اخبار روز

استفاده از ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین

استفاده از ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین

۰۰:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

از ۶مرداد پیش فروش بلیت های اربعین اتوبوس آغاز می شود، امسال برای اربعین با توجه به افزایش دمای هوا و گرم بودن شرایط آب و هوایی بسیاری از  مسافران ترجیح می دهند که از ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس استفاده کنند.

امسال هم با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تعداد مسافران و زائران نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت؛ بنابراین برنامه ریزی برای تکمیل این ناوگان در دستور کار قرار گرفته است.

آغاز فروش بلیت های اربعین از ۶مردادماه

داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: حدود ۱۴ دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۶ هزار و ۵۰۰ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در ادامه تاکید کرد: البته این ۷ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود ۲ هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به ۹ هزار دستگاه برسد.

وی تاکید کرد: برای ایام اربعین امسال حدود ۱۲هزار دستگاه اتوبوس مسافری نیاز است که در حال حاضر حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس مسافری که قابلیت تردد در مسافت های طولانی را دارند و آماده به کار است و حدود ۵ هزار دستگاه هم باید دستگاه های دیگر که دارای ناوگان پلاک ع هستند در اختیار سازمان راهداری برای ایام اربعین قرار دهند.

وی افزود: در مجموع در ایام اربعین باید ۹ هزار دستگاه در اختیار مسافران باشد و ۳هزار دستگاه دیگر هم برای سایر مسیرهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت کل ناوگان موجود برای جابه جایی مسافران در بخش جاده ای در ایام اربعین استفاده خواهیم کرد،گفت: برای اربعین از دستگاه های مختلف درخواست کرده ایم که ناوگان مورد نیاز را وارد شبکه جاده ای کشور کنند که متاسفانه تا به امروز در این بخش اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری اظهار کرد: در سال گذشته حدود سه هزار و۳۰۰ دستگاه اتوبوس سوار و در حال حرکت تنها در یک بازه زمانی دو تا سه روزه در پایانه برکت داشته ایم که یک فشار مضاعف به مسافران و سازمان راهداری وارد شد که امسال در تلاش هستیم این نیاز از طریق پیش فروش متناسب سازی شود.

وی با بیان اینکه پیش فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین از سه مرز شلمچه، چزابه و خسروی از شنبه ۶ مرداد آغاز می‌شود که برای مرز مهران هم با توجه به افزایش میزان تقاضا برنامه ریزی برای پیش فروش در دستور کار است،گفت: در صورتی که ظرفیت مقصدی تکمیل شد، مسافران می‌توانند در لیست انتظار بلیت اتوبوس ثبت نام کنند که براساس اولویت و تعداد سرویس فوق‌العاده در آن مسیر مجددا راه اندازی می‌شود.

باقر جوان اظهار کرد: با توجه به نیازسنجی اتوبوس در ایام اربعین اجرای این طرح ضروری است چراکه رفت زائران در ایام اربعین در یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز انجام می شود، اما برگشت زائران تنها در دو تا سه روز است که باعث افزایش ناگهانی نیاز می شود در نتیجه با انجام پیش فروش بلیت های اتوبوس یک توزیع همگن بین پایانه ها و متناسب با نیاز مسافران انجام می شود.

دستگاه ها ناوگان خود را دراختیار مراسم اربعین قرار دهند

همچنين  احمد رضا عامری رئیس اتحادیه  تعاونی های مسافری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امسال برای اربعین باید ناوگان مورد نیاز تامین شود، گفت: در سال گذشته دستگاه هایی که قرار بود اتوبوس بیاورند همکاری لازم را نداشتند و همین امر باعث شد که حتی برای یک بازه زمانی چند روزه هیچ اتوبوسی برای شهرهای دیگر نرود و از تمامی ظرفیت ناوگان اتوبوسی برای مرزهای مهران ، شملچه و چزابه استفاده شود.

وی اظهار کرد: امسال هم باید دستگاه های مسئول از جمله وزارت کشور ، ستاد اربعین،  وزارت راه‌ وشهرسازی و سایر دستگاه ها پای کار بیایند تا کارخانجات و معادن  ناوگانی را که برای سرویس و تردد کارکنان خود استفاده می‌کنند را در اختیار سازمان راهداری برای ایام اربعین قرار دهند.

عامری افزود: حمایت از مالکان و رانندگان و شرکت های حمل‌ونقلی خود باعث می شود که ناوگان مورد نیاز زودتر تامین شود.

استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها برای برپایی مراسم اربعین 

 هفته پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مکاتبه با سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل اعلام کرد: با توجه به تشکیل ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و در پیش بودن این همایش بزرگ عبادی و لزوم به میدان آوردن حداکثری ظرفیت‌های این ستاد، لازم است با جدیت برنامه‌ریزی و تخصیص همه امکانات حمل و نقل در بخش‌های جاده ای، هوایی، ریلی، دریایی  برای خدمت رسانی با کیفیت و بالا به زائرین فراهم شود.

وی‌ضمن ا‌علام آغاز عملیات اجرایی برای تشکیل مرکز فرماندهی مدیریت حمل و نقل، گفت: طوری برنامه‌ریزی شود تا کمترین خللی در اجرا پیش نیاید تا انشاالله امسال اربعین باشکوه‌تر و با مشکلات کمتر از سال گذشته برگزار شود.

بذرپاش با بیان اینکه باید اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری سفرهای باکیفیت اربعین  صورت گیرد گفت: باید اقداماتی از جمله به میدان آوردن ظرفیت‌های خصوصی در حمل و نقل جاده‌ای، دسترسی آسان‌تر برای تهیه بلیت هواپیما، فراهم کردن حداکثری اتوبوس‌ها برای انتقال زوار، به میدان آوردن حداقل ۲۰ درصد قطار بیشتر نسبت به سال گذشته، شروع عملیات انتقال زوار از طریق دریا به بنادر جنوب غرب و بنادر کشور عراق، استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی برای خدمات رسانی بهتر و مطلوب‌تر صورت گیرد.

وی یادآور شد:آماده‌سازی فرودگاه‌ها به ویژه ترمینال مسافری سلام فرودگاه حضرت امام (ره)، ایستگاه‌های راه آهن و پایانه‌های مسافری برای پذیرایی بهتر از زائران، مناسب‌سازی پارکینگ‌ها برای پذیرش بهتر و بیشتر خودروهای زائران، آماده‌سازی پایانه‌های مرزی و ارائه تسهیلات رفاهی و سرمایشی بهتر و بیشتر برای زوار و برنامه‌ریزی برای تمرکز وسایل حمل و نقل برای بازگشت زائران  هم در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: همه سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه در قالب ستاد اربعین همکاری‌های لازم را به عمل آورند تا همگی در ثواب این حرکت بزرگ تمدنی و تاریخی سهیم باشیم.

براساس این گزارش حال با نزدیک شدن به آغاز رسمی  عملیات اربعین باید  برنامه ریزی ها در جهت تامین ناوگان از جمله واردات و یا استفاده از ناوگان حمل‌ونقلی دستگاه ها با جدیت بیشتری از سوی سازمان راهداری صورت گیرد تا همانند سال گذشته مسافران اربعین در روزهای گرم سال در پایانه مهران چندین ساعت و یا چند روز معطل ناوگان نمانند.

خبرنگار :محبوبه کباری 

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا