اخبار روزفناوری

اینتل پیشرفت‌های تاخیر و پهنای باند را در Lunar Lake P-Core و E-Core برجسته می‌کند: 3 برابر بهتر از Meteor Lake، عملکرد بیش از 20% MT و ST

اینتل پیشرفت‌های تاخیر و پهنای باند را در Lunar Lake P-Core و E-Core برجسته می‌کند: 3 برابر بهتر از Meteor Lake، عملکرد بیش از 20% MT و ST

CPUهای Lunar Lake Intel نسبت به Meteor Lake 3 برابر بهبود تاخیر و پهنای باند بهتری را ارائه می‌کنند که در طول Hot Chips مشخص شده است.

بهینه‌سازی‌های حافظه پنهان و تاخیر هسته CPU اینتل Lunar Lake، عملکرد تک و چند رشته‌ای را بیش از 20% بهبود می‌بخشد

CPUهای Lunar Lake اینتل در 3 سپتامبر راه اندازی می شوند و این شرکت قبلاً یک غواصی عمیق در روز فناوری آن در Computex 2024. SOCهای نسل بعدی از IPهای اصلی مختلف مانند معماری CPU کاملاً جدید با Lion Cove به عنوان طراحی P-Core و Skymont به عنوان طراحی E-Core تشکیل شده اند.

در مقایسه با پردازنده‌های Meteor Lake که قبلاً عرضه شدند، پردازنده‌های Lunar Lake اینتل دارای دو نوع هسته هستند. هسته‌های Lion Cove در پیکربندی استاندارد P-Core هستند در حالی که هسته‌های Skymont در پیکربندی Low-Power یا LP-E ارائه می‌شوند. هسته‌های P و LP-E نیز روی کاشی‌های مختلف با هسته‌های P در کاشی محاسباتی و هسته‌های LP-E در یک جزیره اختصاصی کم مصرف قرار دارند. در Meteor Lake، پردازنده‌ها با معماری سه هسته‌ای با Redwood Cove P-Cores و Crestmont E-Cores روی کاشی محاسباتی و 2 هسته Crestmont LP-E اضافی روی کاشی SOC عرضه شدند.

این ارتباط بین دو کاشی باعث تأخیر بیشتر در هنگام استفاده از هسته‌های LP-E در Meteor Lake شد. با Lunar Lake، اینتل همچنین پهنای باند حافظه پنهان و چیپ به تراشه را افزایش داده است که منجر به تأخیر کمتر می شود.

در یک سناریوی “بارگیری برای استفاده از تاخیر در حافظه”، هسته‌های P دریاچه ماه تاخیر کمتری را در سراسر صفحه در اندازه‌های بافر مختلف از 2 کیلوبایت تا 100 مگابایت نشان می‌دهند. هسته‌های LP-E داستان متفاوتی را نشان می‌دهند با Meteor Lake و Lunar Lake که تأخیر یکسانی را تا 32 کیلوبایت ارائه می‌کنند، اما با افزایش اندازه بافر، Lunar Lake پهنای باند بسیار کمتری ارائه می‌دهد و دلتا تا 150% افزایش می‌یابد.

یکی از دلایل کلیدی که باعث می‌شود زمان تأخیر بسیار بهبود یافته باشد، همراستایی با افزایش پهنای باند کلی است که برای هسته‌های کم مصرف Lunar Lake در مقابل Meteor Lake تا 2.8 برابر است. اینتل همچنین نمودار انسجام تأخیر متقابل خوشه‌ای را به اشتراک گذاشته است و هسته‌های P Lake Lunar را با متوسط ​​تأخیر حدود 25 ثانیه و 55 ثانیه برای هسته‌های LP-E به نمایش می‌گذارد. این یک بهبود 3 برابری نسبت به پردازنده‌های Meteor Lake است.

در مورد پهنای باند، اینتل Lunar Lake بیش از 128 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه Core ارائه می‌کند و به 16 گیگابایت بر ثانیه کاهش می‌یابد، در حالی که پردازنده‌های Meteor Lake کمی بیش از 64 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند ارائه می‌دهند و به کمتر از 8 کاهش می‌یابند. گیگابایت/ثانیه.

سربار کم منجر به استفاده بهتر از رشته های مختلف از طریق فناوری Intel Thread Director می شود که منجر به استفاده کارآمد از خوشه هسته و شتاب در برنامه های چند رشته ای می شود. Lunar Lake بیش از 20٪ عملکرد چند رشته ای را در مقابل Meteor Lake با تعداد هسته کمتر ارائه می دهد، در حالی که بیش از 20٪ عملکرد تک رشته ای را در Fmax و همان عملکرد ST مانند Meteor Lake را با نصف توان ارائه می دهد. سایر پیشرفت‌ها برای CPUهای Lunar Lake عبارتند از:

بیش از دو برابر عملکرد در هر وات در بهره وری

  • خروجی هوش مصنوعی بیش از 3 برابر توان عملیاتی در سراسر NPU، GPU و CPU
  • برای برنامه‌های گرافیکی، Lunar Lake تا 50% افزایش عملکرد را ارائه می‌کند، تجربه کاربری بسیار بهتری برای گیمرها و سازندگان
  • برای عمر باتری، Lunar Lake قدرت SOC را تا 40% کاهش می‌دهد، گامی مهم برای تلفن همراه که کاربران متوجه آن خواهند شد

منتظر اطلاعات بیشتر در مورد دریاچه ماه آینده باشید زیرا اینتل به سمت راه اندازی رسمی پلت فرم مشتری سبک و نازک خود می رود.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا