زائران بدون بیمه به سفر اربعین نروند

زائران بدون بیمه به سفر اربعین نروند

۲۲:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

سید مجید میراحمدی دبیر ستاد اربعین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره سفر اربعین گفت: اربعین فقط کارنامه دولت نیست بلکه کارنامه همه دستگاه‌هاست. 

وی اظهارکرد: در ابتدا چالش‌های اساسی زائران را احصا کردیم و تمرکز خود را بر چالش‌ها گذاشتیم که اولین چالش رسیدن زائران به پایانه‌های مرزی بود. قبلا یک زائر از ایلام تا مهران ۱۵ ساعت در راه بود که الان به یک و نیم ساعت رسیده است و ترافیک بالاتر از یک و نیم ساعت را در این جاده نداریم همچنین در مرز خسروی و چذابه مشکلات برطرف شده و بیش از ۳۲۰ کیلومتر جاده احداث شده است و زارئران برای رسیدن به مرز کمترین مشکل را دارند و ۱۲ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: بیش از ۱۲ سال در اربعین درگیر بودم و تا قبل از دولت سیزدهم در مرز مهران با بحران عبور مواجه بودیم. مرز‌ها در اثر ازدحام جمعیت یا شکسته می‌شد و فراجا بیش از چندین حوضچه را ایجاد کرد تا مردم را برای حفظ امنیت نگه دارد که بر اثر ازدحام حتی تلفات می‌دادیم، اما امروز در کمتر از سه دقیقه زائران از مرز‌ها عبور می‌کنند.

اضافه شدن مرز دریایی برای سفر اربعین

میراحمدی گفت: یکی از اقدامات دولت در امسال توسعه مرز‌ها بوده که انجام شده و در کنار مرز مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق، امسال مرز دریایی هم اضافه شده است. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی موکب‌داران که بیش از سه هزار موکب هستند این بود که مدت زیادی پشت مرز عراق می‌ماندند و از سال گذشته این مشکل برطرف شده و با هماهنگی با عراق حرکتشان شروع شده و برای رفع بحران عبور از مرز ۵۴۰ گیت اضافه شد و سلسله اقدامات انجام شد.

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: این اطمینان به زائرن را می‌دهم که گرماهراسی خطی است که دشمن به آن چنگ می‌زنند و اربعین هراسی خط دشمنان ما است. مسئله اربعین موضوع مهمی است و تمهیدات مهمی برای آن در دو طرف مرز دیدیم. برای تامین آب و تامین فضای مناسب و درمان احتمالی گرمازدگان نکات را پیش‌بینی کرده‌ایم.

سفر بدون ثبت‌نام در سماح، ممنوع

میراحمدی تصریح کرد: ۷۲۰ هزار نفر تا الان در سامانه سماح ثبت نام کردند و بیش از ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کردند یعنی بیمه خود را پرداخت کردند.

وی تاکید کرد: توصیه اکید می‌کنیم زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح و بیمه اقدام به سفر نکنند چون اگر مریضی و فوت پیش بیاید مشکلات قابل توجهی برای آنها ایجاد می‌شود چون هزینه‌های درمان در عراق بسیار بالاست و از توان زائران خارج است و با هشتاد هزار تومان می توانند خود را بیمه کنند.

دبیر ستاد اربعین اظهار کرد: کسانی که در سماح ثبت‌نام می‌کنند ارز زیارتی می‌توانند بگیرند. بلیط هواپیما و اتوبوس در اولویت آنها قرار می‌گیرد و هدف این است در سامانه سماح برای زائران امکان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که امیدواریم امسال افزایش پیدا کند.

استفاده از ۴۰۰ اتوبوس عراقی برای انتقال زائران ایرانی

میراحمدی بیان کرد: وزارت راه و ما تلاش‌هایی کردیم که از کشور‌های مختلف اتوبوس وارد کشور کنیم تا خدمات دهند. در جلسه ستاد اربعین گزارش شد فعلا ۴۰۰ اتوبوس عراقی آمادگی خود را اعلام کردند به تهران بیایند و تا نجف و کربلا زائران را ببرند ضمن اینکه دولت خرید دو هزار اتوبوس را مصوب کرد که بخش کمی از آنها کارشان انجام شده است.

دبیر ستاد اربعین گفت: دولت عراق ورود خودرو‌های شخصی و اتوبوس را ممنوع کرده و علت آن را مشکلات ترافیکی در جاده‌های خود می‌داند.

وی ادامه داد: امروز علاوه بر ستاد مرکزی اربعین نمایندگان همه وزرای محترم و نمایندگان دستگاه‌ها دعوت شدند و تقسیم وظایف صورت گرفته است. آقای مخبر شخصا دو جلسه برای پیگیری تکالیف تشکیل دادند وقرارگاهی در دفتر خود تشکیل دادند تا مستمرا آن را پیگیری کنند البته همه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دادند.

میراحمدی تصریح کرد: در جلسه امروز ستاد اربعین بیش از دویست میلیون بطری آب، کارخانه‌های تولید یخ، مه‌پاش، سایه‌بان‌ها، کامیون‌ها و لیفتراک‌ها تدارک دیده شده که برای انتقال آب بیش از سه هزار دستگاه کامیون باید در اختیار قرار بگیرد البته مشکل خاصی نبود. آقای وحیدی برای تمهیدات ورود اتوبوس تصمیم گرفتند. در بحث گمرک و خروج کامیون‌ها و در مورد انتقال دارو و هلال احمر تصمیم گرفته شد.

۱۶ صفر آخرین مهلت برای حضور زائران غیرایرانی

دبیر ستاد اربعین بیان کرد: زائران غیرایرانی و زمان ورودشان به کشورمان تصمیم‌گیری شد؛ که باید از اول تا ۱۶ صفر وارد کشورمان شوند و بعد از آن زائران غیرایرانی را نمی‌پذیریم. 

وی تاکید کرد: افرادی که غیرقانونی وارد کشور شدند اجازه سفر اربعین را ندارند. افراد پاکستانی باید با اتوبوس خود تا مرز عراق بیایند، چون چالش کمبود اتوبوس در کشور چالش قابل توجهی است. 

میراحمدی اظهار کرد: به زائران افغانستانی امسال مجوز می‌دهیم با اتوبوس‌های خود وارد کشور شوند البته اتوبوس‌هایشان باید استاندارد‌های ما را داشته باشد همچنین زائران خارجی که دانشجو و یا به سازمان‌ها متصل هستند باید به سازمان‌های خود برای سفر اربعین مراجعه کنند.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: یکی از چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم تهیه سند مسافرتی زائران است و باید از اقدامات فراجا تشکر کتیم. در سال‌های گذشته زائران مدت‌های طولانی در صف بودند الان هر زائری بخواهد اراده کند می‌تواند به صورت اینترنتی درخواست گذرنامه کند و گذرنامه زیارتی به در خانه او می‌آید و با ۶۰ هزار تومان می‌توان آن را بگیرند، اما برای گذرنامه غیراربعین باید ۴۵۰ هزار تومان هزینه کنند.

وی گفت: سازمان‌های دولتی یک ریال از خدماتی که می‌دهند بهره‌مند نمی‌شوند و خدمات رایگان است حتی بیمه‌ها سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد زیان دادند و در سال قبل‌ترش ۳۰ میلیارد تومان زیان دادند.

میراحمدی بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در گذشته وجود داشت صحنه‌های نگران‌کننده‌ای مثل صف‌های طولانی بود که آن وضعیت دور از شان ملت ما بود. امروز زائران ما می‌توانند از سامانه سماح ارز خود را دریافت کنند. بانک مرکزی و دولت ۲۰۰ هزار دینار به قیمت مرکز مبادله تعیین کرده و حتی برای موکب‌ها بیش از ۴ میلیارد دینار را بانک مرکزی پیش‌بینی کرده است.

جلوگیری از افزایش قیمت ایرلاین‌ها

دبیر ستاد اربعین اظهار کرد: در اربعین پنج اصل را برمبنای تدابیر رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور شهید انجام دادیم. سلامت، امنیت، سهولت، عزت و ارزانی که این موارد در اهداف ما است و به شکل خوبی در حال تحقق است به گونه‌ای که رهبر انقلاب از مدیریت اربعین تقدیر کردند.

وی افزود: در بحث بلیط هواپیما با تلاش رئیس سازمان هواپیمایی و وزیر راه بلیط هواپما مشخص شد و بر آن نظارت جدی شد تا ایرلاین‌ها تخلف نکنند. برای دانشجویان و سربازان بحث وثیقه منتفی شده و اینترنتی می‌توانند گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند.

میراحمدی بیان کرد: امسال برنامه‌ریزی کردیم که زائرانی که از اول تا دهم صفر می‌روند مشکل غذا و مکان نداشته باشند البته ما متکی به موکب‌های عراقی نیستیم.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: زائران سفر خود را زود شروع کنند و مدت سفرشان کوتاه باشد و بیش از شش روز نباشد. برای در ساعات خنک برای راهپیمایی که از ۱۰ صفر آغاز می‌شود اقدام کنند. استفاده از خودروی شخصی تا مرز در اولویتشان باشد همچنین پیش‌بینی ۶۰۰ هزار پارکینگ را کردیم.

وی گفت: توصیه برادران عراقی این است که موکب‌های ما خدمات‌رسانی را مختص ایرانیان نکنند و به عراقی‌ها هم خدمات دهند.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل