اخبار روز

زندگی سخت مردم روستای آبگاه در روز‌هایی که همیشه زمین می‌لرزد/ سر پناهی که دیگر زندگی سخت مردم روستای آبگاه در روز هایی که همیشه زمین می لرزد/ سر پناهی که دیگر برای مردم امن نیست

زندگی سخت مردم روستای آبگاه در روز‌هایی که همیشه زمین می‌لرزد/ سر پناهی که دیگر
زندگی سخت مردم روستای آبگاه در روز هایی که همیشه زمین می لرزد/ سر پناهی که دیگر برای مردم امن نیست

۲۰:۲۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳

 

 

 

 

 حوالی نیمه شب دوشنبه ۸ مرداد بود که زمین در منطقه آبگاه ناآرام شد و زلزله ایی به بزرگی‌ ۴.۶ ریشتر خواب را از مردم گرفت و بیش از ده روز است که مردم در ترس و دلهره در گرمای سوزان تابستان بلوچستان دارند زندگی می کنند.

جوانانی که با کارگری و زنانی که با سوزن دوزی سر پناهی بر خودشان ساخته بودند در شبی که دیگر زندگی به روال عادی برنگشت آمال و آرزوهایشان را خشم زمین از بین برد و سر پناهی که ساخته بوده اند بر اثر زلزله سست و ضعیف شده است و برای زندگی دیگر امن نیست.

 ساعت در ۲۳:۵۸ نیمه شب دوشنبه ۸ مرداد به یکبار ایستاد و زمین لرزید ، که پس از آن اهالی روستا همه هراسان و نگران از خانه ها بیرون آمدند‌، اتفاقی که تاکنون طی سالیان اخیر در این منطقه رخ نداده بود.

خانه ها همه ترک خورده بود و دیگر جای زندگی‌نبود ، هر چه از ابتدای این حادثه می گذشت هیاهو و دلهره مردم بیشتر می شد چرا که زمین همچنان ناآرام بود و سودای سکوت نداشت.

مردم در کنار هم شب را صبح کردند ، صبحی که دیگر طلوعش مثل سابق نبود و انگار از حال مردم خبر داشت و غم و اندوه وجودش را گرفته بود.

از هر کس که سوال می کردیم با غمی که درونش را سوخته بود می گفت خداراشکر که جانمان سالم است و نفس می کشیم اما معلوم بود که دردی که سر پناهش از بین برده او را ناآرام و نگران کرده است.

مولوی حیدر بلوچی خواه امام جمعه روستای آبگاه می گوید: ساعت ۲ بامداد نیروهای هلال احمر شهرستان نیکشهر به همراه یک دستگاه آمبولانس به منطقه رسیدند و کار امداد رسانی را آغاز کردند.

وی گفت: خداراشکر این حادثه خسارت جانی نداشته است اما بر اثر آن بیش از ۹۰ درصد خانه های مردم در روستای آبگاه آسیب دیده است بطوری که نه می توان کل ساختمان را تخریب کرد و نه قابلیت ترمیم دارد.

مولوی حیدر بلوچی خواه گفت: با هماهنگی فرماندار نیکشهر صبح سه شنبه ۹ مرداد، کارشناسان ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد کشاورزی به منطقه برای ارزیابی میزان خسارت آمده اند و بازدید های میدانی را انجام داده اند.

امام جمعه روستای آبگاه ضمن قدر دانی از زحمات مسئولین شهرستان نیکشهر گفت: از ۸ مرداد تا ۱۷ مرداد این زمین لرزه بیش از ۲۰ پس لرزه داشته است که طی این ایام مردم در بیرون از خانه ها و در چادر های اهدایی ستاد مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر شهرستان نیکشهر زندگی خود را با ترس و دلهره گذرانده اند.

مولوی بلوچی خواه اظهار داشت: در روستای آبگاه ۱۲۲ تخته چادر و ۱۰۰ پشه بند بین مردم توزیع شده است که با توجه به اینکه روستای آبگاه بیش ۴۳۰ خانوار دارد و اکثریت مردم آسیب دیده اند نیاز است که تعداد بیشتری چادر برای اسکان موقت مردم اختصاص داده شود چرا که این تعداد کمک جوابگوی خسارات مردم نیست.

وی در ادامه بیان کرد: انتظار ما و مردم بر این است که مشکلات مردم هر چه زودتر حل شود و مسئولین به قول هایی که داده اند زودتر عمل کنند تا زندگی مردم به روال عادی بازگردد.

وی گفت: بسیاری از کسانی که خسارت دیده اند کارگرانی هستند که خانه های فقیرانه داشته اند که بازسازی آنها برای این قشر زحمتکش مقدور نیست و نهاد های دولتی و موسسه های خیریه می توانند با کمک به مردم این منطقه خود را سهیم در درد های مردم کنند.

بخشدار مرکزی نیکشهر در این رابطه گفت: زلزله ای که در ۸ مرداد ۱۴۰۳ در شهرستان نیکشهر رخ داده است خساراتی را در روستاهای آبگاه، کوچینک و آبگاه وانان در پی داشته که کانون اصلی آن در روستای آبگاه بوده است.

 وی گفت: اقدامات لازم و اولیه در سطح شهرستان انجام شده است و تا حصول نتیجه پیگیر مشکلات مردم هستیم تا زندگی به روال عادی برگردد

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا