حمایت نهاد‌های دولتی و حاکمیتی از موسسات دارای نشان نیکوکاری

حمایت نهاد‌های دولتی و حاکمیتی از موسسات دارای نشان نیکوکاری

۰۷:۰۰ ۳۱ تير ۱۴۰۳

حجت الاسلام شرفخانی رئیس مرکز اوقاف و امور خیریه در خصوص برگزاری جشنواره اعطای نشان نیکوکاری بیان کرد: اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری از آبان ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده بود، البته از سال‌های قبل کار علمی این جشنواره شروع شده بود؛ لذا ما دو کار علمی جدی انجام دادیم؛ از این رو آسیب شناسی فعالیت‌های خیریه در کشور، علل خصوص تشکل‌های مردمی خیریه. در این آسیب شناسی متوجه شدیم، کار حرفه‌ای، علمی و تخصصی در بخشی از موسسات انجام نمی‌شود و نکته بعدی این است که اعتماد مردم نسبت به برخی از موسسات و جایگاه اجتماعی آنها کم شده است. از این رو رویکرد موسسات رویکرد اثر بخش و اثر گذار نیست؛ یعنی از مردم منابع جمع می‌شود و اثرگذاری برای رفع نیاز‌های جامعه و به تعبیری فقر و از بین بردن محرومیت زدایی اتفاق نمیوافتد؛ لذا نیاز بود چنین اقداماتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بلافاصله دوستان کار علمی را انجام دادند که به چه شکلی می‌توانیم ارتقای علمی، مدیریتی، فنی و تخصصی متخصصان را داشته باشیم و به این سمت برویم که فعالیت موسسات و تشکل‌های مردمی خیریه حرفه‌ای باشد، بر همین اساس در ساختار علمی به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از تجارب کشور‌های مختلف ضرورت دارد که یک ارزیابی رتبه بندی در سطح کشور انجام شود.

رئیس مرکز اوقاف و امور خیریه گفت: یک مدل رتبه بندی این است که موسسات اقدام می‌کنند تا رتبه بندی شوند، اما مدل دیگر این است که شما موسسات را رتبه بندی می‌کنید تا بر اساس ساختاری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک کار رقابتی انجام شود و درکنارش کار رتبه‌بندی، سطح بندی و ارزیابی رخ دهد. در نتیجه جمع‌بندی این شد که در کشورمان یک نشان طراحی کنیم تا اگر موسسه و نشانی این نشان را دریافت کرد یعنی کار حرفه ای، علمی و تخصصی است. حتی گاهی موسسه‌ای است که یک نشانی را در یک بخش دریافت می‌کند.

سازمان اوقاف به موسسات حاضر در جشنواره نشان نیکوکاری کمک خواهد کرد

وی در خصوص فراخوان اعطای نشان نیکوکاری بیان کرد: اعطای نشان نیکوکاری یک فراخوان است که موسسات می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند که ما اینجا الزام می‌کنیم. حس حضور در جشنواره این است که خود مجموعه علمی سازمان اوقاف به این مجموعه‌ها کمک خواهند کرد تا کارشان را به سمت حرفه‌ای سوق دهند. نکته دیگر این است که اگر موسسه‌ای نشان نیکوکاری را دریافت کرد جزء رتبه‌های حمایتی نهاد‌های دولتی و حاکمیتی قرار خواهند گرفت؛ نکته مهم‌تر تبلیغ، ترویج و الگو سازی در میان مردم است و خود به خود مردم به آن رغبت می‌کنند و مورد حمایت مردم قرار می‌گیرند. مسئله‌دیگر که ضرورت دارد رخ دهد این است که در میان مردم چنین چیزی روی می‌دهد که نیازی نیست به موسسه‌ای کمک کنیم. زیرا مؤسساتی از کمک‌های مردم استفاده می‌کنند و وقایع نا مطلوبی را هم پیش رو دارند؛ لذا این حرکت عظیم و ارزشمند برای موسسات نیکوکاری است.

حجت الاسلام شرفخانی رئیس مرکز اوقاف و امور خیریه افزود: الحمدالله این نشان طراحی و بنا شد که ۴ نهاد  اعم از وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و فراجا مجوز دهند و اگر موسسات از این ۴ نهاد مجوز دریافت کنند مخاطب جشنواره هستند و می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و مجموعه‌های مراکز دیگر که از جای دیگر مجوز گرفته بودند امکان شرکت در جشنواره را ندارند؛ زیرا آنها اصلا تشکل حساب نمی‌شوند و تشکل همین ۴ نهاد هستند که بر اساس قوانین ساختاری مجوز صادر می‌کنند هستند.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره اعطای نشان نیکوکاری را در سه بخش‌خواهیم داشت؛ خدمانی حمایتی که شامل مؤسساتی است که به ایتام، محرومین و.. کمک می‌کنند، عمران و آبادانی شامل مؤسساتی می‌شوند که ساخت و ساز مدارس، آبرسانی و زلزله و زیرساخت‌ها کار‌هایی را انجام می‌دهند و بخش دیگر توسعه زیست بوم امر خیر است که شامل مؤسساتی است که به تعبیری آموزش و پژوهش و کار‌های ترویجی تبلیغی حساب می‌شوند که در این سه بخش به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

رئیس مرکز اوقاف و امور خیریه در پایان سخنان خود گفت: ان‌شاءالله تا ۱۵ مردادماه موسسات فرصت دارند تا در سایت نشان نیکوکاری اطلاعات خود را بارگزاری کنند و پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، کار‌های ارزیابی انجام خواهد شد و حدودا مهرماه کار‌های اختتامیه استانی و سپس کشوری را خواهیم داشت. همچنین موسسات باتوجه به سطح‌بندی شهری، استانی و ملی در سه سطح خود ارزیابی خواهند شد.

 خبرنگار: زهرا بالاور

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل