقل و انتقالات داشت نقطه ضعف‌ها را پوشش داده است، احتمالا بازیکنان دیگری هم جذب کند. کمک داور ویدیویی هم هست و توقع مردم این است که پرسپولیس بازی را ببرد.

بازی بعدی ملوان و گل گهر، مهدی تارتار مقابل تیم سابقش.

– بله بازی بسیار مهمی‌برای اوست مقابل زارع. ملوان سال گذشته با بضاعتی که داشت نتایج خیلی خوبی گرفت با مهدی تارتار. گل گهر هم با مربی خارجی خود نتیجه بدی نگرفت. بازیکن خوبی مثل سحرخیزان را به خارج ترنسفر کردند. بازی بسیار مهمی‌است برای خود تارتار، برای مازیار زارع هم همینطور است. او به ملوان و انزلی عرق دارد. ملوان هم قدمت زیادی دارد و هم مردم انزلی با فوتبال زندگی می‌کنند.

عملکرد یامال را در یورو ببینید، این درخشش حاصل فرصت به جوان در بارسلونا است

میانگین سنی تیم ملی بالاست چون باشگاه‌ها بازیکن جوان و خوب پرورش نمی‌دهند

آخرین بازی روز پنجشنبه، استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک.

– آلومینیوم کادر فنی و مدیریتی را حفظ کرده است. چند بازیکنش جدا شده، البته یکی از اهدافش هم همین بازیکن سازی و فروش آنهاست. مجتبی حسینی هم سعی کرده هرجایی بوده از بازیکنان جوان استفاده کند. استفاده از بازیکن جوان خیلی مهم است، نه اینکه مجبور باشیم استفاده کنیم. بعضی از تیم‌ها فقط برای پر کردن لیست تیم از بازیکن جوان استفاده می‌کنند.

– مهم است باشگاه‌های بزرگ ما از بازیکن جوان استفاده کنند و به جوان فرصت بدهند تا خودش را نشان بدهد. دیدید یامال در یورو چطور فوق العاده کار کرد. این درخشش در تیم ملی که یکدفعه نبوده، در بارسلونا بازی کرده و ذهنی و بدنی و روحی آماده شده. این بازیکن در تیم ملی کشورش هم مثمر ثمر می‌شود. باشگاه‌های ما باید از بازیکنان بااستعداد به موقع استفاده کنند. اگر زیاد روی نیمکت بنشینند این بازیکنان از بین می‌روند. الان چرا میانگین سنی تیم ملی اینقدر بالاست؟ چون باشگاه‌ها بازیکن جوان و خوب پرورش ندادند.

بله، وگرنه کدام مربی بدش می‌آید بازیکن جوان داشته باشد؟

– الان ببینید، برخی باشگاه‌ها بازیکن جوان را به فروش رسانده و درآمدزایی کرده اند. این یکی از راه‌های بسیار خوب درآمدزایی در فوتبال است. حالا بحث اسپانسر و حق پخش و فروش بلیت هم هست اما یکی از مهم ترین‌ها پرورش و فروش بازیکن است. همه تیم‌ها که نمی‌توانند قهرمان شوند. خیلی تیم‌ها در دنیا این روش را دارند. بازیکن را از آکادمی‌پرورش می‌دهد و معرفی می‌کند و به فروش می‌رساند. روش بسیار درستی هم است.

حمید خان روز جمعه سپاهان باید چادرملو بازی می‌کند.

– مورایس مربی بسیار خوبی است. سال گذشته در مقطعی افت کردند اما او کارنامه دار است. تیمش هم زیرساخت خوبی دارد. البته در شروع کار در آسیا خوب نبودند. البته این را بگویم، سپاهان بهتر بازی کرد و موقعیت‌های خوبی هم داشت ولی استفاده نکردند. این نتیجه ۴-۱ واقعی نبود و اختلاف ما با فوتبال امارات هم این نیست. بازی ۱-۱ بود چند موقعیت خیلی خوب از دست رفت، کیفیت چمن خوب نبود، بازیکنان جوان اضافه شده و آن هم زمان می‌برد تا در تیم جا بیافتند. سپاهان سال گذشته از اضافه شدن بک‌های چپ و راست به حمله استفاده می‌کرد، در این بازی کمتر دیدیم. امیدوارم سپاهان موفق باشد، نماینده ایران در آسیا هستند.

– رقیبش تیمی است که تازه به لیگ برتر آمده، چادر ملو. یزدی‌ها خیلی خوشحال هستند که نماینده در لیگ دارند. امیدوارم هرچه زودتر استادیوم شهرشان آماده پذیرایی از هواداران شود. به علاوه اینکه اخباری هم زحمت زیادی برای این تیم کشیده است. آقای عطایی به عنوان مدیرعامل تجربه لازم را دارد، در پرسپولیس هم بوده است. بازیکنان اصلی حفظ شده و یک تعداد بازیکن خارجی هم اضافه کرده اند. امیدوارم در شروع موفق باشند. چون تیمی که از لیگ یک می‌آید هدف اولش ماندن است. امیدوارم مثل شمس آذر موفق باشند و بازیکنان خوبی معرفی کنند.

هرچه ورودی خروجی تیم بیشتر باشد، ایجنت سود می‌برد و باشگاه ضرر می‌کند

مس رفسنجان محرم نوید کیا با تراکتوری بازی می‌کند که اسکوچیچ را روی نیمکت دارد. مربی‌ای که سابقه همکاری با او را داشتید.

– تبریک می‌گویم که دراگان اسکوچیچ به فوتبال ما برگشته است. او خیلی در تیم ملی زحمت کشید. خیلی خوشحالم که برگشته آن هم به تیمی که همشهریانم، تبریزی‌ها به شدت دوستش دارند. آقای زنوزی چندین سال است که این تیم را هدایت می‌کند و امیدوارم هواداران قدر کسانی که برای فوتبال شان زحمت می‌کشند را بدانند. امیدوارم کاری نکنند اینها یکدفعه بروند. در بخش خصوصی مهم ترین چیز قدرشناسی است. باید قدر کسانی که به فوتبال خدمت می‌کنند، مخصوصا آنها که تیم‌های خصوصی دارند را دانست. هزینه باشگاه‌های خصوصی با برداشت تناسب ندارد، فقط هزینه است.

– تراکتور بازیکنان خیلی خوبی گرفته و مربی خوبی هم دارد، بازی اول هم بازی بسیار مهمی‌است. باید بتوانند بازی خوبی مقابل مس رفسنجان ارائه دهند. البته مس رفسنجان هم با محرم نویدکیا فوتبال هجومی‌و خوبی ارائه می‌دهد، هیچوقت ضدفوتبال بازی نمی‌کند. کمتر بازیکنی هم از مس رفسنجان جدا شده است. خیلی مهم است ثبات تیم حفظ شود. اینطور نباشد در خروجی و ورودی با جابجایی یک مربی ۱۰ بازیکن برود و ۱۰ بازیکن بیاید. این نشان می‌دهد باشگاه ثبات لازم را ندارد. وقتی بازیکنان زیادی جابجا می‌شود، به ضرر باشگاه و به نفع ایجنت است. باشگاه باید کمترین ورودی و خروجی را داشته باشد. بازیکنی که می‌گیرد یک ساله قرارداد نبندد، حداقل سه ساله باشد. هم بازیکن هدف باشگاه را بداند و هم بتواند در تاکتیک مربی جا بیافتد.

– محرم نویدکیا اخلاق مدار است. آرزوی موفقیت برای او دارم. همیشه می‌خواهد صداقت داشته باشد و این صداقت هم به دل مردم می‌نشیند.

اسکوچیچ ایران را دوست دارد؛ هوادار نباید به مربی فشار بیاورد، باید به تصمیم باشگاه احترام بگذارد و حمایت کند

فکر می‌کنید اسکوچیچ برای برگشت به ایران تصمیم درستی گرفته؟

– ایرانی‌ها را دوست دارد. فوتبال ایران را می‌شناسد. در فولاد و ملوان خوب کار کرده است. مردم هم دوستش دارند چون نتایج خوبی در تیم ملی گرفت. در یک شرایط سختی هم از تیم جدا شد. امیدوارم هم او قدر تراکتور را بداند، هم تراکتوری‌ها قدر اسکوچیچ را بدانند. مربی باشگاه احتیاج به زمان دارد، مخصوصا در سال اول. هواداران در تیم‌های پرطرفدار نقش مهمی‌در حفظ مربی دارند. فشار به مربی نیاورند. هوادار باید حواسش به تشویق و حمایت باشد، نه اینکه چه کسی بازی می‌کند و چه کسی نه. این را باید به عهده مربی بگذارد. باشگاه مربی را انتخاب کرده، باید احترام گذاشت و هوادار باید حمایت کند. هوادار صاحب اصلی تیم است اما در جایگاه خودش.

بازی بعدی هوادار و خیبر…

– جا دارد به خیبر تبریک بگویم، سهمیه خوبی برای لرستان به لیگ برتر آوردند. آقای عبدی، مالک تیم را از قبل می‌شناسم و می‌دانم چه اندازه زحمت کشیده است. باید به آقای مهاجری، عبدی و مردم خوب لرستان و خرم آباد تبریک گفت. مدیر و مربی سر جایش است و ثبات حفظ شده، بازیکنان خارجی خوبی هم گرفته اند.

– هوادار خیلی دیر تشکیل شد. مثل خیبر یک تیم خصوصی است. مهدی رحمتی خودش ملی پوش بود، امیدوارم بازی‌های خوبی انجام دهند و برای او آرزوی موفقیت دارم.

قطعا نکونام از نقل و انتقالات استقلال راضی است؛ بودجه را دیگر سازمان لیگ می‌داند و فدراسیون

یکی دیگر از بازی‌های مهم هفته اول، شمس آذر و استقلال. هر دو باشگاه مربی فصل گذشته را دارند اما فقط اینکه استقلال بسیار پرقدرت در نقل و انتقالات ظاهر شد.

– بله استقلال بازیکنانش را حفظ کرده و بازیکنان خیلی خوبی جذب کرده است. اشاره کردم هلدینگ خلیج فارس منابع مالی خوبی در اختیار باشگاه قرار داده تا مربی دغدغه نداشته باشد. حالا یک عددی را گذاشته اند برای نقل و انتقالات، آن را دیگر سازمان لیگ و فدراسیون می‌دانند اما در کل تیم خوبی روانه مسابقات کرده است. نکونام هم راضی است از جذب این بازیکنان. آقای شهریاری در صبا باتری بوده و فوتبال را خوب می‌شناسد و می‌تواند کمک زیادی به استقلال کند.

– شمس آذر هم سال گذشته بازی‌های خیلی خوبی انجام داد. برخی بازیکنان کلیدی را از دست داد. خود سعید دقیقی هم چند هفته جدا شد و بعد برگشت. زمان زیادی را از دست دادند اما باید کوشش کنند تیم را در لیگ نگه دارند. چون بودجه‌ای که اینها دارند قابل قیاس با تیم‌های بزرگ و صنعتی نیست. مقابله با تیم‌های بزرگ سخت است. باید جوری فوتبال بازی کنند که خود را حفظ کنند.

پتانسیل فوتبالی خوزستان و مازندران خیلی بالاست؛ استاندار و هیات فوتبال مازندران به حدادیان دلگرمی‌بدهند

نساجی که ساکت الهامی‌را حفظ کرده به مصاف فولادی می‌رود که می‌خواهد با یحیی گل محمدی اتفاقات تلخ فصل گذشته را فراموش کند.

– نساجی در آستانه سقوط بود، ساکت الهامی‌اما ارتباط خوبی با نساجی دارد. در جام حذفی قهرمان شد. مقطعی جدا شد و باز برگشت. نساجی هم خصوصی است و باید از آقای حدادیان تشکر کرد. هواداران پرشور نساجی با این تیم زندگی می‌کنند. باید شرایط استادیوم طوری باشد که هواداران بیشتری بازی تیم را ببینند. کار استاندار مازندران آنجا خیلی مهم است. باید کمک کند. همینطور هیات فوتبال استان. باید یک دلگرمی‌به آقای حدادیان بدهند. ایشان سالیان سال است با همه مشکلات تیم را نگه داشته است. ساکت الهامی‌ماند و تیم را بست. می‌تواند امسال نتیجه خوبی بگیرد تا دیگر هواداران خیال شان راحت باشد و استرس سقوط نداشته باشند.

– مازندران استان فوتبال خیزی است. در ۱۰ سال گذشته بیشترین بازیکن را به فوتبال ایران داده است. پتانسیل این استان خیلی بالاست. تیم‌های تهرانی هرکدام دو سه بازیکن مازندرانی دارند. باید یک تیم دیگر هم در استان باشد تا از این استعدادها استفاده کرد.

– به یحیی گل محمدی تبریک می‌گویم که دوباره به فوتبال برگشته است. کنار هوشنگ نصیرزاده که هر دو فوتبال را خوب می‌شناسند. اهواز هم بازیکنان بسیاری دارد، مهد فوتبال است آنجا. زیرساخت‌های خوبی هم دارد فولاد. یادی کنیم از بگوویچ که بازیکنان زیادی آورد. زمان برانکو هم بازیکنان زیادی از فولاد و استان خوزستان در تیم ملی بازی می‌کردند. مثل کعبی، بداوی، کاملی مفرد… الان یک مقدار بازیکن خوزستانی در رده ملی کم شده است. خیلی مهم است نفت آبادان، استقلال خوزستان، فولاد، تیم‌های جنوبی بازیکن در تیم ملی داشته باشند. آنجا خیلی بازیکن است. فولاد این زیرساخت را دارد. یحیی گل محمدی به موقع به تیم اضافه شد. امیدوارم تیم خوبی روانه مسابقات کنند.

قوانین انضباطی باید طوری باشد که بازیکن، مربی و هوادار بداند رفتار اشتباهش به تیم آسیب می‌زند

حمید خان استیلی ممنون از شما، امیدواریم امروز یک لیگ پرگل و جذاب آغاز شود. ما علاوه بر این برنامه، یک گپ و گفت صمیمانه با حمید خان استیلی خواهیم داشت که آن برنامه هفته آینده تقدیم شما می‌شود. در طول فصل هم همراه حمید استیلی با کارشناسی فنی لیگ خواهیم بود. حمید خان…

– من در آخر این نکته را اضافه کنم که اگر ما بخواهیم لیگ خوبی داشته باشیم، کار کمیته اخلاق و کمیته انضباطی خیلی مهم می‌شود. باید قوانین سختگیرانه تری داشته باشیم. قوانینی که بازیکن از آن اطاعت کند. اگر قوانین خوبی نداشته باشیم لیگ خوبی نخواهیم داشت. باید منضبط تر باشیم با قوانین سختگیرانه تر. طوری که قانون بازدارندگی داشته باشد، بازیکن، مربی و هوادار بدانند رفتار اشتباه به تیم آسیب می‌زند. کمیته انضباطی، اخلاق، استیناف خیلی باید در رای دادنش دقت کند. این رای دادن اگر بازدارنده نباشد ما باز با مشکل مواجه می‌شویم.

ممنون از شما، حمید استیلی و مخاطبان خبرورزشی که تا این لحظه همراه ما بودند.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا