فرانسه تا بعد از المپیک دولت جدید تشکیل نمی‌دهد

فرانسه تا بعد از المپیک دولت جدید تشکیل نمی‌دهد

۲۳:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که دولت مستعفی او تا اواسط ماه اوت روی بازی‌های المپیک تمرکز خواهد کرد و پس از آن به دنبال انتصاب نخست‌وزیر جدید خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون تلاش یک ائتلاف چپ برای معرفی نخست‌وزیر جدید را رد کرد و گفت پس از بازی‌های المپیک، احزاب در پارلمان از هم پاشیده باید برای ایجاد یک ائتلاف گسترده گرد هم آیند. وی تاکید کرد: «البته ما باید تا اواسط ماه اوت روی بازی‌ها تمرکز کنیم. بعد این مسئولیت من خواهد بود که یک نخست وزیر را معرفی کنم و وظیفه تشکیل دولت را با بیشترین حمایت ممکن به آنها بسپارم.»

رئیس جمهور فرانسه در اولین مصاحبه خود پس از انتخابات پارلمانی این کشور، اذعان کرد که حزب میانه‌رو او در کسب اکثریت آرا موفق نبوده است. او همچنین احتمال استعفای خود را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری رد کرد.

در انتخابات پارلمانی فرانسه «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌رو‌ها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آوردند. ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به مارین لوپن نیز ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد. پارلمان فرانسه به طور کلی ۵۷۷ کرسی دارد و در نتیجه هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت مطلق نشدند. همین امر فرانسه را در یک بن‌بست سیاسی گرفتار کرده نزاع‌ها بر سر تشکیل دولت را افزایش داده است. مکرون از احزاب خواسته است تا ائتلاف تشکیل دهند، اما تشکیل دولت ائتلافی در فرانسه امر مرسومی نیست و مقامات احزاب تا کنون موفق به انجام این کار نشده‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل