کناره‌گیری بایدن و شروع بحرانی بی‌سابقه در آمریکا

کناره‌گیری بایدن و شروع بحرانی بی‌سابقه در آمریکا

۱۴:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

به دلیل فشار‌های مربوط به سن و توانایی بایدن برای انجام وظایف شغلی، رئیس جمهور فعلی آمریکا تصمیم گرفت از رقابت‌های ریاست جمهوری آینده کناره گیری کند و از معاون خود، کامالا هریس، حمایت کرد تا نامزد حزب دموکرات و جانشین او شود.

براساس گزارش اسپوتنیک،این تصمیم به هفته‌ها گمانه زنی در مورد سلامتی بایدن و توانایی او برای ادامه کارش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا که برای نوامبر آینده برنامه ریزی شده بود، پایان داد.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، بایدن اولین رئیس جمهور آمریکا بود که در بیش از نیم قرن این تصمیم را گرفت. آخرین بار در سال ۱۹۶۸ این اتفاق افتاد، زمانی که لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت برای دومین دوره ریاست جمهوری نامزد نشود.

در سال ۱۹۶۸، جانسون طی سخنرانی در دفتر بیضی شکل کاخ سفید در مورد چالش‌های داخلی و خارجی پیش روی آمریکا و برنامه خود برای پایان دادن به جنگ این کشور در ویتنام صحبت و اعلام کرد این موضوعات باعث شدند در دور بعدی نامزد نشود.

جانسون این موضوع را اینگونه توجیه کرد که نمی‌خواهد درگیر مسائل حزبی یا شخصی باشد، به‌ویژه که در آن سال‌ها درگیری نژادی در آمریکا و تفرقه ناشی از جنگ ویتنام و تأثیر آن بر محبوبیت او در حزب دموکرات غوغا می‌کرد.

 اگرچه اختلافات بر سر جنگ ویتنام بخشی از دلایل عقب نشینی جانسون بود، اما سلامتی او نیز عامل مهم دیگری بود. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که مارک آپدگرو، مورخ ریاست جمهوری گفت که جانسون از مشکلات جدی سلامتی رنج می‌برد و نمی‌خواست کشور را در معرض بحران قرار دهد، همانطور که پس از مرگ ناگهانی رئیس جمهور سابق فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاد.

مترجم: مینا عظیمی

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل