اخبار روز

۷ توصیه اورژانس برای مقابله با گرمازدگی

۷ توصیه اورژانس برای مقابله با گرمازدگی

۱۲:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

این روز‌ها شاهد گرمای بی‌سابقه در کشور هستیم به نحوی که گرمای هوا اداره‌ها، بانک‌ها و بسیاری از مراکز دولتی کشور را به تعطیلی کشانده است. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی روز گذشته بیشینه دمای تهران به ۴۲ درجه رسید، این این حد از گرما می‌تواند احتمال گرمازدگی را بسیار افزایش دهد و به همین دلیل آشنایی با علائم گرمازدگی و راه‌های پیشگیری و مقابله با این عارضه ضروری است.

در همین رابطه سعید مهرسروش، معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان‌تهران به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری و مقابله با گرمازدگی پرداخت و گفت: گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای مرکزی بدن از ۴۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود؛ در این شرایط بیمار تعریق ندارد و پوست داغ و قرمز می‌شود. ممکن است فرد گرمازده در کنار این علائم با حالت تهوع، سردرد و گیجی نیز مواجه باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه اگر فرد در محیط گرم بماند این علائم ادامه پیدا می‌کند و شرایط وخیم‌تر می‌شود، افزود: در صورت مشاهده فردی که دچار گرمازدگی شده اولین اقدام این است که آن فرد را از محیط خارج کنیم و به مکانی خنک با تهویه مطبوع و یا سایه انتقال دهیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان‌تهران ادامه داد: چنانچه آن شخص هوشیاری کامل دارد به او مایعات خنک دهیم و اگر هوشیاری کامل ندارد لازم است با سامانه ۱۱۵ تماس بگیریم و توصیه‌های کارشناس تریاژ تلفنی را رعایت کنیم و منتظر بمانیم تا در صورت نیاز آمبولانس اعزام شود.

مهرسروش بیان کرد: تا زمان رسیدن آمبولانس می‌توانیم لباس‌های بیمار را کاهش دهیم و آب با دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه را به بدن بیمار اسپری و به وسیله باد بزن بیمار را خنک کنیم و همچنین می‌توانیم کیسه‌های یخ را در ناحیه زیر بغل و کشاله ران فرد گرمازده قرار دهیم.

وی توضیح داد: اگر در زمان طولانی در محیط گرم قرار بگیریم و تعریق بسیار زیادی داشته باشیم و مقدار آب از دسته رفته بدن افزایش پیدا کند و دچار ضعف، بی‌حالی، سردرد و سرگیجه شویم از نشانه‌های آغاز گرمازدگی است و باید مراقب این علائم باشیم.

منبع: میزان

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا