اخبار روز

سوء استفاده از موقعیت شغلی مادر جرائم است

سوء استفاده از موقعیت شغلی مادر جرائم است

۰۰:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳

حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح کل کشور به برنامه‌های صیانت از نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت:برنامه‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در راستای صیانت و سلامت نیرو‌های مسلح است چراکه قوت و قدرت کشور در گرو وجود نیرو‌های مسلح مقتدر و با ایمان است.

عضو شورای عالی قضایی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار به سالروز ورود اسرای کربلا به شام اشاره کرد و گفت: خبرنگاران واقعی حضرت سجاد (ع)، زینب (س) و سکینه و ام کلثوم بودند که در منازل مختلف با روایت واقعه کربلا امویان را رسوا می‌کردند.

پورخاقان ایثارگری‌های حضرت سجاد و زینب کبری (س) را یادآور شد و گفت:این بزرگواران با روایتگری عاشورا و تبیین حقایق اجازه ندادند کربلا در کربلا بماند.

وی تصریح کرد: روشنگری درباره کربلا و تبیین اخبار واقعه کربلا رسالت سنگینی بود که حضرت سجاد وزینب (س) به همراه سایر اسرا توانستند به سرانجام برساند.

این مقام عالی قضایی به دسیسه یزید در نحوه انتقال اسرا از کربلا به شام اشاره کرد و گفت: لشگر امویان با قرار دادن رأس مبارک امام حسین (ع) بر سر نیزه بر پیشانی کاروان اسرا و بدنبال آن سر‌های مطهر ۱۷ شهید کربلا از بنی هاشم و انتقال اسرا با غل و زنجیر درصدد بودند تا با خط و نشان کشیدن برای سران طوایف و مخالفان حکومت اموی سرنوشت قیام کنندگان علیه یزید را به تصویر بکشد غافل از اینکه این اسرا که پاک‌ترین انسان‌ها و از نسل پیامبر اکرم (ص) بودند در منازل مختلف کربلا تا شام ساکت نمانده و با تبیین حقایق بین مردم و انعکاس وقایع کربلا یزید و حکومت اموی را رسوا کردند بطوریکه در مجلس شام خود یزید برای جلوگیری از شکستش در کربلا، دستور خود به لشگریان کوفه را تکذیب کرد.

وی گفت: امروز تنظیم خوب خبر و انتقال به موقع آن به مردم مهم و اصل و اساس است چراکه دنیای امروز که مملو از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های متعدد است فرصت کم نظیری برای دشمنان صهیونیست ایجاد کرده تا با انتشار اخبار جعلی توسط امپراتوری‌های خبری، با دروغ‌های رسانه‌ای مردم را گمراه و با ترویج فساد و تفکرات غربی و ضد دینی به اهداف خود برسد.

پورخاقان به وقایع صدر اسلام اشاره کرد و گفت: دشمنان کاری کردند که بعد از ۵۰ سال از رحلت نبی مکرم اسلام و ریختن خون‌های ناحق، حقایق دین اسلام و ارزش‌های اسلامی را وارونه جلوه دهند تا آنجا که مردم شناختی از اهل بیت نداشته باشند.

وی به اتفاقات غزه اشاره کرد و گفت: امروزر جریان غزه همان ادامه جریان صدر اسلام است و دشمنان صهیونیست پس از شکست ۱۵ مهر در عملیات طوفان الاقصی درصدد بودند با ریختن خون فلسطینیان مظلوم در غزه آن شکست مفتضحانه را جبران کنند، اما نهایت جنایت آنها موجب شد مردم دنیا بیش از پیش از آنها متنفر شوند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بسیار مهم و اثرگذار گذار است، گفت: سال گذشته موضوع بررسی جرائم در فضای مجازی موضوع ما بود و در این راستا طی جلسات متعددی که در سراسر کشور برگزار شد ۱۷۵۰ راهکار استخراج شد که امیدواریم روند طی شده با اجرای مصوبات و راهکار‌های ارائه شده تداوم یابد تا در آینده شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در جامعه به ویژه نیرو‌های مسلح و خانواده ان‌ها باشیم.

رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح در ادامه سخنان خود به موضوع مورد بررسی، تحقیق و پژوهش پیشگیری از جرائم در سالجاری اشاره کرد و گفت: عناوین مجرمانه، سوء استفاده از موقعیت شغلی برای مقاصد غیر قانونی که نسبت به سایر جرائم شایع‌تر بود امسال در دستور کار سازمان قضایی نیرو‌های مسلح قرار گرفت.

وی سوء استفاده از موقعیت شغلی را مادر جرائم دانست و گفت: ما باید در نیرو‌های مسلح بیش از گذشته دقت، مراقبت و کنترل داشته باشیم چرا که نیرو‌های مسلح از ارکان قدرت نظام جمهوری اسلامی هستند و هرچقدر نیرو‌های مسلح سالم، با اخلاص، مؤمن و متدین داشته باشیم به همان اندازه موجب افزایش اعتماد مردم و اقتدار نظام می‌شود.

پورخاقان با بیان اینکه انحراف از آرمان و اعتقاد جایی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ندارد گفت: صاحب قدرت اگر منحرف شود مرکتب جرائمی خواهد شد که نه تنها دارای آثار منفی برای خود فرد دارد بلکه برای مجموعه، جامعه و حتی کشور نیز دارای اثرات سوء و جبران ناپذیر خواهد بود بنابراین کنترل و مراقبت مسئولیت شغلی بسیار مهم است.

وی به ماده قانونی ۵۸۱ و ۵۷۶ اشاره کرد و گفت: طبق قوانین موجود فرد مجرم علاوه بر رد مال، جزای نقدی یا حبس دارد و همین موضوع بر اساس قانون ۱۲۵ جرائم نیرو‌های مسلح مجرم علاوه بر رد مال دارای محکومیت یک تا پنج سال حبس و زندان می‌شود و جایگزینی برای آن نیست.

رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: آثار سوء استفاده از مناصب شغلی بیشتر از خود جرم است به همین دلیل دارای مجازات سنگین است.

پورخاقان طرح پیشگیری را لازمه صیانت و حفظ سلامت نیرو‌ها در نیرو‌های مسلح عنوان کرد و گفت: همه باید تلاش کنند تا با صیانت از نیرو‌های مسلح بر اقتدار کشور بیافزایند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا