خاطراتی از رئیس جمهور شهید که کرمان هرگز فراموش نمی کند/ ۶ ساعت پرواز در اولین سفر خادم الرضا به کرمان

خاطراتی از رئیس جمهور شهید که کرمان هرگز فراموش نمی کند/ ۶ ساعت پرواز در اولین سفر خادم الرضا به کرمان

محمد مهدی فداکار گفت: در سال ۱۴۰۱ اولین سفر دولت به استان کرمان بود پروازی داشتند به روستانی تنگ شاه که یکی از محروم‌ترین نقاط استان کرمان است.

وی افزود: بعید میدانم تا الان کسی از مسئولین و یا شخصیتی به آنجا رفته باشد.

فداکار در رابطه با سفر آن روز توضیح داد و گفت: آن روز در هلی کوپتر حدود ۶ ساعت با هم بودیم و من از مسیر‌هایی که عبور میکردیم در رابطه با ظرفیت‌های آن منطقه توضیحاتی را میدادم؛ و اگر از جایی گذر میکردیم آن روستا، معدن، کشاورزی و مناطق خاصی اگر بود معرفی میکردم و اطلاعاتی را به ایشان میدادم.

وقتی به سمت جنوب میرفتیم بعد از پل بهادر آباد به منطقه‌ی ویژه‌ی جازموریان برای حاج آقا توضیح دادم که باید اصلاح شود.

بعد از آن هلی کوپتر در حاشیه‌ی ارتفاعات جبالبارز جنوبی و در حاشیه‌ی شهرستان‌های رودبار و جازموریان به سمت منطقه‌ی محرومی که می‌خواستیم برویم میرفت ارتفاع هلی کوپتر هم بالا نبود و دیده میشد همه چیز و تمام آن منطقه را به ایشان معرفی و در رابطه با آن توضیح دادم.

نیم ساعت اشک برای وضعیت محروم مردمان جنوب کرمان

استاندار کرمان گفت: مرداد ماه فصل گرم سال بود، در جنوب هوا بسیار گرم است مردم آن نقاطی که در آنجا زندگی می‌کنند وضع محرومیت در آنجا داد می‌زند.

به حاج آقا در رابطه با روستا‌ها و وضعیت آنجا توضیح دادم هلی کوپتر به گونه‌ای بود که شبیه دو بخش که یک طرف من و حاج آقا رو به روی هم بودیم و طرف دیگر سردار نظری و امام جمعه محترم کرمان بودند.

محمد مهدی فداکار افزود: زمانی که میرفتیم حاج آقا نگاهشان را ازشیشه‌ی هلی کوپتر به پایین انداخت و زندگی مردم را از بالا مشاهده کردند.

ولحظه‌ای دست به دعا شدند و صحبت میکردند با خدا که خدایا کمک کن، خدایا توفیق خدمت بده. 

دائم ایشان با خدا این جملات را تکرار می‌کرد و به پهنای صورت ایشان اشک می‌ریخت.

وی تصریح کرد: ایشان نگاه به زندگی مردم می‌کرد و این زندگی و محرومیت را می‌دیدند و باز توسل می‌کردند به حضرت حق و گریه می‌کردند و بیش از نیم ساعت این صحنه و اشک ریختن ایشان ادامه داشت.

ما هم چیزی نمیگفتیم مزاحم حال ایشان نمی‌شدیم فقط گاهی که سر خم می‌کرد و از هلی کوپتر جایی را ببینند توضیحی اگر می‌خواستند بنده توصیح میدادم.

فداکار استاندار کرمان گفت: ایشان قبل از این هم یک مرتبه در سیلی که پایان ۱۴۰۰ در جنوب کرمان آمد سیل مشهوری که امد و آب داخل خانه‌های مردم رفت و باعث شد کشاورزی مردم آسیب زد ایشان از مسکو به آنجا آمدند.

حدود نیم ساعت ایشان زندگی مردم را می‌دید و هم به پهنای صورت گریه می‌کردند و اشک می‌ریخت و از خدا استبداد می‌کرد که خدایا کمک کن  ، وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید صادقانه از سر اخلاص و از ته دل از خدا برای خدمت به مردم استبداد می‌طلبید افزود: خدا هم با اخلاصی که ایشان داشت با علاقه‌ای که ایشان داشت ارتباط ایشان را با مردم خوب کرد.

فداکار بیان کرد: اتفاقاتی که این مدت می‌بینیم، تجمعات مردمی در تشییع پیکر ایشان و سایر شهدا ناشی از ارتباطی است که ایشان با خدا داشت و دعایی که خیلی دنبال به عمل رساندن آن بود که خدمت صادقانه داشته باشد.

خدا هم توفیق به ایشان داد که خدمتی صادقانه داشته باشد و دل‌های مردم رو با ایشان یکی کند.

برگی از خدمات شهید جمهور به اهالی دیار کرمان

آیت‌الله رئیسی گره کور تولید را در کرمان گشود

درحالی‌که کرمان رؤسای جمهور و وزرای بی‌شماری را راهی مرکز کشور کرد، اما مانند یک روستای بزرگ رشد کرد و هرگز کسی به مردم و زیرساخت این استان توجه نکرد.

دولت سیزدهم در راستای دو مقوله رشد تولید و تأمین مسکن تلاش‌های بسیاری را در استان کرمان به انجام رسانده است.

درحالی‌که استان کرمان عملا نقطه‌ای ثروتمند از کشور محسوب می‌شود و حتی بیش از ۶۴ درصد از حقوق دولتی کشور را هم تأمین می‌کند و از سویی دیگر بیش‌ترین اشخاص سیاسی اعم از رئیس جمهور تا وزیر و مشاور را در بدنه دولت‌های مختلف داشته است، اما هرگز رشد و توسعه‌ای در خور توجه به‌خود ندیده است.

دولت‌های مختلف یکی پس از دیگری آمدند و کلنگ پروژه‌هایی را بر زمین زدند، اما هرگز همتی برای اجرای آنها نداشتند و حتی دنبال ایجاد آنها هم نبودند و اجرای مراسم کلنگ‌زنی بدون تأمین اعتبار آن رویه‌ای شده بود که استان هر روز به خود می‌دید؛ و یا اگر پروژه‌ای کلید احداث آن می‌خورد عملاً بدون درنظر گرفتن طرح مطالعاتی آن اعتباری بی‌جهت خرج و بعد از گذشت چند سال رها می‌شد و علت آن عدم توجه به اجرای آن طرح به بوم منطقه بود، مانند پروژه آب‌رسانی از سد صفا رود که نیمه‌کاره رها شد.

اما دولت سیزدهم مانند دیگر دولت‌ها نبود و اجازه گرفتن منابع از استان بدون رشد و توسعه در آن را نداد، جدیت دولت سیزدهم این مقاومت را شکست و بالاخره طرح‌های اقتصادی کلان با وجود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خود شرکت‌های داخلی استان رقم خورد.

سرمایه گذار‌های خارجی

اولین اقدام استان کرمان ایجاد اطلس سرمایه‌گذاری بود که در این دولت برای کرمان رقم خورد و بیشترین سرمایه‌گذار خارجی را راهی کرمان کرد و بزرگ‌ترین پروژه تولید سل‌های خورشیدی با سرمایه‌گذاری شرکتی عمانی در کرمان شروع به کار کرد که مدعی این امر است.

طرح توسعه تولید لاستیک ماشین‌های معدنی

دومین حرکت طرح توسعه تولید لاستیک ماشین‌های معدنی بود که بازهم با همت واحد‌های تولیدی بزرگ استان همچون گل‌گهر و مس و با مجری‌گری بارز آغاز به‌کار کرد و اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و به‌زودی با تولید این ابر لاستیک‌ها کشور از خرید تایر ماشین‌های معدنی که برای دامپتراک‌هاست بی‌نیاز می‌شود.

آغاز به کار واحد‌های تولیدی راکد 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان رکود واحد‌های تولیدی بود در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی استان راکد شده بود که با اعتماد به تیم‌های عارضه یاب بسیج و جهادگران صنعت در کنار کارگروه رفع موانع تولید استان، اکنون بیش از ۹۰ واحد کاملا راکد و ۶۴ واحد نیمه راکد آغاز به کار کردند و رشد تولید را در استان رقم زدند.

طرح مسکن سازی 

طرح مسکن‌سازی در استان کرمان بعد از دوازده سال، ۱۰ سال در دو دولت یازدهم و داوزدهم و دو سال در دولت سیزدهم رکود و کارشکنی برخی از دستگاه‌های اجرایی استان به بهانه عدم تأمین زیرساخت راکد ماند، اما اکنون زمین به اندازه کافی تأمین شده است، حتی برای آیندگان هم بانک زمین تدوین شده است، دراین راستا طی سه‌سال هفته‌ای نبود که وزیر و یا معاون وزیری در کرمان پیگیر این موضوع نباشد.

واگذاری به طرح جوانی جمعیت هم‌اکنون رقم خورده است، در آخرین مرحله استان تصمیم گرفته است هر زمین را به دو نفر واگذار کنند تا با همت یکدیگر واحد مسکونی را بسازند در این صورت هزینه‌های ساخت هم نصف می‌شوند و عملاً خانه‌سازی رواج بیش‌تری خواهد یافت، زیرا هزینه‌های ساخت مسکن بسیار متورم است و توان ساخت برای هرکسی وجود ندارد.

 شایان ذکر است طبق آخرین خبر‌ها حدود ۱۰ هزار قطعه زمین در سطح استان آماده شده و به‌زودی واگذاری قطعات زمین در شهر کرمان و شهر‌های دیگر انجام می‌شود.

با این اوصاف دولت سیزدهم با تمام رفتار‌های حزبی و جناحی مقابله کرد و برای خدمت به مردم ریسک‌های بزرگی را به‌جان خرید و توانست گام‌های بلندی را برای اعتلای توسعه هر استان و مردم بردارد و کرمان از هر جهت این مقوله را لمس کرده است.

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور انقلابی و مردمی در دوران فعالیت خود در عرصه قوه مجریه باتوجه به شرایط در استان کرمان، چهار سفر به این دیار داشت.

اولین سفر آیت‌الله شهید رئیسی به استان کرمان بعد از وقوع سیل در جنوب کرمان و بعد از سفری که ایشان به روسیه داشت ، انجام شد.

سفری که با عنوان «از کاخ کرملین تا جاده‌های گل‌آلود جنوب کرمان» از آن یاد شد و بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

حضور میدانی رئیس جمهور در مناطق سیل‌زده جنوب کرمان برای مردم منطقه بسیار امیدبخش بود و مصوبات این سفر مشکلات منطقه را مرتفع کرد. 

این سفر باعث امیدواری مردم در زمان بحران به‌وجود آمده شد، اما سفر استانی هنوز انجام نشده بود.

در نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۴۰۱ بود که اخباری در زمینه اولین سفر رسمی رئیس جمهور به استان کرمان منتشر شد.

این سفر دو روزه و تصویب ۲۱۶ مصوبه برای استان بسیار پرخیر و برکت بود. 

باتوجه‌به مواضع قاطع ریاست جمهوری نسبت به احقاق حق مردم و لزوم توجه به ظرفیت‌های خدادادی داخل استان، عزم مدیران برای خدمت به مردم بیش‌از پیش شد تا آنکه سومین سفر رئیس جمهور به استان کرمان به‌منظور افتتاح چندین طرح و پروژه در تیرماه سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. 

در این سفر رفع تنش آبی در شرق استان کرمان بعداز گذشت ۱۲ سال، بازدید از خط انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان و افتتاح چندین طرح دیگر انجام گرفت.

کرمان در حال برگزاری مراسم‌های دهه مقاومت بود که در روز شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، سیزدهم دی‌ماه حادثه تروریستی در ابتدای گلزار شهدا رخ داد. 

در پی وقوع این حادثه رئیس جمهور برای چهارمین بار در بامداد پانزدهم دی‌ماه به‌منظور حضور در مراسم تشییع شهدای این حادثه در کرمان حضور پیدا کرد. 

ایشان پس‌از حضور در گلزار شهدا کرمان نشستی با مسئولان امنیتی برگزار کرد.

دغدغه‌مند بودن، حضور میدانی، در دل مردم برای رفع مشکلات مردم شاخصه‌ها و ویژگی‌های شهید جمهور ایران اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود. 

ایشان از لحظات ابتدایی انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور تا پایان عمر با برکت خود به مردم خدمت کرد.

شهید رئیسی نه تنها در قامت ریاست جمهوری بلکه در سِمت‌ها و عرصه‌های دیگر فعالیت خود نیز همواره برای رضایت خداوند تبارک و تعالی و مردم کار کرد.

اواخر دی ماه ۱۴۰۰ بود که سیل جنوب کرمان را فرا گرفت، بارش‌های سیل‌آسا غوغایی تلخ به پا کرد و داغی روی دل مردم شد، رئیس جمهور خودش را از کرملین به نهضت‌آباد رساند، اعلام نکرده بود که می‌آید، ناگهان مردم در روز جمعه خادم خودشان را در کنارشان دیدند، حضوری که باعث شد بارقه‌های امید در جانشان جوانه بزند.

 رئیس جمهور در آن روز‌ها روسیه بود و رایزنی‌های ملی را در برنامه داشت.در آن شرایط سخت، برخی رسانه‌ها انگار کاری نداشتند جز اینکه تصویر بیرون آمده از نماز رئیسی در کاخ کرملین را به سخره بگیرند و عقده‌های تلنبار شده روی دلشان را بیرون بریزند.

رئیسی، اما بی‌توجه به ریشخند‌ها و زخم زبان‌ها، طوری زخم دل مردم را متوجه شد که انگار دردشان به تن خسته‌اش متصل است، او از روسیه مستقیما به استان ما آمد و در جنوب کرمان حضور یافت.

اعلام نکرده بود که می‌آید، ناگهان مردم در روز جمعه خادم خودشان را در کنارشان دیدند، حضوری که باعث شد تحمل درد‌ها و سختی‌ها بیشتر شود و بارقه‌های امید در جانشان جوانه بزند.

او به رودبار جنوب رفت و روند رسیدگی به سیل‌زدگان را از نزدیک دید و قول داد زیرساخت‌ها را تقویت کند.

رئیس جمهور در جمع اهالی روستای نهضت‌آباد، یک بار دیگر تاکید کرد که دولت در کنار آنها قرار دارد، اقدامات کوتاه مدت و امدادرسانی را انجام داده و برای اقدامات بلندمدت نیز برنامه دارد.

او احداث سیل‌بند‌های جیرفت را از مهمترین برنامه‌های دولت خواند و وعده داد: این مهم سریع پیگیری می‌شود تا با همت جوانان و مردم منطقه و پیگیری مسؤولان دیگر شاهد اینگونه خسارت‌ها نباشیم.

پذیرفتنی است، رئیس جمهور نهم و بعد از آن باید اعتقادشان این باشد، سمتشان مسند قدرت نیست، مرکب عشق است، دوران آدم‌های اشتباهی در آن جایگاه تمام شده، ما با رئیسی و با خون رئیسی آن صندلی مقدس را مطهر کردیم.

خدمت به مردم یکی از محبوب‌ترین کار‌ها نزد خداوند است، او خادمان به مردم را از مقربان درگاه خودش قرار داده و ایمانشان را با آن می‌سنجد. وقتی خداوند برای سیدی از اولاد حضرت زهرا (س) به خاطر خدمت به خلق، پنجره آسمان‌ها را گشود، این معنا و مفهوم را از بن دندانمان درک کردیم که خدمت، انسان را بالا می‌برد و در اعلی علیین می‌نشاند.

در این ۳ سال که رئیس‌جمهور بود، رفتارش زیر ذره‌بین قرار گرفت، همیشه بین مردم بود از روز‌های تلخ و سرد کرونا گرفته تا ساعت‌های مخوف و دلهره‌آور سیل و زلزله … مرد میدان خودش بود. 

می‌گفت گزارش‌ها را می‌شنوم، اما دلم طاقت نمی‌آورد در کنارتان نباشم! برای کسانی که دنیا را محکم در مشت‌هایشان گرفته‌اند، سخت بود که حرف‌هایش را باور کنند.‌

می‌گفتند جلب توجه می‌کند تا تحسین دیگران را برانگیزد، اما او ۳ سال بدون تغییر و رنگ عوض کردن ماند و در روزی که بهشتی شد و رجایی‌وار رفت، همه را شرمنده خودش و اخلاصش کرد.

موحدی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان  نیز در رابطه با خدمات رئیس جمهور شهید به کرمان می گوید: خدمات ارزنده رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حوزه میراث‌فرهنگی کرمان جاودانه و ماندگار است.

وی گفت: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر‌های استانی با پایش نزدیک مسائل حوزه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی با علم کامل بر وجوه چالش‌ها خالصانه به دنبال رفع و حل آنها بود.

موحدی افزود: اهمیت حفظ و ارزش نهادن به هویت ملی با احیای بنا‌ها و آثار تاریخی میراث‌فرهنگی از دغدغه‌های رئیس جمهور شهید بوده و لحاظ کردن اعتبارات در این بخش استان کرمان نشان دهنده این مورد است.

وی عنوان کرد: در مجموع دولت مردمی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مبلغ ۱۳۱۰ میلیارد ریال اعتبارات نقدی و اسناد خزانه اسلامی برای مرمت ابنیه تاریخی، تعمیر و تجهیز موزه‌های دولتی و خصوصی، خرید و آزادسازی حریم و عرصه آثار تاریخی و فرهنگی، کاوش‌های باستانی محوطه‌های تاریخی استان و ایجاد سیستم‌های امن حفاظت آثار لحاظ شده است.

موحدی گفت: در دولت رئیس جمهور شهید با اعتبارات تخصیص یافته بیش از ۸۰ بنای تاریخی استان مرمت شده که از اهم آن می‌توان بازار و بافت تاریخی کرمان، روستای جهانی دستکند میمند، ارگ تاریخی راین، نورپردازی و مرمت ارگ جهانی بم، نورپردازی و مرمت و گسترش فضای پیرامونی باغ جهانی شاهزاده ماهان نام برد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی کرمان افزود: ثبت جهانی ۲ کاروانسرای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور در کنار ثبت ملی بیش از ۶۰ اثر ملموس و ناملموس، منقول و غیر متقول، تاریخ و طبیعی از دیگر برکات دولت شهید خدمت است.

وی بیان کرد: برکات اقدامات رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی تا همیشه در حوزه میراث‌فرهنگی استان کرمان ماندگار و جاودان خواهد بود.

 

گزارش از فریناز حسینجانی 

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل