اگر معیارهای انتخاب وزرا بر اساس رهنمودهای رهبری باشد سلیقه سیاسی نمایندگان مجلس غالب نمی‌شود

اگر معیارهای انتخاب وزرا بر اساس رهنمودهای رهبری باشد سلیقه سیاسی نمایندگان مجلس غالب نمی‌شود

۰۷:۰۰ ۳۰ تير ۱۴۰۳

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- محمد امیرحسینی؛ مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برای تشکیل کابینه اقدام به تاسیس شورای راهبری با ریاست محمودجواد ظریف کرد.

ظریف در بخشی از پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس نوشته، اعلام کرده است تعداد قابل توجهی از نخبگان از سوی نهاد‌های جامعه مدنی، احزاب و شخصیت‌ها برای مسئولیت در هیئت دولت چهاردهم نامزد شده و مشخصات و برنامه آنها برای رسیدگی به کمیته‌ها ارسال شده است. سنجه‌های وتویی در بررسی نامزدها، یعنی اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاکدستی، صداقت، شجاعت و عقلانیت، نگرش ملی بدور از گرایش‌های قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای و همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیس جمهور نشانگر گرایش ما در پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم است.

پزشکیان با اینکه در دولت اصلاحات وزیر بهداشت بوده و از جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده، می‌گوید به هیچ حزبی وابستگی ندارد. به همین دلیل بسیار محتمل است که وزرایی که وی به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد معرفی می‌کند از جناح‌های مختلف باشند.

برای بررسی نحوه تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم با پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. 

در مورد پیمان فلسفی لازم است بدانید وی در وزارت جهاد کشاورزی سابقه فعالیت به‌عنوان معاون وزیر و مدیركلی دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد كشاورزی را در کارنامه دارد. وی از طریق جبهه رزما (جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی) به لیست ائتلاف امنا وارد شد و در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توانست به‌عنوان یکی از سی نماینده تهران وارد خانه ملت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما تعامل مجلس با دولت چهاردهم چگونه باید باشد؟

تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردم با توجه به شرایط موجود کشور و اقتضائاتی که وجود دارد باید خیلی گسترده‌تر و همکاری‌ها خیلی قوی‌تر از قبل تعریف شود و در دستورکار قرار بگیرد چون دولت چهاردهم را در شرایطی در کشور داریم که تقریبا برنامه‌های دولت سیزدهم ناتمام باقی ماند و دولت چهاردهم باید هرچه سریع‌تر برنامه‌هایی که مربوط به پیشرفت کشور است را ارائه کند و مجلس هم با رویکرد تعامل مثبت و سازنده و با همکاری، فرایند بررسی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب را دنبال کند تا بتوانیم در زمانی کوتاه‌تر، اما با دقت و ارائه شاخص‌هایی که به انتخاب افراد شایسته در دولت منجر می‌شود نقش خود را بهتر ایفا کند.

اجرای برنامه هفتم با دولت جدید همزمان شده و مجلس دوازدهم باید در محقق شدن اهداف کمی و کیفی این برنامه به دولت چهاردهم‌ کمک کند. اگر رئیس‌جمهور منتخب اصول و شاخصه‌های رهبر انقلاب را آن‌گونه که حضرت آقا فرمودند یعنی معرفی افراد جوان، مومن، انقلابی و کارآمد و افرادی باشند که در راستای تحقق آرمان‌ها، تحکیم و مبانی نظام و گسترش ابعاد استراتژیک یا عمق راهبردی نظام قدم بردارند مجلس هم کمک می‌کند تا افراد معرفی شده به‌عنوان وزیر در هیئت دولت کار خود را هرچه زودتر آغاز کنند چون زمان نداریم و باید از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم و باید بتوانیم کار را به یک جمع‌بندی مناسب برسانیم تا مشکلات مردم حل شود.

هدف مشترک دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم تلاش برای حل مشکلات مردم و تلاش برای پر کردن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی کشور و از طرفی عمق بخشیدن به راهبردهای نظام است بنابراین باید این رویکرد را در دستورکار داشته باشیم و دولت منتخب هرچه سریعتر مستقر شود و کار خود را شروع کند البته نظارت بر اجرای قوانین و نظارت بر عملکرد وزرا و اجرای برنامه هفتم مطمئینا در دستورکار ما قرار دارد و به هیچ‌وجه از وظایف نظارتی خود به‌عنوان‌ نماینده مجلس عدول نمی‌کنیم ضمن اینکه ‌نهایت سعی خود را انجام می‌دهیم با یک تعامل سازنده و مثبت دولت چهاردم کار خود را با اقتدار شروع کند. 

باشگاه خبرنگاران جوان: وزرایی که آقای پزشکیان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

در وهله اول افراد جوان، مومن، انقلابی باشند که با مبانی نظام انس و الفت دیرینه دارند همچنین دارای تجربه خوب، کارنامه و عملکرد اجرایی مثبت در سال‌های قبل باشند البته برای حل مشکلات کشور توانمند و کارآمد باشند و از هرگونه حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی پرهیز کنند.

چهره‌های جدید کارآمد در دستگاه‌های اجرایی زیاد داریم. افرادی که هم از نظر علمی، اجرایی و هم از نظر تعهد و معیارهای انقلابی بودن و شاخصه‌هایی که کمک می‌کند هرچه سریع‌تر مسیر پیشرفت را در کشور طی کنند و مشکلات مردم را حل کنند باید به مجلس معرفی شوند.

حل مشکلات مردم مدیریت جهادی می‌طلبد و با روش‌های حل مسائل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با دارا بودن مهارت‌های حل مسئله و اولویت‌بندی به حل مسائل و مشکلات کشور بپردازند تا بتوانند در کوتاه‌مدت یعنی در سال جاری و در میان‌مدت در دو سه سال آینده بتوانند اقداماتی را از خود بروز و ظهور دهند که نتیجه آن حل مشکلات مردم و گشایش در مسائل اقتصادی، معیشتی، گسترش تعاملات بین‌المللی و حضور کشورمان در بازارهای جهانی شود تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف هرچه زودتر شاهد حل مسائل و مشکلات باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر می‌رسد الان که یک دولت اصلاح‌طلب بر سر کار آمده دولت چهاردهم ‌کار بسیار سختی در جلسه رای اعتماد دارد. مجلس دوازدهم در روز رای اعتماد چه برخوردی با دولت خواهد داشت؟

از طرف کل مجلس نمی‌توانم صحبت کنم و باید از رئیس مجلس پرسید. من فکر می‌کنم مجلس ضمن اینکه رویکرد سیاسی خود را دارد و غالبا اصولگرا به حساب می‌آید چون تعداد بیشتری از همکاران ما اصولگرا هستند و فراکسیون‌ انقلاب اسلامی شاید بیش از دو سوم‌ نمایندگان را در خود جای داده است، اما به‌دلیل شرایط و اقتضائات کشور و به‌دلیل رویکردهایی که آقای پزشکیان مطرح کرد و گفت در انتخاب وزرا نگاه حزبی و معطوف به یک نگرش سیاسی واحد ندارد لذا اگر شاخصه‌هایی را که در انتخاب افراد مدنظر قرار می‌دهند براساس معیارهای انتخاب وزرا براساس رهنمودهای رهبر انقلاب، اصول و مبانی انقلاب، تعهد، تخصص و کارآمدی باشد شایستگی این افراد را در نظر می‌گیریم بنابراین اگر این مسیر طی شود طبیعتا نگاه و سلیقه سیاسی نمایندگان غالب نخواهد شد و در مقابل شایستگی و کارآمدی و اصولی که عرض کردم غالب می‌شود بنابراین پافشاری نمایندگان اصولگرا بر اصول است و بر همین اساس شایسته‌سالاری در دستورکار قرار می‌گیرد تا بهترین گزینه‌ها را برای دولت چهاردم داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای پزشکیان می‌گوید از حزب خاصی نیست و برخی گروه‌ها فشار می‌آورند که دولت باید ائتلافی باشند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا ائتلاف امنا افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده است؟

اگر قرار باشد نگاه فراجناحی و فراحزبی اعمال شود قاعدتا باید احزاب مختلف با دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف در انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب نقش ایفا کنند که بعصی احزاب این کار را می‌کنند.

شورای مرکزی امنا آمادگی دارد نفراتی را معرفی کند چون در ائتلاف امنا کمیته‌هایی تخصصی در قالب گروه‌های مختلف داریم، اما‌ کمیسیون‌های تخصصی مجلس نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند که ما در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص وزیر جهاد کشاورزی گزینه‌ها و پیشنهاد کمیسیون را جمع‌بندی و به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهیم و کمیسیونهای دیگر هم این آمادگی را دارند لذا هم احزاب و هم‌ کمیسیون‌ها ظرفیت خوبی هستند تا دامنه انتخاب وزرا وسیع‌تر شود و از بین گزینه‌های بیشتری رئیس‌جمهور منتخب بتواند بهترین گزینه را به مجلس پیشنهاد دهد‌.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل