ورزش

المپیک برای ایران شروع شد؛ سخت‌ترین قرعه برای سبک و سنگین‌ترین بچه های خوزستان/ پهلوان ایرانی افسانه غول کوبایی را تمام می‌کند؟

المپیک برای ایران شروع شد؛ سخت‌ترین قرعه برای سبک و سنگین‌ترین بچه های خوزستان/ پهلوان ایرانی افسانه غول کوبایی را تمام می‌کند؟

به گزارش خبرورزشی، از همان روز اولی که ایران وارد بازی‌های المپیک شد همواره اتکا و امید ما برای کسب مدال و رقابت با سایر کشورهای جهان به دو رشته کشتی و وزنه‌برداری بود. تا دهه‌ها تمام مدال‌های المپیکی ما به همین دو رشته اختصاص داشت و با وجود اینکه در سه دهه اخیر رشته ورزشی دیگر هم برای ایران مدال گرفته‌اند، باز هنوز بیش از ۹۰ درصد مدال‌های المپیکی ما به این دو رشته اختصاص دارد و بیش از همین میزان امید ما برای مدال‌های بعدی به همین دو رشته بسته شده است.

و امروز بعد از ظهر رقابت‌های کشتی فرنگی با دو وزن ۶۰ و ۱۳۰ کیلوگرم آغاز خواهد شد و دو کشتی‌گیر پر امید ما به روی تشک می‌روند اما متاسفانه با دو قرعه سخت…

شمشیر دو لب قرعه

قرعه در کشتی و اساساً رشته‌های انفرادی می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا ناکامی یک ورزشکار داشته باشد. در تاریخ کشتی بسیارند قهرمانانی که از یک کشور گمنام در این رشته آمده‌اند و طی یک دهه حضور در مسابقات مختلف دست خالی ماندند، اما بالاخره در یک سال به لطف قرعه و حضور در گروه آسان تا فینال بالا آمده و یک مدال به خانه برده‌اند. اما در المپیک این اتفاق سخت‌تر رخ می‌دهد. در گذشته ورزشکاران اوج آمادگی خود را برای المپیک می‌گذاشتند و در زمانه فعلی که تنها ۱۶ کشتی‌گیر برتر دنیا با کسب سهمیه می‌توانند به المپیک بیایند، دیگر عملاً حریف ضعیفی وجود ندارد.

اما باز هم قرعه می‌تواند مهم باشد. اینکه شما در دو دوره نخست که بدن کشتی‌گیر راه نیفتاده با حریفان درجه اول روبرو نشوید، می‌تواند به شما کمک شایانی کند. به خصوص در اوزان سبک که کشتی‌گیر وزن زیادی کم می‌کند و در دوره‌های اول بدنش به تحلیل می‌رود. با همه این توضیحات قرعه هنوز حکم شمشیر دو لب را دارد. قرعه آسان و عدم رویارویی با رقبای مستقیم خیلی از کشتی‌گیران را به موفقیت و مدال رسانده و برعکس، خیلی از قهرمانان بزرگ را زمین زده است. آنها که به گمان آسانی رقیب، رقابت را دست کم گرفته و زمانی به خود آمدند که دیگر فرصتی برای جبران نبود…

در عوض کشتی‌گیری که در همان با حکم قرعه به رقبای قوی و درجه اول جهانی برمی‌خورد کار را از همان ابتدا سفت گرفته، شگفتی‌سازی کرده و مدال هم به خانه برده است. این حکم به خصوص برای قهرمانانی که مدال قبلی در جهان ندارند بیشتر صادق است.

مهدی محسن نژاد – ۶۰ کیلوگرم؛ ببر و مدال بگیر!

نماینده وزن اول کشتی فرنگی ما این جوان است که هیچ مدال جهانی در کیسه ندارد. او دو سال گذشته در مسابقات جهانی رشادت کرد و رقبای بسیاری را برد، اما هر دو بار پای سکو متوقف شد. محسن نژاد سال قبل در حالی نیمه نهایی و سپس جنگ برای مدال برنز را در ثانیه‌های آخر با اختلاف پایین باخت که به راحتی می‌توانست پیروز میدان باشد. همه امیدواریم او با تجربه این دو سال، در المپیک بتواند کار ناتمام خود را تمام و با یک مدال خوشرنگ به خانه برگردد اما او با سخت‌ترین قرعه در میان قهرمانان ما روبرو شده است.

محسن نژاد در گروهی قرار گرفته که پس از استراحت دور اول و کشتی نسبتا خوب مرحله بعد، در دور سوم به احتمال بسیار زیاد به «کنجیرو فومیتا» قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک از ژاپن برخورد می‌کند. اگر این اعجوبه ژاپنی را ببرد، در نیمه نهایی امشب باید با «شارشنبکوف» قهرمان دو سال اخیر جهان از قرقیزستان روبرو شود.

پیروزی مقابل فومیتا و شارشنبکوف یعنی مدال طلای المپیک! با بردن هر کدام از آنها در سال‌های گذشته، برنده‌ها قهرمان جهان می‌شدند و حالا از بخت بد، قهرمان ما باید با هر دو نفر کشتی بگیرد! اگر او بتواند امروز این دو قهرمان را ببرد، فردا مدعی اول مدال طلا در فینال است.

این قرعه سخت برای محسن نژاد می‌تواند الهام بخش باشد. مدال المپیک را به آسانی به کسی نمی‌دهند و قهرمانی بعد از بردن قهرمانان جهان لطف و آب و رنگ بهتر و بیشتری دارد!

المپیک برای ایران شروع شد؛ سخت ترین قرعه برای سبک و سنگین ترین بچه های خوزستان/ پهلوان ایرانی افسانه غول کوبایی را تمام می کند؟

امین میرزازاده – ۱۳۰ کیلوگرم؛ از عنوان خودت دفاع کن دلاور…

خبر حضور «میهاین لوپز» اسطوره کشتی جهان در المپیک کافی بود که همه مدال طلای سنگین وزن را دوباره برای غول کوبایی کنار بگذارند. تنها کشتی‌گیر تمام طول تاریخ در هر دو رشته آزاد و فرنگی که صاحب ۴ مدال طلای المپیک است؛ ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو! لوپز ۵ مدال طلای قهرمانی جهان هم دارد و با انگیزه فراوان برای دورقمی کردن طلاهایش به میدان برگشته است.

به صورت طبیعی هیچ کشتی‌گیری دوست ندارد با چنین افسانه‌ای همگروه باشد و حالا خبر آمده قهرمان جوان خوزستانی ما با او همگروه شده است. همین مسئله کافیست که تعداد زیادی از علاقمندان به کشتی نگران مدال میرزازاد شده باشند، اما این تحلیل اصلاً درست نیست. ۴ سال قبل در توکیو امین میرزازاد در حالی که جوانی بی تجربه بود و هیچ مدال و عنوان جهانی نداشت، مقابل لوپز باخت. او در دیدار رده‌بندی هم به کایالپ باخت و دستش به مدال نرسید و پنجم شد. حالا کایالپ به دلیل دوپینگ المپیک را از دست داده… آن زمان لوپز ۳۸ سال سن داشت. از کوران مسابقات متوالی جهان و تورنمنت‌های بین‌المللی به المپیک آمد و کاملا آماده بود. اما بعد از المپیک اعلام خداحافظی کرد و در تمام سه سال گذشته هرگز روی تشک نیامده است. او حالا ۴۲ سال سن دارد.

اما امین ما سال قبل با اقتدار قهرمان جهان در این وزن شد و حالا در 27 سالگی «شیر گتوند» برای دفاع از تاج قهرمانی‌اش به میدان آمده است. نه امین میرزازاد آن جوان خام المپیک قبلی است و نه لوپز آن افسانه شکست ناپذیر المپیک توکیو… اگر قرار باشد یک روز و یک جا پهلوان ما این افسانه را شکست بدهد، شک نکنید که همین جاست. در سنگین وزن فرنگی سرنوشت بیشتر مسابقات با اخطار و امتیاز مشخص می‌شود، یعنی چنانچه در سه دقیقه نخست اخطار اول را به امین بدهند، در سه دقیقه دوم لوپز اخطار می‌گیرد و در خاک می‌نشیند و این یعنی دست قهرمان ما بالا خواهد رفت…

امین میرزازاده کسی نیست که روی تشک و در حالت سرپا به کسی امتیاز بدهد. بعد از بردن لوپز دیگر پیروزی بر هیکی نابی و ابراهیم محمد مصری برای امین کار سختی نیست و آنها را در سال‌های گذشته بارها برده و ضمناً جملگی بالای ۳۵ سال سن دارند و امین علاوه بر فنی، به لطف نیروی جوانی هم از آنها سرتر است.

چراغ اول را روشن کن!

بسیار امیدواریم که دو قهرمان ما امشب در نیمه نهایی پیروز و فینالیست شوند. به این ترتیب چراغ اول مدال برای کاروان ایران روشن خواهد شد و این نتیجه می‌تواند به روحیه چهار کشتی‌گیر دیگر ما که از فردا به تدریج روی تشک می‌آیند، کمک شایانی کند. به امید موفقیت…

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا