اخبار روز

رفتار مناسب با سالمندان/ پدربزرگ و مادربزرگ‌ها گنجینه بزرگی هستند

رفتار مناسب با سالمندان/ پدربزرگ و مادربزرگ‌ها گنجینه بزرگی هستند

۰۰:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

عبدالحمید بحرینیان روانشناس بالینی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرامون برخورد با سالمندان گفت: استاد شهید بهشتی از سن ۶۰ سالگی به بعد را به سه دهه سالمندی تقسیم کردند و سه مرحله را در سالمندی شاهد هستیم.

وی افزود:در سالمندی یکسری مسائل فیزیکی به وجود می‌آید و باعث کندی حرکت می‌شود، همچنین در سالمندی بیماری‌ها سراغ عزیزان می‌آید. البته علاوه بر این موارد شاهد مسائل شناختی و روانی در سالمندان هستیم که با توجه به اینکه فرزندان خود ازدواج کردند و کنارشان نیستند حس تنهایی دارند و با توجه به اینکه شغلی هم ندارند و از لحاظ روانی دچار مشکلاتی می‌شوند و احساس پوچی می‌کنند و با خودشان می‌گویند که سال‌ها تجربه کسب کردیم و از اینکه در جامعه نادیده گرفته می‌شوند دچار افسردگی می‌شوند.

بحرینیان توضیح داد: آن چیزی که از لحاظ روانی سالمندان را اذیت می‌کند افسردگی است و زمانی که می‌بینند فضا یکنواخت می‌شود، همین باعث احساس تنهایی و رنج آنها می‌شود.ما باید در وهله اول باید بدانیم که در ارزش‌های دینی هم داریم که پدر و مادر را تنها نگذاریم و مرتب سراغ آنها برویم و احترام آنها را نگه داریم.

وی افزود: غرور و عزت آنها خدشه دار نشود، آنها را محور قرار دهیم و نوه‌ها با پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها دیدار داشته باشند، عروس و داماد‌ها کنار آنها باشند. آنها را در مراسم‌ها دعوت کنند چراکه پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها گنجینه بزرگ از اخلاق، عاطفه، ادب و تجربه هستند باید از تجربیات آنها استفاده کنیم و نگذاریم تنها بمانند.

روانشناس بالینی بیان کرد:مشکل بزرگی که وجود دارد مسئله خانه سالمندان است که متاسفانه برخی خانواده‌ها مثل خارجی‌ها پدر و مادر خود را به خانه سالمندان می‌برند و این بزرگترین آسیبی است که هم به خودشان و جامعه می‌زنند.

بحرینیان خاطر نشان کرد: در صورتی که سلامتی خانواده همراهی با سالمند قشنگ‌تر خواهد بود زمانی که سالمند به دهه دوم و سوم سالمندی خود می‌رسد نباید بی احترامی صورت بگیرد و جامعه ما و کشور‌های دیگر هم رو به سالمندی می‌رود و باید از سالمندان خود توجه کنیم و با توجه به بهداشت که وجود دارد سن سالمندان بالاتر رفته است و نیاز است کرامت سالمندان را حفظ کنیم و به نظرات آنها اهمیت بدهیم.

منبع : خبرنگاران جوان

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا