اخبار روز

تزریق واکسن «پنوموکوک» به نوزادان ۲ ماهه از ۱۳ مرداد

تزریق واکسن «پنوموکوک» به نوزادان ۲ ماهه از ۱۳ مرداد

۱۴:۵۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: این واکسن بخشی از برنامه جدید واکسیناسیون کودکان ۲ ماهه است که بصورت عضلانی و در دوز نیم سی‌سی با هدف پیشگیری از عفونت‌های شدید میکروبی پنوموکوکی، عفونت‌های ریوی و مغزی به اجرا در خواهد آمد.

رضا فدایی گفت: تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان و در چارچوب برنامه جدید واکسیناسیون کودکان آغاز می‌شود و به نوزادان در سه نوبت ۲، چهار و ۱۲ ماهگی تزریق خواهد شد.
وی با اعلام اینکه سالانه بیش از ۵۱ هزار کودک در کشور به عفونت ریوی مبتلا می‌شوند ابراز امیدواری کرد که با آغاز این طرح در کشور و استان اصفهان، کاهش موارد عفونت‌های شدید در کودکان و همچنین کاهش بستری‌های بیمارستانی ناشی از این عفونت‌ها را شاهد باشیم.
فدایی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، با آغاز تزریق این واکسن، تعداد کودکان مبتلا به عفونت‌های ریوی که در پاییز و زمستان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، کاهش خواهد یافت.
وی گفت: تزریق این واکسن که از بهمن سال گذشته در چند استان جنوبی کشور آغاز شده بود، از صبح روز شنبه، به طور سراسری در تمام کشور و از جمله در اصفهان به اجرا در خواهد آمد.

واکسن کونژوگه (Conjugate vaccin) یا کونژوگه پنوموکوک با هدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است. این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره‌های سینوسی و تنفسی می‌شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.

استان اصفهان دارای نزدیک به ۶ هزار تخت بیمارستانی، ۵۲ بیمارستان (۳۷ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه)، ۵۰۰ پایگاه سلامت شهری، بیش از ۵۲۰ باب خانه بهداشت روستایی و ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا