نکاتی درباره تغذیه در فصل گرما

نکاتی درباره تغذیه در فصل گرما

۱۴:۵۸ ۳۰ تير ۱۴۰۳

 معصومه مهربان، مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که رعایت و توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی در حفظ سلامتی بدن در فصل گرما بسیار کمک کننده است، افزود: در فصل تابستان به‌دلیل تعرق زیاد، نوشیدن مایعات و به‌ویژه آب، بیشتر از سایر فصل‌ها توصیه می‌شود بنابراین صرف نظر از این‌که چقدر فعال هستید، مایعات بیشتری بنوشید و برای نوشیدن صبر نکنید تا تشنه شوید.

‎وی با بیان این‌که افراد باید از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنند، اظهار کرد: مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین در فصل گرما در واقع باعث از دست دادن مایعات بدن شما می‌شود و همچنین باید از نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

مهربان عنوان کرد: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شوند؛ یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیمو ترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از دست می‌دهید. اگر به دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مزمن مبتلا هستید، بهتر است در مصرف نمک دقت نمایید.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی با بیان این‌که مصرف کافئین به‌خصوص قهوه‌های تلخ باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می‌شود، ایشان تصریح کرد: از خوردن غذاها و نوشیدن مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری کنید چون این عوامل باعث دهیدراته و کم‌آب شدن بدن می‌شوند.

‎وی افزود: مصرف میوه‌ها و به‌ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تامین آب بدن کمک شایانی کند؛ بنابراین در روزهای گرم سال از این اقلام غذایی در برنامه‏ی خود بیشتر استفاده کنید.

‎مهربان تاکید کرد: توجه کنید که مصرف بیش از اندازۀ پروتئین‌های حیوانی باعث کم‌آبی در بدن می‌شوند؛ بنابراین بهتر است مصرف پروتئین‌های حیوانی را در این ایام محدود کنید.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل