اخبار روز

زیرساخت‌های پارک ملی گلستان مرمت شد

زیرساخت‌های پارک ملی گلستان مرمت شد

۲۰:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

سرپرست پارک ملی گلستان بابیان این‌که سازمان محیط‌زیست ۳۱۴ منطقه حفاظت‌ شده تحت مدیریت دارد که ازجمله آن پارک ملی گلستان است، گفت: این پارک نخستین منطقه حفاظت شده در ایران است که زیر نظر شورای راهبری مدیریت می‌شود.

وحید خیرآبادی افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون محیط طبیعی سازمان، سه استاندار و مدیران کل محیط‌زیست گلستان، خراسان شمالی و سمنان در کنار رئیس دانشگاه مادر و متخصص محیط‌زیست هر استان به‌عنوان اعضای شورای راهبری فعالیت دارند و برای مسائل و چالش‌های پارک ملی گلستان تصمیم‌گیری می‌کنند.

او بیان کرد: این پارک هفت دهه است که به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می‌شود، اما تا پیش از قرارگیری مدیریت آن زیر نظر شورای راهبری دچار عقب‌ماندگی تاریخی زیادی بود و آن‌گونه که باید اعتبار برای ساماندهی‌اش تخصیص نیافت.

خیرآبادی نظارت مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و سه استاندار برای اخذ تصمیماتی با قابلیت اجرا در سطح ملی و استانی و تخصیص ردیف اعتبار مستقیم از سال ۱۳۹۷ برای این پارک را ازجمله مزایای مدیریت زیر نظر شورای راهبری دانست و گفت: بخش زیادی از مشکلات زیرساختی مانند تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و فضا‌های اداری و محیط‌بانی و همچنین تأمین نیروی انسانی در چند سال اخیر در مسیر ساماندهی قرار گرفته است.

او افزود: نیمی از زیرساخت‌های پارک ملی گلستان با تعیین ردیف اعتباری مستقیم از سال ۱۳۹۷ تا کنون مرمت و بازسازی شد و از مجموع ۱۵ پاسگاه محیط‌بانی این پارک، سه مورد آن جدید ساخته شده است.

سرپرست پارک ملی گلستان بیان کرد: باوجود اینکه در سه سال اخیر سالانه حدود ۱۰ نیروی انسانی جذب‌شده، اما همچنان ۲ سوم چارت سازمانی آن خالی است و نیاز داریم در این رابطه و همچنین افزایش اعتبار پارک توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه سرزمینی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان واقع است و بخشی از آن در خراسان شمالی و استان سمنان قرار دارد.

این پارک در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا