کشتی و بار سنگین «انتظارات»/ گوش شکسته‌ها بازهم سربلند می‌شوند؟

کشتی و بار سنگین «انتظارات»/ گوش شکسته‌ها بازهم سربلند می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی کشتی آزاد با کسب ۵ سهمیه در المپیک پاریس حضور خواهد داشت. امسال برخلاف المپیک دوره قبل شاگردان کاوه نتوانستند سهمیه کامل را به دست بیاورند، رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلو ترکیب تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات المپیک را تشکیل می‌دهند.

کشتی آزاد تا رسیدن به میدان المپیک پاریس راه پرفراز و نشیبی را طی کرد؛ در فاصله ۸ ماه مانده به المپیک پاریس پژمان درستکار یار غار رئیس فدراسیون کشتی در شرایطی از سمت خود استعفا داد که پس از المپیک توکیو هدایت تیم ملی به او سپرده شد هر چند همان زمان هم خیلی از اهالی کشتی معتقد بودند درستکار گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی نیست.

با این حال حمایت دبیر از درستکار سبب شد او با تیم ملی کشتی آزاد ایران سومین حضور را در مسابقات جهانی هم تجربه کند. پس از نتایج ضعیف درستکار در سومین آوردگاه جهانی، در آذرماه سال گذشته علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با استعفای او از هدایت تیم ملی موافقت کرد و در نهایت محسن کاوه که سال‌ها در کنار تیم ملی بود در قامت سرمربی قرار گرفت و هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.

پس از تغییر در بدنه کادر فنی، مهم‌ترین موضوعی که در سال المپیک، کشتی آزاد را تحت‌الشعاع قرار داد بحث جراحی حسن یزدانی بود. او در فاصله ۹ ماه مانده به المپیک و پس از بازی‌های آسیایی هانگژو، کتف مصدوم خود را به دست جراحان سپرد. عمل سنگین او و عدم قطعیت حضورش در المپیک پاریس تا مدت‌ها نقل محافل کشتی شده بود. دوره نقاهت یزدانی چندین ماه طول کشید و او تقریباً در فاصله دو سه ماه مانده به المپیک تمرینات خود را از سر گرفت.

در این میان زمزمه بازگشت کامران قاسمپور به وزن ۸۶ کیلوگرم و حضورش در المپیک پاریس هم مطرح شده بود که حضور قدرتمند یزدانی در مسابقات مجارستان و کسب مدال طلا در این رقابت‌ها که خردادماه سال جاری برگزار شده بود به همه حرف و حدیث‌ها پایان داد و یزدانی مسافر پاریس شد.

البته شاید حذف تیلور از المپیک پاریس هم انگیزه جدی برای او شد.دیوید تیلور که حریف سرسخت و دیرینه یزدانی به حساب می‌آمد در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برابر کشتی‌گیر جوان به نام «آرون بروکس» شکست خورد و از حضور در المپیک بازماند. حالا شاگردان کاوه قرار است در مهمترین آوردگاه ورزشی جهان از ۱۹ مردادماه روی تشک بروند. حسن یزدانی اولین نماینده ایران در این مسابقات است؛ به گفته اهالی کشتی می‌توان به این تیم امیدوار بود که نتایج ضعیف المپیک توکیو را جبران کند.

کشتی فرنگی؛

کشتی فرنگی با هدایت حسن رنگرز موفق به کسب ۶ سهمیه برای میدان المپیک شد؛ بدون شک دوران اوج کشتی فرنگی در المپیک لندن رقم خورد؛ آن جایی که با هدایت محمد بنا سه فرنگی‌کار کشورمان موفق به کسب سه مدال طلا شدند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران برخلاف المپیک توکیو که با ۵ سهمیه راهی المپیک شد؛ در این دوره با ۶ سهمیه کامل به مسابقات اعزام خواهد شد. مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلو، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلو، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم ترکیب تیم ملی در رقابت‌های المپیک را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه حضور کشتی ایران در رقابت‌های المپیک؛

۱۹۴۸ – لندن (انگلستان)
کشتی آزاد: منصور رئیسی (چهارم)، عباس زندی (هفتم مشترک)، ابوالقاسم سخدری (پنجم مشترک). عنوان تیمی: نهم.

۱۹۵۲ – هلسینکی (فنلاند)

کشتی آزاد: محمود ملاقاسمی (مدال برنز)، مهدی یعقوبی (هشتم مشترک)، ناصر گیوه‌چی (مدال نقره)، جهانبخت توفیق (مدال برنز)، عبدالله مجتبوی (مدال برنز)، غلامرضا تختی (مدال نقره)، عباس زندی (پنجم). عنوان تیمی: سوم.

۱۹۵۶ – ملبورن (استرالیا)
کشتی آزاد: محمدعلی خجسته‌پور (نقره)، مهدی یعقوبی (نقره)، ناصر گیوه‌چی (ششم مشترک)، امامعلی حبیبی (طلا)، نبی سروری (چهارم مشترک)، عباس زندی (هفتم مشترک)، غلامرضا تختی (طلا). عنوان تیمی: سوم.

۱۹۶۰ – رم (ایتالیا)

کشتی فرنگی: محمد پذیرایی (برنز)، حسین ملاقاسمی (ششم مشترک).

۱۹۶۴ – توکیو (ژاپن)
کشتی آزاد: اکبر حیدری (برنز)، عبدالله خدابنده (هشتم)، عبدالله موحد (پنجم)، محمدعلی صنعتکاران (برنز)، منصور مهدی زاده (چهارم)، غلامرضا تختی (چهارم). عنوان تیمی: پنجم.
کشتی فرنگی: رسول میرمالک (ششم)، اصغر ذوقیان (هفتم مشترک).

۱۹۶۸ – مکزیکو (مکزیک)

کشتی آزاد: ابوطالب طالبی (برنز)، شمس‌الدین سیدعباسی (برنز)، عبدالله موحد (طلا)، علی محمد مؤمنی (چهارم). مقام تیمی: ششم.

۱۹۷۲ – مونیخ (آلمان غربی)
کشتی آزاد: ابراهیم جوادی (برنز)، رمضان خدر (هفتم)، منصور برزگر (پنجم مشترک). مقام تیمی: ششم.

کشتی فرنگی: رحیم علی آبادی (نقره).

۱۹۷۶ – مونترال (کانادا)

کشتی آزاد: منصور برزگر (نقره)، محسن فره وشی (چهارم)، رمضان خدر (پنجم).
کشتی فرنگی: مرادعلی شیرانی (ششم).

۱۹۸۸ – سئول (کره‌جنوبی)

کشتی آزاد: عسکری محمدیان (نقره)، اکبر فلاح (چهارم)، آیت واگذاری (ششم)، عنوان تیمی: نهم.

۱۹۹۲ – بارسلونا (اسپانیا)

کشتی آزاد: عسکری محمدیان (نقره)، امیررضا خادم (برنز)، رسول خادم (برنز)، علی اکبرنژاد (چهارم)، ایوب بنی‌نصرت (پنجم). عنوان تیمی: سوم
کشتی فرنگی: رضا سیم‌خواه (ششم)، عبدالله چمن‌گلی (ششم)، حسن بایک (پنجم). عنوان تیمی: دوازدهم.

۱۹۹۶ – آتلانتا (ایالات متحده)

کشتی آزاد: غلامرضا محمدی (پنجم)، محمد طلایی (ششم)، امیررضا خادم (برنز)، رسول خادم (طلا)، عباس جدیدی (نقره).
کشتی فرنگی: احد پازاج (دوازدهم).

۲۰۰۰ – سیدنی (استرالیا)

کشتی آزاد: علیرضا دبیر (طلا)، امیررضا خادم (چهارم)، عباس جدیدی (چهارم)، علیرضا حیدری (ششم)، محمد طلایی (چهارم).

۲۰۰۴ – آتن (یونان)

کشتی فرنگی: سجاد برزی (چهارم).
کشتی آزاد: مسعود مصطفی جوکار (نقره)، مجید خدایی (پنجم)، علیرضا حیدری (برنز)، علیرضا رضایی (نقره).

۲۰۰۸ – پکن (چین)

کشتی آزاد: عباس دباغی (دهم)، سید مراد محمدی (برنز)، مهدی تقوی (دهم)، میثم مصطفی جوکار (نوزدهم)، رضا یزدانی (یازدهم)، سعید ابراهیمی (دهم)، فردین معصومی (پنجم)
کشتی فرنگی: حمید سوریان (پنجم)، علی محمدی (یازدهم)، سامان طهماسبی (یازدهم)، مسعود هاشم زاده (پانزدهم)

۲۰۱۲ لندن (انگلیس)

کشتی آزاد: کمیل قاسمی (طلا)، صادق گودرزی (نقره)، احسان لشگری (برنز)

کشتی فرنگی: حمید سوریان (طلا)، امید نوروزی (طلا)، قاسم رضایی (طلا)

۲۰۱۶ ریو (برزیل)

کشتی آزاد: حسن یزدانی (طلا)، کمیل قاسمی (نقره)، حسن رحیمی (برنز)

کشتی فرنگی: سعید عبدولی (برنز)، قاسم رضایی (برنز)

۲۰۲۰+۱ توکیو (ژاپن)

کشتی آزاد: حسن یزدانی (نقره)، امیرحسین زارع (برنز)

کشتی فرنگی: محمد رضا گرایی (طلا)، محمد هادی ساروی (برنز)

۲۰۲۴ پاریس

اگرچه کشتی ایران با ترکیب ناقص به المپیک راه پیدا می‌کند، اما کسب ۶ سهمیه در کشتی فرنگی و ۵ سهمیه در آزاد تعداد سهمیه‌های کشتی را به عدد ۱۱ رسانده و این نشان می‌دهد کشتی ۳۶.۶ درصد از سهمیه‌های کسب شده کاروان ورزشی ایران را به خود اختصاص داده است و حالا باید منتظر کسب مدال‌های خوش‌رنگ از کشتی‌گیران در میدان المپیک باشیم.

هر چند امید کاروان ایران به مدال آوری کشتی در سی و سومین دوره بازیهای المپیک است، اما نباید با ایجاد بار روانی این انتظار، ملی پوشان را تحت فشار قرارداد تا همین امر به نتیجه گرفتن آنها لطمه بزند.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل