تحقق تمدن نوین اسلامی از مسیر تحول در علوم انسانی ممکن است

تحقق تمدن نوین اسلامی از مسیر تحول در علوم انسانی ممکن است

۱۴:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت الله محمود رجبی در دیدار مسعود میرزایی شهرابی؛ رئیس دانشگاه فردوسی مشهد که در سالن جلسات موسسه امام خمینی (ره) در قم برگزار شد، گفت: علوم انسانی در بعد فردی هویت‌ساز است و آنقدر نقش مهمی دارد که عده‌ای مدعی هستند که برخی رشته‌های علوم انسانی استعماری است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)  افزود: علوم انسانی در بعد اجتماعی نیز نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارد که رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند، زیرا مسیر ما در جهت تحقق اسلام تنها از مسیر علوم انسانی است و راه دیگری برای تحقق تمدن نوین اسلامی و حاکمیت دین خدا وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه که هویت تمدن اسلامی و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان را به نمایش می‌گذارد فرهنگی غنی اسلام است که همان ارزش‌ها و آرمان‌های الهی است و این کار نیز در گرو علوم انسانی است، زیرا علوم انسانی فرهنگ ساز و هویت ساز است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تمدن یک بخش صوری و قالبی دارد و آن مباحث فناورانه است و همچنین یک بخش محتوایی دارد که در واقع روح آن است و علوم انسانی در این عرصه بسیار می‌تواند نقش آفرین باشد.

آیت الله رجبی سخنان خود از ضرورت تحول در علوم انسانی گفت و بیان کرد: تحول در علوم انسانی یک ضرورت است، این تحول موجب رشد و ارتقای علوم انسانی می‌شود و اگر بناست در این عرصه کار مهمی صورت گیرد وظیفه ما در حوزه است.

در ابتدای این دیدار که حجت الاسلام ایمانی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرودسی مشهد نیز حضور داشت، مسعود میرزایی شهرابی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه فردوسی پرداخت.

 

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل