اخبار روز

بیش از چهار هزار تن «سنگ روی» از مرز دوغارون وارد کشور شد

بیش از چهار هزار تن «سنگ روی» از مرز دوغارون وارد کشور شد

سید حسن رحیمی‌زاده گفت: این محموله‌ها از ولایت«بامیان» افغانستان به سمت هرات در این کشور و سپس به مقصد جمهوری اسلامی ایران بارگیری شده که ارزش آن یک میلیون و ۸۴۰ هزار دلار برآورد شده است.

وی اظهار کرد: سنگ روی با هدف فرآوری در برخی از کارخانه های هدف کشور، وارد کانون اقتصادی دوغارون شده و مورد استقبال فعالان اقتصادی ایران قرار گرفته است.

مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد ادامه داد: ظرفیت هر دستگاه کامیون بارگیری شده سنگ روی، ۲۴ تن است که در فضاهایی از قبل پیش بینی شده در گمرک مرزی دوغارون تخلیه می شود.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده واردات این نوع سنگ همچنان ادامه دارد و در این ارتباط تعامل خوبی با دستگاه های متولی این حوزه در کشور افغانستان انجام شده است.

رحیمی زاده گفت: محموله های سنگ روی برای اولین بار سال گذشته از طریق مرز دوغارون وارد گذرگاه رسمی دوغارون و کشور شد.

وی به مجموع صادرات خروجی از گمرک مرزی دوغارون در بازه زمانی چهار ماه نخست سال جاری اشاره و اضافه کرد: در این بازه زمانی ۴۷۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۰۲ میلیون دلار از طریق معبر زمینی دوغارون به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر شده است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

سنگ روی (ZINK) پس از مس و آلومینیوم از مهمترین و پرمصرف ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد روی بیشتر به صورت گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است. به طوری که می توان گفت ۴۸ درصد روی تولیدی درجهان در صنعت گالوانیزاسیون، ۱۸ درصد در تولید برنج و بقیه در تولید سایر مواد شیمیایی و محصولات به مصرف می رسد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا