اخبار روزاقتصاد

ادامه سنت باراک اوباما: Choke Point 2.0 چیست؟

ادامه سنت باراک اوباما: Choke Point 2.0 چیست؟

تلاش‌های مداوم دولت جو بایدن برای ممانعت از دسترسی شرکت‌های ارزهای دیجیتال به خدمات بانکی به Choke Point 2.0 معروف شده است.

فهرست مطالب

عملیات پس زمینه نقطه خفه

عملیات Choke Point که توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2013 معرفی شد، برای مبارزه با کلاهبرداری و فعالیت غیرقانونی از طریق ممانعت از دسترسی مجرمان به سیستم بانکی بود.

با مجبور کردن مؤسسات مالی به قطع روابط با مشاغل پرخطر، رگولاتورها امیدوار بودند که چگونه بازیگران غیرقانونی می توانند به تأمین مالی عملیات خود ادامه دهند.

علی‌رغم نیت‌های خوب، نگرانی‌هایی در جامعه وجود داشت که کسب‌وکارهای قانونی به‌طور ناعادلانه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

این برنامه در آگوست 2017 به پایان رسید، زمانی که وزارت دادگستری اعلام کرد که عملیات دولت اوباما رسماً به پایان رسیده است و ادعا کرد که این برنامه به جای جلوگیری از کلاهبرداری آنگونه که در نظر گرفته شده بود، به مشاغل قانونی آسیب می رساند.

آنچه درباره Choke Point 2.0 شناخته شده است

نیک کارتر سرمایه‌دار خطرپذیر برای اولین بار اعلان کرد شروع Choke نقطه 2.0 در اوایل سال 2023، پس از یک سری اقدامات دولت بایدن برای منزوی کردن صنعت کریپتو از بخش بانکداری.

کارتر در مقاله خود در 8 فوریه 2023 بحث می کند که چگونه حرکات کوچک به یک سرکوب پیچیده و در مقیاس بزرگ در صنعت کریپتو تبدیل شده است.

به‌عنوان مثال، دولت ریاست‌جمهوری برنامه‌ای هماهنگ در بین چندین آژانس راه‌اندازی کرده است تا بانک‌ها را از تجارت با شرکت‌های رمزنگاری منصرف کند. تلاش‌های دولت هم بانک‌های سنتی را هدف قرار داده است که به مشتریان ارزهای دیجیتال خدمات می‌دهند و هم شرکت‌هایی که به دنبال مجوزهای بانکی هستند.

ویژگی های کلیدی

کارتر خاطرنشان کرد که سرنوشت بانک‌هایی که حتی کوچک‌ترین علاقه‌ای به ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند در حال حاضر ناامیدکننده است. بسیاری از مؤسسات مالی از کار با ارزهای دیجیتال امتناع می ورزند و آن را «سمی» می نامند و خطرات ناشی از تعامل با این طبقه دارایی را ذکر می کنند.

در فهرست کردن پیامدهای سیاست‌های نسنجیده، کارتر به چندین مثال اشاره کرد، از جمله کاهش قابل توجه بانک Signature در حجم سپرده‌های ارزهای دیجیتال، بسته شدن بخش ارزهای دیجیتال در Metropolitan Commercial Bank، تحقیقات در مورد Silvergate در ارتباط با مدیریت. از حساب‌های موسسه تحقیقاتی بدنام Alameda و تعلیق نقل و انتقالات بانکی دلار آمریکا توسط بایننس برای مشتریان خرد.

فشار رگولاتورهای بانکی عمدتاً به دلیل فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال FTX و پیامدهای آن بود. این باعث شده است که آنها به دنبال راه هایی برای جلوگیری از سقوط دیگری باشند. FTX، به عنوان یک صرافی خارج از کشور، مستقیماً توسط تنظیم کننده های مالی نظارت نمی شد، بنابراین خارج از نظارت مستقیم آنها بود. 

کارتر خاطرنشان کرد که اگر آنها بتوانند دسترسی به پول فیات را قطع کنند، می توانند صنعت را در داخل و خارج از کشور به حاشیه برانند بدون اینکه مستقیماً آن را تنظیم کنند:

در نسخه 2.0، همه چیز به صورت قانون‌گذاری، راهنمایی‌های مکتوب و وبلاگ‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کرونولوژی Choke Point 2.0

  • در 6 دسامبر 2022، سناتورهای الیزابت وارن، جان کندی، و راجر مارشال نامه ای به سیلورگیت فرستاد. این نامه از بانک به دلیل ارائه خدمات به FTX و Alameda انتقاد کرده و آن را به عدم افشای فعالیت های مشکوک مرتبط با این مشتریان متهم کرده است.
  • در 7 دسامبر 2022، Signature Bank اعلام کرد که برای خروج از کسب و کار استیبل کوین خود، سپرده های رمزنگاری مشتریان خود را از 23 میلیارد دلار در اوج خود به 10 میلیارد دلار نصف می کند.
  • در 3 ژانویه 2023، فدرال رزرو، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) و دفتر کنترل ارز (OCC) بیانیه مشترکی درباره خطرات بانک‌هایی که با ارزهای رمزنگاری شده سر و کار دارند منتشر کردند. آنها به صراحت بانک ها را از داشتن ارز دیجیتال یا معامله با مشتریان رمزنگاری منع نکردند. با این حال، آنها به شدت آنها را از انجام این کار منصرف کردند.
  • در 9 ژانویه 2023، Metropolitan Commercial Bank اعلام کرد که به طور عمودی دارایی رمزنگاری خود را تعطیل می کند.
  • در 21 ژانویه 2023، صرافی ارز دیجیتال Binance اعلام کرد که Signature Bank تنها تراکنش‌های کاربران بیش از 100000 دلار را پردازش می‌کند، زیرا قرار گرفتن در معرض بازار دارایی دیجیتال خود را کاهش می‌دهد.
  • در 27 ژانویه 2023، فدرال رزرو درخواست دو ساله بانک رمزنگاری Custodia برای پیوستن به سیستم فدرال رزرو را رد کرد و به آن اشاره کرد که خطرات “ایمنی و سلامت” وجود دارد.
  • در 2 فوریه 2023، بخش کلاهبرداری وزارت دادگستری تحقیقاتی را در مورد Silvergate به دلیل معاملاتش با FTX و Alameda.
  • در 6 فوریه 2023، Binance نقل و انتقالات بانکی USD را به حالت تعلیق درآورد مشتریان خرده فروشی.
  • در 7 فوریه 2023، بیانیه 27 ژانویه فدرال رزرو در ثبت فدرال ثبت شد و بیانیه خط مشی را به قانون نهایی بدون بررسی کنگره یا مهلت اطلاع رسانی عمومی و اظهار نظر تبدیل کرد. بانک‌ها می‌دانستند که قرار گرفتن در معرض عمومی بلاک چین به‌طور غیرقابل قبولی خطرناک تلقی می‌شود.

یک ماه پس از انتشار مقاله کارتر، بانک سیلورگیت از کار خارج شد. به دلیل بسته شد خطرات سیستمیک پس از بستن< /a> بانک سیلیکون ولی (SVB).

آیا صنعت کریپتو هنوز عملیات Choke Point 2.0 را تجربه می کند؟

عملیات Choke Point 2.0 از جایی که پروژه اصلی متوقف شد ادامه می یابد. هدف این نسخه مدرن دستیابی به نتایج مشابه با مجبور کردن بانک‌ها و وام‌دهندگان به کاهش تامین مالی و سایر خدمات مالی به صنایعی است که ریسک بالایی دارند.

توجه فزاینده نظارتی به صنعت کریپتو در سال‌های اخیر به خوبی با مفهوم عملیات Choke Point 2.0 مطابقت دارد که بر اساس آن تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده تلاش می‌کنند تا حد امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال را از طریق پلتفرم‌ها و ابزارهای مالی سنتی دشوار کنند.< /p>

به ویژه، بورس و اوراق بهادار ایالات متحده کمیسیون تلاش های خود را برای تنظیم و سرکوب شرکت های رمزنگاری که از قوانین اوراق بهادار تبعیت نمی کنند، افزایش داده است.

یک نمونه از به اصطلاح Operation Choke Point 2.0 Staff Accounting Bulletin 121 است که توسط SEC در آوریل 2022 صادر شد. این سند حاوی توصیه هایی برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. به ویژه، بانک ها باید آنها را در ترازنامه خود منعکس کنند. این فرآیند را گران می‌کند و توانایی مؤسسات را برای ارائه خدمات نگهداری در مقیاس بزرگ محدود می‌کند.

از آغاز سال 2024، مقامات دولت ایالات متحده بارها درخواست کرده اند که مفاد این سند کاهش یابد. در همان زمان، بایدن هدف SAB 121 در ژوئن، با بیان اینکه دولت وی از اقداماتی که رفاه مصرف کنندگان و سرمایه گذاران را تهدید می کند، حمایت نخواهد کرد.

در همان زمان، بلومبرگ با استناد به منابع موجود در بخش، گزارش کرد که کارمندان SEC شروع به توزیع توصیه‌هایی در بین مؤسسات و کارگزاران کردند که چگونه از انعکاس ارزهای دیجیتال در ترازنامه‌های خود توسط قوانین تنظیم‌کننده جلوگیری کنند. به گفته منبع آژانس، چندین بانک بزرگ “چراغ سبز” دریافت کرده اند تا از سال 2023 مقررات را دور بزنند و از دارایی های مشتریان در صورت ورشکستگی اطمینان حاصل کنند.

آیا عملیات Choke Point 2.0 باید تکمیل شود؟

کارشناسان بر این باورند که تلاش برای ممانعت از توسعه فناوری های غیرمتمرکز در ایالات متحده، که در نوآوری فنی در جهان پیشتاز است، مساوی با خیانت است. Max Sultakov، مدیر عامل در شبکه یونا، در گفتگو با crypto.news گفت:

به طور کلی، مقررات پنهانی که رویه های قانونی را از طریق دستکاری قوانین بانکی دور می زند، در ایالات متحده و کشورهای غربی امروزی یک بلا است. آنها در حال خیانت به آرمان های خود برای دستاوردهای کوتاه مدت هستند. از سوی دیگر، هر موردی از این دست تنها درک اهمیت امور مالی غیرمتمرکز و بدون مجوز را که توسط فناوری بلاکچینی که امروز در حال ساخت آن هستیم، تقویت می‌کند.

ایالات متحده نامزد ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز گفت که اگر انتخاب شود، سرکوب بیت کوین را متوقف خواهد کرد (BTC). 

او با عملیات Choke Point 2.0 که توسط دولت فعلی اجرا می‌شود مخالف است و قول می‌دهد که فوراً آن را متوقف کند تا شرایط بازی برابر برای بیت‌کوین و شرکت‌های فناوری مالی تضمین شود:

من به عنوان رئیس جمهور، فوراً عملیات Choke Point 2.0 را خاموش خواهم کرد.

با این حال، سخنان ترامپ مبنی بر اینکه گری جنسلر، رئیس SEC، که توسط بایدن منصوب شد، در اولین روز دوره ریاست جمهوری خود، مهم ترین پاسخ را از سوی حضار دریافت کرد. در این لحظه حاضران شروع به شعار دادن نام ترامپ کردند. جنسلر به دلیل موضع سخت خود در صنعت کریپتو شناخته شده است و از عملیات Choke Point 2.0 پشتیبانی می کند.

بنابراین، سخنرانی ترامپ در کنفرانس این امید را ایجاد کرد که عملیات Choke Point 2.0 به زودی به پایان برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا