اخبار روزاقتصاد

SVM سولانا در حال تعریف مجدد قابلیت همکاری و کارایی بلاک چین است

SVM سولانا در حال تعریف مجدد قابلیت همکاری و کارایی بلاک چین است

اکوسیستم DeFi Solana در سال گذشته منفجر شده است، با سهولت تجارت سکه های میم که شرکت کنندگان بیشتری را به این زنجیره لایه 1 جذب می کند. آخرین آمار مربوط به DeFi Llama کل ارزش قفل شده (TVL) را 4.7 میلیارد دلار نشان می دهد، تقریباً 3 برابر از ابتدای سال 2024.

در پشت این موفقیت، ماشین مجازی سولانا (SVM) قرار دارد، نرم افزار اجرای بلاک چین که عملکردهای مشابه ماشین مجازی اتریوم (EVM) را انجام می دهد – اجرای قرارداد هوشمند و پردازش تراکنش. با این حال، برخلاف EVM، محیط زمان اجرا Solana کارآمدتر است. می تواند تا 4000 تراکنش در ثانیه (tps) را انجام دهد در حالی که EVM به طور متوسط ​​30 tps را تبلیغ می کند. 

در بخش‌های بعدی این مقاله، نحوه عملکرد SVM، چه چیزی آن را برتر می‌کند و نوآوری‌هایی که در بالای آن ساخته می‌شوند تا ارزش پیشنهادی خود را فراتر از اکوسیستم DeFi Solana به فضای گسترده‌تر Web3 گسترش دهیم، توضیح خواهیم داد. . 

SVM توضیح داده شد  

یک ماشین مجازی در زمینه شبکه های قرارداد هوشمند به سادگی نرم افزاری است که برای اجرای برنامه ها و به روز رسانی وضعیت بلاک چین طراحی شده است. در مورد Solana، SVM با فعال کردن این توابع به صورت یکپارچه نقش مهمی ایفا می کند. 

دقیقا چگونه؟ 

اجرای برنامه

قراردادهای هوشمند Solana را می توان به چندین زبان از جمله C، C++ و Rust نوشت. با این حال، برای اینکه برنامه ها به طور موثر اعتبار سنجی شوند، این زبان ها باید در بایت کد BPF کامپایل شوند تا فرآیند اجرا برای شبکه غیرمتمرکز اعتبار سنجی Solana یکپارچه شود. SVM مسئول این مجموعه است.

تغییر وضعیت بلاک چین

هر گره در سولانا (تأیید کننده ها) محیط ایزوله خود را از SVM اجرا می کند. اجماع در مورد به روز رسانی شبکه تنها در صورتی حاصل می شود که گره ها با هم توافق داشته باشند. بنابراین، هنگامی که یک قرارداد هوشمند مستقر می شود و نیاز به ایجاد تغییرات در بلاک چین دارد، SVM این به روز رسانی ها را به گره های جداگانه منتقل می کند، که سپس به روز رسانی ها را ترجمه و تایید می کند.

مقیاس‌سازی افقی 

دلیل اصلی اینکه چرا SVM سریعتر از EVM است به دلیل موتور منحصر به فردی است که “Sealevel” نام دارد. این ویژگی منحصر به فرد اجازه می دهد تا چندین قرارداد هوشمند به طور همزمان اجرا شوند، برخلاف ماشین مجازی اتریوم که در آن قراردادهای هوشمند تنها می توانند در یک زمان پردازش شوند. به عبارت ساده تر، مؤلفه Sealevel SVM از تراکنش های موازی پشتیبانی می کند که مقیاس شبکه را آسان تر می کند. 

SVM فراتر از اکوسیستم سولانا 

SVM با کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی در برنامه‌های DeFi Solana و در عین حال بهبود سرعت تکمیل تراکنش‌ها، ثابت کرده است که یک محیط زمان اجرا ارزشمند است. اما چیزی که هیجان انگیزتر است این است که ارزش این VM در سایر شبکه های بلاک چین نیز احساس می شود. 

به عنوان مثال، شبکه زئوس، یک لایه ارتباطی متقابل، در حال حاضر در حال ساخت یک اکوسیستم DeFi قابل همکاری است که توسط SVM تامین می شود. کلید عملیات این لایه بدون مجوز، Zeus Programmable Library است، شبکه‌ای از گره‌های قابل اتصال و برنامه‌ریزی که برای توسعه‌دهندگان Web3 طراحی شده است تا DApp‌ها یا خدمات را از سایر محیط‌های قرارداد هوشمند در SVM یکپارچه کنند. 

این یکپارچگی در قابلیت همکاری برای گسترش اکوسیستم Web3 ضروری است که مدت‌هاست با مشکل مواجه بوده است زیرا اکثر بلاک‌چین‌ها در محیط‌های سیلد کار می‌کنند. شبکه زئوس همچنین برای ایجاد امنیت بیشتر از طریق اثبات تقلب و امضاهای قابل برنامه ریزی یک گام فراتر رفته است. با انجام این کار، این پلتفرم زنجیره ای آگنوستیک ساخته شده توسط SVM نه تنها قابلیت همکاری را فراهم می کند، بلکه یک پلت فرم امن ساخت DApp را نیز فراهم می کند. 

اگرچه یک اکوسیستم نوپای DeFi، اولین DApp متمرکز بر قابلیت همکاری، APOLLO، قبلاً شبکه آزمایشی عمومی خود را در شبکه زئوس راه اندازی کرده است. چیزی که در مورد این DApp برجسته است، تمرکز ویژه آن برای آوردن نقدینگی بیت کوین به اکوسیستم DeFi Solana است. در زمان نگارش، نزدیک به 1 تریلیون دلار بیت کوین غیرفعال وجود دارد، که اکثر صاحبان آن به دلیل گزینه های محدود نمی توانند در وب 3 حرکت کنند. APOLLO این نقص را با امکان استفاده از دارایی های بومی بیت کوین بیشتر در سبد رو به رشد DeFi Solana که شامل GameFi DApps، NFT و موارد دیگر می شود. 

SVM Rollups

مشابه زنجیره‌های فرصت‌طلب و دانش صفر (ZK) اتریوم، SVM نیز به یک بلوک اساسی برای جمع‌آوری‌ها تبدیل شده است. یکی از پروژه های قابل توجهی که در حال حاضر از SVM در این زمینه استفاده می کند Termina – مجموعه ای فرصت طلب که توسعه دهندگان را قادر می سازد قراردادهای هوشمند مبتنی بر Solana را در عرض چند دقیقه مستقر کنند. 

در اصل، این مجموعه SVM یک پلتفرم ابری را فراهم می کند که اساساً به هر مبتکر علاقه مند Web3 اجازه می دهد تا پروژه های خود را با چارچوب های Solana ترجیحی خود راه اندازی کند، همراه با انعطاف پذیری برای سفارشی کردن پروژه ها با گزینه های مدولار. 

Eclipse یکی دیگر از راه حل های جمع آوری محبوب است که از ماشین مجازی Solana استفاده کرده است و Polygon SVM را در سال 2023 به عنوان بخشی از مجموعه محصول قابلیت همکاری DeFi خود راه اندازی کرده است. طبق یک تفسیر توسط نیل سومانی، مدیر عامل Eclipse، همکاری بین Polygon و جوامع سولانا فرصتی برای توسعه بیشتر است. راه حل های مقیاس بندی برتر 

آینده DeFi؟  

مدتی است که از سولانا به عنوان قاتل اتریوم یاد می‌شود، اگرچه تعداد زیادی از افراد شکاک نیز با این نظر مخالف هستند. در حالی که هنوز زود است که به طور قطعی اعلام کنیم که اولی به عنوان برنده ظاهر می شود، آخرین آمار به وضعیتی اشاره می کند که در آن احتمالاً در دوره صعودی بعدی شاهد فعالیت بیشتر DeFi در Solana خواهیم بود.

دلیل پشت این استدلال ساده است: SVM کارایی خود را نسبت به EVM ثابت کرده است، قیمت توکن بومی Solana در سال گذشته عملکرد بهتری نسبت به ETH داشته است، استفاده از Solana بسیار ساده تر و کم هزینه تر است. و در نهایت، شیدایی میم کوین، که محرک فعالیت در چرخه های گذشته بوده است، اکنون در Solana بیشتر از اتریوم رشد می کند.

          بدون هرزنامه، بدون هرزنامه فقط بینش می‌توانید در هر زمانی اشتراک خود را لغو کنید.

 

 

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا