مجوز اجرای سد و نیروگاه معشوره به وزارت نیرو ابلاغ شد

مجوز اجرای سد و نیروگاه معشوره به وزارت نیرو ابلاغ شد

۱۴:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

مجوز اجرای طرح سد و نیروگاه «تنگ معشوره» بر اساس مصوبه کمیسیون ماده (۲۳) قانون الحاق در مردادماه ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد.

طرح سد و نیروگاه «تنگ معشوره» در استان لرستان باهدف تأمین آب به میزان ۱۸۵ میلیون مترمکعب شامل کشاورزی ۱۶۲، شرب شهر کوهدشت ۱۷ میلیون مترمکعب و صنعت شش میلیون مترمکعب و مهار سیلاب‌های مخرب «کشکان» و رهاسازی دبی ایمن پایین‌دست به‌منظور کاهش خسارت ناشی از سیلاب در دست اجرا است.

همچنین این طرح با احداث دو نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۸۰ مگاوات (سطحی ۳۵ و زیرزمینی ۴۵) می‌تواند انرژی برقابی به میزان ۶.۱۶۲ گیگاوات ساعت تولید کند.

سد «تنگ معشوره» در استان لرستان بر روی رودخانه «کشکان» از سرشاخه‌های رودخانه کرخه و حدود ۵۵۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه «کاکارضا» و «چم زکریا» واقع شده است که شامل یک سد بتنی غلتکی با حجم مخزن ۵۲۵ میلیون مترمکعب، یک نیروگاه سطحی در نزدیکی سد و یک بند تنظیمی در پایین‌دست بدنه اصلی است که آب خروجی از بند تنظیمی توسط تونلی به طول ۸ کیلومتر به یک نیروگاه زیرزمینی در نزدیکی روستای «گرمورت» منتقل می‌شود و پس از آن از طریق سامانه انتقالی به طول ۳۰ کیلومتر شامل تونل بلند، تونل کوتاه، خط لوله و کانال سرپوشیده و روباز آب موردنیاز مصارف کشاورزی شهرستان‌های دوره چگنی و کوهدشت را تأمین می‌کند.

بنابراین گزارش، پس از انجام مطالعات این طرح با پیگیری‌های مستمر انجام شده و اخذ مجوزهای پنج‌گانه محیط‌زیست، پدافند غیرعامل، میراث‌فرهنگی، تخصیص آب و شورای فنی، با اخذ ماده ۲۳ و تأمین اعتبار موردنیاز، عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه تنگ «معشوره» آغاز شده است.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل