برطرف شدن ذهنیت منفی مردم به مالیات با دادن اختیار به مودیان برای محل هزینه‌کرد

برطرف شدن ذهنیت منفی مردم به مالیات با دادن اختیار به مودیان برای محل هزینه‌کرد

۰۶:۰۰ ۲۶ تير ۱۴۰۳

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اعطای اختیار به مودیان مالیاتی برای تعیین نحوه هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور ما طی سالیان گذشته نبود شفافیت در نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی بوده است که این مسئله همواره باعث شده مردم یک ذهنیت منفی نسبت به مالیات‌ها داشته باشند و به همین دلیل آن را پول زور تلقی کرده و تمایلی به دادن مالیات ندارند.

وی بیان کرد: اینکه مردم بدانند این مالیات‌ها در چه اموری هزینه می‌شود یکی از مسائلی بود که در یکی دو سال گذشته مورد توجه دولت قرار گرفت و تلاش زیادی شد تا شفاف‌سازی شود و به مردم اعلام شود که این مالیات‌ها صرف چه اموری می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اظهار کرد: در ادامه مسیر شفاف‌سازی در نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی، هیئت دولت مصوبه‌ای داشت و سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مودیان مالیاتی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات خود را پرداخت می‌کنند نحوه هزینه‌کرد مالیاتشان را تعیین کنند. 

سنگدوینی اضافه کرد: این شیوه به این صورت است که مشخص می‌کند مالیات پرداختی در چه حوزه‌ها و چه زیرساختی هزینه شود تا به این وسیله مردم نتیجه عینی پرداخت مالیات خود را ببیند.

وی بیان کرد: دادن اختیار به مودیان برای محل هزینه‌کرد می‌تواند به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سلامت و … کمک کند تا با این هزینه‌کرد‌ها رشد، توسعه و رونق را شاهد باشند و این بخش‌ها با دادن اختیار به مردم تقویت خواهند شد. 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس تصریح کرد: با دادن اختیار به مودیان برای محل هزینه‌کرد، خیرین به وسط میدان می‌آیند و به‌عنوان مثال خانه بهداشت، مدرسه، باشگاه و یا یک زمین ورزشی می‌سازند و یا به ترمیم یک مجموعه ورزشی کمک می‌کنند بنابراین باعث می‌شود که این بخش‌ها با کمک مالیات پرداختی آنها تقویت شده و توسعه پیدا کند.

سنگدوینی گفت: وقتی که پروژه‌ها به مردم معرفی شود آنها به این قضیه باور پیدا می‌کنند که مالیات پرداختی آنها در این حوزه‌ها پرداخت می‌شود و به همین وسیله فرار‌های مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و مردم ترغیب می‌شوند که مالیات خود را پرداخت کنند، زیرا شاهد نتایج پرداخت مالیات‌های خود هستند و در این شرایط پروژه‌هایی که به‌دلیل کمبود اعتبار یا نبود اعتبار روی زمین مانده است تکمیل می‌شود.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل