اخبار روزاقتصاد

BRICS News: پرداخت‌ها به یوان چین 2.5 درصد از دلار آمریکا پیشی گرفت، پرداخت‌های رمزنگاری بعدی؟

BRICS News: پرداخت‌ها به یوان چین 2.5 درصد از دلار آمریکا پیشی گرفت، پرداخت‌های رمزنگاری بعدی؟

  • نمایه یوان چین در پرداخت‌ها و تجارت جهانی در حال افزایش است و از دلار آمریکا به عنوان پر استفاده‌ترین ارز در پرداخت‌های فرامرزی در چین پیشی گرفته است.
  • همچنین در کشورهای دیگر نیز شناخته شده است و در سال گذشته بیشترین معامله را در بورس مسکو روسیه داشت.

دلار ایالات متحده برای چندین دهه بر تجارت جهانی تسلط داشته است و امروزه حدود 60٪ از کل ذخایر ارزی جهانی را تشکیل می دهد. با این حال، جزر و مد می تواند به آرامی در حال تغییر باشد زیرا کشورهای بیشتری قدرت یک ارز را می شناسند و به دنبال تقویت قدرت خود هستند.

یکی از رقبای اصلی، یوان چین است که رسماً به عنوان رنمینبی شناخته می شود. در حالی که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و پیوند تولید جهانی است، ارز این کشور از آغاز هزاره تاکنون نتوانسته است با روند صعودی کشور همراه شود.

یوآن در رقابت با USD شکست خورده است و حتی از یورو، پوند استرلینگ و ین ژاپن عقب افتاده است.

با این حال، اصلاحات سیاسی جهانی در حال تغییر چشم انداز ارز است. چین اکنون بیش از هر زمان دیگری به روسیه نزدیک شده است و حتی سایر اقتصادهای بزرگ را به عنوان اعضای بریکس از جمله برزیل، هند، امارات، مصر و آفریقای جنوبی مورد علاقه خود قرار داده است. این کشورها مجموعاً علیه سلطه USD و در حال کار بر روی یک جایگزین مبتنی بر بلاک چین، همانطور که گزارش شده. همانطور که برخی از رهبران BRICS اذعان کرده اند، این راه حل ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، و در این بین، یوان چین به نظر می رسد ارز واقعی انتخابی باشد.

زمینه به دست آوردن یوان—آیا Crypto بعدی است؟

سال گذشته، یوان در تجارت فرامرزی برای اولین بار در چین از دلار آمریکا پیشی گرفت و 48 درصد را به خود اختصاص داد، در حالی که دلار به 46.7 درصد رسید. این به عنوان یک رویداد مهم در نظر گرفته شد که عصر جدیدی از دلارزدایی را برای بزرگترین اقتصاد آسیا آغاز کرد.

به اینجا ختم نمی شود. در پایان سال 2023، یوان به عنوان پرمعامله ترین ارز در بورس مسکو. همانطور که رویترز و سایر رسانه های محلی روسیه گزارش دادند، 42 درصد از معاملات را به خود اختصاص داد و 39.5 درصد دلار را پشت سر گذاشت. حجم یوان سه برابر شد و به 34.15 تریلیون روبل (385 میلیارد دلار) رسید، در حالی که حجم یوان کاهش یافت.

این روند احتمالاً قوی‌تر می‌شود. برای مثال، روسیه، چین، ایران و چندین کشور خاورمیانه که در حال گرم شدن با برجام هستند، مشمول تحریم‌های آمریکا و متحدانش در اروپا و آسیا هستند. روسیه، به ویژه، اکنون تحریم‌شده‌ترین کشور تاریخ است. این امر بانک ها و سیستم های پرداخت آن را از دسترسی به شبکه پرداخت جهانی محروم کرده است.

روسیه با گزارش شد. با این حال، در تجارت فرامرزی با متحدانی مانند چین، یوان و روبل مناسب‌تر هستند.

دلار آمریکا یک شبه تهدید نمی شود. آمریکا همچنان بزرگترین اقتصاد جهان است و این کشور از حمایت اروپا و برخی از بزرگترین اقتصادهای آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی برخوردار است.

با این حال، دلارزدایی مطمئناً در راه است. و به محض اینکه دلار از تصویر خارج شد، یوان می تواند به یکی از بازیگران کلیدی تبدیل شود. به تدریج، کریپتو نیز می تواند نقش بسیار مهم تری ایفا کند، به خصوص اگر چین موضع خود را در برابر کریپتو تغییر دهد، همانطور که گزارش شده.


توصیه شده به شما:
< div class="tl-style" id="tve_tcb2_set-001" data-state="50" data-form-state="">

          بدون هرزنامه، بدون دروغ، فقط بینش. می‌توانید در هر زمانی اشتراک خود را لغو کنید.

 

 

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا