افزایش سن بازنشستگی، راهکار مقابله با ناترازی در تامین اجتماعی است

افزایش سن بازنشستگی، راهکار مقابله با ناترازی در تامین اجتماعی است

۰۵:۵۳ ۲۴ تير ۱۴۰۳

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت:امروزه با افزایش نرخ امید به زندگی، مشکلات تأمین اجتماعی در همه جوامع دیده می‌شود و این موضوع تنها مختص کشور ما نیست.

مرتضی حاجی کاظمی  افزود:رشد ناکافی جمعیت و وجود برخی از قوانین که بستگان مستمری بگیران با استناد به آنها می‌توانند از مستمری برخوردار شوند، باعث شده در کشورمان در مواردی تا ۵۰ سال حق بازنشستگی پرداخت شود که این موجب ناترازی در تامین اجتماعی شده که راهکار مقابله با آن نیز افزایش سن بازنشستگی و پیدا کردن گروه‌های هدف است.

او گفت: اکنون سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۱۶ میلیون بیمه شده اصلی دارد و بر اساس آمار حدود پنج میلیون نفر از افرادی که شاغل بوده یا خانه‌دار هستند هنوز جزو هیچ صندوق بیمه‌ای نشده اند.

حاجی کاظمی گفت: افزایش سن بازنشستگی در همه کشور‌ها دنبال می‌شود کمااینکه سن بازنشستگی در فرانسه به ۶۴ سال رسیده که البته با بحران‌هایی هم همراه بوده است.

او خاطرنشان کرد: البته در برنامه توسعه هفتم این امر در نظر گرفته شده و افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲ سال بصورت پلکانی در نظر گرفته شده است که البته این قانون امسال اجرایی نمی‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی اصفهان گفت:کل دریافتی‌ها و منابع تامین اجتماعی در استان جوابگوی پرداخت مستمری بازنشستگان سازمان نیست و در سال‌های گذشته عمده پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی بصورت نقد نبوده و پرداخت بدهی‌ها از طریق واگذاری شرکت‌هایی که بیشتر آنها سود ده نبودند، صورت گرفته است.

او تصریح کرد: تأمین اجتماعی اولین خریدار خدمات درمان و دومین تولیدکننده خدمات درمان در کشور است و ورشکستگی تأمین اجتماعی امکان وقوع ندارد، البته دولت باید نقش خود را برای کمک به این سازمان بیشتر کند و اصلاح قوانین نیز صورت بگیرد.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل