فصل آلت کوین در راه است؟ رمزگشایی روندها و پیش بینی های بازار

فصل آلت کوین در راه است؟ رمزگشایی روندها و پیش بینی های بازار

آیا شرایط فعلی بازار، از جمله ETF های نقطه ای اتریوم و نوسانات بیت کوین، به سمت یک فصل قریب الوقوع آلت کوین اشاره دارد؟ ادامه مطلب را بخوانید.

فهرست مطالب

در هفته‌های اخیر، بازار کریپتو تغییرات مهمی را تجربه کرده است و همه را در معرض خطر نگه داشته است. آشفتگی زمانی شروع شد که صرافی منحل شده Mt. Gox شروع شد بازپرداخت طلبکاران خود، باعث کاهش شدید قیمت بیت کوین (BTC) و ایجاد وحشت گسترده و دامن زدن به گمانه زنی ها می شود که گاو نر ممکن است تمام شده باشد.

با افزودن بر عدم قطعیت، دولت آلمان اقدام به فروش گسترده دارایی‌های رمزنگاری خود کرد و قیمت بیت کوین را تا 5 جولای به حدود 53700 دلار کاهش داد. 

با وجود این عقب‌نشینی‌ها، بیت کوین دوباره به مرز 58000 دلار صعود کرد زیرا بازار شوک‌های بازپرداخت کوه Gox و فروش آلمان را جذب کرد.

با این حال، تغییر دهنده واقعی بازی به طور غیرمنتظره ای با یک حادثه دراماتیک مربوط به رئیس جمهور سابق ایالات متحده دونالد ترامپ رخ داد. ترامپ که به‌خاطر مواضع طرفدار کریپتو شناخته می‌شود، تیراندازی شد در گوش راست در یک تجمع سیاسی. 

پس از این حمله، گمانه زنی ها در مورد بازگشت سیاسی احتمالی ترامپ و پیامدهای مثبت آن برای بازار کریپتو به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد. 

در نتیجه، قیمت بیت کوین از 58,000 دلار به بیش از 63,000 دلار تا 14 جولای افزایش یافت و در 16 ژوئیه برای مدت کوتاهی به 65,000 دلار رسید و در زمان نوشتن این مقاله به 64,937 دلار رسید.

نمودار قیمت یک هفته ای بیت کوین | منبع: TradingView

انگار که بازار به اندازه کافی بی ثبات نبود، یک پیشرفت بزرگ دیگر در افق ظاهر می شود: تایید نقطه ای اتریوم (ETH) ETF. 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به حداقل سه نفر از هشت مدیر دارایی که به دنبال راه‌اندازی ETF‌های نقطه‌ای ETH هستند، تأییدیه اولیه اعطا کرده است. تایید نهایی منوط به ارائه اسناد S-1 آنها به رگولاتورها تا پایان این هفته است. 

انتظار می‌رود مدیران دارایی مورد تایید، از جمله شرکت‌های سنگین وزن مانند BlackRock، VanEck، و Franklin Templeton، در 22 ژوئیه از SEC چراغ سبز دریافت کنند و قرار است معاملات این محصولات جدید از روز بعد، در 23 جولای آغاز شود. .

با این رویدادها که موجی از بازار کریپتو می‌فرستد، این سوال بزرگ باقی می‌ماند: این برای آلت‌کوین‌ها چه معنایی دارد؟ آیا ما در آستانه فصل آلتکوین هستیم یا بیت کوین و اتریوم به تسلط خود ادامه خواهند داد؟ 

بیایید به داده‌ها و احساسات بازار بپردازیم تا کشف کنیم که آیا واقعاً فصل آلت‌کوین نزدیک است یا خیر.

سلطه آلتکوین ضربه خورد

بازار آلت کوین اخیراً در نوسانی بوده است و درک آنچه در حال رخ دادن است مستلزم بررسی برخی داده های مهم است. 

ابتدا، بیایید در مورد تسلط بیت کوین صحبت کنیم. از نوامبر 2022، تسلط BTC در حال تقویت است. در آن زمان، سهم بیت کوین از کل بازار کریپتو حدود 40 درصد بود. سپس به‌طور پیوسته صعود کرد و در آوریل 2024 به بیش از 56 درصد رسید. از آن زمان تاکنون، بین 54 درصد و 56 درصد در نوسان بوده و تا 16 ژوئیه نزدیک به 55 درصد بوده است.

نمودار تسلط طولانی مدت BTC | منبع: TradingView

از سوی دیگر، تسلط آلتکوین (به استثنای 10 سکه برتر بر اساس ارزش بازار) دارای از الگوی دیگری پیروی کرد. در ژانویه 2022 در حدود 19.3 درصد بود اما سپس تا ژوئن 2023 به 8.22 درصد کاهش یافت. در مارس 2024 به 13.4 درصد بهبود یافت، اما پس از اینکه بیت کوین به بالاترین حد خود رسید، سلطه آلتکوین دوباره به حدود کاهش یافت. 10.27٪ تا 16 ژوئیه.

نمودار سلطه طولانی مدت آلتکوین ها | منبع: TradingView

اتریوم محرک اصلی افزایش تسلط آلتکوین بوده است. زمانی که قیمت اتریوم بالا رفت، سلطه آلتکوین ها به دنبال داشت، اما سایر آلتکوین ها همان میزان علاقه یا سرمایه گذاری را مشاهده نکردند. 

می‌توانیم این پویایی را در شاخص فصل آلت‌کوین که منعکس می‌کند، مشاهده کنیم. عملکرد آلتکوین ها را نسبت به بیت کوین اندازه گیری می کند. به طور معمول، فصل آلت کوین زمانی فعال تلقی می شود که بیش از 75 درصد از 50 آلتکوین برتر، به استثنای استیبل کوین ها، عملکرد بهتری از بیت کوین داشته باشند. 

در اکتبر 2023، بازار کریپتو صعودی شد و آلت کوین ها قدرت یافتند. این شاخص از 16 به بالاترین رقم 84 در ژانویه 2024 رسید که نشان می‌دهد فصل آلتکوین شروع شده است.

شاخص فصل آلت کوین | منبع: Blockchaincenter.net

با این حال، شتاب ETF های بیت کوین نقطه ای، آلت کوین ها را کنار زد و این شاخص تا ژوئن 2024 به 16 کاهش یافت. اخیراً، با از دست دادن قدرت بیت کوین، بازار آلت کوین افزایش یافت و شاخص به 46 رسید که سریع ترین نرخ را نشان می دهد. افزایش از ژانویه 

اما بازپرداخت‌های Mt. Gox و ترس از فروش آلمان به سرعت بازار را دوباره پایین آورد و شاخص تا 16 جولای به 33 کاهش یافت. 

اتریوم نقش مهمی در این حرکات داشته است. داده ها نشان می دهد که هر زمان که قیمت اتریوم افزایش می یابد، شاخص فصل آلت کوین نیز افزایش می یابد، که نشان می دهد اتریوم یک تقویت کننده کلیدی برای کل بازار آلتکوین است. 

برای شروع یک فصل آلتکوین واقعی، این شاخص باید چندین هفته تا چند ماه به طور مداوم بالای 75 بماند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، احتمالاً بیت کوین به تسلط خود ادامه خواهد داد و اتریوم نقش مهمی در پشتیبانی دارد.

آیا فصل آلت کوین نزدیک است؟

بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در مورد آلت‌کوین‌ها حول محور رویدادهای آتی و الگوهای تاریخی مشاهده شده در بازار ارزهای دیجیتال است.

طبق گفته Wise Advice، یک تحلیلگر ارزهای دیجیتال، زمان بندی فصل آلتکوین اغلب با رویدادهای نصف شدن بیت کوین مطابقت دارد. از نظر تاریخی، پس از هر نصف شدن بیت کوین، که پاداش بلاک استخراج بیت کوین های جدید را کاهش می دهد، قیمت بیت کوین حدود 1 تا 1.5 سال بعد به بالاترین حد تاریخ (ATH) می رسد. 

این افزایش قیمت بیت کوین با افزایش شدید اتریوم و سایر آلتکوین ها همراه است. به عنوان مثال، در طول سومین دوره صعودی هاوینگ در نوامبر 2021، بیت کوین به ATH خود رسید و اندکی بعد، اتریوم به 4800 دلار به اوج خود رسید. 

الگوهای مشابهی در رویدادهای هاوینگ قبلی مشاهده شد، جایی که آلتکوین‌هایی مانند Solana (SOL)، Polkadot (DOT)، و Avalanche (AVAX) نیز ATH های خود را به دنبال افزایش بیت کوین مشاهده کردند.

مکانیسم اساسی پشت این الگو جریان پول در بازار است. در ابتدا، سرمایه گذاران به سمت بیت کوین هجوم می آورند و قیمت آن را بالا می برند. زمانی که سرمایه گذاران بیت کوین سود می کنند، اغلب در اتریوم و سایر آلت کوین ها سرمایه گذاری مجدد می کنند. با توجه به ارزش بازار کمتر این آلتکوین ها، حتی ورود سرمایه نسبتاً کمی می تواند باعث افزایش قیمت قابل توجهی شود. 

این چرخه سرمایه‌گذاری از بیت‌کوین به اتریوم و سپس به آلت‌کوین‌های کوچک‌تر منجر به کاهش موقت تسلط بیت‌کوین می‌شود و راه را برای افزایش آلت‌کوین و در نهایت به سمت فصل آلت‌کوین باز می‌کند.

در همین حال، یان آلمان، یکی از بنیانگذاران گلس‌نود، به چرخش اخیر بازار اشاره کرد که در آن دارایی‌های سهام پرریسک‌تر از دارایی‌های با ثبات‌تر عملکرد بهتری داشتند، نشانه‌ای که می‌تواند نشان دهنده تغییر مشابهی در بازار کریپتو باشد. 

در مقایسه آن با رویدادی مشابه در نوامبر 2020، او پیشنهاد می کند که در صورت ادامه این چرخش، ممکن است شاهد افزایش عظیم آلت کوین ها باشیم. در سال 2020، چنین تغییری منجر به افزایش 400 درصدی ارزش آلتکوین در چهار ماه آینده شد.

در حالی که این پیش‌بینی‌ها تصویر امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند، ضروری است که با احتیاط به آنها نزدیک شویم. بازار ذاتاً بی ثبات است و در حالی که فرصت هایی برای سود وجود دارد، خطراتی را به همراه دارند که نباید نادیده گرفته شوند. 

همیشه تحقیق خود را انجام دهید، مطلع باشید و از تصمیم گیری صرفاً بر اساس تبلیغات پرهیز کنید.

افشا: این مقاله توصیه سرمایه گذاری را نشان نمی دهد. مطالب و مطالب ارائه شده در این صفحه فقط برای اهداف آموزشی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل