نگاه متفاوت وزیر به مسافران پاریس/ همه «پول‌ها» در جیب بچه اول!

نگاه متفاوت وزیر به مسافران پاریس/ همه «پول‌ها» در جیب بچه اول!

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت ورزش برای هر یک از ادوار بازی های المپیک پاداشی ویژه مدال آوران این بازی ها تعیین می کند. این پاداش بر اساس آئین نامه تجلیل از قهرمانان و مجزا از پاداش پای سکو که کمیته ملی المپیک تعیین و پرداخت می کند، در اختیار مدال آوران المپیک قرار می گیرد.

البته در تمام ادوار بازی های المپیک، پاداش مدال آوران این بازی ها عینا برای مدال آوران بازی های پارالمپیک هم تعیین می شود. کمااینکه سه سال پیش و قبل از برگزاری بازی های ۲۰۲۰ توکیو، پاداشی که وزارت ورزش برای مدال آوران آن بازی ها در نظر گرفت، عینا به مدال آوران المپیک و پارالمپیک پرداخت شد.

حتی در خبری که وزارت ورزش خرداد ۱۴۰۰ در رابطه با مصوبه شورای معاونان مبنی بر تعیین این میزان پاداش اعلام کرد، به تصویب «همزمان» آن برای مدال آوران المپیک و پارالمپیک اشاره داشت و اینکه طلایی ها و نقره ای های توکیو ۲ و یک میلیارد تومان دریافت می کنند و ۷۵۰ میلیون تومان هم به مدال آوران برنز پرداخت می شود.

وزارت ورزش برای بازی های المپیک پاریس هم پاداشی مجزا از پاداش پای سکوی کمیته ملی المپیک تعیین کرده است. طبق اعلام وزیر ورزش پاداش مدال آوران این بازی ها نسبت به دوره قبل چهار برابر شده است طوریکه مدال آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب هشت، چهار و دو میلیارد تومان دریافت خواهند کرد.

البته طبق آنچه پایگاه خبری وزارت ورزش در این زمینه و به نقل از وزیر ورزش عنوان کرده، هیچ اشاره ای به مدال آوران پارالمپیک نشده است و همین مسئله ابهاماتی را مورد پرداخت این میزان پاداش به مدال آوران کاروان اعزامی به پارالمپیک ایجاد کرده است.

وزیر ورزش در حالی از تعیین پاداش مدال آوران المپیک خبر داده که هیچ اشاره ای به مدال آوران پارالمپیک نشده است

وزیر ورزش هفته گذشته و در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی تنیس روی میز نیز وعده پرداخت «پاداش ویژه» به ۴۰ المپین اعزامی به بازی های پاریس را داد. وعده ای که در حاشیه مراسم بدرقه این ورزشکاران حتی ابعاد گسترده تری هم به خود گرفت.

وزارت ورزش پنجشنبه گذشته برای نخستین بار برگزارکننده مراسمی بزرگ ویژه کاروان المپیک بود که با حضور خانواده ورزشکاران المپیکی و به عنوان بدرقه آنها برگزار شد. در این مراسم از ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان «پاداش ویژه» وزارت ورزش به المپین ها رونمایی شد که تا پیش از اعزام‌شان به پاریس به حساب آنها واریز خواهد شد. علاوه بر این با اعلام پرداخت ۳۰ میلیون تومان به مربیان و ۱۰ میلیون تومان به خانواده (مادر) یا همسر ورزشکاران المپیکی، اقدام بزرگ دیگری جهت شارژ روحی آنها برداشته شد.

در این مورد هم ابهامات در مورد نگاه مساوی وزیر ورزش نسبت به ورزشکاران جانباز و توان یاب و مسافران پارالمپیک پاریس مطرح است و اینکه آیا مشابه این «پاداش ویژه» به ورزشکاران پارالمپیکی و خانواده های آنها هم پرداخت می شود و اصلا مشابه مراسم سالن آبگینه هتل المپیک برای کاروان بزرگ پارالمپیک هم برگزار خواهد شد؟

در اعلام وزیر ورزش برای پرداخت پاداش به ۴۰ المپین، اشاره ای به پارالمپین ها نشده است

المپیک و پارالمپیک دو رویداد مهم و فراگیر ورزش جهان است که هر چهار سال یکبار برگزار می شوند. برگزاری بازی های پارالمپیک دو هفته پس از اتمام بازی های المپیک و در شهر برگزاری همین بازی ها، نشان از اهمیت برابر این دو رویداد دارد.

بر همین اساس معمولا نگاه یکسان و مساوی به کاروان های اعزامی به المپیک و پارالمپیک وجود دارد به خصوص در ورزش ایران که مقام معظم رهبری ضمن مورد توجه قرار دادن جایگاه ورزشکاران جانباز و توان یاب، همواره بر برابری و عدالت در همه ورزش ها و همچنین مساوات و تساوی میان ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی تاکید داشته اند.

با این حال وزیر ورزش وقتی از تعیین پاداش مدال آوران المپیک پاریس و پاداش ویژه برای ورزشکاران اعزامی به این بازی ها خبر داد، هیچ اشاره ای به پارالمپیک، ورزشکاران اعزامی به این بازی ها و مدال آورانش نداشت و همین مساله ابهاماتی را نسبت به نگاه متفاوت و اقدام متناقض وزیر نسبت به دو رویداد المپیک و پارالمپیک ایجاد کرده است.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل