اخبار روزاقتصاد

صنعت بلاک چین برای آزادی توسعه دهندگان باید قفل فروشنده را بشکند | نظر

صنعت بلاک چین برای آزادی توسعه دهندگان باید قفل فروشنده را بشکند | نظر

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله crypto.news نیست.

هیچ نهاد، گروه ذینفع، یا جناح سیاسی صنعت بلاک چین را تعریف می کند (یا بر آن مسلط است. اما با وجود همه تفاوت‌ها، مثبت و منفی، یک ماموریت مشترک وجود دارد – دستیابی به پذیرش گسترده. 

افراد، مشاغل و جوامع بیشتری باید از فناوری رمزنگاری و بلاک چین در سراسر جهان بهره مند شوند. برای رسیدن به این هدف، هر کسی باید بتواند dApps و ابزارهای زنجیره ای با کیفیت بالا بسازد. Dev ها باید آزادی بیان خود را به هر زبان و هر زنجیره ای داشته باشند. آنها باید بتوانند یک بار بسازند و در هر جایی مستقر شوند. 

در حالی که جذب نهادی اخیر و توجه سیاسی ممکن است هیجان‌انگیز به نظر برسد، آنها عمدتاً توسط منافع شخصی هدایت می‌شوند. چیزی که «اکنون دوستدار رمزنگاری» است، به این معنا نیست که پنج سال دیگر پس از آن رمزارز باشد، زیرا Vitalik Buterin اشاره کرد. با این حال، dAppهای خوب، مظاهر واقعی اصول و پتانسیل بلاک چین هستند. پس از استقرار، آن‌ها می‌توانند بر اساس شرایط از پیش تعریف‌شده که توسط بلاک‌چین‌های مقاوم در برابر سانسور اعمال می‌شوند، به خدمات رسانی به جامعه ادامه دهند – در حالت ایده‌آل، حتی زمانی که خالق اصلی آنجا نباشد، مانند بیت‌کوین (BTC). 

بنابراین، بازی پایانی به توسعه‌دهندگان (و کاربران) قدرت می‌دهد. هیچ منفعت یا دستور کار واحدی، سیاسی یا فناوری، مسیر پیش رو را تعیین نمی کند. در خالص ترین شکل خود، رمزارز بیان آزادی است – آزادی از واسطه ها و سانسور، آزادی بیان از طریق کد.

برنامه‌های کاربردی، بلاک چین را واقعی و ارزشمند می‌کنند

فناوری بلاک چین باید مشکلات واقعی و روزمره را برای انتقال از پذیرش سوداگرانه به پذیرش انبوه/خرده فروشی بلندمدت حل کند. با این حال، افزایش اخیر در نیهیلیسم مالی و پذیرش میم سکه نشان می دهد که مردم بیشتر به سفته بازی اهمیت می دهند تا اصول اساسی. 

با این حال، حدس و گمان بدون ارزش اساسی واقعی ناپایدار است. فقط آن برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی که از طریق کارمزد، حجم تراکنش‌ها و غیره ارزش ایجاد می‌کنند، تا ده سال یا بیشتر همچنان در دسترس خواهند بود. از 7 آگوست 2024، برای مثال، Uniswap جمع آوری شد حدود 13 میلیون دلار کارمزد هفتگی – که صدها میلیون درآمد سالانه است. با توجه به اکتشافی 10 برابری قیمت به درآمد که اغلب برای شرکت های فناوری با رشد بالا اعمال می شود، به نظر می رسد Uniswap (UNI) ارزش 4.5 میلیارد دلاری برابر است و بازار آن را به طور مناسب قیمت گذاری می کند. 

برنامه‌های کاربردی، فناوری کریپتو یا بلاک چین را برای کاربران نهایی قابل استفاده می‌کنند. آنها قدرت کد تغییرناپذیر را – که نیازی به واسطه ندارد – به توده‌ها می‌آورند. تجارت، وام دادن، بازی، اشتراک‌گذاری و غیره، همه می‌توانند بدون اینکه هیچ نهاد واحدی به‌طور غیر شفاف و غیرمنصفانه ارزش استخراج کند، اتفاق بیفتد. 

با توجه به ریشه های کریپتو در بیت کوین و نزدیکی به پول، امور مالی اولین صنعتی بود که مختل شد. اما ظهور اخیر بازی‌های غیرمتمرکز، شبکه‌های اجتماعی (DeSoc)، مادون‌های فیزیکی (DePIN)، هوش مصنوعی و غیره در زنجیره‌های مقرون‌به‌صرفه و پرتوانی مانند Base یا Solana نشان می‌دهد که چگونه این فناوری دامنه بسیار گسترده‌تری نسبت به اختلال در محصولات مالی دارد. /فرایندها 

به همین دلیل است که تقاضای فزاینده ای در صنعت جهانی dApp وجود دارد، جایی که تعاملات منحصر به فرد روزانه کیف پول به بالاترین زمان در سه ماهه دوم 2024. 


Blockchain industry must break vendor lock-in for developers' freedom | Opinion - 1
کیف پول های فعال منحصر به فرد صنعت | منبع: DappRadar

تلفن‌های ثابت 99 سال طول کشید تا به اوج پذیرش رسید. خودروها 78 را گرفتند. با این حال، رایانه ها در 24 سال از 89٪ استفاده کردند. در حالی که رسانه های اجتماعی و تبلت ها به ترتیب در 14 و 7 سال به موفقیت مشابهی دست یافتند. 

این نشان می‌دهد که چگونه فن‌آوری‌های جدیدتر در زمان بسیار کمتری نسبت به پیشینیان خود مورد قبول اکثریت قرار گرفته‌اند. اما «فعال‌کننده‌های» کلیدی باید برای این کار وجود داشته باشد، که dApps می‌تواند برای فناوری بلاک چین باشد. 

از رابط‌های گرافیکی کاربرپسند گرفته تا ساختن اجزای پشتیبان بدون اصطکاک/نامرئی برای کاربران نهایی، dAppها اجتناب‌ناپذیر هستند. و کسانی که می گویند بلاک چین به dApp های بیشتر و زیرساخت کمتری نیاز دارد، کاملاً از این دیدگاه درست می گویند. 

هر جا، هر زمان، همه به یکباره

با ادامه رشد کریپتو، برنامه‌نویسان با استعداد زیادی وارد این فضا شده‌اند، از جمله برخی از باهوش‌ترین ذهن‌های Google، Meta، IBM، و غیره، مانند تیم موسس Aptos و Sui و دیگران. در نتیجه اتفاقات بزرگی رخ داده است. حرکت برخاستن مانند ققنوس از دیم خاکستر و SVM از FTX دو نمونه اصلی از نسل جدیدی از توسعه دهندگان هستند که جایگزین هایی برای وضعیت موجود EVM انتخاب می کنند. کاهش موانع توسعه dApp در حال حاضر امری حیاتی است تا پروژه های بیشتری ظاهر شوند. 

برای مدت طولانی، ماشین مجازی اتریوم تنها استاندارد موجود برای توسعه دهندگان بلاک چین بوده است. همراه با Solidity، EVM برای استقرار و اجرای برنامه های سفارشی بر روی اتریوم ساخته شده است. به همین ترتیب، «Solana VM» در Solana، «Move VM» در Aptos یا Sui، Web Assembly در Cosmos، و غیره وجود دارد. اگرچه این‌ها نوآوری‌های بزرگ با شایستگی‌های فراوان هستند، اما باعث پراکندگی و قفل شدن فروشنده شده‌اند. dApp های مبتنی بر EVM نمی توانند به صورت بومی در Solana اجرا شوند و dApp های مبتنی بر SVM نمی توانند از اتریوم، زنجیره هوشمند Binance یا سایر پلتفرم های مجهز به EVM استفاده کنند.

در همین حال، استقرار dApps بر روی چندین زنجیره به دلیل هزینه‌های بالا بسیار دشوار و غیرممکن است. برای یکی، توسعه دهندگان باید چندین پایه کد ایجاد و نگهداری کنند. بنابراین، dAppهای واقعاً چند زنجیره ای و قابل همکاری کار زیادی را می طلبند. پروژه هایی مانند AAVE یا Pancakeswap استثنا هستند، زیرا منابع لازم برای استقرار چند زنجیره ای را دارند. با این حال، حتی برای آنها، نوآوری در کدهای غیر EVM به دلیل هزینه های بالا و زمان مورد نیاز از کد EVM عقب است. علاوه بر این، برای کاربران نهایی، قفل فروشنده به این معنی است که آنها باید از کیف پول‌های متعدد استفاده کنند و دارایی‌های اکوسیستم‌های مختلف را نگهداری کنند، زیرا dApp، کیف پول یا توکن مورد علاقه‌شان از زنجیره جدیدی که می‌خواهند استفاده کنند پشتیبانی نمی‌کند. 

توسعه‌دهندگان به خاطر پیشرفت بلندمدت بلاک‌چین، اگر نه چیز دیگری، از چنین باغ‌های دیواری رهایی می‌خواهند. آنها باید بتوانند یک بار یک برنامه کاربردی بسازند و آن را به کاربران در سراسر اکوسیستم ها، کلاس های دارایی و ماشین های مجازی ارائه دهند – نه فقط یک مورد. کاربران نیاز مشابهی دارند.

انتزاع کیف پول‌ها، زنجیره‌ها و حتی ماشین‌های مجازی راه‌حل مناسبی است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد dApps را روی هر ماشین مجازی با هر زبان برنامه نویسی بسازند و آنها را روی هر زنجیره یا ماشین مجازی دیگری اجرا کنند. این نیز با هزینه های کم یا بدون هزینه اضافی و خطرات امنیتی. 

به‌علاوه، انتزاع کردن پیچیدگی‌های زیربنایی به هر کسی اجازه می‌دهد تا با چند کلیک برنامه‌های کاربردی قوی بسازد. که همه چیز را تغییر خواهد داد. Web3 عملکرد و سرعت web2 را پس از پذیرش بازار انبوه فناوری‌های کانتینری مانند Kubernetes نشان خواهد داد که به خلاص شدن از قفل شدن فروشندگان ابر عمومی کمک کرد. تا جایی که سازندگان می‌توانند از زنجیره‌ها/پلتفرم‌های مختلف برای جنبه‌های مختلف dAppهای خود بر اساس نیازها و خواسته‌های خاص، مانند Solana برای تراکنش‌های با فرکانس بالا، اتریوم برای نهایی‌شدن تسویه و در دسترس بودن داده‌ها و غیره استفاده کنند. 

حل قفل شدن فروشنده تجربه توسعه دهنده و کاربر نهایی را بهبود می بخشد. همه می توانند از مزایای پشته فناوری زیربنایی بهره ببرند و این مسیری برای پذیرش انبوه است. dApp های بیشتری نسبت به قبل می توانند وارد بازار شوند. همه آنها عالی نخواهند بود. اما هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، شانس پیدا کردن گیم‌چنجر بعدی بیشتر می‌شود. 

آلجو پینتو

آلجو پینتو یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد رشد در شبکه Pontem، یک استودیوی توسعه محصول است که محصولات سازگار با Move، SVM و EVM را ایجاد می کند تا توسعه دهندگان و توسعه دهندگان بیشتری را قادر سازد. وب 3 کاربر پسند او پیشینه گسترده ای در صنعت فناوری دارد، از جمله یک دوره قابل توجه در IBM، جایی که او تجربیات ارزشمندی در برنامه های بلاک چین به دست آورد. 

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا