اخبار روزاقتصاد

دژاوو؟ آنچه الگوهای گذشته بیت کوین در مورد آینده آن پس از دوشنبه سیاه نشان می دهد

دژاوو؟ آنچه الگوهای گذشته بیت کوین در مورد آینده آن پس از دوشنبه سیاه نشان می دهد

تاریخ بیت کوین در مورد پتانسیل آن پس از دوشنبه سیاه چه چیزی می تواند به ما بگوید؟ بررسی الگوها برای پیش‌بینی‌های آینده.

فهرست محتوا

پنج آگوست روز پر هرج و مرج برای سرمایه گذاران بود زیرا بازارهای مالی جهانی با کاهش شدید مواجه شد. نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره، انتخابات آتی، تورم، تنش‌های ژئوپلیتیکی، و تهدید رکود اقتصادی، همه به اوج خود رسید. 

شاخص معیار ژاپن در بدترین افت خود از سال 1987 بیش از 12 درصد سقوط کرد، داوجونز بیش از 1000 واحد سقوط کرد (افت 2.6 درصدی)، و نزدک 3.5 درصد کاهش یافت. 

حتی غول‌های فناوری مانند آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت، انویدیا و تسلا در مجموع 650 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند.

بازار کریپتو نیز از این آشفتگی در امان نبود. بیت کوین (BTC) به زیر 50000 دلار سقوط کرد و به 49578 دلار رسید، سطحی که از آن زمان تاکنون دیده نشده است. فوریه 2024. با این حال، بیت کوین به سرعت بازگشت و به 56000 دلار رسید و تا 6 آگوست در حدود 55000 دلار تثبیت شد. 

<شکل کلاس = "wp-block-image"> Deja vu? What Bitcoin’s past patterns reveal about its post-black Monday future - 1

نمودار قیمت 4 ماهه بیت کوین | منبع: TradingView

بازار کلی کریپتو نیز شاهد افزایش خرید بود و ارزش بازار در 24 ساعت گذشته نزدیک به 8 درصد افزایش یافت و تا 6 آگوست به 1.96 تریلیون دلار رسید.

بیایید بررسی کنیم که بیت کوین چگونه به شرایط مشابه اقتصاد کلان در گذشته واکنش نشان داده است و کارشناسان برای آینده آن در میان این آشفتگی بازار چه پیش بینی می کنند.

تاب آوری Crypto در مواجهه با سختی ها

در مارس 2020، جهان با یک طوفان مالی روبرو شد که شبیه طوفان های قبلی بود. همه‌گیری COVID-19 موج‌های شوکی را در بازارهای جهانی ایجاد کرد که منجر به فروش گسترده و نوسانات شدید شد. این سقوط از اواسط فوریه آغاز شد و تا اواسط مارس و با چندین افت شدید روزانه بدتر شد. 

با وجود اینکه بانک‌های مرکزی و ذخایر در سراسر جهان نرخ‌های بهره را کاهش دادند و از سرمایه‌گذاران و بازارها حمایت کردند، بازارهای سهام ایالات متحده بزرگترین درصد کاهش یک روزه خود را از سال 1987 در 12 مارس تجربه کردند. ,’ بازارهای جهانی دوباره 12-13% سقوط کردند.

در این دوره، بیت کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال از هرج و مرج مصون نبودند. بیت کوین که در فوریه 2020 حدود 10000 دلار معامله می شد، در اوایل مارس به 9000 دلار کاهش یافت و تا 13 مارس به حدود 5000 دلار کاهش یافت. این کاهش شدید نشان دهنده وحشت در بازارهای سنتی بود. 

با این حال، داستان بازیابی بیت کوین قابل توجه بود. تا ژوئن 2020، بیت کوین سطح 10000 دلاری خود را دوباره به دست آورد و به رشد خود ادامه داد و سال را حدود 28000 دلار بسته بود. 

روند صعودی به همین جا متوقف نشد. در سال 2021، در بحبوحه نوسانات، بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی 69000 دلار در نوامبر رسید، که حدودا 14 برابر کمترین میزان مارس 2020 است.


Deja vu? What Bitcoin’s past patterns reveal about its post-black Monday future - 2
نمودار قیمت BTC: فوریه 2020 – نوامبر 2021 | منبع: TradingView

به سرعت به سمت حال پیش بروید و موج دیگری از آشفتگی مالی را شاهد باشیم. پس از ماه‌ها نگرانی در مورد چندین محرک اقتصادی، سرمایه‌گذاران با سقوط بازارهای سهام جهانی ترس‌های خود را زنده کردند. 

با این حال، اگر به عملکرد تاریخی بیت کوین نگاه کنیم، می توانیم الگویی از بهبود را ببینیم. 

در طول بحران COVID-19، بسیاری از پروژه‌ها به توسعه و راه‌اندازی ویژگی‌های جدید ادامه دادند و علاقه و سرمایه‌گذاری را حفظ کردند. 

به طور مشابه، رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) پلتفرم‌ها راه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری و تولید درآمد فراهم کردند و به بهبود بازار کمک کردند.

از این رو، علیرغم چالش‌های جاری، توانایی بازار کریپتو برای انطباق و بازیابی نشان می‌دهد که در نهایت دوباره رشد خواهد کرد و به سفر رشد و نوآوری خود ادامه خواهد داد.

کارشناسان چه فکری می کنند؟

از آنجایی که گرد و غبار ناشی از آخرین سقوط بازار فروکش می‌کند، کارشناسان در حال بررسی اتفاقات بعدی هستند. 

Michaël van de Poppe، تحلیلگر محبوب ارزهای دیجیتال، معتقد است که اگرچه به طور گسترده شناخته شده نیست، تسهیل کمی (QE) در پشت صحنه اتفاق می افتد. QE زمانی است که بانک های مرکزی اوراق بهادار دولتی می خرند تا پول بیشتری را به اقتصاد وارد کنند. 

وان دی پوپ می گوید هر ماه حدود 30 میلیارد دلار از طریق عملیات بازپرداخت خزانه داری اضافه می شود. پول بیشتر در سیستم معمولاً به معنای نرخ بهره پایین‌تر و سرمایه‌گذاری بیشتر در دارایی‌های پرریسک‌تر مانند بیت‌کوین است که به آن کمک می‌کند تا از وضعیت فعلی نوسانات و عدم اطمینان خود بازگردد.

در همین حال، رائول پال، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Real Vision، دیدگاه دیگری را ارائه می دهد. او نوسانات بازار فعلی را به تغییرات گسترده عرضه از چرخه های گذشته و تخلیه نهادهای مختلف دارایی های خود نسبت می دهد. این شامل FTX، Mt. Gox، آلمان، GBTC، و Jump، به همراه قفل‌ها و توکن‌های پروژه جدید. 

به طور کلی، پال همچنان خوش بین است و نشان می دهد که بازار در نهایت این اضافات را هضم خواهد کرد و با حل این مسائل قدیمی اوضاع بهتر خواهد شد.

در این میان، Vitalik Buterin، یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH)، تحولات مثبتی را که در اکوسیستم اتریوم اتفاق می افتد به اشتراک گذاشت. 

او معتقد است که مشکلات مربوط به قابلیت همکاری متقابل L2 – اساسا، توانایی لایه‌های مختلف شبکه اتریوم برای کار روان با هم – در حال حل شدن هستند که می‌تواند منجر به تجربه کاربری بهتر در کل شبکه اتریوم شود. از جمله لایه 1، رول آپ ها و حتی زنجیره های جانبی. 

اکنون، در اینجا موارد مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. 

اول، اجرای ظریف QE می تواند نقدینگی بسیار مورد نیاز را به بازار تزریق کند و به طور بالقوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را تحریک کند. 

دوم، نوسانات فعلی ناشی از رفع مشکلات چرخه گذشته ممکن است به زودی تثبیت شود و به بازار اجازه بهبودی بدهد. 

در نهایت، پیشرفت‌های فنی در شبکه‌های رمزنگاری اصلی، مانند اتریوم، می‌تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و باعث پذیرش بیشتر شود.

در حالی که بازار در حال تجربه تلاطم است، علائم قوی از بهبود و رشد بالقوه وجود دارد. با این حال، هیچ چیز در بازار کریپتو تضمین نشده است، بنابراین عاقلانه تجارت و سرمایه گذاری کنید. همیشه تحقیقات خود را انجام دهید و هرگز بیش از حدی که می توانید از دست بدهید، سرمایه گذاری نکنید.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا